Jump to content

Trenger hjelp til valg av propell. CAP 20 Open med 140 suzuki.


Tomaz

Recommended Posts

Heisann, 
Vi har akkurat gått til innkjøp av en CAP 20 Open 2008 modell med Suzuki 140 av samme årgang. Vi har i dag en orginal alupropell som har disse målene 3x14x23. Vi får i dag 34,6 på 5600 rpm, båten med sjåfør veide 1350 kg. i følge det jeg har lest på nett , så er max på 6000-6200 rpm, så da mangler vi litt for å nå topp. 

Har ingen peiling på propell og lurer litt på om noen guide meg i riktig retning og hva som kan være den riktige propellen for oss.

 

 

Legger ved et bilde av båten under.

Takk på forhånd :)

 

foto1.jpg

Link to post

13 7/8" er da diameteren , litt mindre enn 14" :) 

 

propell er et omfattende tema, med mange variabler med feks mål og utforming på blader. 

 

21" stigning vil gi mer riktig belastning på motoren, samt mer krefter for å få båten i plan med mer last ombord.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Guest Balder..
ivar skrev for 2 timer siden:

13 7/8" er da diameteren , litt mindre enn 14" :) 

 

propell er et omfattende tema, med mange variabler med feks mål og utforming på blader. 

 

21" stigning vil gi mer riktig belastning på motoren, samt mer krefter for å få båten i plan med mer last ombord.  

For å ikke komplisere, det står vel 14×21 på propellen.....

Link to post

Hvis du skal ha stålpropell, noe jeg anbefaler, så skal du sannsynligvis ha en 20", 3x14x20. Stålpropeller er mer effektive enn aluminium og det er derfor normalt å må gå ned 1" i stigning sammenlignet med aluminium for å oppnå samme turtall. Dette stemmer i hvertfall for originale Suzuki propeller, jeg har byttet fra aluminium til stål på min DF115. 

Link to post
Tomaz skrev for 5 timer siden:

Takk for svar :) 
Kan jeg da bare kjøpe hvilken som helst 21" som er 3x14x21? eller er det andre ting jeg må ta hensyn til? Tenker slik at den passer til min Suzuki.

Vil f.eks denne fungere? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=178530643 Ser den heter 3x15x21R

Den propellen du linker til vil ikke passe. Den er laget for de større Suzukimotorene (DF-150-DF300). Hvis du skal ha stål, så er Suzukis egne 13 7/8" i diameter, og kommer i 15,17,19,21,23 og 25" stigning (pitch) - 2020 katalogen. Mulig diameteren var 14" tidligere.suzuki.png.fc7dadb90849ffc21c2524a6f7ea803e.png

Link to post
Tomaz skrev On 13.5.2020 at 9.45:

Heisann, 
Vi har akkurat gått til innkjøp av en CAP 20 Open 2008 modell med Suzuki 140 av samme årgang. Vi har i dag en orginal alupropell som har disse målene 3x14x23. Vi får i dag 34,6 på 5600 rpm, båten med sjåfør veide 1350 kg. i følge det jeg har lest på nett , så er max på 6000-6200 rpm, så da mangler vi litt for å nå topp. 

Har ingen peiling på propell og lurer litt på om noen guide meg i riktig retning og hva som kan være den riktige propellen for oss.

Jeg kan jo legge til et par ting:

- Alle forslag om å gå ned i stigning er per definisjon "riktig propell". Hvis du bare får 5600rpm, så vil en propell som gir mellom 6000-6200rpm på toppfart føles som en rakett i forhold. Så skift propell! Jeg syntes at min lettere Ibiza med større motor føltes litt daff selv om jeg bare lå 300rpm under motorens max. Med ny propell når jeg motorens max på 6000rpm uten problem når jeg er alene i båten og båtn føles sprek selv om toppfarten er den samme som tidligere.

 

-Ang. toppfart: Det er kanskje mulig å få en knop eller 2 til, men da gjerne på bekostning av andre egenskaper. Mitt råd er å sikte seg inn på 6200rpm som målsetting. Du vil også ha glede av å ha en propell som lar deg trimme motoren litt ut uten å slippe og som skyver båten greit og effektivt i plan. Dermed må du nesten ha litt bladareal på propellen p.g.a. Suzukis girutveskling.

 

Jeg regnet litt omtrentlig på 19" og 21" stigning basert på farten du oppnår, og tenker at 20" stigning med "normalt" slip% burde være midt i blinken. Jeg er redd for at 19" stål havner i turtallsperren og 21" stål blir for langt unna 6200rpm på full gass. Nå er det ikke så mange propeller som leveres i 20" stigning og som har diameter/bladareal som passer 2,59:1 utveksling. Dermed er det vel bare en propell jeg kommer på i farten som kanskje kan være en kandidat:

lnr20.png.d078483b46f3b9c7b53a2ce679a7ccc4.png

 

Det er Winrace som fører disse her i Norge. Det er ikke sikkert de har den inn i akkurat dette pitchet, men de kan bestille. Eller du kan bestille selv fra utlandet om du vil. Jeg ville personlig satset noen tusenlapper på denne propellen. Dette er ikke en performance-propell og er ikke sikkert du får mer toppfart, men jeg er ganske sikker på at båten vil føles som ny med denne propellen på DF-140 da den sannsynligvis treffer godt på de egenskapene som trengs på denne Suzukimotoren/båt.. Altså 20" stigning og stål.

https://winrace.no/

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...