mabelle Startet 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2020 Hei. Poster ikke ofte her men har i lang tid nytt godt av kollektiv innsikt her på bp. På forhånd takk for gode innspill. Jeg opplever en merkbar og tydelig lukt av oljedamp (brent olje) fra min KAD32. De fleste merker ikke noe til det når de er ombord, men det gjør jeg og det er mer nå enn før. Lukten er lik den i ventilhuset og veivhusfilteret, og tilstede når motor er varm. Motorrommet i min båt er ikke lukket/tett mot kabin, så lukten trekker derfor inn overalt. Noen observasjoner: - Helt tett motor (tilsynelatende). Ikke noe oljesøl/svetting eller lignende. - Nytt luft filter - Nytt veivhusventilasjonsfilter. Noe olje i oppsamleren for retur ned til bunnpanne, men ingen voldsomme mengder. - Riktig nivå motorolje (ca midt på mellom merkene - Ny olje og filter ca midt i sesongen fjor. - Ingen ulyder fra motor - ytelse, fart og forbruk virker normalt - litt mindre startvillig nå enn før, må kinne litt mer, men oppleves fortsatt normalt i forhold til temperatur (kinne mer når det er kaldt) og andres beskrivelser - Ventiler skulle vært justert noen hundre timer siden iflg vp serviceintervall men tikker ikke vesentlig. Kan dette forklares med noe annet enn blow-by pga slitte stempelringer? Hadde en vesentlig oljelekkasje ifjor hvor mye av motoroljen rant ut pga oljefilter som lå og gnukka mot skillevegg i finér i motorrom. Over tid løsnet filteret nok til at olje slapp ut. Stanset motor umiddelbart når alarm for oljetrykk gikk. Fikk på ny olje og nytt filter (og fjernet den idiotiske skilleveggen) og alt har fungert som det skal siden. Alt søl selvsagt nøysommelig fjernet og motorrom rengjort. Kan det være motoren tok skade av oljelekkasjen uten at det ga merkbart utslag når det skjedde? Andre forslag før jeg ber VP verksted se på og vurdere? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Det er sikkert oljedamp fra veivhusfilter typisk at dette tiltar når motoren blir slitt. Du kan jo prøve å lede oljedampen vekk med en vent.slange og se om det blir bedre Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Det er vel ikke veivhusventilasjonsfilter på KAD32. Årsaken er nok oljedamp som kommer ut et annet sted enn gjennom veivhusventilasjonen som går inn på luftfilter. Tett slange mellom ventildeksel og luftfilter er en mulig årsak. En annen er dårlig pakning på oljepåfyllingslokket. Kjenner du trykk ut fra oljepåfyllingen om du tar av lokket mens motoren går? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kweelhouse Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Sitér dette innlegget Link to post
mabelle Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Takk. Tenkt på det som løsning. Men da er årsak stempelringer/fjærer tenker du? Glemte å nevne antall timer er 680. Sitér dette innlegget Link to post
mabelle Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Brigg skrev 44 minutter siden: Det er vel ikke veivhusventilasjonsfilter på KAD32. Årsaken er nok oljedamp som kommer ut et annet sted enn gjennom veivhusventilasjonen som går inn på luftfilter. Tett slange mellom ventildeksel og luftfilter er en mulig årsak. En annen er dårlig pakning på oljepåfyllingslokket. Kjenner du trykk ut fra oljepåfyllingen om du tar av lokket mens motoren går? Joda, det er det, og filteret er nytt. Men ja, må jo være noe slikt. Eneste slange er den som går mellom ventildeksel og veivhusfilter. Skal kontrollere den og sjekke trykk fra oljepåfyllinga. Hvis pakning var dårlig på lokket hadde det vel lekket litt olje derfra? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 18.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 34 minutes ago, mabelle said: Takk. Tenkt på det som løsning. Men da er årsak stempelringer/fjærer tenker du? Glemte å nevne antall timer er 680. Ja, da kan det være noe gjennomslag i sylindrene. Det finnes noe ombygging sett til volvo penta med filter og slange i toppdeksel, men det koster noe. Billigere å tre en ventilasjons slange over filteret og evt stripse det fast om det er plass til det https://3dcustomparts.se/webbshop.html#!/products/vevhuskit-vp-31-41-motorerna/variant/146164 Sitér dette innlegget Link to post
mabelle Svart 18.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2020 Kweelhouse skrev for 1 time siden: Ja, da kan det være noe gjennomslag i sylindrene. Det finnes noe ombygging sett til volvo penta med filter og slange i toppdeksel, men det koster noe. Billigere å tre en ventilasjons slange over filteret og evt stripse det fast om det er plass til det https://3dcustomparts.se/webbshop.html#!/products/vevhuskit-vp-31-41-motorerna/variant/146164 Takk, men KAD32 har allerede en slange som går fra en stuss på toppdeksel til veivhusventilasjonsfilter. Del 16 i utklippet du la inn. Ser den også her, del 20. Lokket del 21 er lik lokket i det kittet, og 22 oljefellen på denne siden (3 i ditt bilde på andre siden). Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 13 hours ago, mabelle said: Takk, men KAD32 har allerede en slange som går fra en stuss på toppdeksel til veivhusventilasjonsfilter. Del 16 i utklippet du la inn. Ser den også her, del 20. Lokket del 21 er lik lokket i det kittet, og 22 oljefellen på denne siden (3 i ditt bilde på andre siden). Javel, hvor går denne slangen? Merkelig at du har både denne og veivhusfilter Sitér dette innlegget Link to post
mabelle Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Går til veivhusventilasjonsfilteret som du henviste til. 16 i ditt bilde. Sitér dette innlegget Link to post
mabelle Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Kad32 inngår nok ikke i 31-41 serien. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 2 hours ago, mabelle said: Går til veivhusventilasjonsfilteret som du henviste til. 16 i ditt bilde. Aha, da kan du vel sette på en lengre slange med veivhusfilter på enden og føre dampen ut av båten? Sitér dette innlegget Link to post
mabelle Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 mabelle skrev On 18.5.2020 at 17.24: Joda, det er det, og filteret er nytt. Men ja, må jo være noe slikt. Eneste slange er den som går mellom ventildeksel og veivhusfilter. Skal kontrollere den og sjekke trykk fra oljepåfyllinga. Hvis pakning var dårlig på lokket hadde det vel lekket litt olje derfra? Det er bra med lufttrykk når jeg åpner oljepåfyllinga med motor igang. Er det bra eller dårlig? Pakning i lokket ser fin ut, ingen tegn til lekkasje heller. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 On 5/19/2020 at 6:53 PM, mabelle said: Det er bra med lufttrykk når jeg åpner oljepåfyllinga med motor igang. Er det bra eller dårlig? Pakning i lokket ser fin ut, ingen tegn til lekkasje heller. Det er ikke så bra om det er mye, indikasjon på gjennomslag i sylinder Sitér dette innlegget Link to post
mabelle Svart 21.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Jepp, ikke så mange andre forklaringer :) Lite sugen på å legge ut slange. Tenker jeg prøver en motorrens og ser om det kan hjelpe. Takk for innspill Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Det skal "ånde" noe når du åpner påfyllingslokket. Da vil oljedampen ta letteste vei, som er ut her. Det skal derimot ikke bli mer oljedamp (varm motor) når du ruser motoren. Hvor mange timer er motoren gått? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
GunR Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Helt sikkert at du har fått vasket vekk all olje etter at filteret skrudde seg selv løs? Lukter det eksos eller varm olje? Sitér dette innlegget Link to post
mabelle Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 SoBo skrev for 3 timer siden: Det skal "ånde" noe når du åpner påfyllingslokket. Da vil oljedampen ta letteste vei, som er ut her. Det skal derimot ikke bli mer oljedamp (varm motor) når du ruser motoren. Hvor mange timer er motoren gått? 680 timer. Det ånder såpass at du kjenner en markant luftstrøm med hånda noen cm over åpent lokk. Ikke kjent etter med økt turtall, men du mener det skal være likt? Sitér dette innlegget Link to post
mabelle Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 GunR skrev for 2 timer siden: Helt sikkert at du har fått vasket vekk all olje etter at filteret skrudde seg selv løs? Lukter det eksos eller varm olje? Ja, definitivt. Lukter en blanding kan du si. Som det lukter oppi ventilhuset. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 (redigert) Ja det skal komme ut noe oljedamp når du åpner oljepåfyllingslokket. Men det skal ikke øke nevneverdig ved pådrag. Øker oljedampmengden ved pådrag, er det som regel et tegn på gjennomslag i motoren. Lite trolig at motoren er såp slitt ved 680 timer Ved 6800 timer så er det mer sannsynlig. Redigert 22.Mai.2020 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
mabelle Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 SoBo skrev 47 minutter siden: Ja det skal komme ut noe oljedamp når du åpner oljepåfyllingslokket. Men det skal ikke øke nevneverdig ved pådrag. Øker oljedampmengden ved pådrag, er det som regel et tegn på gjennomslag i motoren. Lite trolig at motoren er såp slitt ved 680 timer Ved 6800 timer så er det mer sannsynlig. Neida, 680 er jo nada, men lukten er såpass tilstede og luftstrømmen såpass sterk at det bekrefter at ikke alt er som det skal. Kan virke som det tiltar ved motortemp mer enn at det tiltar ved pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 Det vil være naturlig at olja damper mer når motoren og olja blir skikkelig varm. Få noen til å ta en titt , før du konkluderer. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
mabelle Svart 22.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2020 SoBo skrev for 1 time siden: Det vil være naturlig at olja damper mer når motoren og olja blir skikkelig varm. Få noen til å ta en titt , før du konkluderer. Takk, ja det er neste steg. Komptest først, så evt åpne og se. ?? Sitér dette innlegget Link to post
mabelle Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Konstatert redusert kompresjon på to sylindre. Hhv 7,6 og 7,4% lavere enn de to andre som viser normalt trykk (28,2 bar). På 10% differanse anbefales overhaling. Verksted anbefaler å se på ventilseter først, da trenger ikke motoren å komme ut. Hvis ikke det hjelper må det nok byttes foringer ++ Eller å det være slik med muligheten for at det blir verre og forårsaker mer skade. Umulig å vurdere risiko og uansett kjipt å selge båt med en slik kjent mangel. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Er ventilklarng kontrollert før komptest? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.