Comforthe Startet 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2020 (redigert) God morgen båtfolk. Jeg er lei av å legge ut 300W med solceller etter behov og har gått til anskaffelse av et 200W panel som måler 158 x 81 cm, for fast installasjon. Se bildet; Tanken var å montere panelet flatt og på tvers bak taklukene, hevet noen cm opp slik at lukene kan skli under panelet ved åpning. Det jeg er litt usikker på er hvordan jeg skal feste det. Jeg tenkte å få laget enkle vinkelbraketter som skrus fast i rammen til panelet slik at det får "føtter". Brakettene skrus deretter ned i taket. Eventuelt har jeg kommet frem til at rustfrie hengsler også kan fungere bra. Jeg har da et par spørsmål: Jeg syntes ofte gelcoat sprekker når jeg skrur ned i båten, hvordan unngår jeg dette? Hjelper det hvis jeg for-borer og bruker en forsenker til å fjerne gelcoat der jeg skal skru i skruen? Alternativt, og da ingenting varer evig, kommer jeg bedre ut av dette ved å feks lime fast føttene med Tec7 eller liknende? Da slipper jeg hull og jeg antar jeg klarer å fjerne restene hvis panelet en gang skal vekk. Dog litt usikker på om dette sitter godt nok. Jeg antar jeg ikke er den eneste som har hatt denne problemstillingen da mange båter med hardtop har liknende layout. Setter veldig pris på bilder dersom noen har en installasjon de er fornøyd med. Redigert 14.Mai.2020 av Comforthe Tittel, båten er en Nimbus, ikke en Numbis :) (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
FLS Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Hei! Jeg har akkurat montert et tredje solcellepanel på vår båt. Vi har en Scand Atlantic med HT ikke ulik HT på din båt. Fra før er det montert to solcellepanel bak taklukene. Tidligere denne måneden gikk jeg til innkjøp av et rektangulært solcellepanel som jeg i går limte på taket mellom taklukene. Jeg har også på vår forrige båt benyttet tilsvarende festemekanisme med hell. Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Solcellepanel kan bli veldig varme på baksiden, og bør vel kanskje festes slik at man får litt gjennomgang av luft der? Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Takker for input. Jeg har selv hjulpen noen med å montere paneler på en Atlantic, men da var det allerede braketter der som kunne brukes. Det jeg er mest usikker på er festet ned mot glassfiberen da jeg syntes jeg alltid klarer å lage det stygt når jeg skal skru noe fast. Panelene vil forøvrig være løftet noe og får godt med luft på undersiden. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
YngveKL Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Tror @Komodo skrev noe om boring/chipping av plexiglass/gelcoat i den lange Draco tråden hans. Et bor med spesiell slip eller noe sånt... Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Takk @YngveKL, jeg skal se om jeg finner det. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Sjøbliss Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Har du lest mitt prosjekt? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Comforthe Svart 14.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Sjøbliss skrev 3 minutter siden: Har du lest mitt prosjekt? Nei, den har jeg ikke fått med meg. Skal leses :) Takk for tips :) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Komodo Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Comforthe skrev for 11 timer siden: Jeg syntes ofte gelcoat sprekker når jeg skrur ned i båten, hvordan unngår jeg dette? Hjelper det hvis jeg for-borer og bruker en forsenker til å fjerne gelcoat der jeg skal skru i skruen? Ja, det er den rette måten å gjøre det på. Viktig å forbore med tykt nok bor, dvs. ikke mindre enn diameteren på skruens kjerne. Deretter forsenker du hullet slik at du fjerner gelcoaten tilsvarende gjengenes ytterdiameter. Comforthe skrev for 11 timer siden: Alternativt, og da ingenting varer evig, kommer jeg bedre ut av dette ved å feks lime fast føttene med Tec7 eller liknende? Da slipper jeg hull og jeg antar jeg klarer å fjerne restene hvis panelet en gang skal vekk. Dog litt usikker på om dette sitter godt nok. Og det er den metoden jeg ville valgt. Bare pass på et par ting: Det er arealet som bestemmer holdkraften. Lag derfor braketter med stort nok areal mot glassfiberen (gelcoaten). Den flaten på braketten som skal limes bør slipes med vinkelsliper og lamellskive umiddelbart før man limer. Da fjerner man oksidskiktet på stålet/aluminiumen, og det blir lettere å få god heft. Tegn opp med en blyant eller tusj på gelcoaten der du skal lime og vask godt med aceton. Gjør du det på den måten vil panelene gå i oppløsning før de brakettene ramler av. YngveKL skrev for 5 timer siden: Tror @Komodo skrev noe om boring/chipping av plexiglass/gelcoat i den lange Draco tråden hans. Et bor med spesiell slip eller noe sånt... Det stemmer. Når man skal bore i sprø materialer, f.eks. gelcoat, plexiglass eller messing, skal boret ideelt sett slipes i en spesiell vinkel. Det er ikke vanskelig, men krever at man har ei god slipeskive som er rettet av med diamantretter. For folk flest fungerer det imidlertid greit med vanlige bor, men det er lurt å være forsiktig og bruke svakt press på boret. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fantino Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Jeg brukte disse brakettene. Limes enkelt fast med vannfast monteringslim. Mener du kan bruke en stk for ‘langside’ mellom taklukene og 2 hjørner på tak i bakkant. Bor passende hull i braketten for settskruer som teites etter at limen har herdet. Må selvsagt sjekke dimensjonene men vil tro braketten løfter panelet nok til at takluker kan skli under. Mener også at panel bør være plenty stivt nok til at 2 hjørner kan henge. Jeg har paneler på snaut 1.70 lengde og skippet støtte på langsidene. Har derfor både hjørner og langside liggende om du skulle være i nærheten av Stavanger.. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Så det ikke lå ved tegninger av brakettene på nettsida, mener jeg fant det et sted men jeg gikk heller ut og målte de. De løfter 30 mm som det fremgår av bilder under. Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 (redigert) @Komodo for oss vanlig dødelige... Kan disse borene med denne slipen kjøpes? (Sorry for å spore av tråden ) Redigert 14.Mai.2020 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 Slik monterte jeg det på HT hos meg: https://kaos24.webnode.com/prosjekter/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2020 YngveKL skrev 38 minutter siden: @Komodo for oss vanlig dødelige... Kan disse borene med denne slipen kjøpes? (Sorry for å spore av tråden ) Ikke så vidt jeg vet. Men det er lett å få til selv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Comforthe Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Takker for mange gode tips her inne. Tror jeg har klart for meg hvordan jeg skal gå frem nå. Jeg heller nok mot å skru i stede for lime da det etter min vurdering er enklere å støpe igjen og slipe opp etter skruehullene dersom panelene skal fjernes. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Fantino Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Ørten måter å løse dette på selvsagt. Men jeg tenker at om du skrur så må du nødvendigvis bruke godt med tetningsmasse for å unngå lekkasjer - og da har du nesten allerede limt. Var i alle fall et h å få av de fleksible panelene jeg byttet ut etter 5 år - og de var kun limt til taket med tynne silikonstriper! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.