Jump to content

Sammenkobling av batterier midlertidig

Swingswong

Recommended Posts

Hei. Første post for meg her på forumet. Jeg har kjøpt en ny 30 fots båt med en QSD 4.2l. 

I båten har jeg en baugpropell som trekker inntil 380A (55kg kraft). 
når jeg kjører denne slår kartplotter seg av, sannsynligvis pga spenningsfall. 

Båten har en Emergency Battery knapp med fjærretur. Når jeg trykker på denne kobles forbruk og startbatteriet sammen. 
Om jeg holder denne inne samtidig som jeg bruker baugpropellen slår ikke plotteren seg av. 

Det jeg lurer på er om jeg kan endre bryteren til en uten fjærretur slik at jeg kan slå denne på når jeg planlegger å bruke baugpropellen uten å skade noen andre komponenter i båten?

Sånne nødbrytere er vanlige, og ingen av de jeg har sett har fjærretur, så det burde gå helt fint. Vel å merke til du glemmer å slå den av igjen etter å ha kommet til kai og tømmer både forbruk og startbank via stereoen etter for mange ankerdrammer (da forbruk og start trolig da er sammenkoplet). Jeg er glemsk, så jeg ville klart det kunststykket edru også..

En bedre løsning vil være å undersøke hva som er koplet hvor, og evt flytte baugpropell til start siden du har en motor som såvidt jeg har forstått ikke har krav til separate batterier for dette. Så kan du la kartplotter få ‘ren’ strøm fra forbruksbanken.

Det var nå et heidundrande forbruksbatteri ? Om det gamle var dårlig, kan det veldig fort hende at et nytt løser hele problemet, så kan du heller kople om om det ikke gjør det.

Uten å være noen ekspert på batterier så mener jeg å ha oppfattet at gel-batterier i prinsippet er best egnet for moderate uttak, dvs ikke starter/thruster osv - men så stort som dette er så kan det neppe være et problem. Om du får mest bang for the bucks med dette batteriet er jeg imidlertid usikker på. Vi snakker jo om pris tilsvarende et LiFePO4 på rundt 100Ah?

Hva er vikttst for deg, å få start på motoren eller at plotter ikke stemger ned når du bruker baugpropellen?

baugpropellen drar mye strøm. Ofte brukes den rett før motoren stenges av. Da får du ikke ladet opp batteriet skikkelig før neste start. Om stattbatteriet da er dårlig eller at det er mer utladet enn du tror så risikerer du å ikke få start. Derfor ikke koble baugpropell på startbatteriet. 

jeg hadde styrt klar av gel forbruksbatteri når så stor baugpropell er koblet til. Hadde heller gått for et batteri som er lagd for å tåle så stor belastning på kort tid. Vedvarer problemet etter batteribytte så sett inn en dc dc converter. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg vurderte LiFePO4, men leste noe om at de kunne ta knekken på dynamo hvis man ikke begrenset ladestrømmen, så da ble det et tilsvarende som satt der.

Plotteren slår seg ikke av nå, men jeg er mest opptatt av at batteriet ikke skal ta skade.

Startbatteri er jo i utgangspunktet beregnet for høyt strømuttak i kortere perioder. Derfor lurer jeg på om det vil være lurt å flytte baugpropell over dit. 

Propellen er merket med 380A. 

Redigert av Swingswong (see edit history)

Så lenge forbruksbatteriet er oppgitt med startstrøm på nesten 3 x Nominelt strømtrekk på thruster burde det gå veldig fint tenker jeg - dvs også ift evt skade på selve batteriet.

Er dog ikke helt enig med Bitteliten ang fare for ikke å få start pga thrusterbruk før stans. Totalforbruket her er så marginalt at med mindre du kjører 15 min piruetter før du stanser så skulle det være bortimot umulig. La oss si at du tilsammen kjører et minutt med thruster da - før motor stanses. Bruker da 380A * 1/60h = 6.3 Ah. Blir noe mer pga endret Peukert ved høye uttak, men er likevel marginalt. Og 1 min thrusterkjøring er leeenge i min verden. Dersom startbatteriet blir for slapt etter dette vil jeg påstå at det er underdimensjonert. Men dersom motorfabrikant advarer mot å kople thruster til startbatteri ville jeg uansett latt være da. Laget selv en tredje krets på båt jeg hadde med VP D6 pga dette.

Den beste løsningen for kresen elektronikk er nok DC-DC powersupply, men kartplottere for båtbruk virker å være designet for å tåle en del ‘skitten strøm’ - og er ofte fornøyde innenfor et ganske vidt intervall av spenning på strømforsyningen - gjerne 9-32V eller deromkring.

Jeg kobler sammen start og forbruksbank når motoren går. Det gjør at jeg får vesentlig mer power til trusteren når jeg kjører den enn om den skulle stått på bare en av bankene. 

Jeg har to 110Ah AGM  batterier til start, men dette er egentlig batterier som er beregnet på forbruk, så de har ikke tjans til å gi nok strøm til baugpropellen. Dessuten er det mye mer skånsomt for batteriene, siden strømlasten per batteri blir mye lavere. Så mitt råd er å koble batteriene sammen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...