Jump to content

Montere 2-spaks fjernkontrollboks - sjømann 22/FM S2


Magica74

Recommended Posts

Jeg kjøpte en gammel Sjømann 22 med en FM S2 av en fyr nå nylig.
Han påstod i annonsen at motoren var nyrestaurert og det eneste som må gjøres med båten, var å bytte en wire.

Han viste meg til og med hva slags wire jeg kunne kjøpe på biltema.

Det viser seg at fyren ikke hadde peiling på hva han snakket om.

Motoren er en historie for seg selv, men det jeg sliter mest med nå er denne såkalte wiren:

Det var nemlig ikke den som måtte byttes, men festet til gassen, hadde knekt tvers av.

Jeg har nå brukt ca 3 uker på å forsøke å finne den delen, men gav opp, så jeg prøvde å lime med metallepoxy, skrudde og borret inn i godset og forseglet med metallsparkel.
Det funket dårlig.
kontrollboks_gammel.jpg.5e9c86105e5348368e53bd5809457de3.jpg


Til slutt kapitulerte jeg og kjøpte ny kontrollboks. Sidemontert, dobbel med spak til gass og propellvridning.
(Denne nedenfor fikk jeg anbefalt av båtkyndige folk på trebåtforum på nettet):
536242236_kontrollboksny.jpg.1a9d5b5db6e0982d773542b74216bd29.jpg
Først bruker jeg så et døgn på å ta av den forrige kontrollboksen, siden der var alt rustet, i tillegg var wiren festet til et kjede med pop-nagle, som måtte knuses for å åpnes.
Den boksen er nå historie, for å si det sånn.

Når jeg omsider får dette av, så monterer jeg opp den nye...
...og oppdager at ingenting passer.

Wirene er for korte, festene til dem passer ikke og når jeg endelig finner en slags løsning, så krøller wiren til propellvridninga seg når jeg drar i spaken.


kontrollboks1.jpg.0ff4ff7786cb8246df09c334a494edb1.jpgkontrollboks2.jpg.990e32cc411d966f7ed31e1ad5095c89.jpg


Det var da jeg skjønte poenget med kjedet i den gamle.
Det sørger for jevnt drag, noe som er umulig med den nye kontrollboksen, siden den bare vipper systemet opp og ned.
Men den gamle er nå historie.

Jeg håper det er noen som skjønner hva jeg mener?

Jeg trenger hjelp til å montere dette, eller finne løsninger som kan fungere på billigst mulig måte, siden jeg ikke har flere penger igjen.

 

kontrollboks3.jpg

kontrollboks4.jpg

Redigert av Magica74 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...