Jump to content

Hvordan bruke skjøtestykke for kjetting?

magnuje

Recommended Posts

denne har Bruddstyrke: 2585 kg

https://www.nmsproff.no/kjettingskjot-for-vinsj-8mm-galv

10mm kjettingskjøt har bruddstyrke 3674 kh 

En god   8mm kjetting har Minimum bruddlast ved strekk: 4100 kg

image.png.004420efbb01c567ac7f15a63d65163c.png

Ps kjettingfabrikken anbefalte kjøp sort ,  sveis og kaldgalvaniser.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 11 måneder senere...
strawberry skrev On 16.5.2020 at 19.37:

Ikke finn på å bruke et slikt skjøtestykke! Funker ikke,  selv om du gjør det etter alle bruksanvisniger! Ryker ved første påkjenning! Har selv smertelig erfart det! Et kjede/en kjetting er ikke sterkene enn sitt svakeste ledd! Trist å stå der i uværet med kun en kjettingstump!

Hadde slett ikke gjort noe å fått høre din erfaring med denne, hvordan den røk osv.

Jeg har en sånn og kan ikke si jeg har samme erfaring med min

724498F0-FA13-480F-AE60-ACB2A317339F.jpeg

Redigert av Enzo (see edit history)

Jeg har også hatt en C lenke som trådstarter spør om.  Denne fungerte bra, hadde 18m (8mm) kjetting og 45 m tau. Byttet til 50 m 8mm kjetting mest fordi tauet ved spleisen ble for svak, samt at jeg ønsket mer vekt på anker "linen". Tauet var for tykt til å gå gjennom kjetting eller C link, inner kjernen var derfor delvis fjernet.
Kommentar til Enzo løsningen, kjettingen din er vel galvanisert og C linken i syrefast. Det er kanskje det som blir de svakeste "leddet" Det ser ut som om C linken har blitt utsatt for mye korrosjon, så muligens bør denne C linken byttes med visse mellomrom?

Lett match skrev for 22 timer siden:

Kommentar til Enzo løsningen, kjettingen din er vel galvanisert og C linken i syrefast. Det er kanskje det som blir de svakeste "leddet" Det ser ut som om C linken har blitt utsatt for mye korrosjon, så muligens bør denne C linken byttes med visse mellomrom?

Jeg har kjøpt 40meter ekstra kjetting så vi nå totalt er oppe i 90meter. Dette leddet jeg tok bilde av bytter jeg ut, har bestilt galvanisert ledd på maritim https://www.maritim.no/kjettingskjot-for-vinsj-10mm-galv 

Hulda skrev On 27.5.2021 at 11.37:

Blåkopi av Hulda. Med unntak av at Hulda har 98 meter og leddet kommer fra Seatronic. 

Når jeg strekte ut kjettingen jeg hadde kjøpt for å merke den hver tiende meter så oppdager jeg at den er 50meter så vel vel da er vi oppe på 100meter, mulig det er noe i overkant tenker jeg så vurderer å ta ut 15-20meter og komme meg ned mot 75-80meter

• 2 måneder senere...
strawberry skrev On 16.5.2020 at 19.37:

Ikke finn på å bruke et slikt skjøtestykke! Funker ikke,  selv om du gjør det etter alle bruksanvisniger! Ryker ved første påkjenning! Har selv smertelig erfart det! Et kjede/en kjetting er ikke sterkene enn sitt svakeste ledd! Trist å stå der i uværet med kun en kjettingstump!

Kunne du @strawberry svare på din erfaring med at dette ryker ved første belastning, det er nok flere enn meg som lurer på din erfaring med stor interesse.

Enzo skrev On 26.5.2021 at 9.34:

Hadde slett ikke gjort noe å fått høre din erfaring med denne, hvordan den røk osv.

Jeg har en sånn og kan ikke si jeg har samme erfaring med min

724498F0-FA13-480F-AE60-ACB2A317339F.jpeg

Jeg har nå kappet min 100m kjetting ned til mer passende 70meter og tok likegodt å kappet akkurat dette leddet, det ser jo ut som det har litt mer liv igjen selv om det var mye rust 

image2.jpeg

image33.jpeg

Vet ikke om noen av dere er medlem i FB-gruppa "Seilere på Facebook" men der kom følgende kommentar nylig, på en lignende diskusjon...

Så at disse skjøteleddene er like bra som stubbene på begge sider - well...

Vi ser mye av dette på våre vrak båter, for moro skyld har vi testet kjetting med skjøtestykker, bundet til hjullaster og med vekt, vi har vel dratt en 15-20 kjettingdrag om du kan kalle det det, smil.. vel, 6 mm kjetting der røyk skjøtestykket på ca 180 kg til 250 kg, på 8 mm kjetting fra 220 til 400 kg, 10 mm fra 450 til 680 kg, alle!!! Røk i skjøtestykker, kjettingene så greie ut og uten rust, på min båt er det hel "ved" som teller, kjøp full lengde , vår lille test er vel ikke godkjent i så måte, men men, tallenes tale holder for min nattesøvn.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Ask skrev On 16.5.2020 at 20.27:

Hei

Eg har skøyta kjettingen vår med sertifiserte sjakklar. Det har gått fint til no.

Sjakklane går fint gjennom kabelaret.

Ask

Har du noen informasjon om hvilken sjakkel du har brukt som går gjennom kabelaret ?

Arne Henriksen skrev On 15.8.2021 at 18.20:

Vet ikke om noen av dere er medlem i FB-gruppa "Seilere på Facebook" men der kom følgende kommentar nylig, på en lignende diskusjon...

Så at disse skjøteleddene er like bra som stubbene på begge sider - well...

Vi ser mye av dette på våre vrak båter, for moro skyld har vi testet kjetting med skjøtestykker, bundet til hjullaster og med vekt, vi har vel dratt en 15-20 kjettingdrag om du kan kalle det det, smil.. vel, 6 mm kjetting der røyk skjøtestykket på ca 180 kg til 250 kg, på 8 mm kjetting fra 220 til 400 kg, 10 mm fra 450 til 680 kg, alle!!! Røk i skjøtestykker, kjettingene så greie ut og uten rust, på min båt er det hel "ved" som teller, kjøp full lengde , vår lille test er vel ikke godkjent i så måte, men men, tallenes tale holder for min nattesøvn.

Veldig interessant, lurer på hvilke ledd de har testet da, denne her https://www.nmsproff.no/kjettingskjot-for-vinsj-10mm-galv står det 3674kilo bruddstyrke på, om det virkelig er sånn at de ryker på langt mindre strekk så er det jo veldig rart om det da er lov å selge, kan det virkelig være denne typen ledd 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...