Chiefengineer Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Bitteliten skrev for 5 timer siden: Ille dette her - det er vel bra en elektromotor som må byttes egentlig. Noen som har forsøkt å plukke denne delen fra hverandre? Ja, i utgangspunktet er det bare å bytte lagrene så er jo motoren god igjen. Så jeg hadde en god tro på å kunne overhale denne da jeg tok den fra hverandre men måten lagrene og vifteenheten er satt sammen på akslingen umuliggjør demontering uten å skade noe. Den var vel omtrent støpt på akslingen. Og vifta er i tillegg balansert og det vil man nok måtte utføre på nytt igjen ellers vil elektronikken motvirke bruk gjennom turtallspickupen under oppstart igjen. Så jeg konstaterte at designet er "spesialutviklet" for å ikke kunne overhales, det er nok noe de har tatt i betrakning under konstruksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 @Chiefengineer Han her har plukket en D2/D4- motor i atomer. Ikke sikkert at D5 er helt lik, men det kan gi en indikasjon. Ofte er slitte børster årsaken til at motorene ikke klarer å holde forutsatt turtall. https://www.letonkinoisvarnish.co.uk/eberspacher_blower_1.html På disse sidene finnes det for øvrig mye nyttig info om Eber-varmere. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Brigg skrev for 16 timer siden: @Chiefengineer Han her har plukket en D2/D4- motor i atomer. Ikke sikkert at D5 er helt lik, men det kan gi en indikasjon. Ofte er slitte børster årsaken til at motorene ikke klarer å holde forutsatt turtall. https://www.letonkinoisvarnish.co.uk/eberspacher_blower_1.html På disse sidene finnes det for øvrig mye nyttig info om Eber-varmere. Jeg gjorde en del research på dette og fant en del info om overhaling av D4 motorer men D5 er annerledes og det var tydeligvis ingen som noensinne hadde overhalt en slik. Iallefall fant jeg ingen info på nettet men plukket den fra hverandre som nøktern optimist. Men det endte med kjøp av ny. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 (redigert) Vår Eber gikk 4740 timer så var det stopp. Planen var da å kjøpe en ny strippet versjon. Da får man varmer uten endedeksel og ny pumpe. På grunn av at Eber har kommet med en ny digital varmer har de skrudd opp prisen på denne vesjonen. Koster nesten like mye som en ny digital. Da var veien kort til en reparasjon. Viftemotor, gøldeplugg, glødegitter og pakningssett pluss litt jobb kostet nesten 7K. Halvparten av prisen på en ny digital....... Demonterte den gamle viftemotoren. Hvis man klarer å ta av og sette viftene på plass igjen uten å ødelegge dem kan man med litt tålmodighet skifte børster og lager, men det spørs om det er bryderiet verdt. Motoren var full av kullstøv og børstene var nesten helt utslitt. Redigert 20.April.2021 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 @Flid, hvordan vet jeg om jeg har digital D4 eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Godt spørsmål men de nye varmerne har et helt annet kontrollpanel så vidt jeg kan se. Som her: Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 24.April.2021 Link til dette innlegget Svart 24.April.2021 Scand Baltic skrev On 19.4.2021 at 12.11: Supert, takker for svar. Da blir det å fjerne glødegitteret med makt. Er spent på om det kurerer røyk og vanskelig oppstart eller om brennkammeret må ut og rengjøres også. Begynner med det enkleste. Da ble glødegitteret fjernet med nebbtang og makt. Ingen røyk ved oppstart og starter som den skal ? Takk for alle forslag og input. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.