Jump to content

Eberspächer D4+ 4800 timer: Reparere eller bytte?


Sportswagoneer

Recommended Posts

Har en 10 år gammel Hanse 400 seilbåt med en Eber D4+ som sluttet å virke. Hanse teknikeren gjorde en diagnose og får kode 31/33 som er viftemotor. Forteller at sist han fikk en slik måtte han også bytte styringssentralen.

 

Ser av diagnostikken at varmeren har gått totalt ca. 4800 timer, hatt 3100 glødeplugg aktiveringer og 1450 oppstarter. Synes det høres ganske mye ut...? Vet ikke hva annet som evt. er byttet underveis. Vet at noen tidligere har bodd i båten om vinteren.

 

spørsmålet er først og fremst: Burde jeg like godt bytte den i den nye M2 versjonen eller er det smart å beholde den som den er?
(En oppside ved bytte er at det nok går raskere å få tak i en ny enn å reparere den gamle.)

 

Og: Er den nye M2 plug-and-play med rør, ledninger etc. fra D4+ eller vil det være kompliserende å bytte?

 

Til slutt: Det sitter på en relativt moderne kontrollenhet «Easystart timer». Den fungerer greit men viser ikke feilkoder. Noen tips til enten å bytte denne i ny - eller et sted å kjøpe en M2 uten å kjøpe panel for å spare en slant?

Redigert av Sportswagoneer (see edit history)
Link to post

Viftemotoren på disse er en slitedel. Jeg har akkurat begynt på min tredje i løpet av 15 år. 

 

Styringsenheten var tidligere av et fabrikat som ofte feilet. Nyere modeller har en ny type produsert av Hella. Disse er det svært sjelden feil med etter det jeg forstår. Hella-typen kjennes igjen på at ledningsbunten ut av varmeren har ruglete tapelinning, mens den gamle typen har en glatt plaststrømpe. En ti år gammel varmer har antageligvis den nye Hella-typen. 

 

Ellers kan brennkammeret kokse igjen, feks om varmeren har hatt gjentatte bomstarter. Men om du ikke har fått tilbakemelding om at dette bør byttes er sikkert dette greit. 

 

Ny viftemotor koster drøye 3 båtlapper og tar 20 minutter å bytte, enda raskere om varmeren allerede er ute av båten. Om du går for å bytte motor i den gamle varmeren bør du også bytte glødesilen. I.M.S Sandefjord sender deg en motor i løpet av tiden postgangen tar. Maritim, Seatronic og tilsvarende butikker har ofte på lager om du bor i nærheten av en av disse. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja, vedlikehold av disse varmerene dreier seg om bytte av komponenter. Ikke vanskelig å gjøre selv. Vær obs på at du må ha ny pakning om du demonterer brennkammeret. Pakningen for viftemotoren kan ofte gjenbrukes er min erfaring, selv om det anbefales å bytte denne også. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hvis man tar ut varmeren om høsten så  vil det jo være smart å levere brenn-kammeret og glødeplugg-kammeret til sandblåsing.

Kjøper man så ny vifte, sil, glødeplugg dieselpumpe/filter så har man jo i praksis ny varmer :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er viftemotoren og glødesilen som er forbruksvare på disse varmerene. Glødeplugg og pumpe varer lenge. 

 

Brennkammeret er slik utformet at jeg tror det er veldig vanskelig å få sandblåst nede i midten der koksen har en tendens til å sette seg. Glødepluggen sitter i brennkammeret. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Easystart Timer enheten har en service meny som jeg har funnet ut hvordan jeg kommer inn i - men den er fullstendig kryptisk. Bare tallkodekombinasjoner på skjermen. Det kan nok være mulig å lese ut feilkoder - men det krever i så fall en «kodenøkkel» som kan identifisere hva som er feilkoder og hva som er andre innstillinger og datapunkter. Har søkt en del uten å finne det. Eber henviser til sin «partner portal»... (Har selve feilkodelisten - utfordringer er å vite hva som er feilkoder.)

 

Redigert av Sportswagoneer (see edit history)
Link to post

Vifter får man forøvrig kjøpt fra Kina til en brøkdel av det de koster i Norge. De ser ut til å fungere like godt. Ingen grunn til å betale den blodprisen Eber skal ha. En vifte varer normalt 2000-3000 timer, så vi bytter hvert år. Du har vært heldig som har hatt din i 4800 timer. Det er en slitedel.

Og du trenger slett ikke bytte noen kontrollenhet, med mindre den tilfeldigvis har fått en uavhengig feil.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

Det var dårlig med gode tilbud på viftemotorer til D5 fra Kina, men jeg fant en leverandør hvor jeg bestilte både viftemotor til D5 og pakninger. https://no.heatso.com/

Jammen bestilte jeg ikke en ny D5 uten montering-sett i tillegg. Hvis den jeg har nå skulle "ta kvelden" i sommer så er det kjapt å få montert den nye, samt at jeg kan ta med den jeg har hjem og kose med i fred og ro å reparere den. Kjøpte masse deler til den i fjor, så det eneste jeg ikke har nå er dieselpumpa. Diseselpumpe følger med den nye da :wink:

Snakker om impulsiv tulling, leser en tråd om problemer på D4 og ender opp med å handle "reservevarmer" selv  :lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Bitteliten skrev 25 minutter siden:

@VannTro  kommer norsk moms på de prisene?

 

sykt dyre deler på Eber. Passer en 5kw kina varmer rett på kabelstokken til Eber?

 

Det er vel en stor sjanse for det, men jeg har aldri handlet av de tidligere så det gjenstår å se hvordan det fremkommer på papirene de sender med sendingen. De benytter FedEx/UPS på forsendelsene sine og jeg har tidligere fått tilsendt motorolje på 20 liter kanner med disse uten at det har tilkommet mva(fra Danmark). Skal si fra når jeg har fasiten :thumbsup:

 

Det andre spørsmålet ditt vet jeg ikke svaret på, men det er vel liten sjanse for at modulatorene går om hverandre.

Jeg er såpass fornøyd med den Eberspächer D5 jeg har i dag at jeg personlig ikke har lyst på å kjøpe meg noe potensielt problem fra Kina.

Derfor ble det rimeligste sted å finne en original.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

@S/Y Emma Dere bor i båten om jeg ikke husker feil?

 

Når dere bruker varmeren så mye, er det bare viftemotoren dere pleier å bytte. Har dere vært nødt til å bytte brennkammer eller andre deler også?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja, den går non-stop hele vinterhalvåret. Vi kjøpte helt ny i fjor høst, etter at brennkammeret hadde blitt ovalt, sannsynligvis fordi det hadde vært varmt i over 20 000 timer. Resten av varmeren bruker jeg som delevarmer. Den nye har vel gått ca 5 000 timer nå, tenker jeg.

 

Grunnen til at vi utelukkende fyrer med diesel er at vi får fordelt varmen jevnere i båten, den går stillere enn en elektrisk vifte, og vi får luftet ut under dekk ved å suge inn uteluft. Prisdifferansen mellom avgiftsfri diesel og bryggestrøm er marginal.

 

Aner ikke hvor mange vifter vi har vært gjennom, men er sikkert 7-8 til sammen. Kan snart skifte de i blinde. Man hører når de begynner å gå ujevnt. Da nærmer det seg utskifting. Normalt foretrekker jeg originaldeler, men akkurat viftemotoren har jeg lite lyst å betale mer enn tre tusen kroner for hvert år, når jeg kan få en sixpack kopier fra Kina til samme prisen. Det er en ganske simpelt konsturert del (en elektromotor i et spesialhus), så jeg forstår ikke den høye prisen.

 

Det som må jevnlig byttes på Eber D4 er viftemotor og glødegitteret. Resten er nesten "evigvarende". Har dog knekt et par glødeplugger i vanvare pga feil verktøy (alltid bruk spesialverktøyet til å ta den ut!). Det fine med D4 er at den er ganske modul-basert, så om noe ryker er det ganske enkelt å skifte delen(e) selv. Som regel passer delene sammen bare på en bestemt måte, så det er umulig å gjøre feil. Anbefaler alle som ikke har ti tommeltotter om å gjøre service på Eber selv. Man trenger bare noen fastnøkler og torx-skrujern. Problemet kan være å diagonsere hvor problemet ligger.

 

Det går også an å rense brennkammeret og varmeveksleren. Det er bare metall, så man kan vaske de innvendig med en gammel oppvaskkost og vann. Men helt i bunnen av brennkammeret er det vanskelig å komme til, og der kan det sote igjen. Man , som du påpeker lenger oppe her, skifte pakningen til brennkammeret om man tar den ut. Vi hadde en en liten sprekk i pakningen, og valgte å gjenbruke den. Da ble varmeveksleren stappfull av sot. Det er veldig viktig at denne pakningen er helt tett. Det ser ikke ut til å være like viktig på viftepakningen, men de koster uansett bare noen få kroner.

 

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

Prøv Ebay. Har ingen erfaring med D5-motorer, men du kan søke og se om du finner noe brukbart: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=eberspacher+d5+blower&_sacat=0

 

(Herregud for noen priser! 7000 kroner! Er de laget av gull?)

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

På Heatso.com lå komplett motor med vifte på ca. 4000,- til D5. Det er det rimeligste jeg har funnet til nå.

https://no.heatso.com/espar-eberspacher-blower-motor-for-airtronic-d5-12v/

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Tusen takk for alle svar på spørsmålet mitt!

MECA på Gøvik hadde riktig viftemotor på lager og fikk sendt den til Oslo i løpet av en formiddag! Demontering og montering dypt inne i det trange akterspeilet var en utfordring for en mann på 1,92 men det gikk enklere enn fryktet. Selve byttet var veldig enkelt.

Varmeren startet - og jeg lot den gå på full guffe en god halvtime uten problem. Case closed!

Link to post

Jeg har forsøkt å laste opp "Workshop manualen" til Eberspächer Airtronic i Dokumentarkivet, men det aksepterer ikke PDF-filer og da blir det værre. Det er en svakhet ved forumet siden de aller fleste dokumenter nå er PDF.

Har også manualen til Digital Modulator 801 som er i PDF....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...