Jump to content

Eberspächer D4+ 4800 timer: Reparere eller bytte?

Sportswagoneer

Recommended Posts

Har en Eber D4+ som ryker fælt ved oppstart og noen ganger starter den ikke opp på første forsøk. 

Har sett på videoen og verkstedhåndboka det er linket til lenger opp i tråden (som var til stor hjelp) og utifra det så kan det hende det kun er gitteret rundt glødepluggen som er problemet. 

Spørsmålet er da om det lønner seg å sjekke brennkammeret også. 

Har hatt den i seks år nå og på vår og høst blir den brukt mye. 

Den er enkel å ta ut hvis det trengs å plukke den i biter. 

Ser det kan bestilles deler fra Heatso.com men ønsker tips om norske leverandører også. 

Hvis jeg skal bestille deler fra utlandet, er det da lurt å klinke til med nytt brennkammer også?

Er klar over at det må byttes pakning også. 

Tenkte det er litt lettere å kjøpe fra norsk leverandør hvis jeg må ha litt deler etterhvert som jeg plukker den fra hverandre. 

Noen synspunkter?

Scand Baltic skrev 25 minutter siden:

Har en Eber D4+ som ryker fælt ved oppstart og noen ganger starter den ikke opp på første forsøk. 

Har sett på videoen og verkstedhåndboka det er linket til lenger opp i tråden (som var til stor hjelp) og utifra det så kan det hende det kun er gitteret rundt glødepluggen som er problemet. 

Har hatt den i seks år nå og på vår og høst blir den brukt mye. 

Den er enkel å ta ut hvis det trengs å plukke den i biter. 

Ser det kan bestilles deler fra Heatso.com men ønsker tips om norske leverandører også. 

Hvis jeg skal bestille deler fra utlandet, er det da lurt å klinke til med nytt brennkammer også?

Er klar over at det må byttes pakning også. 

Tenkte det er litt lettere å kjøpe fra norsk leverandør hvis jeg må ha litt deler etterhvert som jeg plukker den fra hverandre. 

Noen synspunkter?

Å kjøre videre med en Eber der glødegitteret er dårlig slik at den ryker eller feiltenner ved oppstart er selve oppskrifta på en langt dyrere reparasjon, dvs. at bytting av selve vifteenheten kreves. Forbrenningsrester vil etterhvert entre lagrene slik at du får en hvinelyd i disse. Når du hører denne er løpet kjørt for viftemotoren.

Bytt glødegitteret med det intervallet det kreves, det er et utrolig billig preventivt tiltak mot langt dyrere reparasjoner og problemer med driftssikkerheten.

Scand Baltic skrev 40 minutter siden:

Jeg ville prøvd med glødegitteret først. Om det fremdeles er problemer kan ytterligere tiltak vurderes. Når du bytter gitteret sjekk også at luftehullet ved siden av gitteret er åpent. Glødegitter får du hos båtutstyrsbutikker og mange norske nettbutikker. Jeg har bytte av glødegitter hvert andre år på min vedlikeholdsplan. 

Chiefengineer skrev 15 minutter siden:

Å kjøre videre med en Eber der glødegitteret er dårlig slik at den ryker eller feiltenner ved oppstart er selve oppskrifta på en langt dyrere reparasjon, dvs. at bytting av selve vifteenheten kreves. Forbrenningsrester vil etterhvert entre lagrene slik at du får en hvinelyd i disse. Når du hører denne er løpet kjørt for viftemotoren.

Det skal mye til for at forbrenningsrester skal ødelegge lagrene på disse varmerne. Men viftemotorene har begrenset levetid, ofte er det børstene som først blir utslitt. Jeg er på min tredje viftemotor nå. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Scand Baltic skrev 5 minutter siden:

Er det noe annet enn glødegitteret dere ser på som en del av service?

Egentlig ikke. Men følg med på viftemotoren. Når denne begynner å ha ujevnt turtall nærmer den seg slutten. Og da kan det være lurt å bytte før varmeren nekter å starte. 

Samtidig, disse varmerene er enkle å skru på. Om du spanderer på deg et nytt pakningssett er det ingenting i veien for å åpne den for inspeksjon. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Brigg skrev for 1 time siden:

Det skal mye til for at forbrenningsrester skal ødelegge lagrene på disse varmerne. Men viftemotorene har begrenset levetid, ofte er det børstene som først blir utslitt. Jeg er på min tredje viftemotor nå. 

Ja men fullt mulig, erfart selv på D5. Her ble det funnet sotpartikler i dette området da motor ble demontert som kom fra forbrenningen, dessverre ble varmer benyttet med dårlig glødegitter noen uker på slutten av sesongen som resulterte i en del oppstarter med feiltenning og mye røyk, det var nok.

Dessverre er ikke motor til D5 overhalbar, lagerbytte er ikke mulig. Og det er nok gjort med hensikt. Ny motor kostet ca. 7 tkr.

Var forsåvidt ikke noe annet feil med motor annet enn denne svake høyfrekvente lyden fra lagrene men den skal ikke være der. Alt annet var i bra forfatning og den hadde ikke timene sine for bytte.

Ingen grunn til å skifte brennkammeret om det ikke er noe galt med det. Ta det ut og rengjør det om du vil. Men husk å skifte den grønne pakningen etterpå. Den er engangs, og er det sprekker i den må du i alle fall skifte den. Ellers blir det jævlig mye sot inne i brennkammeret.

Glødegitteret er fort gjort å skifte. Trenger ikke skru ut varmeren for å gjøre det. Men det kan være vanskelig å få ut. Det går an å lage et spesialverktøy av bøyd stålstreng for å fiske det ut frå hullet. Alternativet er å karnøfle hele gitteret og dra det ut med en lang nebbtang.

• 2 uker senere...

Er ikke bunn i glødegitteret nei. Om det sitter godt kan du tvinge det ut øverst i hullet med et lite skrujern slik at du får tak med en spiss tang. 

Bitteliten skrev On 5.4.2021 at 16.22:

Noen som vet om det finnes piratkopier på viftemotor til D5? Skulle gjerne hatt en slik i reserve ombord. Ebers priser på denne er jo ekstreme med 7-8 tusen.

Jeg gjorde litt research både på overhaling av eksisterende samt andre alternativer da viftemotoren til min D5 måtte utbedres. Fant ingen andre muligheter så endte opp med ny original motor til nevnte pris. Fryktelig kostbar liten sak...

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Jeg gjorde litt research både på overhaling av eksisterende samt andre alternativer da viftemotoren til min D5 måtte utbedres. Fant ingen andre muligheter så endte opp med ny original motor til nevnte pris. Fryktelig kostbar liten sak...

Ille dette her - det er vel bra en elektromotor som må byttes egentlig. Noen som har forsøkt å plukke denne delen fra hverandre?

Eber D4 tenner glødepluggen i et lite minutt etter at varmeren slås av, hensikten skal være å brenne rent glødegitteret. Men gitteret vil uansett tettes etterhvert. Vedlikeholdsplanen min sier bytte av gitter annenhvert år som forebyggende vedlikehold. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...