Tryta Startet 16.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2020 Heisann har tenkt å koble opp en sikringsboks til diverse forbruk og er usikker på dimensjonering av kabel og sikring. Tenkte å bruke 16 kvadrat kabel til sikringsboksen. Det blir korte kabler med total lengde (+ og - kabel) på ca 1 m. Forbruke vil trekke maks 30 ampere. Kobler det til bryter før sikringsboksen. Er 16 kvadrat nok og bør kabelen sikres før bryter? Tenkte kanskje å sikre den med 30 ampere, men da må jeg vel gå ned i kabeldimensjon for å finne en passende sikringsholder? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 16 kvadrat kabel og Maxi sikringsholder fra BEP med 40A sikring et en god men ikke helt billig løsning her. Sitér dette innlegget Link to post
Tryta Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Oj, ja det var jo en stiv pris. Er det andre muligheter? Gå opp i kvadrat og bruke anl? Sitér dette innlegget Link to post
Tryta Svart 17.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Er det vanlig å sette på sikring før bryter? Gjør dere andre det? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2020 Var en drøy pris på de sikringsholderene.. Jeg hadde nok fort havnet på Biltema selv ser jeg: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/sikringer/sikringsholder-2000031352 Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 (redigert) Tryta skrev for 7 timer siden: Er det vanlig å sette på sikring før bryter? Gjør dere andre det? Ja, det er vanlig å sette sikring før bryter til forbruk. Sikring skal stå før bryter. Ja, jeg gjør det. Redigert 18.Mai.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 (redigert) Pleier å si at sikring på alle positive ledere er fornuftig, og da så nært kilden som mulig. Det man da har i tankene er en ren kortslutting sikring. Redigert 18.Mai.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tryta Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Ok. Tenker jeg bestiller anl sikringer da. En på 100 ampere til vsr og en på 40 ampere til forbruket. De var fri for det på biltema her. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Kjellg skrev for 3 timer siden: Pleier å si at sikring på alle positive ledere er fornuftig, og da så nært kilden som mulig. Det man da har i tankene er en ren kortslutting sikring. Sikkert lurt, men de færreste båter har vel dette. Jeg foretrekker uten, færre kontaktpunkter gir færre potensielle feilkilder. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 index skrev for 2 timer siden: Kjellg skrev for 5 timer siden: Pleier å si at sikring på alle positive ledere er fornuftig, og da så nært kilden som mulig. Det man da har i tankene er en ren kortslutting sikring. Sikkert lurt, men de færreste båter har vel dette. Jeg foretrekker uten, færre kontaktpunkter gir færre potensielle feilkilder. Færre potensielle feilkilder, men flere potensielle brannkilder. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Jannmar skrev for 5 timer siden: Færre potensielle feilkilder, men flere potensielle brannkilder. En halvmeter med godt isolert kabel som ligger i ro representerer ingen stor risiko. Hvor ofte ser du bilbranner forårsaket av kortsluttet batterikabel? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.