Blend Startet 17.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2020 Heisann dere:) Jeg har kjøpt meg en Fram 21 med Marna gir og Perkins 18 diesel. Giret er bygd opp slik at det er aksling som trekkes fram/bak ved dreiing av bladene. Hylsen står fastmontert i skrog, dette vises i filmen. Da jeg skulle legge til for noen dager siden, kom jeg for nære tauet, og fikk dette surret noen ganger rundt aksling. Da dette skjedde stoppet motor. Dvs at tauet holdt igjen aksling såpass at motor ikke kunne snurre, og da døde. Motor stoppet på lik linje med andre diesel motorer, med en rimelig bra smell:) Jeg lagde meg et periskop, så jeg kunne konstatere at tauet kun var surret på akslingen mellom propell og gjennomføring. Det var en smal sak å få kappet dette med en stokk og kniv. Men så kommer utfordringen... Motor starter helt fint, den er byttet og har ikke blitt brukt mer enn 20t ca, så den tåler fint en ukontrollert stopp. Det er derimot propellen som ikke vil vri eller holde følge med turtallet på motor. Propellen er 2 vinget, og original såvidt jeg vet, altså rundt 1970. Spaken går helt fint rundt, og inn/ut kopling går også som smør. Det lugger ikke, og det ser ut til at klavene sitter der de skal sitte. Jeg har lagd en liten filmsnutt som viser motor i drift, hvor jeg dreier spaken fra helt bakke, til fram, og tilbake igjen. Jeg øker og senker turtall, så man kan tydelig se at aksling øker fart. Ved å benytte periskopet ser jeg at propell står i ro når aksling er koplet ut. Og når jeg kopler inn, begynner den å snurre rolig, altså roligere enn akslingens egentlige hastighet målt innenfra. Noen vridbar propellguruer her som har noen smarte formeninger om hva det er som kan være gale? Mvh Simon Sitér dette innlegget Link to post
Blend Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Ingen?:) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Har du sjekket Marna.no. De har en del bruksanvisninger og feilsøkings-info på sidene sine. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Blend Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Ja, har sett på siden der. Og lest meg igjennom alle sidene med innsendt feilsøking/reperasjons info, uten hell. jeg har idag forsøkt å få kontakt med en god gammal båt mekaniker. Og etter mange telefoner har jeg nå fått en e-post jeg skal sende til. Håper det er noe å hente der.. spørsmål 2 er evt om noen vet hvor det går an å kjøpe reservedeler til propell/aksling....? har en maskinist, så jeg kan jo få produsert delene, men foretrekker originale produkter. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Akslingen, som holder propell og motor sammen, og som derved sørger for at propellen roterer, ligger inne et rør. Røret er koplet til propellbladene, slik at propellbladene endrer pitch når røret skyves frem og tilbake. Du må ta frahverandre propellen, og sjekke om splinten er skadet. Evt om propelmekanismen er skadet. Så båten må nokk en tur på land! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Blend Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Noe formening om hvor man evt får kjøpt splint til marna? jeg har konkludert med det samme, at mest sannsynlig er splinten røket. Grunnen til rotasjon på propell når aksling spinner tenker jeg er friksjon mellom aksling Som spinner mot innsiden på propellen. Regner med noen før meg har klart å knekke en splint eller fått brudd i klossen. Kansje noen har et hot tips om hvor dette kan anskaffes? er det noe annet jeg bør sjekke/bytte når propellen først er kløyvd åpen? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 (redigert) Sjekk med Marna. De har nok mye liggende de ikke har listet i nettbutikken sin. Alternativt ligger det en del propellhylser/hoder på Finn til enhver tid. Er jo bare å kjøpe et komplett hode, så har du reserve-vinger liggende også hvis et skulle bli et behov en gang Redigert 19.Mai.2020 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hydra Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Hei. Jeg mener det er en klosse i propellhode. Denne er loddet og har mest sansynlig gått opp etter motstand. Den kan loddes fast igjen. Husk å merke når du demonterer. Sitér dette innlegget Link to post
Blend Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Skal sjekke litt på Finn, ikke dum den tanken om å ha en reserve liggende. Har jo tenkt å beholde denne båten lenge pga lav kostnad ved kjøp og god diesel motor som sikkert lever lengre enn meg. skal demontere pent;) regner med jeg tar selve propellen med opp i uthuset(verkstedet) før kløyving. Sitér dette innlegget Link to post
Blend Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Oppdatering. dro båten opp til naustet idag. Slik ser propellen ut: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Vil tro at klossen har skrudd seg løs da du fikk tauet i propellen. Som du ser så må du demontere den på stedet, du kan ikke ta av propellen vel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Blend Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Den går ikke av nei. Jeg kan flytte fram/tilbake både aksling og selve glidefunksjon når vingene dreier med enkel håndemakt. Alt glir svært fint uten hakking eller ujevnheter. Jeg fortsetter imorgen, har satt opp 2 bukker bak. Så får vi se om det tåler flo iløpet av natten. Om den faller ned igjen lander den bare på telestolpene som har lagt der i 20år? jeg må vel av med ror for å få trukket ut hele sulamitten? Såfall noen tips for midlertidig plugging av hullet mens arbeidet på propellen gjøres? Eller kan klossen bakerst monteres uten at propell må av?? Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 (redigert) Du bør nok feste tau mellom bukkene for å holde dem sammen. Legger båten seg på siden er det ikke sikkert den retter seg opp når det er flo sjø. Kan nok klyve propellhode i første omgang. Må alt ut, vilt jeg ha tettet hullet med en tre tropp/ nugle som sikkres. Det kan for sikkerhet lages en sekundær tettning innvendig Redigert 24.Mai.2020 av autohelm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blend Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Heisann Autohelm:) jeg satt opp en lekt mellom støttene, så de er skrudd sammen med den avstanden jeg satt dem i. Men jeg er usikker på om båten er hevet høyt nok til at den ikke letter i akterenden. Det er det jeg finner ut av imorgen:) skal sjekke litt rundt om jeg får tak i delene som mangler. Da må jeg vel klare å demontere, reparere og montere den på én og samme fjære. Båten ligger 6 minutter gange fra huset, og jeg har verksted med alt mulig av verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Det ser ut som om propellakselen har brukket i propellhodet og delen med kon, kile og mutter har ramlet av. (Hvis du ikke har demontert noe før du tok bildene) For bruksanvisninger se http://Marna.no. Sitér dette innlegget Link to post
Blend Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Har ikke demontert noe før bildene. Men ville ikke propellen sklidd av dersom «låsen» bakerst er borte? Eller er det bare styrepinnene som holder den på plass? kan propell demonteres uten å dra ut aksling slik den er nå, eller er det betydelig lettere å ta av alt før demontering? mange spørsmål her.. men systemet er nytt for min del, så jeg søker mest mulig info før jeg gir gass? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Den sitter jo fremdeles på klossen, så den må skrues fra hverandre for å tas av. men det kan se ut som om Fiks har rett, ut fra tegningene til Marna. I så fall trenger du ny aksling og mutter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Blend Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Steike.. ett tau så knekker akslingen... ? kjedelig start på sesongen... Trodde klossen skulle delt seg slik at ikke belastning gikk på propell/aksling? Evt at styrepinnen ga etter. ser at ifølge tegningene så skulle det vært noe på enden der.. kan trykke inn propell på akslingen 3-4cm da kom det fram en liten aksling. Men alt var fult i fett, så jeg renset ikke igår for å se etter skikkelig. skal ned igjen senere idag etter jobb, så får jeg slenge ut mer bilder? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Hvis det er gjenger på akslingen som stikker ut mangler du kun mutter. Men hvis den er uten gjenger og med tydelig bruddflate, vel da vet du hva som har skjedd... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Blend Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Stikker ikke noe utforbi propellåpningen som vist på bildene. Registrerte bare at det var noe inni der når jeg flyttet alt fram/tilbake og at det som var inni der var fullt av fett. Fettet stoppet ca 1cm fra åpningen, jeg stakk ikke inn fingeren for å sjekke. Gjør det etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Blend Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Da kan jeg konstatere brudd på aksling noen cm inn i propell. Er det noen her som har byttet dette? Er prosessen komplisert, eller er det skru av/på? Jeg har sendt forespørsel Med mål til 2 personer som har noen propeller/akslinger liggende, og Mail til marna. Håper noen av de svarer snarest? Sitér dette innlegget Link to post
Blend Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Da er ny aksling og propell i uthuset (igjen), sammen med det som hang på båten. Det var en enkel sak å demontere/montere hel aksling med trekkerør heldigvis. Prøvde 3 ganger før jeg fant ut at den gamle akslingen er modifisert? aksling er kappet 13cm kortere og trekkerøret er 15,75cm kortere. dette skal jeg nå slenge meg på, men jeg har et annet spørsmål. Det er også litt forskjell på propellene.. bladene har en bredere flate enn på den gamle. Hva har dette å si sånn rent praktisk? diameteren er lik, så det er god klaring, det er kun bredden som er anderledes av en eller annen grunn.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Kan ikke tenke meg at det skal være noe problem . Du justerer jo uansett utslaget på vingene til den går passe tungt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Blend Svart 9.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2020 Tenkte det samme. Motoren er jo uansett byttet til en sterkere enn originalt. kan jeg få større toppfart? 0,5-1kn eller noe? ? Sitér dette innlegget Link to post
Blend Svart 21.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 Siste update på denne tråden for de som skulle finne det interessant å lese hele, eller som har samme problem som jeg hadde? hylse og aksling var brukket i båten. Begge deler ble byttet med en ny/brukt komplett aksling med hylse og propell som var noe bredere enn originalt. Maskinering av gjenger på hylse og spor til kile måtte utføres da lengden var feil. Jeg leverte dette til Nomek i Bergen. De fikset begge deler til en ok pris. Alt ble så polert skikkelig, inkl splitting av propellhus. Nytt fett over det hele, og resultatet ble pent om jeg skal si det selv? alt ble montert inn igjen igår, og testkjørt idag. Ingen lekkasjer og ingen varmgang i propellanlegg eller motor? Slenger ved noen bilder av gamle akslingen og den nye før montering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.