Jump to content

Marna gir med vridbar propell, vil ikke vri eller dreie

Blend

Recommended Posts

Heisann dere:)

Jeg har kjøpt meg en Fram 21 med Marna gir og Perkins 18 diesel.

Giret er bygd opp slik at det er aksling som trekkes fram/bak ved dreiing av bladene. Hylsen står fastmontert i skrog, dette vises i filmen.

Da jeg skulle legge til for noen dager siden, kom jeg for nære tauet, og fikk dette surret noen ganger rundt aksling. Da dette skjedde stoppet motor. Dvs at tauet holdt igjen aksling såpass at motor ikke kunne snurre, og da døde. Motor stoppet på lik linje med andre diesel motorer, med en rimelig bra smell:)

Jeg lagde meg et periskop, så jeg kunne konstatere at tauet kun var surret på akslingen mellom propell og gjennomføring. Det var en smal sak å få kappet dette med en stokk og kniv. 

Men så kommer utfordringen...

Motor starter helt fint, den er byttet og har ikke blitt brukt mer enn 20t ca, så den tåler fint en ukontrollert stopp.

Det er derimot propellen som ikke vil vri eller holde følge med turtallet på motor. Propellen er 2 vinget, og original såvidt jeg vet, altså rundt 1970. 

Spaken går helt fint rundt, og inn/ut kopling går også som smør. Det lugger ikke, og det ser ut til at klavene sitter der de skal sitte.

Jeg har lagd en liten filmsnutt som viser motor i drift, hvor jeg dreier spaken fra helt bakke, til fram, og tilbake igjen. Jeg øker og senker turtall, så man kan tydelig se at aksling øker fart. 

Ved å benytte periskopet ser jeg at propell står i ro når aksling er koplet ut. Og når jeg kopler inn, begynner den å snurre rolig, altså roligere enn akslingens egentlige hastighet målt innenfra.

Noen vridbar propellguruer her som har noen smarte formeninger om hva det er som kan være gale?

Mvh

Simon

Ja, har sett på siden der. Og lest meg igjennom alle sidene med innsendt feilsøking/reperasjons info, uten hell. 

jeg har idag forsøkt å få kontakt med en god gammal båt mekaniker. Og etter mange telefoner har jeg nå fått en e-post jeg skal sende til. Håper det er noe å hente der..

spørsmål 2 er evt om noen vet hvor det går an å kjøpe reservedeler til propell/aksling....?

har en maskinist, så jeg kan jo få produsert delene, men foretrekker originale produkter. 

Akslingen, som holder propell og motor sammen, og som derved sørger for at propellen roterer, ligger inne et rør. Røret er koplet til propellbladene, slik at propellbladene endrer pitch når røret skyves frem og tilbake. Du må ta frahverandre propellen, og sjekke om splinten er skadet. Evt om propelmekanismen er skadet. Så båten må nokk en tur på land!

Aileen ll

Noe formening om hvor man evt får kjøpt splint til marna?

jeg har konkludert med det

samme, at mest sannsynlig er splinten røket. Grunnen til rotasjon på propell når aksling spinner tenker jeg er friksjon mellom aksling Som spinner mot innsiden på propellen. 

Regner med noen før meg har klart å knekke en splint eller fått brudd i klossen. Kansje noen har et hot tips om hvor dette kan anskaffes?

er det noe annet jeg bør sjekke/bytte når propellen først er kløyvd åpen?

Sjekk med Marna. De har nok mye liggende de ikke har listet i nettbutikken sin.

Alternativt ligger det en del propellhylser/hoder på Finn til enhver tid. Er jo bare å kjøpe et komplett hode, så har du reserve-vinger liggende også hvis et skulle bli et behov en gang

Redigert av Honduras (see edit history)

Skal sjekke litt på Finn, ikke dum den tanken om å ha en reserve liggende. Har jo tenkt å beholde denne båten lenge pga lav kostnad ved kjøp og god diesel motor som sikkert lever lengre enn meg. 

skal demontere pent;) regner med jeg tar selve propellen med opp i uthuset(verkstedet) før kløyving. 

Den går ikke av nei. Jeg kan flytte fram/tilbake både aksling og selve glidefunksjon når vingene dreier med enkel håndemakt. Alt glir svært fint uten hakking eller ujevnheter.

Jeg fortsetter imorgen, har satt opp 2 bukker bak. Så får vi se om det tåler flo iløpet av natten. Om den faller ned igjen lander den bare på telestolpene som har lagt der i 20år?

jeg må vel av med ror for å få trukket ut hele sulamitten?

Såfall noen tips for midlertidig plugging av hullet mens arbeidet på propellen gjøres?

Eller kan klossen bakerst monteres uten at propell må av??

Du bør nok feste tau mellom bukkene for å holde dem sammen. Legger båten seg på siden er det ikke sikkert den retter seg opp når det er flo sjø. Kan nok klyve propellhode i første omgang. Må alt ut, vilt jeg ha tettet hullet med en tre tropp/ nugle som sikkres. Det kan for sikkerhet lages en sekundær tettning innvendig

Redigert av autohelm (see edit history)

Heisann Autohelm:)

jeg satt opp en lekt mellom støttene, så de er skrudd sammen med den avstanden jeg satt dem i. Men jeg er usikker på om båten er hevet høyt nok til at den ikke letter i akterenden. Det er det jeg finner ut av imorgen:)

skal sjekke litt rundt om jeg får tak i delene som mangler. Da må jeg vel klare å demontere, reparere og montere den på én og samme fjære. Båten ligger 6 minutter gange fra huset, og jeg har verksted med alt mulig av verktøy. 

Har ikke demontert noe før bildene. Men ville ikke propellen sklidd av dersom «låsen» bakerst er borte?

Eller er det bare styrepinnene som holder den på plass?

kan propell demonteres uten å dra ut aksling slik den er nå, eller er det betydelig lettere å ta av alt før demontering?

mange spørsmål her.. men systemet er nytt for min del, så jeg søker mest mulig info før jeg gir gass?

Steike.. ett tau så knekker akslingen... ? kjedelig start på sesongen... 

Trodde klossen skulle delt seg slik at ikke belastning gikk på propell/aksling? Evt at styrepinnen ga etter. 

ser at ifølge tegningene så skulle det vært noe på enden der.. kan trykke inn propell på akslingen 3-4cm da kom det fram en liten aksling. Men alt var fult i fett, så jeg renset ikke igår for å se etter skikkelig. 

skal ned igjen senere idag etter jobb, så får jeg slenge ut mer bilder?

Da kan jeg konstatere brudd på aksling noen cm inn i propell. 

Er det noen her som har byttet dette? Er prosessen komplisert, eller er det skru av/på?

Jeg har sendt forespørsel Med mål til 2 personer som har noen propeller/akslinger liggende, og Mail til marna. 
Håper noen av de svarer snarest?

• 3 uker senere...

Da er ny aksling og propell i uthuset (igjen), sammen med det som hang på båten. Det var en enkel sak å demontere/montere hel aksling med trekkerør heldigvis. Prøvde 3 ganger før jeg fant ut at den gamle akslingen er modifisert?

aksling er kappet 13cm kortere og trekkerøret er 15,75cm kortere. 

dette skal jeg nå slenge meg på, men jeg har et annet spørsmål. Det er også litt forskjell på propellene.. bladene har en bredere flate enn på den gamle. Hva har dette å si sånn rent praktisk? 

diameteren er lik, så det er god klaring, det er kun bredden som er anderledes av en eller annen grunn.. 

1084EC0D-358E-45D4-9AD5-EA234770F423.jpeg

• 2 uker senere...

Siste update på denne tråden for de som skulle finne det interessant å lese hele, eller som har samme problem som jeg hadde?

hylse og aksling var brukket i båten. Begge deler ble byttet med en ny/brukt komplett aksling med hylse og propell som var noe bredere enn originalt. 

Maskinering av gjenger på hylse og spor til kile måtte utføres da lengden var feil. Jeg leverte dette til Nomek i Bergen. De fikset begge deler til en ok pris. Alt ble så polert skikkelig, inkl splitting av propellhus. Nytt fett over det hele, og resultatet ble pent om jeg skal si det selv?

alt ble montert inn igjen igår, og testkjørt idag. Ingen lekkasjer og ingen varmgang i propellanlegg eller motor? Slenger ved noen bilder av gamle akslingen og den nye før montering. 

324D2B7F-A332-4204-A167-C3B49B42804F.jpeg

16226454-C3B1-4153-867B-FE917E7A7725.jpeg

FABE87A6-D330-43AB-B810-1802F37F797E.jpeg

4BE3204A-7E85-476B-9CC5-C4FD365FB07A.jpeg

F429CC5F-1DC0-4B56-AF1E-609B1B6FCEA2.jpeg

2D865011-03C4-4DFE-8241-9294A774826E.jpeg

5DB2851F-9E35-4887-9E0F-22B7561FCB51.jpeg

4DDC0529-438E-4BA0-89CD-AAA463A5DDAB.jpeg

D199594B-034D-461E-AE40-4415DD83443D.jpeg

818C056C-B0DE-4ABE-84C3-CB4C3354D776.jpeg

54841BD8-55AC-4A5D-88D0-5A00A85BA729.jpeg

B7F437DF-665D-4B0A-A58D-B8B0C53B24F2.jpeg

13198C41-E35A-4B6D-A214-386E01250BE6.jpeg

725C00EC-DC87-436C-8BDD-C424AFBC3B5B.jpeg

7F7C25A3-A6AC-4F4F-A36A-F7B2A03C59B8.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...