Jump to content

Hvordan bruke skjøtestykke for kjetting?

magnuje

Recommended Posts

Kjøpte meg et slik et
https://seatronic.no/skjotestykke-for-kjetting-8-mm

Men jeg har ikke funnet noen instruksjoner for hva jeg skal gjøre med disse to delene for at de skal henge sammen. Har lest på en tilsvarende type at delene skal klinkes sammen. Hva betyr det? Slå på de med en hammer?

Vil gjerne være sikker på at dette blir rett, da det er ankerkjettingen det er snakk om. 

Ikke finn på å bruke et slikt skjøtestykke! Funker ikke,  selv om du gjør det etter alle bruksanvisniger! Ryker ved første påkjenning! Har selv smertelig erfart det! Et kjede/en kjetting er ikke sterkene enn sitt svakeste ledd! Trist å stå der i uværet med kun en kjettingstump!

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

7 minutes ago, strawberry said:

Ikke finn på å bruke et slikt skjøtestykke! Funker ikke,  selv om du gjør det etter alle bruksanvisniger! Ryker ved første påkjenning! Har selv smertelig erfart det! Et kjede/en kjetting er ikke sterkene enn sitt svakeste ledd! Trist å stå der i uværet med kun en kjettingstump!

Oj, takk for advarsel. Så eneste fornuftige er å kjøpe ny kjetting? Har en 50m 8mm kjetting som er ganske fin, men et par ledd har ligget i saltvann under dreneringshullet og de ser ikke helt bra ut...

4 minutes ago, Heimegut said:

visst det er på ene enden den er "stygg" og dårlig, går det ikkje and å snu kjettingen da? 

eller er det "under dreneringshull" i kjettingkassa? slik at den er dårlig litt her og der?

Husker ikke hvor på kjettingen det partiet er. Mistenker at det ikke er ved noen av endene, dessverre. Har til nå kun sett ett ledd hvor godset synlig er tynnslitt. Får ta kjettingen opp på bryggen å undersøke litt. 

Ny kjetting koster rund 3,5 båtlapper ser det ut til https://seatronic.no/8mm-galvanisert-kjetting-50m-din-766

Ingen som reparerer slik kjetting i Olso området? Blir kanskje uansett dyrere å

reparere enn å kjøpe ny? Litt synd å kaste en kjetting grunnet ett dårlig ledd. 

• 3 uker senere...
strawberry skrev On 16.5.2020 at 19.37:

Hvordan ryker det? Er det festene som en klinker eller er selve leddet ikke sterk nok? 

TICORA skrev for 3 timer siden:

Hvordan ryker det? Er det festene som en klinker eller er selve leddet ikke sterk nok? 

Luere jeg også på. Om klinken skulle ryke, så holder vel skjøten uansett. Mener jeg har sett et eller annet sted hvor mye slike skjøter skal holde. Finner ikke igjen informasjonen hos Seatronic.

Disse kjettingleddene må være voldsomt rustne om det skal gå noe særlig utover styrken til kjettingen. Med min gamle kjetting fikk jeg et deilig lag rustflak spredd over hele dekket hver gang jeg slapp ut eller heiste anker, men hadde ikke hatt noen styrkemessige betenkeligheter med å bruke den noen år til. Kappet den i passe lengder da jeg skulle kaste den og fikk testet bruddstyrke, var ikke slitasje av betydning.

Når man har galv kjetting har man mye å gå på styrkemessig. Jeg bruker syrefast(problemer med tårning i kassa ved bruk av galv) og den har jo langt mindre bruddstyrke enne galvanisert. Tror ikke jeg hadde brydd meg om ikke godset er halvert...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Framtia skrev 1 time siden:

finnes det gode kjettingskjøter noen kan anbefale? Der det finnes mange uten noen form for sertifisering å få kjøpt, men betaler gjerne godt over 50 kroner om jeg finner en som har høy kvalitet/styrke :-).

Kjettingskjøtestykke for 10mm på Seatronic har en bryddstyrke på 1900kg. 

Fant denne ved å google.

http://www.tecni-lift.co.uk/Crosby-8mm-G335-Chain-Missing-Link-890-kgs-WLL-221-013-138

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...