Jump to content

Prosjekt selfa sjark


Knopfler

Recommended Posts

Hei

Kjøpte i Desember en Selfa 28 fot sjark som var gådd under.

 

Begynte med å rive hele båten innvendig for så å bygge alt nytt. Motor og gir tatt ut. Gammel motorn vp d70b (6 syl 150 hk) ble kjørt på søppla og blir erstattet av en nyere iveco n45 4 syl og ca115-120 hk. 

 

Planen er total restaurering innvendig og utvendig så skal den på fiske fra november.

 

Di første innleggene er fra tidligere i vinter og blir lagt ut nå fram til dær jeg er i dag

 

PART_1574598230610.jpg.8ae984d409d2fb95a25f76348330abe6.jpg

Dær lå den når jeg kjøpte den

20200118_091804.jpg.8c7f1d9e75c4fd4d1ad9b125d10ae798.jpg

Slepe hjem

Snapchat-1306811199.jpg.9219d30dc7059d29a55b51447694d114.jpgnå skal ho hjem

20200122_111751.jpg.84e72ef1735a7b5ae1c83f63635a31dc.jpg

Bare å hive seg rundt

20200210_094510.jpg.81776020f5564bac950d476a53399beb.jpg

Redigert av Knopfler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når båten gikk under så tømtes hydraulikktanken inn i hele båten. Absolutt alt var innsauset i olje.

Absolutt alt ble revet inn til plasten.20200210_120328.jpg.9ea0283c26d5074a2e33490f99558dc6.jpg

Bare å rive vinylgulvet også. Hær ser dere hva som var under...

20200210_122146.jpg.ec383aed331afcb73d809bb566ef9946.jpg

I tillegg så luktet det ille under vinylen. Satt seg litt lukt siden 1989 som fiskebåt20200210_205430.jpg.d51ce1a218c46a266826a444861d8a9a.jpg

Da var alt revet og innredning kan begynne å tilpasses20200211_134026.jpg.37eca45855aaf86fac3a1d79de574698.jpg

Isolert og heng opp skai

20200312_152649.jpg.f9dacd5543c48d1c887fe25682611b56.jpg

Nytt tak og lagd kasser rundt taket for å felle inn utstyr

20200313_213333.jpg.de71a24a60057ae57cf2d3304a354f5b.jpg

20200316_153646.jpg.2e12f81311081a87f455ad6218c454d2.jpg

Lage kanaler for varmluft fra defroster20200316_171135.jpg.493b1bf9a3bc79a3ea7279a8e5cfad53.jpg

Satt inn gps

Link to post
Share on other sites

20200316_180818.jpg.dc12767b4bf34c6ca6551fb3772b1cd5.jpgsatt inn litt utstyr så jeg har noe å se på i kaffepausene

20200316_205356.jpg.c746d73b94d6c8a4a36936787dccde1e.jpg

Berget alt elektrisk etter at alt gikk under

20200403_124108.jpg.6fa78f7aa141b6b5541157804c4f36b7.jpg

Ny vhf med ais og gps

20200318_103221.jpg.a16ef56428b1bf92f97fbcf78266749a.jpg

Revet badet. Bare å bygge nytt

20200319_164423.jpg.308026ad5cae2799f4444f08efa137eb.jpg

 

20200319_125442.jpg.a9d844cf32c455b7d22bb61732b241b1.jpg

Kitchenboard på kjøkkenet

 

Da stoppet det opp litt med innredning på grunn av en lei sak. Når man har fiskebåt i norge så er kvotegruppene del inn etter lengde på båtene og alle båter åver 8 meter skal ha fartøysinstruks som koster mye peng for å få godkjent. Denne båten er rett åver 8 meter så da gjorde jeg som veldig mange andre og kappet baugen. Dette er en midlertidig sak og baugen vil bli satt på igjen når jeg er klar for denne godlkenningsjobben. Jeg måtte kappe baugen på dette tidspunktet før jeg begynte med å lage tak,isolere vegger, trekke skai og lage til frontveggen.

 

Samtidig vil jeg nevne att tidligere eier hadde gjort akkurat det samme men plastret på baugen igjen og gjort ekstremt dårlig arbeid med plastringa. Det lekket inn vann i øverkant og nede under vannlinja. Samtidig hadde han kappet i feil vinkel så det flate partiet kom helt ned i vannlinja.

20200323_141847.jpg.e3f71f7263e0be2508a6e092ab5ba33c.jpg

Form for å støype 2 første lagene inne fra

20200324_115752.jpg.a8275be2474158d8b90e5048f1929535.jpg

Link to post
Share on other sites

Godt arbeid dette!

 

Disse lengdebestemmelsene gir mange merkelige utslag. Er det slik at du kan plastre fast baugen igjen etter at båten har blitt godkjent uten at dette får noen konsekvenser?

 

Du bruker gammel elektronikk som har vært under vann? Vil dette holde over tid?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 time siden:

Godt arbeid dette!

 

Disse lengdebestemmelsene gir mange merkelige utslag. Er det slik at du kan plastre fast baugen igjen etter at båten har blitt godkjent uten at dette får noen konsekvenser?

 

Du bruker gammel elektronikk som har vært under vann? Vil dette holde over tid?

Baugen kommer på igjen før jeg skal godkjenne.

Alt elektronikk blir byttet ut etter hvert med nytt 😊

Link to post
Share on other sites

Hva er da hensikten med å kappe baugen hvis du kan montere den igjen før godkjenning?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

Hva er da hensikten med å kappe baugen hvis du kan montere den igjen før godkjenning?

For att båten skal på fiske. Blir ikke godkjent før kravene kommer på båter fra 8 meter og ned. Nybygg så må båter fra 6 meter og opp ha fartøysinstruks. Håper enda det tar parr år før kravene kommer på eksisterende båter under 8 meter

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Knopfler said:

For att båten skal på fiske. Blir ikke godkjent før kravene kommer på båter fra 8 meter og ned. Nybygg så må båter fra 6 meter og opp ha fartøysinstruks. Håper enda det tar parr år før kravene kommer på eksisterende båter under 8 meter

 

Trodde DNV kravene allerede var kommet jeg!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tidligere eier hadde problemer med att oljen i motorn ikke holdtes inni motoren etter han kjøpte båten. Ikke kom han til tappeskruen i bunnpanna å ikke skjønte han hvor det lekte ut... han tok like så greit en type stor hullkopp å laga seg ett fint stort hull i kjølen. Plastringa var så som så i og med att han måtte opp på slippen like fort som han satte den ut da han holdt på å gå til bunns... :rolleyes:

I dag slipte jeg rent og plastra igjen fra begge sider 20200518_111651.jpg.e0909a9f62fb0064eac770dab084795d.jpg20200521_175402.jpg.8391fd0d4e2cee155b2614f3b9649034.jpg20200521_192735.jpg.97cc9ee18340f93c65639461e32705ed.jpg

Fikk også begynt å fylle inn sparkel for litt avrettning.

La 4 lag duk på begge sider så det burde holde

Redigert av Knopfler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilket gir et dette? Har giret revers, eller snur du vingene for å bakke?

 

Hvordan gjør du giret rent innvendig, vasker med diesel?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 time siden:

Hvilket gir et dette? Har giret revers, eller snur du vingene for å bakke?

 

Hvordan gjør du giret rent innvendig, vasker med diesel?

Er et borg warner velvet drive.

Er revers ja og i tillegg vridbare vinger.

 

Demontere det og avfette og steame alt. Vaske enda med bremserens under montering og ny olje under montering for å fortrenge fukt i alle hulrom etc. Avslutter med ny olje på hele kassa

Link to post
Share on other sites

Lak det inn baugen, derfor den sank? 

 

Tidligere eiere er døden!!! Han bare bora hull han? 

 

Ser veldig bra ut. Hvilken rigging på dekk blir det? 

 

Sikler litt på en slik selv. Men er lengre mellom 28 foterne, flere 26 for salg... Blir snaut dekk på de men jeg skulle klart meg jeg. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Timmeeh skrev 28 minutter siden:

Lak det inn baugen, derfor den sank? 

 

Tidligere eiere er døden!!! Han bare bora hull han? 

 

Ser veldig bra ut. Hvilken rigging på dekk blir det? 

 

Sikler litt på en slik selv. Men er lengre mellom 28 foterne, flere 26 for salg... Blir snaut dekk på de men jeg skulle klart meg jeg. 

Nei ikke så store lekasjen inn i baugen men kunne fort blitt om han hadde vært riktig uheldig. Flere plasser i plastringa hannes det kun var snakk om en mm i skjøten etter han plastra den på igjen.

 

Ja han tok hållsaga å saga hull i kjølen for å få satt inn tappepluggen på bunnpanna 😝 jeg ville jekka opp motorn i forrkant å satt den fast...

 

Tidligere eier er 94 år gammel...

Han hadde kødda med fortøyninga så den løsnet og rak inn i fjæra og la seg på siden på fellinga.

 

Er rekkemontert garnhaler på den nå men er usikker på om jeg monterer spill på 1000kg og etterhaler.

Trur den blir for smal og for svak spesielt med tanke på kveitefiske. På torskefiske så blir den for smal om det kommer flere 20-40 kg torsker i bredden 🤔

 

Skjønner hva du tenker. Synes selv denne er for liten. Jobber litt som fisker på en 35 fots grimsøy med 4 meters bredde

Redigert av Knopfler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da var motorn på plass. Må bare tilpasse litt motorfester i framkant av motorn.

Festene på giret brukte jeg som var når vp motoren stod i.

 

Når jeg fikk motoren inn så justerte jeg inn akslingen beint alle veier så ser jeg adapterplata ligger i mot skroget og enda er ikke giret i senter av aksling. Det vil si att dem som monterte inn volvoen ikke har hatt motorn beint i forholdt til aksling men satt på en fleksi kobling på flens for å kompangsere.... men fleksiplata kan vell max ta noen få mm skjevhet? Hær er det snakk om 2 cm enda motorn skal mot babord.

Løste dette med å kappe litt av adapterplata i og med att jeg har mindre svinghulshus på ny motorn.

20200522_143933.jpg.9af5116637550b8f66e641febaf339c0.jpg20200523_195018.jpg.8f99e6ca87ba47f7402b3a3e9827baf3.jpg20200523_151445.jpg.9412180c1c2be2e74c4fac04967de3f5.jpg

 

Alt blir montert profesorisk for å få tilpasses motorfester etc.

I neste omgang skal demperplata, motorfester og oljeslanger til oljekjølern byttes.

Redigert av Knopfler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Åja 94 år. Er jo all grunn til å bli fisker bare det. Hvem ellers gidder å stå i jobben sin etter de kan ta ut pensjon? :lol:

 

Ja du har et poeng der. Så det blir garn ja. Ikke dumt..

 

Men da er du jo godt vant. Hva er lasteevnen på en 28 selfa da? Går vel greit et par tonn i den? 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev for 1 time siden:

Åja 94 år. Er jo all grunn til å bli fisker bare det. Hvem ellers gidder å stå i jobben sin etter de kan ta ut pensjon? :lol:

 

Ja du har et poeng der. Så det blir garn ja. Ikke dumt..

 

Men da er du jo godt vant. Hva er lasteevnen på en 28 selfa da? Går vel greit et par tonn i den? 

Trur ikke æ gidd å ha sjark ståanes når æ blir 94 😝

 

Tror nok 1500-2000 kg burde gå men er slettes ikke sikkert. Blir jo veldig spent...

Er vant fra grimsøyen med att man kan laste 10.000 kg uten att det er skummelt

Link to post
Share on other sites

Om gearet har stått i ro over noe tid under i sjø og kun er flushet med FV og diesel/olje er det nok stor sansynlighet for at du vil få lagerproblemer i ettertid. Og alt av elektronikk får stort sett følgeskader etter noe tid. Hva med ledningsnettet og sjøvannet som har trengt inn her, bytter du ut alt sammen?

 

Det er en grunn til at forsikringsselskapene forlanger utbytting for å kunne gå god for ny forsikring når båten skal på vannet igjen om dette er aktuelt.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 6 timer siden:

Om gearet har stått i ro over noe tid under i sjø og kun er flushet med FV og diesel/olje er det nok stor sansynlighet for at du vil få lagerproblemer i ettertid. Og alt av elektronikk får stort sett følgeskader etter noe tid. Hva med ledningsnettet og sjøvannet som har trengt inn her, bytter du ut alt sammen?

 

Det er en grunn til at forsikringsselskapene forlanger utbytting for å kunne gå god for ny forsikring når båten skal på vannet igjen om dette er aktuelt.

Alt blir byttet...

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Nero II skrev On 30.4.2021 at 18.58:

Men nå må du fortelle: Hvordan gikk det med godkjenninga, hvor mye laster den, åssen tar den sjøen da, hva mer har du gjort med gir og elektronikk. Og med bilder, er du snill....

Ingenting å godkjenne annet enn det elektriske og det ble godkjent med glans. 

Fartøysinstruks trenger jeg ikke siden jeg kappa ned til under 8 meter og jeg sparte masse penger 🤗

Hadde en dag over 2000 kg uten at det kom inn vann på dekk og var egentlig nokså langt unna det også. 

 

Eneste jeg merker til kapping i baugen er at det slår mye sjø åver og på frontruten, ellers merkes det ikke og ho bryter sjøen godt... Eneste jeg må ha mere ballast i front så jeg får ho litt mere ned 🤔

Alt elektrisk er nytt... Giret hadde jeg i deler og vasket opp for å få ut alt saltvann og det funker feilfritt 👍👍🙏

 

IMG_20210503_195758.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...