Scand Baltic Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Har en Eber D4+ som ryker fælt ved oppstart og noen ganger starter den ikke opp på første forsøk. Har sett på videoen og verkstedhåndboka det er linket til lenger opp i tråden (som var til stor hjelp) og utifra det så kan det hende det kun er gitteret rundt glødepluggen som er problemet. Spørsmålet er da om det lønner seg å sjekke brennkammeret også. Har hatt den i seks år nå og på vår og høst blir den brukt mye. Den er enkel å ta ut hvis det trengs å plukke den i biter. Ser det kan bestilles deler fra Heatso.com men ønsker tips om norske leverandører også. Hvis jeg skal bestille deler fra utlandet, er det da lurt å klinke til med nytt brennkammer også? Er klar over at det må byttes pakning også. Tenkte det er litt lettere å kjøpe fra norsk leverandør hvis jeg må ha litt deler etterhvert som jeg plukker den fra hverandre. Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Scand Baltic skrev 25 minutter siden: Har en Eber D4+ som ryker fælt ved oppstart og noen ganger starter den ikke opp på første forsøk. Har sett på videoen og verkstedhåndboka det er linket til lenger opp i tråden (som var til stor hjelp) og utifra det så kan det hende det kun er gitteret rundt glødepluggen som er problemet. Spørsmålet er da om det lønner seg å sjekke brennkammeret også. Har hatt den i seks år nå og på vår og høst blir den brukt mye. Den er enkel å ta ut hvis det trengs å plukke den i biter. Ser det kan bestilles deler fra Heatso.com men ønsker tips om norske leverandører også. Hvis jeg skal bestille deler fra utlandet, er det da lurt å klinke til med nytt brennkammer også? Er klar over at det må byttes pakning også. Tenkte det er litt lettere å kjøpe fra norsk leverandør hvis jeg må ha litt deler etterhvert som jeg plukker den fra hverandre. Noen synspunkter? Å kjøre videre med en Eber der glødegitteret er dårlig slik at den ryker eller feiltenner ved oppstart er selve oppskrifta på en langt dyrere reparasjon, dvs. at bytting av selve vifteenheten kreves. Forbrenningsrester vil etterhvert entre lagrene slik at du får en hvinelyd i disse. Når du hører denne er løpet kjørt for viftemotoren. Bytt glødegitteret med det intervallet det kreves, det er et utrolig billig preventivt tiltak mot langt dyrere reparasjoner og problemer med driftssikkerheten. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Scand Baltic skrev 40 minutter siden: Spørsmålet er da om det lønner seg å sjekke brennkammeret også. Jeg ville prøvd med glødegitteret først. Om det fremdeles er problemer kan ytterligere tiltak vurderes. Når du bytter gitteret sjekk også at luftehullet ved siden av gitteret er åpent. Glødegitter får du hos båtutstyrsbutikker og mange norske nettbutikker. Jeg har bytte av glødegitter hvert andre år på min vedlikeholdsplan. Chiefengineer skrev 15 minutter siden: Å kjøre videre med en Eber der glødegitteret er dårlig slik at den ryker eller feiltenner ved oppstart er selve oppskrifta på en langt dyrere reparasjon, dvs. at bytting av selve vifteenheten kreves. Forbrenningsrester vil etterhvert entre lagrene slik at du får en hvinelyd i disse. Når du hører denne er løpet kjørt for viftemotoren. Det skal mye til for at forbrenningsrester skal ødelegge lagrene på disse varmerne. Men viftemotorene har begrenset levetid, ofte er det børstene som først blir utslitt. Jeg er på min tredje viftemotor nå. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Scand Baltic Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Da tar jeg en titt på glødegitteret først. Det krever jo heller ingen pakningsbytte. Har sett i manualen som fulgte med varmeren men står ingenting om serviceintervaller noe som jeg synes er litt underlig. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Er det noe annet enn glødegitteret dere ser på som en del av service? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Scand Baltic skrev 5 minutter siden: Er det noe annet enn glødegitteret dere ser på som en del av service? Egentlig ikke. Men følg med på viftemotoren. Når denne begynner å ha ujevnt turtall nærmer den seg slutten. Og da kan det være lurt å bytte før varmeren nekter å starte. Samtidig, disse varmerene er enkle å skru på. Om du spanderer på deg et nytt pakningssett er det ingenting i veien for å åpne den for inspeksjon. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Brigg skrev for 1 time siden: Det skal mye til for at forbrenningsrester skal ødelegge lagrene på disse varmerne. Men viftemotorene har begrenset levetid, ofte er det børstene som først blir utslitt. Jeg er på min tredje viftemotor nå. Ja men fullt mulig, erfart selv på D5. Her ble det funnet sotpartikler i dette området da motor ble demontert som kom fra forbrenningen, dessverre ble varmer benyttet med dårlig glødegitter noen uker på slutten av sesongen som resulterte i en del oppstarter med feiltenning og mye røyk, det var nok. Dessverre er ikke motor til D5 overhalbar, lagerbytte er ikke mulig. Og det er nok gjort med hensikt. Ny motor kostet ca. 7 tkr. Var forsåvidt ikke noe annet feil med motor annet enn denne svake høyfrekvente lyden fra lagrene men den skal ikke være der. Alt annet var i bra forfatning og den hadde ikke timene sine for bytte. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Ingen grunn til å skifte brennkammeret om det ikke er noe galt med det. Ta det ut og rengjør det om du vil. Men husk å skifte den grønne pakningen etterpå. Den er engangs, og er det sprekker i den må du i alle fall skifte den. Ellers blir det jævlig mye sot inne i brennkammeret. Glødegitteret er fort gjort å skifte. Trenger ikke skru ut varmeren for å gjøre det. Men det kan være vanskelig å få ut. Det går an å lage et spesialverktøy av bøyd stålstreng for å fiske det ut frå hullet. Alternativet er å karnøfle hele gitteret og dra det ut med en lang nebbtang. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
husky dane 85 Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Kjøp pakning sett og gløde gitter,demonter brennkammeret og gjer godt reint,bruk noko og skrape/pirke ut sot/koks innerst i kammeret,ver for siktig med isolasjonen innerst i kammeret,då ordnar da seg sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Noen som vet om det finnes piratkopier på viftemotor til D5? Skulle gjerne hatt en slik i reserve ombord. Ebers priser på denne er jo ekstreme med 7-8 tusen. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Ja, så på videoen at de er enkle å skru på Da blir det ny pakning til brennkammeret og nytt gitter til å begynne med. Bytter gitteret og tar en sjekk på brennkammeret. Også blir det nok en serviceintervall på bytte av glødegitter tenker jeg. Takker for svar alle Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Har nå prøvd å bytte gitteret men får det ikke ut. Lagde en krok for å hekte tak i det men får den ikke under. Virker som gitteret bunner i brennkammeret. Stemmer det? Det er vel ikke bunn i gitteret? Er ikke det på det nye. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Er ikke bunn i glødegitteret nei. Om det sitter godt kan du tvinge det ut øverst i hullet med et lite skrujern slik at du får tak med en spiss tang. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Bitteliten skrev On 5.4.2021 at 16.22: Noen som vet om det finnes piratkopier på viftemotor til D5? Skulle gjerne hatt en slik i reserve ombord. Ebers priser på denne er jo ekstreme med 7-8 tusen. Jeg gjorde litt research både på overhaling av eksisterende samt andre alternativer da viftemotoren til min D5 måtte utbedres. Fant ingen andre muligheter så endte opp med ny original motor til nevnte pris. Fryktelig kostbar liten sak... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Jeg bruker å stikke nedi et veldig tynt skrujern og vippe ene siden av gitteret inn mot senter. Så stapper jeg nedi en lang og spiss tang og haler hele greia ut med makt. Det gjør ingenting om det blir most, for det skal uansett byttes med et nytt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bitteliten Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Chiefengineer skrev 1 time siden: Jeg gjorde litt research både på overhaling av eksisterende samt andre alternativer da viftemotoren til min D5 måtte utbedres. Fant ingen andre muligheter så endte opp med ny original motor til nevnte pris. Fryktelig kostbar liten sak... Ille dette her - det er vel bra en elektromotor som må byttes egentlig. Noen som har forsøkt å plukke denne delen fra hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Supert, takker for svar. Da blir det å fjerne glødegitteret med makt. Er spent på om det kurerer røyk og vanskelig oppstart eller om brennkammeret må ut og rengjøres også. Begynner med det enkleste. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 En god regel er alltid å kjøre varmeren 10 min på max før den slås av. Da brenner den seg ren Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Min D4 regulerer seg selv. Den gir på mer futt før den slår seg av, etter hva jeg mener å ha observert. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Når man skrur den av, kutter den dieseltilførselen og gir maks turtall noen minutter. Dette for å kjøle ned varmeren, ikke brenne den ren. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Antar det. Varmeren min har sittet der i over 10 år. Aldri klikket termostaten opp for at varmeren skal guffe på. Antar at jeg snart må skaffe meg et rep.sett. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Jeg pleier også å guffe opp min D4 før jeg stenger den ned... Den går ofte på laveste trinn på slutten av kvelden, og jeg har hørt at det kan gi soting.. En kjenning har Mikuni varmer...når den blir avslått, er den programmert til å guffe opp på full styrke, før den stenger seg ned... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 S/Y Emma skrev 21 minutter siden: Når man skrur den av, kutter den dieseltilførselen og gir maks turtall noen minutter. Dette for å kjøle ned varmeren, ikke brenne den ren. nettopp derfor brenne den ren noen minutter. Fikk rådet av en erfaren Eber reperatør :-) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Eber D4 tenner glødepluggen i et lite minutt etter at varmeren slås av, hensikten skal være å brenne rent glødegitteret. Men gitteret vil uansett tettes etterhvert. Vedlikeholdsplanen min sier bytte av gitter annenhvert år som forebyggende vedlikehold. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Det er det jeg mener å ha observert at amp.meteret gir et pådrag som er mer enn litt høyere vifteaktivitet. Uansett er jeg vel en smule på overtid med periodisk vedlikehold. Mer enn 10 år, og den starter på første forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.