Jump to content

Lukter oljedamp KAD32


mabelle

Recommended Posts

Hei. Poster ikke ofte her men har i lang tid nytt godt av kollektiv innsikt her på bp. På forhånd takk for gode innspill.


Jeg opplever en merkbar og tydelig lukt av oljedamp (brent olje) fra min KAD32. De fleste merker ikke noe til det når de er ombord, men det gjør jeg og det er mer nå enn før. Lukten er lik den i ventilhuset og veivhusfilteret, og tilstede når motor er varm. 
 

Motorrommet i min båt er ikke lukket/tett mot kabin, så lukten trekker derfor inn overalt.


Noen observasjoner:

- Helt tett motor (tilsynelatende). Ikke noe oljesøl/svetting eller lignende.

- Nytt luft filter

- Nytt veivhusventilasjonsfilter. Noe olje i oppsamleren for retur ned til bunnpanne, men ingen voldsomme mengder.

- Riktig nivå motorolje (ca midt på mellom merkene

- Ny olje og filter ca midt i sesongen fjor.

- Ingen ulyder fra motor

- ytelse, fart og forbruk virker normalt

- litt mindre startvillig nå enn før, må kinne litt mer, men oppleves fortsatt normalt i forhold til temperatur (kinne mer når det er kaldt) og andres beskrivelser

- Ventiler skulle vært justert noen hundre timer siden iflg vp serviceintervall men tikker ikke vesentlig.


Kan dette forklares med noe annet enn blow-by pga slitte stempelringer?

 

Hadde en vesentlig oljelekkasje ifjor hvor mye av motoroljen rant ut pga oljefilter som lå og gnukka mot skillevegg i finér i motorrom. Over tid løsnet filteret nok til at olje slapp ut. Stanset motor umiddelbart når alarm for oljetrykk gikk. Fikk på ny olje og nytt filter (og fjernet den idiotiske skilleveggen) og alt har fungert som det skal siden. Alt søl selvsagt nøysommelig fjernet og motorrom rengjort.

 

Kan det være motoren tok skade av oljelekkasjen uten at det ga merkbart utslag når det skjedde?

 

Andre forslag før jeg ber VP verksted se på og vurdere?

Link to post

Det er vel ikke veivhusventilasjonsfilter på KAD32. 

 

Årsaken er nok oljedamp som kommer ut et annet sted enn gjennom veivhusventilasjonen som går inn på luftfilter. Tett slange mellom ventildeksel og luftfilter er en mulig årsak. En annen er dårlig pakning på oljepåfyllingslokket. 

 

Kjenner du trykk ut fra oljepåfyllingen om du tar av lokket mens motoren går?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 44 minutter siden:

Det er vel ikke veivhusventilasjonsfilter på KAD32. 

 

Årsaken er nok oljedamp som kommer ut et annet sted enn gjennom veivhusventilasjonen som går inn på luftfilter. Tett slange mellom ventildeksel og luftfilter er en mulig årsak. En annen er dårlig pakning på oljepåfyllingslokket. 

 

Kjenner du trykk ut fra oljepåfyllingen om du tar av lokket mens motoren går?


Joda, det er det, og filteret er nytt.

 

Men ja, må jo være noe slikt. Eneste slange er den som går mellom ventildeksel og veivhusfilter. Skal kontrollere den og sjekke trykk fra oljepåfyllinga.

 

Hvis pakning var dårlig på lokket hadde det vel lekket litt olje derfra? 

Link to post
34 minutes ago, mabelle said:

Takk. Tenkt på det som løsning. Men da er årsak stempelringer/fjærer tenker du?

 

Glemte å nevne antall timer er 680.

 

Ja, da kan det være noe gjennomslag i sylindrene.

 

Det finnes noe ombygging sett til volvo penta med filter og slange i toppdeksel, men det koster noe. Billigere å tre en ventilasjons slange over filteret og evt stripse det fast om det er plass til det

 

https://3dcustomparts.se/webbshop.html#!/products/vevhuskit-vp-31-41-motorerna/variant/146164

Link to post
Kweelhouse skrev for 1 time siden:

 

Ja, da kan det være noe gjennomslag i sylindrene.

 

Det finnes noe ombygging sett til volvo penta med filter og slange i toppdeksel, men det koster noe. Billigere å tre en ventilasjons slange over filteret og evt stripse det fast om det er plass til det

 

https://3dcustomparts.se/webbshop.html#!/products/vevhuskit-vp-31-41-motorerna/variant/146164

Takk, men KAD32 har allerede en slange som går fra en stuss på toppdeksel til veivhusventilasjonsfilter. Del 16 i utklippet du la inn.

 

Ser den også her, del 20.

 

22347.jpg

 

 

Lokket del 21 er lik lokket i det kittet, og 22 oljefellen på denne siden (3 i ditt bilde på andre siden).

 

 

 

Link to post
13 hours ago, mabelle said:

Takk, men KAD32 har allerede en slange som går fra en stuss på toppdeksel til veivhusventilasjonsfilter. Del 16 i utklippet du la inn.

 

Ser den også her, del 20.

 

22347.jpg

 

 

Lokket del 21 er lik lokket i det kittet, og 22 oljefellen på denne siden (3 i ditt bilde på andre siden).

 

 

 

 

Javel, hvor går denne slangen?  Merkelig at du har både denne og veivhusfilter

Link to post
mabelle skrev On 18.5.2020 at 17.24:


Joda, det er det, og filteret er nytt.

 

Men ja, må jo være noe slikt. Eneste slange er den som går mellom ventildeksel og veivhusfilter. Skal kontrollere den og sjekke trykk fra oljepåfyllinga.

 

Hvis pakning var dårlig på lokket hadde det vel lekket litt olje derfra? 

Det er bra med lufttrykk når jeg åpner oljepåfyllinga med motor igang.

 

Er det bra eller dårlig?

 

Pakning i lokket ser fin ut, ingen tegn til lekkasje heller.

Link to post
SoBo skrev for 3 timer siden:

Det skal "ånde" noe når du åpner påfyllingslokket.

Da vil oljedampen ta letteste vei, som er ut her.

Det skal derimot ikke bli mer oljedamp (varm motor) når du ruser motoren.

Hvor mange timer er motoren gått?

680 timer.

 

Det ånder såpass at du kjenner en markant luftstrøm med hånda noen cm over åpent lokk. Ikke kjent etter med økt turtall, men du mener det skal være likt?

Link to post

Ja det skal komme ut  noe oljedamp når du åpner oljepåfyllingslokket.

Men det skal ikke øke nevneverdig ved pådrag.

Øker oljedampmengden ved pådrag, er det som regel et tegn på gjennomslag i motoren.

Lite trolig at motoren er såp slitt ved 680 timer

Ved 6800 timer så er det mer sannsynlig.

 

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
SoBo skrev 47 minutter siden:

Ja det skal komme ut  noe oljedamp når du åpner oljepåfyllingslokket.

Men det skal ikke øke nevneverdig ved pådrag.

Øker oljedampmengden ved pådrag, er det som regel et tegn på gjennomslag i motoren.

Lite trolig at motoren er såp slitt ved 680 timer

Ved 6800 timer så er det mer sannsynlig.

 

Neida, 680 er jo nada, men lukten er såpass tilstede og luftstrømmen såpass sterk at det bekrefter at ikke alt er som det skal.

 

Kan virke som det tiltar ved motortemp mer enn at det tiltar ved pådrag.

Link to post

Konstatert redusert kompresjon på to sylindre. Hhv 7,6 og 7,4% lavere enn de to andre som viser normalt trykk (28,2 bar).

 

På 10% differanse anbefales overhaling.


Verksted anbefaler å se på ventilseter først, da trenger ikke motoren å komme ut.

 

Hvis ikke det hjelper må det nok byttes foringer ++

 

Eller å det være slik med muligheten for at det blir verre og forårsaker mer skade. Umulig å vurdere risiko og uansett kjipt å selge båt med en slik kjent mangel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...