Guest Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 TrikkerN Lønning skrev Just now: Du må bare kjøre på med gelcoat skader. Jeg fyller heller ikke på steder som er overpriset og det er stor forskjell bare i Kristiansand og Søgne..(6kr forskjell sist jeg sjekket) Kom med skader til meg, så jeg kan fakturere inn prisforskjellen :p kan skrive timer med gaffel jeg :p det er 2 ubemanna marinaer innenfor 3minutters omkrets som er 5-8kr billigere enn denne bemanna marinaen, så jeg fyller kun der hvis det er krise (har glømt kortet for eks) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Eika skrev 37 minutter siden: Ett kjappt regnestykke, 1000 timer i året, 25liter i timen. 5x25x1000 = 125 000. 125k dyrere i året og være "lojal" mot de lokale istedefor en ubemanna pumpestasjon Tipper det er ett lett valg for de fleste her inne 1000 timer i året er vel i overkant av hva de fleste bruker båten ..?? Men ellers stemmer regnestykke, og har du 100 motortimer blir det kr 12.500 .... penger det og. Boikotting av "småsteder" er ikke aktuellt , men fyller der det er rimeligst når der er flere utsalg i rimelig nærhet av hverandre. Kun sunn økonomisk fornuft det vel Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Eika skrev 2 minutter siden: Kom med skader til meg, så jeg kan fakturere inn prisforskjellen :p kan skrive timer med gaffel jeg :p det er 2 ubemanna marinaer innenfor 3minutters omkrets som er 5-8kr billigere enn denne bemanna marinaen, så jeg fyller kun der hvis det er krise (har glømt kortet for eks) Det hadde vært flott om alle tenkte sånn i min bransje, "Vi velger det elektrikerfirmaet til tross for det er 30-40% dyrere, vi er jo avhengig av de finnes" For å ikke snakke om bensinprisen som er 2 gangen..! Vi er i hvertfall nødt til å være konkurransedyktige for å ha jobb, til tross for at vi også bidrar med å holde ungdommen i jobb(4-5 læreplasser årlig), sponer flere idrettslag osv.. Så hvorfor skal ikke marinaene være det? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Bonita I skrev Just now: 1000 timer i året er vel i overkant av hva de fleste bruker båten ..?? Men ellers stemmer regnestykke, og har du 100 motortimer blir det kr 12.500 .... penger det og. Boikotting av "småsteder" er ikke aktuellt , men fyller der det er rimeligst når der er flere utsalg i rimelig nærhet av hverandre. Kun sunn økonomisk fornuft det vel Har taxibåt i tillegg til fritidsbåter, har også jobba som yrkesfisker. Så da går timene fort Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 TrikkerN Lønning skrev 3 minutter siden: Det hadde vært flott om alle tenkte sånn i min bransje, "Vi velger det elektrikerfirmaet til tross for det er 30-40% dyrere, vi er jo avhengig av de finnes" For å ikke snakke om bensinprisen som er 2 gangen..! Vi er i hvertfall nødt til å være konkurransedyktige for å ha jobb, til tross for at vi også bidrar med å holde ungdommen i jobb(4-5 læreplasser årlig), sponer flere idrettslag osv.. Så hvorfor skal ikke marinaene være det? De trenger ikke å konkurrere om pris, siden de ligger midt i smørøyet og selger tusenvis av liter hver eneste dag, hele sommeren. Turistene slipper tilogmed og gå ut av båten, for å fylle/betale. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Eika skrev 2 minutter siden: De trenger ikke å konkurrere om pris, siden de ligger midt i smørøyet og selger tusenvis av liter hver eneste dag, hele sommeren. Turistene slipper tilogmed og gå ut av båten, for å fylle/betale. Det handler nok om å synlige gjøre prisen bedre, i hvertfall på Sørlandet Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Eika skrev for 2 timer siden: Ett kjappt regnestykke, 1000 timer i året, 25liter i timen. 5x25x1000 = 125 000. 125k dyrere i året og være "lojal" mot de lokale istedefor en ubemanna pumpestasjon Tipper det er ett lett valg for de fleste her inne Joda, du som "superbruker" må selvsagt finne ditt sted å fylle. Gjør det. Men ikke heng ut steder rundtomkring som ikke har vilkår for å konkurrere på pris. Ikke legg det ut på sosiale media og be andre om å boikotte, det gir liten mening. At du ikke kan fylle tusen liter der i året skjønner alle. Men det kan godt være rette plassen for andre å fylle en skvett. De fleste av fritidsbåtbrukere bruker ikke mange kroner på drivstoff i året, de vil gjerne ha bunkersmuligheter og service flest mulig steder, ikke billigst mulig på få steder. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Hper skrev 6 minutter siden: Ikke legg det ut på sosiale media og be andre om å boikotte, det gir liten mening. Er det utbredt på sosiale medier..? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Hper skrev 49 minutter siden: Joda, du som "superbruker" må selvsagt finne ditt sted å fylle. Gjør det. Men ikke heng ut steder rundtomkring som ikke har vilkår for å konkurrere på pris. Ikke legg det ut på sosiale media og be andre om å boikotte, det gir liten mening. At du ikke kan fylle tusen liter der i året skjønner alle. Men det kan godt være rette plassen for andre å fylle en skvett. De fleste av fritidsbåtbrukere bruker ikke mange kroner på drivstoff i året, de vil gjerne ha bunkersmuligheter og service flest mulig steder, ikke billigst mulig på få steder. Jeg har ikke bruker på sosiale medier bortsett fra snapchat, så det er ikke noe å bekymre seg for. Nevner ikke hvilke sjappe jeg er misfornøyd med, bare at de er svindyre og jeg har en liten privat boikott Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Honduras skrev for 7 timer siden: I mitt nærområde på hytta (H/&$sundet...) ligger det en stor marina, og litt lenger bort en liten familiedrevet butikk m/2-3 pumper og en veldig trivelig kar som hjelper til med fylling. Kona og masse ungdommer jobber i butikken og kiosken. Der fyller jeg. Tror ikke jeg har sett på pumpeprisen enda. Godt eksempel Da jeg leste beskrivelsene i det første innlegget i tråden var bua til han Terje det første jeg tenkte på. De har drevet stedet i generasjoner, og klarer med et nødskrik å holde butikken oppe også. Når man legger til at de ikke har blitt særlig fete på driften, har lange arbeidsdager, og jobber hele sommeren, så skal man kanskje ikke klage så mye på de prisene de har på slike steder. Hper skrev for 2 timer siden: Ikke legg det ut på sosiale media og be andre om å boikotte, det gir liten mening. Hvilke sosiale medier er det du refererer til hvor det blir oppfordret til slike boikotter? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
.Olsen Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Komodo skrev 39 minutter siden: Hvilke sosiale medier er det du refererer til hvor det blir oppfordret til slike boikotter? Det er egne grupper for sånt på FB, men siste var en tråd hvor en fyr med store dieseltanker følte seg berettiget til å mene at ordføreren i Tananger, også eieren av Hummeren hotel, burde skamme seg fordi han syns det var for dyrt å fylle sine tanker på bunkersstasjonen som hotellet tilbyr som service til båtfolk. Og han anbefalte alle å fylle andre steder. Hvorfor... jo fordi dieselen kostet en hel krone mer enn på XY stasjonen langs veien. Og det stopper ikke der, ferden fortsetter: "Egersund Marina er noe bedre men de stryker med glans de også! Så her blir det sure tryner!" -------- Ok, greit, det er nesten umulig å ikke se det komiske i teksten :-) Men uansett. Folk på gruppa følger opp og poster priser fra ulike bunkersstasjoner med både høye og lave priser. Det ropes om "Grådighet", "helt på tryne" osv. Det er da i en gruppe med 66 000 medlemmer. Tror han som skrev dette er med i denne tråden så han kan jo forsåvidt forklare det selv ;-) Sikkert ikke så kjekt å bil utropt til å være den "grådigste", "helt på tryne", "sure tryner" osv bunkersen i ett område i ett sånt forum. Og antagelig får en aldri engang vite at det har skjedd og mulighet til å forklare hvorfor prisen er som den er. ----------- Slike tråder er gjengangere, og det er også egne grupper for deling av priser. Alt det der er egentlig greit. Om en er storforbruker av diesel må en selvsagt også tenke pris. Men å henge ut en bunkers på sosiale media fordi de ikke er billige nok for ens store tanker.... det gir ingen mening. Å på en måte bli sur, hisse seg opp "sure tryner fra meg"... virker mest rart. Gå videre, fyll ett annet sted. Å snakke dritt om ett sted på en gruppe med 66 000 brukere fordi en må fylle mye diesel ett sted, så mye at en krone forskjell i litersprisen blir viktig.. vel, jeg syns det er rart. Og jeg mener seriøst at båtfolkets "samarbeid" om å jage etter lavest pris vil ramme servicen langs kysten negativt. La storbåtfolket og andre med stort forbruk gjennom sesongen drive med sitt, la de jage pris, men ikke gjør det til en alminnelig greie. Båtfolk flest vil ha bunkers tilgjengelig flest mulig plasser, ikke lavest mulig pris noen få plasser langs fastlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Hper skrev 18 minutter siden: Det er egne grupper for sånt på FB, Er det andre sosiale medier enn Facebook hvor du har sett slike boikotter? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Honduras Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Personlig har jeg hverken FB, snapshit eller andre some-apper. Er bare medlem på et sosialt medium, og det er Vipps. Der har jeg tre venner, som jeg forøvrig også er far til? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
.Olsen Svart 15.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Komodo skrev 49 minutter siden: Er det andre sosiale medier enn Facebook hvor du har sett slike boikotter? Er det andre sosiale media enn Facebook? Aner ikke om det er noe sånt på Tik Tok, eller Snap, eller Insta, tviler på det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2020 Hper skrev 16 minutter siden: Er det andre sosiale media enn Facebook? Aner ikke om det er noe sånt på Tik Tok, eller Snap, eller Insta, tviler på det. Ok, skjønner. Men da skjønner jeg ikke hvorfor du ikke skriver Facebook konkret istedenfor sosiale media generelt. Jeg er forøvrig i enig med deg i mye av det du skriver i det første innlegget, til tross for at det bærer litt mye preg av nasjonalromantikk, men det siste lange innlegget ditt virker mer som en utblåsing mot "de jævla kapitalistene". Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
.Olsen Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Komodo skrev 25 minutter siden: Ok, skjønner. Men da skjønner jeg ikke hvorfor du ikke skriver Facebook konkret istedenfor sosiale media generelt. Jeg er forøvrig i enig med deg i mye av det du skriver i det første innlegget, til tross for at det bærer litt mye preg av nasjonalromantikk, men det siste lange innlegget ditt virker mer som en utblåsing mot "de jævla kapitalistene". Joda, mange av plassene litt ute i havgapet langs kysten er jo eldre plasser som fort bringer en tilbake til barndommen... som begynner å bli en del tiår siden. Helt ærlig så aner jeg ikke hvorfor det fortsatt finnes så mange bunkersplasser langs kysten som det gjør, for det er jaggu en del "rare plasser". Og det er helt perfekt for fritidsbåter og båtferier, tror det viktig å opprettholde fremover. Er ingen utblåsning mot "kapitalistene" i si at det er lov å tjene penger. Det er jo heller ikke sånn at alle små bunkersstasjoner med tilhørende kiosker, uteservinger, butikker, gatekjøkken, restauranter eller hotell, gjestehavner osv står med en fot i grava, noen tjener sikkert gode penger, og noen sliter. Men uansett er de arbeidsplasser, inntekter og en møteplass, gjerne på plasser der mulighetene ikke er så allverdens gode sånn ellers. Og om man har tjent penger, og feks har tatt seg råd til en kostbar båt som en må fylle tankene på og legger til ved den lille bunkersen med kiosken, drevet av en lokal ildsjel med et par ungdommer i arbeid. Så syns man litersprisen er litt stiv... Hvor blir det da av "det er da lov å tjene penger". Er det umoralsk, uetisk av ett sted å ta en høyere pris fordi omsetningen er lavere, fordi transport av drivstoffet dit koster mer, fordi sesongen er kort, fordi innkjøpsprisen er høyere, fordi inntjeningen ikke er så høy som på bensinstasjonen langs E6 med tusener som fyller i døgnet, året rundt? De internasjonale kjedene langs veien gir også arbeidsplasser og inntekter lokalt, men de gir ikke livsgrunnlag ute langs kysten. De gir ikke den ene ekstra bunkersen på det lange strekket når tanken er slunken, eller uteserveringen om sommeren og alt det der. I fremtiden tror jeg vi skal leve enda mer av lokalturisme, nordmenn på reise i eget land, og også stadig flere utenlandske seilere. Salgsargumentet blir de små stedene ute i skjærgården som fortsatt lever. Jeg tror hver eneste krone i "overpris" på en bunkers i skjærgården er en langt bedre investering enn en krone hos Cirkle K langs E6. Både nå og for fremtiden. ------- Som sagt, bildet er ulikt fra område til område. Oslofjordområdet har kanskje mer enn nok bunkersstasjoner og tåler konkurranse. Men resten av kysten er mer varierende. Og folk med stort forbruk må selvsagt bunkre "til rett pris". Men fritidsbåteiere flest trenger ikke å være så veldig opptatt av dette i det hele tatt. Tvert i mot bør en bruke de som fortsatt "klorer seg fast". Tror vi må legge en tur til Bukta i Papperhavn i sommer. Fylle litt diesel, kjøpe is. Kanskje ta en natt i gjestehavna og spise på land. Fint sted. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Hper skrev for 12 timer siden: De fleste av fritidsbåtbrukere bruker ikke mange kroner på drivstoff i året, de vil gjerne ha bunkersmuligheter og service flest mulig steder, ikke billigst mulig på få steder. Jeg misunner dere muligheten til å kunne velge. Nærmeste mulighet til å fylle for meg er 3 timer avgårde. Eventuelt så kan jeg jo bruke 6 timer til Harstad og der ha et par valg. Jeg prøvde en gang å fylle via kanner, klarte 120 liter på en dag. Det var en grusom dag, jeg blåser heller en dagstur fram og tilbake til Finnsnes, det er jo koselig med en båttur. Så jeg boikotter ikke, jeg har jo ingen å boikotte. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Har ikke lest hele tråden, men.... diesel fyller jeg på steder hvor det er godt omsetning på diesel og at den er ren og fri for vann. Is derimot, det kjøper jeg gjerne hos småbutikken, så lenge jeg ikke kjenner iskrystallisering gjennom papiret. ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Midtpinne skrev 33 minutter siden: Jeg prøvde en gang å fylle via kanner, klarte 120 liter på en dag. Det var en grusom dag, Har fylt fra kanner i hele vinter, jobben var å løfte de opp i båten under presenningen, tok ikke tiden, men mulig Biltema heverten brukte en 1/2 time på 100 liter, 4 dunker. Støtter gjerne små lokale "marinar" så framt til at de selger diesel hele åtet. Å kjøpe Diesel fra en "Sommer åpen" er som å spille Rusisk rulett. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Her i byen har vi to marinaer med dieselfylling. Jeg må innrømme at jeg aldri har sammenlignet priser, jeg fyller på den nærmeste. Må ta vare på nærbutikken? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
.Olsen Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Om en har 2-3 bunkerser "innen rekkevidde" og båtbrukerne klarer å bruker forbrukermakta så en får de to dyreste ut av business. Er det lurt? Hvor lenge vil prisen være lav på den eneste bunkersen i nærområdet? En konkurranse dør fort ut når en har tatt livet av deltakerne :-D Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) Men nåe 2 av 3 konkurrerer og den siste priser seg ut, hvorfor skal man i det hele tatt gidde og bruke kroner på de som priser seg ut ? Jeg vet faktisk ikke om noen kjentfolk, som fortsatt bruker de som har prisa seg ut. Kjører heller 500m den ene veien eller 1200m den andre veien, for å spare 5kr pr liter Redigert 16.Mai.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Eika skrev Just now: Men nå 2 av 3 konkurrerer og den siste priser seg ut, hvorfor skal man i det hele tatt gidde og bruke kroner på de som priser seg ut ? Jeg vet faktisk ikke om noen kjentfolk, som fortsatt bruker de som har prisa seg ut Fordi båtbrukere flest ikke er storforbrukere som trenger å tenke noe særlig på dieselprisen? Da er det viktigere at det er en bunkers i nærheten enn hva som er pumpeprisen. Alternativet er å bruke penger og tid på å kjøre og bære dieselkanner til båten. Det må være det en ønsker minst av alt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Hper skrev Just now: Fordi båtbrukere flest ikke er storforbrukere som trenger å tenke noe særlig på dieselprisen? Da er det viktigere at det er en bunkers i nærheten enn hva som er pumpeprisen. Alternativet er å bruke penger og tid på å kjøre og bære dieselkanner til båten. Det må være det en ønsker minst av alt. De fleste båtbrukerene i vennekretsen min, bruker båt på samme måte som du bruker bil. Til og fra jobb, til og fra butikken, til og fra venner, noen turer engang i blandt kun for kosens skyld. Men hovedsakelig brukes båtene til og fra div ærender Vet faktisk om folk, som er så lei av den overprisa dieselen, at de har kjøpt en 1300liters tank på tilhenger som de fyller opp engang i blant, så kjører ned til båten for å fylle til 7kr literen istedefor 17kr literen. Hvorfor skal vi som forbrukere, betale så sykt mye mer, kun for at eierene av stasjonen skal tjene grovt? Eneste måten vi kan si ifra på som blir hørt, er at vi ikke fyller på de plassene mer Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 (redigert) Eika skrev 7 minutter siden: De fleste båtbrukerene i vennekretsen min, bruker båt på samme måte som du bruker bil. Til og fra jobb, til og fra butikken, til og fra venner, noen turer engang i blandt kun for kosens skyld. Men hovedsakelig brukes båtene til og fra div ærender Vet faktisk om folk, som er så lei av den overprisa dieselen, at de har kjøpt en 1300liters tank på tilhenger som de fyller opp engang i blant, så kjører ned til båten for å fylle til 7kr literen istedefor 17kr literen. Hvorfor skal vi som forbrukere, betale så sykt mye mer, kun for at eierene av stasjonen skal tjene grovt? Eneste måten vi kan si ifra på som blir hørt, er at vi ikke fyller på de plassene mer Som jeg sier, storbrukere på ett sted må selvsagt tenke pris, og det er lett å gjøre uten å henge ut de som må ta mer for literen på nett, oppfordre andre til å ikke fylle der osv. Så kan "småbrukere" som meg, og mange andre, ha gleden av at det er flere plasser å bunkre og få hjelp til andre ting, eller kjøpe en is også neste sommer. ------- Hvis en maser på og får alle med på å fylle de billigste stedene så vil en ta livet av en hel rekke bunkerser, det er ingen tjent med. "Bildet" er litt større enn som så. Redigert 16.Mai.2020 av Hper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.