Torsen67 Startet 15.Mai.2020 Del på Facebook Startet 15.Mai.2020 Bor rett sør for Oslo. Noen som selger over disk, eller må det bestilles på nett? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Jeg har kjøpt på nett fra Seasea. De har vel butikk i Oslo? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Prøv Siddis Plast i Stavanger. Super service Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Da har jeg sendt Siddis en forespørsel. Men, jeg har en uåpnet boks med hvit gelcoat fra Biltema stående. Den er så kritthvit, at alt den sammenlignes mot blir gul i forhold. Går det an å levere denne til en fargehandler lokalt, og få de til å tilsette ønsket RAL-kode? Har Fargerike rett nede i svingen her.. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Jeg har ikke koden på min blå gelcoat som sårt trenger utbedringer. Har hørt at det går an å få den scannet for å få koden. Noen som har prøvd det? Jeg har noen deler med originalfargen som jeg kunne ta med og få scannet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Torsen67 Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 (redigert) NilsPils skrev 6 minutter siden: Jeg har ikke koden på min blå gelcoat som sårt trenger utbedringer. Har hørt at det går an å få den scannet for å få koden. Noen som har prøvd det? Jeg har noen deler med originalfargen som jeg kunne ta med og få scannet. Fikk låne en sånn scanner en gang. Tog den med til båten og rengjorde en flekk og skannet. Herregud, var ikke i nærheten. Så det kan i hvertfall ikke jeg anbefale. Men, siden du har deler du kan ta med deg, rengjør disse skikkelig. Pass på at de ikke er oksidert, og ta de med til en skikkelig fargehandler. Gått mulig du vil få det til. Be de blande en så liten boks som mulig. Men, da gjenstår det om de da har nøytral hvit gelcoat i sortimentet. Fikk akkurat vite at jeg kan ta med gelcoaten i fra Biltema og få blandet denne hos Fargerike. Koster ikke stort. Blir ihvertfall et billig forsøk om ikke annet. Redigert 15.Mai.2020 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Torsen67 skrev 17 minutter siden: Men, siden du har deler du kan ta med deg, rengjør disse skikkelig. Pass på at de ikke er oksidert, og ta de med til en skikkelig fargehandler. Det var tanken, ja. Regner ellers med at jeg, med den koden jeg får, kan sjekke fargen sånn ca. ved for eksempel å printe en prøve. Jeg vil komme langt med en liter. Skillebekk Fargehandel i Oslo har spesialisert seg på båtrelatrete proukter. Har god erfaring med dem i andre sammenhenger . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Torsen67 Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 (redigert) NilsPils skrev 1 time siden: Det var tanken, ja. Regner ellers med at jeg, med den koden jeg får, kan sjekke fargen sånn ca. ved for eksempel å printe en prøve. Jeg vil komme langt med en liter. Skillebekk Fargehandel i Oslo har spesialisert seg på båtrelatrete proukter. Har god erfaring med dem i andre sammenhenger . . Ja, da får du nok god hjelp👍 Har sendt Biltema en forespørsel om hvilke farge/kode deres hvite gelcoat har. Litt rart det ikke står på nettsiden deres da jeg tviler på at denne passer noen som helst båt i utgangspunktet. Redigert 15.Mai.2020 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 (redigert) Det jeg har gjort endel ganger, er og tilsette noen dråper av disse i gelcoat'n, for og treffe riktig fargeblanding https://www.westsystem.no/p/19100/gelcoat-sparkel-i-tube Det som er synd med siddis, er at man kun får kjøpt minimum 1 liter:/ Og ang biltema hvit, så tipper jeg det er ral 10020, populært kalt Nordkapp hvit Redigert 15.Mai.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Hos siddis får du jo kjøpt rep sett til 350kr med deg fargen du ønsker. Med herder, hansker pinne etc. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Okey, har spurt om det er mulighet for å kjøpe 2.5dl eller 0.5L, fått som svar at 1L er minste man får kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Även om man skulle veta RAL-koden för original-gelcoaten så tror jag att solblekning/tidsgulning gör att gelcoaten inte kommer att bli färgriktig om man går efter original-nyansen. Tror att plastexperter bryter 'by hand' så att det stämmer med en provbit. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 (redigert) ebonita skrev 37 minutter siden: Även om man skulle veta RAL-koden för original-gelcoaten så tror jag att solblekning/tidsgulning gör att gelcoaten inte kommer att bli färgriktig om man går efter original-nyansen. Tror att plastexperter bryter 'by hand' så att det stämmer med en provbit. Hvis man syrevasker området rundt skaden, legger på gelcoat i samme som orginalfargen, så vil disse bli like etter en stund. Legger man på noe som er likt etter mange år på sjøen, så er de ikke like så lenge. Da blir plutselig det reparerte området enda gulere Men hva vet jeg? jeg er bare en lykkelig og uvitende amatør Redigert 15.Mai.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 Ta deg en tur innom Bærum Plast. Han har en liten blandemaskin. Men hvilken farge er du på utkikk etter? Evt hvilken båt? Å blande vannbasert brekkfarge på Fargerike vil nok ikke fungere.Ikke blir det riktig farge og ikke vil den holde lenge heller. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Mai.2020 Del på Facebook Svart 15.Mai.2020 ebonita skrev for 1 time siden: Även om man skulle veta RAL-koden för original-gelcoaten så tror jag att solblekning/tidsgulning gör att gelcoaten inte kommer att bli färgriktig om man går efter original-nyansen. Tror att plastexperter bryter 'by hand' så att det stämmer med en provbit. Ja det må være noe du tror, som du selv sier. Nyansen er såpass forskjellig på gelcoat i boksen og ferdig herdet, pusset og polert gelcoat, at dette blir en svært vanskelig øvelse. Når man har gelcoatsparkel i den riktige koden, og får pusset og polert, vil man jo også automatisk ha tatt med noe av det nærmest omkringliggende området med gammel gelcoat i denne pusse og poleringsprosessen. Resultatet vil da bli at forskjellen i farge ikke blir mellom den nye gelcoaten og det nærmeste området med gammel gelcoat, men mellom hele det pussede og polerte området, og den gamle ubehandlede gelcoaten rundt det behandlede området. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 16.Mai.2020 Del på Facebook Svart 16.Mai.2020 Grossist med litt utvalg Forhandlerliste Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Tskjei skrev On 15.5.2020 at 19.39: Ta deg en tur innom Bærum Plast. Han har en liten blandemaskin. Men hvilken farge er du på utkikk etter? Evt hvilken båt? Å blande vannbasert brekkfarge på Fargerike vil nok ikke fungere.Ikke blir det riktig farge og ikke vil den holde lenge heller. Fargerike brekker jo både vannbaser og oljebasert maling, som feks bengalakk. Hvorfor skulle ikke det holde? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Ha i bakhodet om du har gammel båt at fargen kan ha endret seg noe etter tidens tann. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Torsen67 skrev for 13 timer siden: Fargerike brekker jo både vannbaser og oljebasert maling, som feks bengalakk. Hvorfor skulle ikke det holde? Men brekker de polyester baser ? Gelcoat er polyesterbasert, du vil ikke blande inn noe vann eller oljebasert, da ødelegger du gelcoat'n Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 NilsPils skrev On 15.5.2020 at 13.52: Jeg har ikke koden på min blå gelcoat som sårt trenger utbedringer. Har hørt at det går an å få den scannet for å få koden. Noen som har prøvd det? Jeg har noen deler med originalfargen som jeg kunne ta med og få scannet. @ebonita har et godt poeng. Hvis du blander opp originalfargen vil den skille seg ut fra resten av skroget. Samtidig så har jo også @Eika et like godt poeng i at fargene vil endres ulikt dersom du ikke går for originalfargen. Løsningen for deg er kanskje å benytte anledningen til å vannslipe og polere opp resten av skroget. ebonita skrev On 15.5.2020 at 18.14: Tror att plastexperter bryter 'by hand' så att det stämmer med en provbit. Nå er ikke jeg ekspert på dette, men jeg mener å huske at @Knude har skrevet noe om emnet. En gammel kollega som blandet på øyemål, og finjusterte fargenyansen med herdermengden Tror han karen der burde vært her hos meg og fått utfoldet seg litt på vår gamle Viksund Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Komodo skrev for 6 timer siden: Løsningen for deg er kanskje å benytte anledningen til å vannslipe og polere opp resten av skroget. Enig. Det er også planen. Men da må vi ha båten på land, fortrinnsvis i Oslo en gang i juni. Det blir ikke i år, men sannsynligvis til neste år. Da passer det bra å ha båten på vannet til vinteren. I år er det nok av annet som venter på hjemmefronten. Vi pensjonister blir utnyttet grovt, men noen liker det jo sånn . . . Problemet er at vi har en god del dype riper og mindre skader som må utbedres (tegn på et aktivt båtliv . .) Til det trenger vi gelcoat. Men da vil små fargeavvik ikke synes så lett. Døra til badeplattformen har et felt med originalfarge som ikke har vært eksponert for sola. Jeg planlegger å ta den med til Skillebekk Fargehandel og få den skannet der. Vi har også noen små områder som vi har utbedret med standard tokomponent lakk, men da traff fargen litt dårlig. På overbygget, som er off-white, har jeg tideligere utbedret noen små riper med hvit gelcoat fra Biltema, som egentlig er godt unna fargemessig. Det synes overhodet ikke, selv om du myser tett innpå . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jannmar Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 NilsPils skrev 2 minutter siden: Vi har også noen små områder som vi har utbedret med standard tokomponent lakk, men da traff fargen litt dårlig. Det lar seg vanskelig gjøre å få lakk og gelcoat 100% lik, selv om begge deler er helt nye og har identisk fargekode. Dette handler om at det er to forskjellige materialer, med forskjellig struktur, tekstur (overflate) og glans. Det beste utgangspunktet er å rubbe/polere rundt skaden, alt etter som hvor falmet eller endret gelcoaten er, og så benytte gelcoat/sparkel med den riktige orginale fargekoden. Dette vil som oftest treffe meget godt for de "hvite" nyansene, og om det ikke blir 100% er det enklere å justere seg fram på denne måten, enn om man starter "på bar bakke". Det behandlede området vil nå skille seg ut, i og med at det er reint og polert, så for å få det likt med resten av båten, må nødvendigvis hele båten poleres opp. Om man ikke har fargekoden, og må blande seg fram til riktig nyanse selv, blir det uansett helt bak mål å ta utgangspunkt i et område på båten som ikke er rubbet/polert, noe man fort vil oppdage den dagen man finner på å rubbe/polere hele båten. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Jannmar skrev 41 minutter siden: Det lar seg vanskelig gjøre å få lakk og gelcoat 100% lik, selv om begge deler er helt nye og har identisk fargekode. Dette handler om at det er to forskjellige materialer, med forskjellig struktur, tekstur (overflate) og glans. Tviler ikke på det. Her er et bilde fra 8 år siden da vi flyttet vannlinjen. Området mellom den hvite stripen og bunnstoffet er lakkert med Jotun to-komponent lakk med den nærmeste standardfargen vi fant på fargekartet og vannslipt. Området over er upolert original gelcoat. Det synes ikk så godt på bildet, men det ER synlig fargeforskjell. Men ingen legger merke til det hvis du ikke ser etter. Og forskjellen har ikke endret seg merkbart. Det som imidlertid er merkbart er at det lakkerte oprådet har holdt seg like blankt og fint etter 8 år, mens skroget har falmet mye mer. Derfor har jeg ofte lurt på om jeg skal sprøytelakkere hele skroget, da lakken tydligvis holder seg bedre og vil gi mindre og lettere vedlikehold. Men jeg har slått det fra meg pga. arbeidomfanget og utgiftene. Lakkering med pensel eller rulle ser jeg ikke som noe alternativ. Den hvite stripen er folie som egentlig bare var ment som midlertidig. Den har også holdt seg like fin i 8 år. Jeg har også blitt anbefalt foliering av hele skroget, men det har jeg også slått fra meg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jannmar Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 NilsPils skrev 12 minutter siden: Her er et bilde fra 8 år siden da vi flyttet vannlinjen. Området mellom den hvite stripen og bunnstoffet er lakkert med Jotun to-komponent lakk med den nærmeste standardfargen vi fant på fargekartet og vannslipt. Området over er upolert original gelcoat. Det synes ikk så godt på bildet, men det ER synlig fargeforskjell. Men ingen legger merke til det hvis du ikke ser etter. Og forskjellen har ikke endret seg merkbart. Et meget smart grep du har gjort her, når du har skilt det lakkerte området fra gelcoatområdet med ei hvit stripe. Når du attpå til har delt det det inn i store, naturlig avgrensede områder synes ikke fargeforskjellen, selv om den er minimal, så godt på denne måten som hvis det lakkerte området var en "flekk" på gelcoaten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 NilsPils skrev for 2 timer siden: Enig. Det er også planen. Men da må vi ha båten på land, fortrinnsvis i Oslo en gang i juni. Det blir ikke i år, men sannsynligvis til neste år. Løsninga er en 10fot rib, kompressor, 25m luftslange og luftverktøy. Har tatt flere gelcoat skader på vannet med godt hell Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.