Jump to content

Lading av 3 batteribanker, ladeseparator, landstrøm, solcelle

totoni

Recommended Posts

Hei

Jeg planlegger å legge opp mer strøm i båten og lurer på om dette er farbar vei:

To forbruksbanker (en 'må ha strøm' og en 'nice to have strøm' + startbatteri

Landstrøm: Galvanisk skille til Quick SBC 500, 3 utganger.  + ledning til hver + pol på batteri(banker), - til negativ skinne

Dynamo: Fra dynamo (Yanmar) til Quick ESC 163 ladeseparator, 3 utganger. + ledning til hver + pol på batteri(banker), - til negativ skinne

Solcelle: Victron BlueSolar MPPT til BEP DVSR. + til hver +pol på batteribankene, - til negativ skinne.

Kort oppsummert: alt av negative poler på batterier er koblet til en felles negativ skinne. Batterilader positiv til hver batteribank, negativ til skinne. Separator samme som batterilader, solcelle til banker via DVSR, negativ til skinne.

Hovedstrømbrytere står mellom batteri og forbruk, etterfulgt av sikringer.   Sikringer tilpasset lading mellom hver ladeenhet og batteri. 

Er jeg inne på noe her? 

strøm.jpg

Hvor stor er båten?

Ser ikke nødvendigvis så mye vits i å skille forbruksbanken i to på den måten der med mindre det er noe helt spesielle behov som tilsier at man bør gjøre det.

Med shunt/batterimonitor vil du uansett ha grei kontroll over status. Har du først såpass med batterier så bør du spandere på deg en slik :thumbsup:

40 fot

Under seilaser over flere døgn med autopilot har jeg opplevd å tappe batteribanken såpass at påfølgende døgn tapper instrumenter osv banken for mye. Derfor ønsker jeg autopilot på egen bank, slik at når den er 'tom' er den tom. Men allikevel nok til instrumenter.

Jeg kunne selvsagt ha lært meg at når spenningen er nede på xx stopper jeg å bruke autopilot, men jeg synes det virker enklere med egen bank....

Mener du klarer deg med et stk ladeskille, og ikke nødvendigvis trenger lader med flere utganger. I min båt er lading fra dynamo/landstrømlader/MPPT koplet sammen på inngang til ladeskille. Funker helt fint. MPPT ‘gir seg’ og slår seg av når dynamo lader eller landstrømlader slår inn. Landstrømlader har flere utganger, men bare en er brukt - så du kan trolig evt også spare noe på å kjøpe lader med kun en utgang. De som har flere har jo bare et ladeskille innebygget og vil ikke kunne tilpasse spenning individuelt til bankene så vidt jeg har kunnet finne ut.

Da kan du jo selge bokser 😁 Bør jo virke greit, men personlig hadde jeg foretrukket MPPT til inngang Quick  for å få vedlikeholdslading på startbatteri. Mulig du i teorien kan få store strømmer gjennom DVSR/eller klapring når MPPT starter om morgenen og den lille banken er rimelig tom? Mulig BEP har innebygget hysterese for å unngå dette? Problem er uansett eliminert om du ikke bruker relé siden strømmen aldri kan ta bakveien gjennom et FET-ladeskille.

MPPT-regulatoren må koble direkte til batteri.

Ved å bruke batteribankene slik du sier, så kommer du til å måtte bytte ut den ene batteribanken ganske mye tidligere enn resten, da denne vil bli dyputladet mye mer enn de andre, og da slites ut. Greit å være obs på dette. Til lengre seilas bør man uansett vurdere en løsning med vindror, så slipper man hele problematikken :giggle:

F.eks. Victron BMV-712 har et releutgang som kan brukes til å f.eks. tenne en varsellampe om SOC blir for lav, så kan du skru av autopilot når du får opp dette varselet. Den gir deg også forventet antall driftstimer igjen m.m.

Hvor mange watt med solceller har du, og er panel(ene) plassert fornuftig i forhold til å få mest utav de?

Seilerslask skrev 38 minutter siden:

MPPT-regulatoren må koble direkte til batteri.

<>

Min Victron MPPT 150/60 har stått koplet på inngang ArgoFET ladeskille i 6 år nå, så det er jeg definitivt uenig i. Spenningsfall over FET-skille er så lite at det er neglisjerbart ved lave strømmer. Eneste nedside er at en ikke får lest av batterispenning når sola går ned og MPPT slår seg av. Til gjengjeld lader jeg alle banker uten noe ekstra ladeskille.

Fantino skrev 27 minutter siden:

Min Victron MPPT 150/60 har stått koplet på inngang ArgoFET ladeskille i 6 år nå, så det er jeg definitivt uenig i. Spenningsfall over FET-skille er så lite at det er neglisjerbart ved lave strømmer. Eneste nedside er at en ikke får lest av batterispenning når sola går ned og MPPT slår seg av. Til gjengjeld lader jeg alle banker uten noe ekstra ladeskille.

Ja, det går vel, men er på ingen måte en støttet konfigurasjon fra Victron, se under:

https://community.victronenergy.com/questions/44539/can-i-connect-a-mttp-solar-charger-to-the-loss-fre.html

https://community.victronenergy.com/questions/36254/argofet-and-mppt-compatibility-question.html

Hmmm. Ikke enkelt å bli klok. 

Jeg vil jo tippe at hvis dynamo og solcelle går samtidig, vil MPPT'en merke det er høy spenning og dermed tro at batteriene er ladet opp. Noe som jo ikke gjør noe siden det lades fra dynamo.

Men så har jeg lest et eller annet om at MPPT ikke kan stå uten batteri...

Jeg spurte faktisk samme spørsmål til Victron når jeg funderte på oppkopling, men fikk et litt tåkete svar den gang. Det funker i alle fall fint hos meg. MPPT bakker av med en gang motor startes, bortsett fra en sjelden gang når batteriene er veldig sultne. Ser jo også at han i innlegg 2 har testet og konkludert med at det funker men understreker at det ikke er en offisielt støttet oppkopling fra Victron sin siden.

totoni skrev 55 minutter siden:

Men så har jeg lest et eller annet om at MPPT ikke kan stå uten batteri...

Det sies det, men hos meg har jeg laget noe leamikk med et relé som kobler regulatoren over fra forbruksbanken til startbatteriet når jeg kobler til landstrøm. Da er Victron 75/15 MPPT'n ikke koblet til noe batteri den korte tiden reléet veksler, men det har gått bra i flere år nå.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

totoni skrev for 1 time siden:

Jeg ser i bruksanvisningen til MPPT at det er forskjellige programmer. Batteri-saver og noen som kutter lading hvis det ikke kan levere nok strøm. Det er vel kanskje er slikt program som den bør stå på hvis den kobles til seperator

Har bare stilt parametre via MPPT kontrollpanel, dvs brukerdefinerte parametre. Det var en parameter som måtte tweakes på bulk innstillingene for at den skulle våkne igjen om morgenen. Mener det var bulk time limit som måtte slettes.

Red: Når jeg tenker meg om mener jeg problemet forsvant av seg selv da jeg oppgraderte til siste software-versjon. Hadde ikke laptop så jeg fikk ikke gjort det samme dag som jeg installerte. Men dette er jo årevis siden. Har ikke dillet med oppgradering siden jeg installerte den.

Redigert av Fantino (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...