Chilli Solbris Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 kdtran skrev for 1 time siden: Ah! Det forklarer nok en del ting, ja. Nå skal det forøvrig sies at du gjennom dine innlegg her på forumet har lært meg at en IKKE skal vaske med aceton, så i går brukte jeg kun en tørr microfiberklut før støping. Har tilsvarende skader på babord side, så da skal jeg prøve med polyester der, og eventuelt kompensere for lavere strukturell styrke med større støpeflate. Det er jo «litt» lettere å jobbe med polyester enn epoxy både ifm støping og ifm sliping. Det blir spennende å høre erfaringene dine etter neste støp! Jeg har så smått lært en smule om dette temaet etter å ha vært så heldig å få kjøre noen kurs med @Knude som instruktør. Bare å lese tråden hans er jo et helt skoleår i hvordan bygge båt!?? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 16.August.2020 Link til dette innlegget Svart 16.August.2020 Benji skrev for 4 timer siden: Vurdert egen slepejolle for sko? Princess Skofus. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 30.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 Du hadde rett @Solbris II Det er betydelig lettere å jobbe med polyester enn med epoxy. Jeg fjernet ett luftinntak på styrbord side for ett års tid siden, og støpte (eller rettere sagt klasket på noe duk og epoxy) for å tette hullet. Kvaliteten på arbeidet jeg gjorde var heller dårlig, og jeg har gått og irritert meg selv over dette i lang tid. Når jeg først var i gang med plast arbeid fant jeg ut at jeg skulle prøve å høre på Erik, så jeg slipte ned majoriteten av duken jeg hadde lagt på tidligere, fant frem en dunk med epoxy og noe 350 matte og støpte opp på nytt. Markerte området, pusset ned og la på gelcoat. Måtte gjøre dette i ett par-tre omganger for å få det jevnt, og jeg ser at jeg må fylle i litt til ett par steder, men alt i alt kjenner jeg at jeg sakte men sikkert så smått begynner å få taket på glassfiber arbeid. Fargen er ikke 100% lik originalen, men det er det nærmeste jeg kommer uten å kjøpe 25 kg gelcoat av gangen. Båten er 34 år gammel, så en marginal fargeforskjell her og der må jeg kunne klare å leve med. FF Link to post
Chilli Solbris Svart 30.August.2020 Link til dette innlegget Svart 30.August.2020 (redigert) kdtran skrev for 2 timer siden: Du hadde rett @Solbris II Det er betydelig lettere å jobbe med polyester enn med epoxy. Jeg fjernet ett luftinntak på styrbord side for ett års tid siden, og støpte (eller rettere sagt klasket på noe duk og epoxy) for å tette hullet. Kvaliteten på arbeidet jeg gjorde var heller dårlig, og jeg har gått og irritert meg selv over dette i lang tid. Når jeg først var i gang med plast arbeid fant jeg ut at jeg skulle prøve å høre på Erik, så jeg slipte ned majoriteten av duken jeg hadde lagt på tidligere, fant frem en dunk med epoxy og noe 350 matte og støpte opp på nytt. Markerte området, pusset ned og la på gelcoat. Måtte gjøre dette i ett par-tre omganger for å få det jevnt, og jeg ser at jeg må fylle i litt til ett par steder, men alt i alt kjenner jeg at jeg sakte men sikkert så smått begynner å få taket på glassfiber arbeid. Fargen er ikke 100% lik originalen, men det er det nærmeste jeg kommer uten å kjøpe 25 kg gelcoat av gangen. Båten er 34 år gammel, så en marginal fargeforskjell her og der må jeg kunne klare å leve med. FF Det der blir skikkelig bra!??? For å få helt lik farge trenger du å måle opp en gitt mengde gelcoat og så bruker du dråpeteller (en sprøyte fra apoteket) og blander brekkfarge i til du treffer helt. Brekkfarge Har en skikkelig malerbutikk. Gul og rød bør være greit tenker jeg! Bare å prøve seg frem. https://www.vitensenteret.com/nb/mod373-1 Redigert 30.August.2020 av Solbris II (see edit history) Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gullfisk Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 kdtran skrev for 21 timer siden: Du hadde rett @Solbris II Det er betydelig lettere å jobbe med polyester enn med epoxy. Jeg fjernet ett luftinntak på styrbord side for ett års tid siden, og støpte (eller rettere sagt klasket på noe duk og epoxy) for å tette hullet. Kvaliteten på arbeidet jeg gjorde var heller dårlig, og jeg har gått og irritert meg selv over dette i lang tid. Når jeg først var i gang med plast arbeid fant jeg ut at jeg skulle prøve å høre på Erik, så jeg slipte ned majoriteten av duken jeg hadde lagt på tidligere, fant frem en dunk med epoxy og noe 350 matte og støpte opp på nytt. Markerte området, pusset ned og la på gelcoat. Måtte gjøre dette i ett par-tre omganger for å få det jevnt, og jeg ser at jeg må fylle i litt til ett par steder, men alt i alt kjenner jeg at jeg sakte men sikkert så smått begynner å få taket på glassfiber arbeid. Fargen er ikke 100% lik originalen, men det er det nærmeste jeg kommer uten å kjøpe 25 kg gelcoat av gangen. Båten er 34 år gammel, så en marginal fargeforskjell her og der må jeg kunne klare å leve med. FF Dette så skikkelig fint ut. Jeg får ikke helt dreisen på det med gelcoat rep. Dvs jeg har lett for å pusse bort for mye ved siden av det jeg har lagt på. Jeg sliter med overgangen med andre ord. Sliper du tørt først til det begynner å ta tapen? Link to post
Chilli Solbris Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Gullfisk skrev 27 minutter siden: Dette så skikkelig fint ut. Jeg får ikke helt dreisen på det med gelcoat rep. Dvs jeg har lett for å pusse bort for mye ved siden av det jeg har lagt på. Jeg sliter med overgangen med andre ord. Sliper du tørt først til det begynner å ta tapen? Legg på to runder med maskeringstape av god kvalitet. Scotch blå for eksempel. Puss slik at pusseklossen går over teipen. Du sliper altså ned tapen. Når du begynner å gnage på det første lag med teip er det på tide å begynne med skikkelig finkornet papir og vann!! Siste rest polerer du bort med rubbing (som inneholder slipemidler) og dernest er det polering til den store gullmedaljen. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 31.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Jeg starter vanligvis med eksentersliper og 240 korning. Sliper tørt til jeg har tatt de største ujevnhetene. (Jeg har blitt lært at jeg ideelt sett burde starte med langt slipebrett og 300 korning, men det tar så inn i granskauen lang tid.) Går så over til vannsliping med pussekloss og 400 korning, så 600 korning til overflaten er jevn, før jeg går over til våtsliping med Mirka Devos eksentersliper med 1000 korning Mirka abralon, så 2000 mirca abralon og til slutt 4000 mirca abralon. Avslutter med rubbing (Norpol sin formrubbing er suveren), så 2 runder med poleringsprodukter fra megular. Fremgangsmåten er forøvrig som @Solbris II beskriver over. Tenker jeg brukte i underkant av 8 timer totalt på jobben over. Fordelen er at en kan fordele arbeidet utover flere dager, og når teknikken begynner å komme på plass så går det fra å være en møkkajobb til å bli ren rekreasjon. ? Når jeg prøvde meg på denne typen jobb for første gang for ca 3 år siden, brukte jeg 4 ganger så mye gelcoat som det jeg gjør nå. Majoriteten endte opp i støvsugerposer som pussestøv ? Den største utfordringen er fremdeles å legge på gelcoaten så jevnt som mulig. (sparkelspader i forskjellige lengder er uvurderlige hjelpemidler). I tillegg har jeg lært meg å kun blande opp 50 - 100 gram gelcoat av gangen. Det er noe en lærer seg etter å ha smeltet hull i 3-4 blandekar. ? Link to post
Gullfisk Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Så siste del av tapen blir tatt med vannsliping og fin korning, eller skal tapen av før vannsliping? Link to post
Chilli Solbris Svart 1.September.2020 Link til dette innlegget Svart 1.September.2020 Gullfisk skrev 20 minutter siden: Så siste del av tapen blir tatt med vannsliping og fin korning, eller skal tapen av før vannsliping? La teipen stå og slip den ned. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gullfisk Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Bruker du eksentersliperen til poleringen også, @kdtran? Vurderer litt å få meg en skikklig slipemaskin, og er den fin til polering også hadde det jo vært fint. Ser på Mirka 680cv og 5650cv, men de er forholdsvis kostbare. Link to post
Chilli Solbris Svart 2.September.2020 Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Gullfisk skrev 1 minutt siden: Bruker du eksentersliperen til poleringen også, @kdtran? Vurderer litt å få meg en skikklig slipemaskin, og er den fin til polering også hadde det jo vært fint. Ser på Mirka 680cv og 5650cv, men de er forholdsvis kostbare. Jeg bruker ikke eksentersliperen til polering. De som virkelig har greie på polering sier at en skikkelig poleringsmaskin er gull verdt. jeg har en oscillerende maskin fra Biltema som gjør en grei jobb. Men jeg har lystvpå en skikkelig rugg! Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 2.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2020 Gullfisk skrev 23 minutter siden: Bruker du eksentersliperen til poleringen også, @kdtran? Vurderer litt å få meg en skikklig slipemaskin, og er den fin til polering også hadde det jo vært fint. Ser på Mirka 680cv og 5650cv, men de er forholdsvis kostbare. Bruker en Finixa polermaskin til rubbing. https://lakkspesialisten.no/produkter/FIN Pol 55 Den har god turtallsregulering og maskinkraft, men jeg synes at den er relativt tung. Det merkes godt når en skal polere en båt på 35 fot. Det sagt så er den helt fantastisk på de mer utfordrende jobbene som å fjerne oksidasjon, da særlig i kombinasjon med en hard skumpute fra Autoglym og Norpol sin formrubbing. På grunn av vekten til Finixa maskinen har jeg investert i en Mirka Deros i tillegg, og bruker denne til selve poleringen samt til grovsliping. https://lakkspesialisten.no/produkter/MID6502022 Det er en fantastisk maskin, men den er langt ifra så effektiv på å fjerne oksidasjon som det Finixa maskinen er. Kombinasjonen av disse maskinene funker forøvrig bra for mitt bruk. Liten digresjon, men jeg prøvde Biltema sin Ultimate Cut for moro skyld i sommer, og fant at jeg måtte gå over to ganger med denne for å få samme resultatet som Norpol rubbingen gav på en runde. Nå skal det nevnes at overbygget på båten min ikke hadde vært rubbet eller polert på minst 5 år, så utgangspunktet var utfordrende. Når Princess i tillegg ikke har spart på gelcoat tykkelsen på båten min hadde jeg heller ikke noe å tape på å bruke grov rubbing. Jeg hadde nok vært mer forsiktig om båten var av nyere dato men resultatet ble veldig bra og det går usanne rykter i havna om at jeg har lakket om båten. Link to post
Gullfisk Svart 3.September.2020 Link til dette innlegget Svart 3.September.2020 Har en Makita roterende polermaskin fra før, det blir kanskje samme som Finixa, altså ikke oscilerende, men den er tung. Så da kan kanskje Mirka 650 være god til vanlig polering, og den er jo lett. Link to post
kdtran Svart 24.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2021 (redigert) Vinteren er ikke favoritt årstiden min, men at det er kaldt ute kan kompenseres for med 5kW dieselvarmer i kombinasjon med en byggtørker av passende størrelse. Perfekt når det begynner å krible i kroppen og en finner ut at det er på tide å skrape ned og lakke om interiøret. (At en glemmer hva som skjer når båten er dekket med snø og en kjører på med X antall kW innendørs samtidig som det er 10-15 minusgrader ute, og som resultat ender opp med å pigge 5 cm is av dollbordene for å kunne åpne kalesjen velger jeg ikke å snakke så høyt om ? ) Frem med skrape, varmluft pistol og diverse andre remedier, så var jeg i gang. Før: Underveis: Første 2strøkene påført: Det er så utrolig kjedelig å vente på at lakken skal herde, så når jeg fikk tak i en identisk plotter til den jeg hadde fra før, blir det en aldri så liten forlengelse av instrument kassen også slik at jeg får plass til to innfelte a95 plottere ved siden av hverandre. (Fjerner den gamle plotteren til Venstre) Dersom jeg har målt riktig skal det passe perfekt å øke lengden av kassen med 30 cm. Kommer til å legge opp RayNet og eksternt bryterpanel for kontroll av plotterne. FF Redigert 24.Februar.2021 av kdtran (see edit history) Link to post
Bellil Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Dette blir bra. Likte veldig godt den "flaskeholderen" din A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
kdtran Svart 25.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 (redigert) Bellil skrev 28 minutter siden: Dette blir bra. Likte veldig godt den "flaskeholderen" din Den liker vi også godt. Original fra fabrikk, med glassholdere på toppen. øverste lokket vipper ut 180 grader, er belagt med speil-mosaikk innvendig og blir til ett «bord» en kan bruke til å skjenke drinkene på. Skikkelig 80-talls glam med andre ord, og matcher det dedikerte sminkebordet på babord side i forkabinen (også originalt fra fabrikk) ? Redigert 25.Februar.2021 av kdtran (see edit history) Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Godt å se at du er igang med forskjønnelsen!??? Nå er det snart sesong!???? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
TerjeFjern Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Bra resultat. Er det eikefinér? Link to post
kdtran Svart 25.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 TerjeFjern skrev 16 minutter siden: Bra resultat. Er det eikefinér? Nei, det er godt solbleket teak finer. En feinsmecher ville ha lagt masse arbeid i å beise her og der for å få lik farge på alle flater, men ettersom jeg ikke faller inn under den kategorien så nøyer jeg meg med å lakkere og å skrive fargesjatteringer på kontoen for «sjarmen med å ha en 35 år gammel båt». Resultatet overgår langt utgangspunktet, og båten begynner etter hvert å se veldig bra ut. (Sa han fullstendig upartisk.) ? Link to post
TerjeFjern Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 kdtran skrev 11 minutter siden: Nei, det er godt solbleket teak finer. En feinsmecher ville ha lagt masse arbeid i å beise her og der for å få lik farge på alle flater, men ettersom jeg ikke faller inn under den kategorien så nøyer jeg meg med å lakkere og å skrive fargesjatteringer på kontoen for «sjarmen med å ha en 35 år gammel båt». Resultatet overgår langt utgangspunktet, og båten begynner etter hvert å se veldig bra ut. (Sa han fullstendig upartisk.) ? Jeg har en Princess Riviera 36 fra 1988 med Eikefiner som jeg er i tenkeboksen på å gjøre det samme i nemlig. Synes det så bra ut dette her. Inspirerende? Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2021 Bare husk at dere skal kjøpe lakk og oljer av meg!!! www.solbrismaritime.no Med produktene fra De Ijssell går det i hvert fall fem år mellom hver gang dere behøver å flikke over med et nytt strøk!! Sa jeg også heeeeelt upartisk!! Sorry @kdtran! Jeg kunne bare ikke dy meg!! Og det du gjør blir helt supert!! Bare av nysgjerrighet. Hva lakkerer du med? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 26.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2021 (redigert) @Solbris II Startet med det jeg hadde stående i kjelleren. To spann Efipanes 2-komp polyuretan lakk som ble innkjøpt en eller annen gang i løpet av »tidlig optimisme» fasen av båtprosjektet mitt, eller for en to-tre år siden om du vil. Fikk hakeslepp av prisen når jeg skulle kjøpe inn mer lakk av samme type og konverterte til Biltema sin 2-komp polyuretan lakk i stedet. Den er mye lettere å jobbe med, og koster ca kr 500 MINDRE enn Efipanes per boks. Eventuelle forskjeller i kvalitet betyr absolutt ingenting for min bruk. Her snakker vi innendørs overflater i lukket kabin med absorpsjons luftavfukter tilkoblet hele året. Redigert 26.Februar.2021 av kdtran (see edit history) Link to post
Chilli Solbris Svart 26.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2021 kdtran skrev 23 minutter siden: @Solbris II Startet med det jeg hadde stående i kjelleren. To spann Efipanes 2-komp polyuretan lakk som ble innkjøpt en eller annen gang i løpet av »tidlig optimisme» fasen av båtprosjektet mitt, eller for en to-tre år siden om du vil. Fikk hakeslepp av prisen når jeg skulle kjøpe inn mer lakk av samme type og konverterte til Biltema sin 2-komp polyuretan lakk i stedet. Den er mye lettere å jobbe med, og koster ca kr 500 MINDRE enn Efipanes per boks. Eventuelle forskjeller i kvalitet betyr absolutt ingenting for min bruk. Her snakker vi innendørs overflater i lukket kabin med absorpsjons luftavfukter tilkoblet hele året. Jeg tenker at du har en helt riktig holdning!??? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2021 (redigert) Det er trivelig å kunne koble av med litt glassfiber arbeid i ny og ne. Spesielt når en kan holde på i kjelleren i stedet for i båten. Årets båtrelaterte hjemme-prosjekt ble å forlenge instrumentkassen slik at jeg kunne montere to plottere ved siden av hverandre. Slik så kassen ut originalt: Saget den i to, rigget til noe å støpe imot samt ett provisorisk avsug (så fikk jeg da endelig bruk for den maskinromsviften og det 12V batteriet jeg hadde stående) og satte i gang Godt fornøyd med sluttresultatet. ? Nå gjenstår bare litt smådetaljer og montering ombord. FF Redigert 11.Mars.2021 av kdtran (see edit history) Link to post
kdtran Svart 19.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2021 Ble bra dette her ? Litt mer lakk på interiøret og bytte av en lekk sjøvannspumpe på babord maskin så er vi klare for nok en sesong. FF Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn