Galljano Startet 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2020 (redigert) Da båten ikke ville gå akterover men akslingen går rundt tenker jeg at jeg har mistet kilen . Håper jeg kan gjøre dette under vann. Har vært nede og konstatert at propellen sviver og aksling står stille. Ser at roret står i veien for å få propellen helt av. lurer på om det er noen som vet om jeg kan få inn en ny kile med propellen delvis trekt tilbake på akslingen eller om jeg må demontere roret og for å få gjort jobben? Redigert 12.Mai.2020 av Galljano (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Vil absolutt anbefale å ta av propellen for å inspisere hva som har skjedd. Det kan være skader på både propell og aksling. Min forrige båt var en Marex 32 og der var roret kun skrudd med bolter oppe i flensen. Nede stod det i en plastforing. Lett å ta av. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Enig med Traale, propellen må av for å sjekke aksel og hull i propellen. Er det skader her eller i kanten av kilesporet får du fort større skader om du skulle få satt dette sammen. Kilen kan ikke bare forsvinne uten videre, så det er stor fare for at noe er skadet. Tenk på at hele kraften som skyver båten frem overføres fra akselen til propellen i denne koblingen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Som @Olevine sier så kan du ikke miste kilen mens propellen er montert. Hvis propellen går rundt på akselen så har du nok antagelig heller klipt av kilen. Dette kan neppe utbedres uten å ta båten på land, demontere propell, og inspisere nøye. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Har opplevd kile blitt tæret opp, Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Hulda Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 torbi skrev 24 minutter siden: Har opplevd kile blitt tæret opp, Da har du i så fall en alvorlig elektrisk feil. Som uansett gjør at båten må på land. Som andre, det er umulig å miste en kile når propell og mutter er på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Er kilen klippet av, men det burde du ha merket. Skiftet gir ved høyt turtall? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Det kan være mutteren som har løsnet og propellen har sklidd bakover. Siden den går fremover men ikke bakover. Mulig det holder å bare få den på kilen og stramme til. Men det er uansett lurt å demontere og sjekke tilstanden først. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
torbi Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Kilen var delvis tæret, propell ,aksling og mutter var fin og OK, mistenker Kilen er av annen type stål som ikke er beregnet for sjøvann . Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Galljano Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 (redigert) Den går helt fint fremover, men av og til får jeg så godt som ingen kraft akterover. Litt kraft er det, ca. 10% Redigert 18.Mai.2020 av Galljano (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Galljano Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Det var en rar løsning! Lav kile, kombinert med hylse for å redusere hullet i propell, det er vel nesten å be om problemer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Hylsen ser ut som den sitter romslig i hullet. Men det fremgår av kilesporet at den har krympet etter at den ble trukket av akselen. Kilesporet i propellen ser greit ut. Hylsen har slitemerker innvendig mot akselen. Hvordan ser akselen ut der den har rotert mot hylse og kile? Her er der nok feil høyde på kilen som er hovedårsaken. Jeg ville tillatt tilpasning med hylse dersom det gjøres riktig, men det er nok ikke optimalt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Huff da, om ikke detter er det verste jeg har sett, ligner det veldig. Kilen må byttes til noe som passer aksling og propell. Kilen må lages av riktig materiale. Hvordan ser konen og kilesporet på akslingen ut? Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) Ser ikke propellen ganske tæret ut også, dere som kan sånt? Kanskje like greit å oppgradere først som sist å få en propell som passer perfekt på akslingen? Er klar over det ikke er ts sin agenda med tråden, men allikevel.. Redigert 22.Mai.2020 av seilfred (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
NilsPils Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Før jeg eventuelt gikk inn med tilsvarende løsning igjen ville jeg gjort en beregning av belastningen på kile og kilespor. Muligens er dettte en relativt lite belastet forbindelse. Det har jo tydeligvis gått bra en stund med en kile nesten ute av inngrep. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Galljano Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Aksling og kilespor var helt fint. Byttet til orginal propell uten hylse og grunnere kilespor med den originale kilen. Kranbil heiste båten opp på planet og gjorde jeg jobben før vi satte den ut igjen. Takker for bra innspill i denne saken? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.