zooper Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Mouche skrev 10 minutter siden: Den skjønte jeg ikke. Er en Ah i et litiumbatteri dobbelt så mye som en Ah i et annet batteri? Eller mente du et litiumbatteri på 200 Ah? 1 Ah = 1Ah. Poenget var det at et lithiumbatteri kan tappes mer enn et "ordinært" batteri uten å bli ødelagt - altså du kan nyttiggjøre deg mer av den oppgitte kapasiteten. 100Ah på et blybatteri er teoretisk, i realiteten kan du bare nyttiggjøre deg av mye mindre før spenningen blir for lav forbrukerne dine eller batteriet ødelegges. Så, selv om lithiumbatteriene er dyre, ja så trenger du langt færre oppgitte Ah på dette sammenliknet med et blybatteri for å få samme virkelige kapasitet. Du sparer plass, vekt og det blir ikke fullt så dyrt som man skulle tro. Skulle ikke du forresten være på sjøen nå? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Takk for avklaring! Joda, gikk fint, ingen problemer med hverken kajakker i fri fart eller tomskallete østlendinger med større båt og lommebok enn hjerne og enda dette var i Blindleia, rike tomskallers paradis! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
zooper Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 (redigert) Havelle skrev 27 minutter siden: @zooper Std. bly er vel 50%, noen AGM og gel typer kan vel tappes ned til 30%. @Mouche: Et lithiumbatteri på 100 ah, har nærmere 100ah tilgjengelig du kan bruke. På et blybatteri kan man maks bruke 50% før man må lade. Så, da kan vi si at siden det krever veldig mye lading de siste 20% at man ofte ikke har mer enn 80% på batteriet. Har man et blybatteri vil du i praksis bare ha 30% av oppgitt kapasitet tilgjengelig (50% på en veldig god dag med landstrøm over natta eller flere timer med motring). Med noen AGM og Gel (gir 10-20% mer) så har du da altså opp mot 40-50% på en vanlig dag, og 60-70% på en super dag. Mens med Lithium, ja da har du 100% på en helt ordinær dag. Med andre ord, du må kjøpe 3 blybatterier for å få like mye guffe som i ett lithiumbatteri med samme oppgitte kapasitet. Nå vet jeg ikke om holdbarheten på lithiumbatterier er bedre eller dårligere enn ordinære batterier. Om de er omtrentlig lik, ja så er det ikke lenger dårlig økonomi å gå for lithium. Det er i alle fall bra for ryggen når du skal bytte batterier på 150 Ah hver. Med 100 Ah oppgitt kapasitet på batteriet blir den virkelig tilgjengelige kapasiteten (på en ordinær dag med lading): Lithium = 100Ah AGM/Gel = 40-50Ah Bly = 30Ah ... og det er noe å tenke på Redigert 18.Juni.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 zooper skrev for 1 time siden: Nå vet jeg ikke om holdbarheten på lithiumbatterier er bedre eller dårligere enn ordinære batterier. Om de er omtrentlig lik, ja så er det ikke lenger dårlig økonomi å gå for lithium. Er det ikke litium-batterier i elbilene og disse holder da bra? På min lille elbil har jeg fortsatt (målt) 93,5% kapasitet igjen etter seks år og man regner nå med at disse batteriene holder like lenge som bilen ellers. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Erik Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 index skrev for 5 timer siden: Jeg tror faktisk ganske så mange av oss seiler rundt med en helt standard bildynamo. Jeg for min del VET at jeg gjør det, da jeg har hentet både motor og dynamo ut av en bil selv. Joda, jeg har gjort det selv i hin hårde dager, men da uten stor forbruksbank, og med jevnlige turer mellom oslo og Trondheim for å lade start batteriet. (neida...) Bildynamo er egnet til å etterlade ett fra før fullt bly/syre startbatteri som akurat har dratt en startmotor. Men du kan sikkert ettermontere ekstern eller modifisere en slik regulator også. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Ikke noe problem det. Men bildynamoen gjør jobben for min del. Har aldri hatt problem med lading. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 (redigert) Ææhhhh, kom igjen da, kan vi ikke dra igang en tråd om aggregat i uthavn? Ispedd litt bergbolt-borring med bensindrevet maskin ? ? (jeg kjeder meg og båten er 750 km unna) Redigert 18.Juni.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Eureka skrev 56 minutter siden: (jeg kjeder meg og båten er 750 km unna) Wow, 750 km unna? Det er verre enn å ha båten på land i nærheten, da kan man jo i det minste se til den og kose litt med den i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 zooper skrev for 16 timer siden: Med 100 Ah oppgitt kapasitet på batteriet blir den virkelig tilgjengelige kapasiteten (på en ordinær dag med lading): Lithium = 100Ah AGM/Gel = 40-50Ah Bly = 30Ah ... og det er noe å tenke på Så vi kan si at ett 100Ah Lithium kan erstatte en blybank på minst 300Ah, sånn ca? Det er faktisk noe å tenke på. ------ Har "alltid" hatt solceller og forbruksbank på rundt 300Ah, men de siste årene 225Ah. Pluss start og trøsterbatteri... som jeg tror er et par hundre Ah til sammen. Har aldri opplevd strømproblemer men det henger mer i sammen med bruksmønsteret enn noe annet. Når vi ferierer så blir det veldig ofte en del motorbruk, og ligger vi på svai over tid, eller i naturhavn, så skjer det som regel i godvær, dvs at vi får en del strøm av solcellene. ----- Men batteriene begynner å bli noen år gamle. Tre nye 105Ah vil vel koste meg rundt 5000,-. Normalt har jeg vanlige batterier i ca 10 år. Grunnen til at vi har 3x75 nå er selvsagt at det var 75Ah de hadde i nærmeste sjappe når banken døde ut midt i ferien for en del år siden ;-) Sparelys.no, og sikkert andre også, selger meg ett 100Ah Lithiumbatteri for 6000,- som kan smettes rett inn uten noe dilldall. Da er det en "no brainer". Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Hper skrev 26 minutter siden: Så vi kan si at ett 100Ah Lithium kan erstatte en blybank på minst 300Ah, sånn ca? Men ikke glem at når litium banken er tom, så er den tom. Den må også lades opp igjen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
.Olsen Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Lars H. skrev 5 minutter siden: Men ikke glem at når litium banken er tom, så er den tom. Den må også lades opp igjen! Det er sant. Da fyrer jeg opp motoren med start og trøsterbatteriet :-). Men klart, når en kjøper et lithiumbatteri som "begrenser seg" for at en ikke skal trenge å klusse med dynamo osv så vil vel ladinga også ta tid, så en mister den "fordelen". På den andre siden har jeg aldri opplevd å ha dårlig tid med å få ladet opp, som igjen er resultat av bruksmønsteret. Så tja... fordelen med lithium for oss koker egentlig ned til at det blir ett lett batteri med veldig lang levetid fremfor tre tunge med sånn ca 10 års levetid. Nå ble det plutselig ikke så viktig igjen... Forskjellen blir bæreturen ut til båten og montering, men jeg "får" rundt tusenlappen for den jobben om vi velger bly. Men jeg slipper å gjøre det igjen om 10 år om jeg velger Lithium. Hmm, tusenlapp og mye arbeid spart.. og blybanken er ikke 100% moden for skifte enda. Vi får nå se tenker jeg :-). Gir blybanken en sommer til i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Så enkelt er det ikke @Hper. Ikke regn med uten videre at din dynamo takler å lade opp et lithiumbatteri. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
.Olsen Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Komodo skrev 40 minutter siden: Så enkelt er det ikke @Hper. Ikke regn med uten videre at din dynamo takler å lade opp et lithiumbatteri. Sjekket kun det billige 100Ah hos sparelys. Står at det kun lader 50A. Mener dynamoen min er en Hitatchi ett eller annet, en oppgradering for 10-15 år siden. Mener at den er 80A. Skulle tro den burde tåle 50 i halvannen time i strekk? Vil vel "tåle" en regulator i tillegg hvis det er absolutt nødvendig. Hvis det går mot dynamoskifte så gir det liten mening. Har sett at enkelte setter opp med DC-DC lading/omformer mellom start og forbruk for å gå rundt hele "dynamo og regulator" problemet, men er usikker på om det er særlig... logisk? Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Hper skrev 52 minutter siden: Sjekket kun det billige 100Ah hos sparelys. Står at det kun lader 50A. Mener dynamoen min er en Hitatchi ett eller annet, en oppgradering for 10-15 år siden. Mener at den er 80A. Skulle tro den burde tåle 50 i halvannen time i strekk? Du må tenke motsatt. Din 80A dynamo vil prøve å dytte nettopp 80A til batteriet, og det tåler bare 50. Denne begrensningen ligger i BMS systemet i batteriet. Resultatet er at BMS kutter ladestrøm inn til batteriet, ikke et helt uvanlig scenario. Kjøp heller ett som koster litt mer og har minimum 100A BMS, og da gjerne med to i paralell. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
.Olsen Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Comforthe skrev 24 minutter siden: Du må tenke motsatt. Din 80A dynamo vil prøve å dytte nettopp 80A til batteriet, og det tåler bare 50. Denne begrensningen ligger i BMS systemet i batteriet. Resultatet er at BMS kutter ladestrøm inn til batteriet, ikke et helt uvanlig scenario. Kjøp heller ett som koster litt mer og har minimum 100A BMS, og da gjerne med to i paralell. Men... om jeg kjøper ett batteri som tar mer enn dynamoen gir så vil dynamoen gå på full peise og en må til med regulator osv. Med 80 dynamo og batteri som kun vil ta 50 så "lunker" dynamoen på i 50 og alt er fint og kjekt.. blir ikke det riktig? Jeg er ikke opptatt av det skal gå så inn i granskauen fort, har aldri hatt noen utfordring med det. Vil vel uansett gå fortere enn det det gjør nå tenker jeg. Kan ikke se for meg at blybatteriene klarer å sluke unna 50A. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 (redigert) @Hper hvis et 100AH lithium batteri er noe nedladet vil det med enkelhet svelge mer enn 50A. Du må lese det som at batteriet tåler maks 50A ladestrøm. Det er opp til deg og ikke gi det mer. Det vil din 80A dynamo kunne gjøre dersom alt fungerer som det skal. Jeg har samme dynamo som deg koblet mot 2 stk lithium batterier i parallell. De tåler 100A lading pr stk, altså 200A totalt. Dynamoen min gir ut litt i overkant av 80A når den er kald og synker til litt under 80A når den varmes opp. Hvis BMS i batteriene mine ikke tålte dette, og det vil ikke en 50A BMS tåle, så hadde de koblet i fra. Jeg har en kammerat som tenkte likt som deg. Han installerte et enkelt lithium batteri på 100AH, som tåler 100A lading. Dette har han koblet rett på en 150A dynamo med det resultat at BMS ofte kobler ut pga for høy strøm. Det blir samme problemstilling du har bare med litt andre verdier. Å gå ned på strømmen er en måte for batteriprodusentene å kunne senke prisen da BMS kan koste en del. Jeg ville gått opp noen kroner og kjøpt et batteri med samme kapasitet men litt kraftigere BMS. 100A har blitt veldig vanlig ser jeg. Redigert 19.Juni.2020 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Comforthe Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Alternativt klinke til med en DC DC lader mot lithium batteriet. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
.Olsen Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Comforthe skrev 1 time siden: Alternativt klinke til med en DC DC lader mot lithium batteriet. Forstår jeg da riktig at det er startbatteriet som lader opp forbruksbanken? Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 (redigert) Hva er den laveste spenning som voltmeteret på forbruksbanken bør vise under belastning av et par kjøleskap og en radio før du må lade for å unngå ødeleggelse/uhensiktsmessig slitasje? Startbatteri er separat. 12 volt system med bly/syre. Redigert 19.Juni.2020 av baatglede (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Hper skrev for 10 timer siden: Så vi kan si at ett 100Ah Lithium kan erstatte en blybank på minst 300Ah, sånn ca? Der er vi litt uenige. Jeg har 390Ah AGM, og med den filosofien kunne jeg erstattet banken med 130Ah lithium (om man fikk det). 1. Når jeg lader ut til 50% på helgetur, så har jeg hentet ut over 200Ah (peukert). 2. Når jeg lader opp igjen fra 50% til 80% så er det ca. 117Ah, så dette er litt mindre enn 130Ah, men det er ikke slutt etter disse 117Ah, banken er fortsatt ladevillig, og tar til seg endel de gangene jeg kjører motor lenger. Etter slike lengre turer har jeg igjen fra 160-200Ah disponibelt avhengig av antall gangtimer. Det lønner seg med andre ord å kjøre lengre strekk selv om ladingen går tregere. Med lithium 130Ah er det fullt og slutt på ladingen etter 1,5 time. 3. Ofte når jeg har kjørt motor til neste havn og har ladet det som jeg vanligvis lader, så finner jeg frem solcelle panelet og folder det ut på dekk. La oss si at jeg har ladet 130Ah for motor etter halvannen times kjøring. Dersom jeg startet på 50% SOC så har jeg da omtrent 80% SOC. Når jeg folder ut 180W solcelle panel i solskinn og legger det på dekk så lader det gjerne med 120-140W. Området fra 80% og videre mot 98-99% er ideelt å lade med solcelle panel. Her har jeg ca. 75Ah lagringsplass for solcelle strøm. AGM batteriene er veldig ladevillige fra 80% og til mer enn 95% SOC på solcelle panelet. Så har vi langhelgene der jeg vet at batteriene skal stå til lading i flere dager straks vi kommer hjem. Da er jeg ikke så redd for å gå lavere enn 50% det siste døgnet. Her har man reserve energi som ikke finnes i lithium. Man slipper med andre ord rekkevidde angst. På en slik helg med 390Ah AGM kan man greit hente ut 230Ah, det ville ikke gått med 130Ah lithium. Det som imidlertid er litt viktig da er å ligge til lading etpar døgn etter en slik dyputlading. Slik jeg ser det er det mer riktig å erstatte 300Ah bly med 200Ah lithium. Med noen fordeler og noen ulemper vil kanskje 150Ah være ok for endel, men jeg tror ikke det er så mange som vil føle at 100Ah lithium er likeverdig med 300Ah bly. Føler de det, så har nok ikke blybanken vært i toppform. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.