kdtran Startet 18.Mai.2020 Del på Facebook Startet 18.Mai.2020 Etter 4 år, mer enn 3500 arbeidstimer og betydelig større kostnader enn vi hadde planlagt, har vi endelig kommet til det stadiet at vi nærmer oss "the beginning of the end" som det heter på utenlandsk. Velger derfor å starte en egen tråd om det som kona bryr seg mest om, nemlig det kosmetiske. Del 1 av tråden finner en her: Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Mai.2020 Del på Facebook Svart 18.Mai.2020 Jeg skal følge deg trofast! Jeg trenger påminnelser om hva du har gjort når jeg sutrer over det lille jeg må gjøre!😃😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 (redigert) Så var det dags for det kosmetiske. 3 år på overtid, men ettersom alt det tekniske nå er dønn strøkent er det på tide at båten har ett utseende som står i stil. Som beskrevet i forrige post ( se del 1, link over) så røsket jeg ut teppene og hodegavlen i forkabinen. Med litt anstendig utetemperatur var det brått mulig å kline med kontaktlim utendørs i stedet for i kjelleren, og vips var hodegavlen trukket om og montert ombord. Brukte de gamle teppene som mal og skar til nye. Ikke noe sjakktrekk.. Gutta på Princess fabrikken hadde jukset litt og latt langhåret teppe dekke over feilskjær, så resultatet ble diverse helligdager i det nye korthårede teppet.. Lokket til skuffen under sengen ble i hvert fall fint. Eldstemann klaget på at det var litt vanskelig å entre overkøyen uten en stige å trø i. Hadde forventet mer av en 15 åring med svart belte i taekwondo, men pappa er snill han, og ved bruk av trinnene til den gamle badetrappen og en teak dørkarm forært av min gode venn Robert ble det trapp på frøkna. Gamle teak trinn lot seg lett slipe ned Gangen fylte seg forøvrig opp med pre-fabrikkerte deler etter hvert, noe kona ikke var helt fornøyd med. 😄 Vi fjernet sofaen på styrbord salongside i fjor og satte opp ett enkelt reisverk av ett skatoll for å se om det ville løse diverse lagringsproblemer (helt utrolig hvor mange par sko en familie på 5 tar med seg på tur!) Skatollet funket greit, men var litt i minste laget. Søkte litt på nettet og fant ut at Princess leverte skjenk på enkelte P35 fra fabrikk Bilde under stjålet fra annonse på Finn.no inspirert av denne løsningen tegnet vi opp vår egen versjon og pre-fabrikerte som bare rakkeren i innkjørselen. 50cm dypt, 80cm høyt. Åpne skohyller nederst, skapdører over. 17. Mai var forpliktet til deltagelse i båt tog, og kl 02:00 natt til 17. var delene montert ombord. Funket fint til koldtbordet noen timer senere. Har også fått lagt evafoam på akterdekket. svært fornøyd med løsningen. De siste dagene har vært brukt til båtpuss. Norpol formrubbing og diverse andre remedier får skroget til å bli speilblankt. Kona skulle hjelpe til, og endte opp med å kuppe showet. «2 av 3 striper må bort« var beskjeden, så jeg utstyrte henne med en eksentersliper og ba henne sette igang. Ok, jeg må ta en runde til med våtsliping og polering der stripene var før, men dette blir bra. FF Redigert 23.Mai.2020 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Det er bare herlig å se at dere er godt i ganng😃😃😃!!! Og det inspirerer til å ta fatt på egen båt😁😁! Det blir helt nydelig! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Takker @Erikda Dine eskapader med teak osv inspirerer meg tilsvarende til å shine MyBelle 😊 Får vondt i magen når jeg tenker på utfordringene du har med Chilli Solbris for øyeblikket. Tenkte jeg skulle foreslå at du løftet maskinen med kasse, men ville ikke demotivere deg helt. Glad for at du har fått tilsvarende råd fra lokal ekspertise og er rimelig sikker på at det blir beste og rimeligste løsningen. Tenker vi begge er klare for en fin sommer om noen få uker. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 kdtran skrev for 10 timer siden: Takker @Erikda Dine eskapader med teak osv inspirerer meg tilsvarende til å shine MyBelle 😊 Får vondt i magen når jeg tenker på utfordringene du har med Chilli Solbris for øyeblikket. Tenkte jeg skulle foreslå at du løftet maskinen med kasse, men ville ikke demotivere deg helt. Glad for at du har fått tilsvarende råd fra lokal ekspertise og er rimelig sikker på at det blir beste og rimeligste løsningen. Tenker vi begge er klare for en fin sommer om noen få uker. Du kan se på solbrismaritime.no hva jeg bruker! (snikreklame). Men det er helt sant at jeg tenker på deg og båten din og alt det du har gjort med den! I den sammenhengen blir det jeg har med demperplata akkurat nå bare barnematen. Vi får se hvordan det bærer avgårde! Akkurat når det gjelder treverk føler jeg i hvert fall at jeg har noenlunde grei kontroll! Jeg har et ønske om å ta ferieturen helt til Bergen med denne båten. Men det må nok vente noen år. Men fortsett å pøs ut bilder! Det inspirerer! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SoBo Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Blir knallbra den Princessen deres kdtran. Gøy å følge Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Traale Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Det er godt å holde på med oppgraderinger, innimellom, som ikke MÅ gjøres for å få båten til å virke. Holder på med å bytte ut de gamle blå rekketrekkene bak med hvite. Det håper jeg blir bra. Og når det gjelder sko/støvler, så telte jeg 16 par , på 4 mennesker.... Holder på å planlegge egen skohylle/rom rett innenfor skyvedøren. Der er det et stort tomrom under og bak et lite skap som jeg ikke fatter at karene hos Princess har benyttet til noe. Sånne rom er der overalt i båten ! Davitene jeg kjøpte av deg gjorde at båten fikk et løft kosmetisk, at de passet rett på de gamle festene gjorde ingenting... Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Traale skrev On 24.5.2020 at 10.48: Der er det et stort tomrom under og bak et lite skap som jeg ikke fatter at karene hos Princess har benyttet til noe. Sånne rom er der overalt i båten ! Davitene jeg kjøpte av deg gjorde at båten fikk et løft kosmetisk, at de passet rett på de gamle festene gjorde ingenting... Samme i P35. Det er hulrom overalt som kan brukes til noe nyttig, så som stikk-kabin i vårt tilfelle 😊 Akkurat fått båten på sjøen igjen etter noen dager på slip. Kona skulle hjelpe til, og det endte opp med at hun krevde 2av 3 skrogstriper fjernet. Ble en del ekstrajobb med våtsliping og nok en runde polering, men resultatet ble svært bra. Polering av overbygget står for tur, men med godt utstyr bør det være fort gjort. FF Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Traale skrev On 24.5.2020 at 10.48: Det er godt å holde på med oppgraderinger, innimellom, som ikke MÅ gjøres for å få båten til å virke. Holder på med å bytte ut de gamle blå rekketrekkene bak med hvite. Det håper jeg blir bra. Og når det gjelder sko/støvler, så telte jeg 16 par , på 4 mennesker.... Holder på å planlegge egen skohylle/rom rett innenfor skyvedøren. Der er det et stort tomrom under og bak et lite skap som jeg ikke fatter at karene hos Princess har benyttet til noe. Sånne rom er der overalt i båten ! Davitene jeg kjøpte av deg gjorde at båten fikk et løft kosmetisk, at de passet rett på de gamle festene gjorde ingenting... He he! Å lese ditt innlegg var jo som å lese kompisen @Kjesto sine tanker!😃😃😃. Han har snudd opp ned på sin Princess 424!😃😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 kdtran skrev for 1 time siden: Samme i P35. Det er hulrom overalt som kan brukes til noe nyttig, så som stikk-kabin i vårt tilfelle 😊 Akkurat fått båten på sjøen igjen etter noen dager på slip. Kona skulle hjelpe til, og det endte opp med at hun krevde 2av 3 skrogstriper fjernet. Ble en del ekstrajobb med våtsliping og nok en runde polering, men resultatet ble svært bra. Polering av overbygget står for tur, men med godt utstyr bør det være fort gjort. FF Virkelig berre lekkert!😃😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Flere slike dager, takk 😊 Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 7.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2020 Det nærmer seg ferie, og tradisjon tro er det «tusen ting som skal fikses» før vi drar. Dog er det en vesensforskjell i år kontra de siste tre årene: jeg kan konsentrere meg om ikke-kritiske ting som det kosmetiske. (Kona har ett litt annet syn på definisjonen av kritisk enn det jeg har, og sørger for at presset holdes oppe 😄 ) Siden sist har følgende blitt gjort: Hjemmelaget skjenk er ferdig montert ombord. Mangler litt lakk og noen lister, men resultatet overgår betraktelig hva som kunne forventes av en person som i sin tid fikk G i sløyd. Båten har i tillegg fått ny kalesje, nytt trekk over instrumentene på fly samt nytt gjennomsiktig trekk over frontruten. Trekk rundt akterkant av fly er under produksjon og forventes ferdig til helgen. Alt mesterlig utført av Skredder og Møbeltapetserer AS i Bergen som anbefales på det sterkeste. I tillegg til polering av skroget har overbygget også blitt våtslipt, rubbet og polert for første gang på minst 5 år og viktigst av alt, båten har blitt brukt. Masse! Tenker å fortsette med det. 😊 FF Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.Juli.2020 Del på Facebook Svart 8.Juli.2020 Se nå å få sendt de bildene av den skjenken over til sløydlæreren, så han kan få hevet sløyd karakteren helt til topp. Meget pent arbeid Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Juli.2020 Del på Facebook Svart 8.Juli.2020 Enig med @SoBo! Bare å oppgradere karakterboka! Står til særdeles godt!😃😃😃😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Danskeren07 Svart 8.Juli.2020 Del på Facebook Svart 8.Juli.2020 Det ser mega godt ud!! Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 8.Juli.2020 Del på Facebook Svart 8.Juli.2020 kdtran skrev for 10 timer siden: Det nærmer seg ferie, og tradisjon tro er det «tusen ting som skal fikses» før vi drar. Dog er det en vesensforskjell i år kontra de siste tre årene: jeg kan konsentrere meg om ikke-kritiske ting som det kosmetiske. (Kona har ett litt annet syn på definisjonen av kritisk enn det jeg har, og sørger for at presset holdes oppe 😄 ) Siden sist har følgende blitt gjort: Hjemmelaget skjenk er ferdig montert ombord. Mangler litt lakk og noen lister, men resultatet overgår betraktelig hva som kunne forventes av en person som i sin tid fikk G i sløyd. Båten har i tillegg fått ny kalesje, nytt trekk over instrumentene på fly samt nytt gjennomsiktig trekk over frontruten. Trekk rundt akterkant av fly er under produksjon og forventes ferdig til helgen. Alt mesterlig utført av Skredder og Møbeltapetserer AS i Bergen som anbefales på det sterkeste. I tillegg til polering av skroget har overbygget også blitt våtslipt, rubbet og polert for første gang på minst 5 år og viktigst av alt, båten har blitt brukt. Masse! Tenker å fortsette med det. 😊 FF Kjempejobb du har gjort med båten👍👍👍 Inspirajon for mange🛥🛥 Kan du tipse om hvor du fikk tak i gjennomsiktig trekk over frontruten? Har vanlig kalesjetrekk på front og sideruter, så gjennomsiktig kan spare noen ganger for av og på😊 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
kdtran Svart 8.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2020 @Trophy: Jeg fikk det levert av kalesjemakeren (Skredder og Møbeltapetserer AS) De laget nytt trekk i gjennomsiktig duk som en del av total leveransen til båten. Veldig fornøyd med den løsningen og ble overrasket over hvor god sikt det var fra innsiden av båten samtidig som det hindrer store deler av innsynet utenfra. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 (redigert) I år gikk ferieturen til fordoms hjemlige trakter i Ryfylke. Følgende ble gjort før avreise: Rester av dekksbelegg ble lagt på dørken i pantry, både for å ha noe behagelig å gå på, samt for å teste fargekombinasjoner. Vi er såpass fornøyde at vi nok kommer til å legge inn en bestilling til Sandøy i løpet av høsten på formlaget kunst teak i samme farge Videre har vi også irritert oss over å ikke ha fast dusj ombord, noe som enkelt ble løst med liten tur til IKEA i kombinasjon med ett raskt «jeg tror jeg har noen greier som passer i kjelleren» søk. (Beklager forøvrig liggende bildeformat. Får ikke til å snu bildene som ligger på telefonen.) Siste forbedring ble å kutte 17cm av den gamle stigen fra badeplattformen, og montere denne igjen. Etter nær 14 dager ombord er konklusjonen at båten nå fungerer upåklagelig til vårt bruk, og vi gleder oss til å bruke høsten på videre kosmetiske oppgraderinger. FF Redigert 26.Juli.2020 av kdtran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 15.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2020 Jeg var litt dum ett par år siden, ved at jeg ikke passet godt nok på at det ikke samlet seg for mye vann i presenningen jeg hadde spent over fordekket. Resultatet ble at rekkestøttene ble dradd innover med sprekker rundt innfesting som resultat. Passet greit å gjøre noe med det på en fin sensommerdag som i dag. Trinn 1 var å slipe seg ned til glassfiberen. Kan ikke påstå at Princess sparte på gelcoaten i 1986! Trinn 2: maskering og klipping av 450 matte, etterfulgt av støping med epoxy (3 lag). Nå er det bare å vente til i morgen for sliping og ny gelcoat. FF Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 15.August.2020 Del på Facebook Svart 15.August.2020 Det blir veldig bra! Men hvorfor valgte du epoxy til reparasjonen og ikke polyester? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
kdtran Svart 15.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2020 @Solbris II Har begge deler stående, men vurderingen min var at ettersom jeg ikke klarer å løsne fundamentene til rekkestøttene (gjennomgående maskinskruer med muttere på undersiden av dollbordene, bak interiøret), så vil det fremdeles være sprekk under fundamentene. Prioriterte derfor strukturell styrke. Har også en mistanke om at skroget er støpt i noe annet enn polyester, ettersom jeg har hatt problemer med vedheft de gangene jeg har prøvd å bruke polyester. Gikk derfor for epoksy. Har erfart at Gelcoat biter godt på epoksy, forutsatt grov nok korning på sandpapiret ifm sliping. Funker det ikke så er det bare å slipe ned igjen og støpe opp på nytt. Begynner å få taket på det nå, så det tar ikke så lang tid. (Noen læring sitter jeg heldigvis igjen med etter å ha brukt alt for mye tid på båten de siste 4 årene 😄 ) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 15.August.2020 Del på Facebook Svart 15.August.2020 Vedheft blir dårligere og dårligere jo eldre båten er. Men vi ble overrasket over hvor liten forskjell det er på vedheftsprøver som vi har gjort med både polyester og epoxy. Båten din er bygget med polyester. Men et spørsmål! Har du vasket med Aceton før du har støpt oppå? Har du gjort det blir det i hvert fall ikke vedheft. Acetonen trekker voks til overflaten og gjør at vedheft blir forringet betydelig. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Benji Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Traale skrev On 24.5.2020 at 10.48: Og når det gjelder sko/støvler, så telte jeg 16 par , på 4 mennesker.... Vurdert egen slepejolle for sko? Princess Skofus. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
kdtran Svart 16.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2020 Solbris II skrev for 11 timer siden: Har du vasket med Aceton før du har støpt oppå? Har du gjort det blir det i hvert fall ikke vedheft. Acetonen trekker voks til overflaten og gjør at vedheft blir forringet betydelig. Ah! Det forklarer nok en del ting, ja. Nå skal det forøvrig sies at du gjennom dine innlegg her på forumet har lært meg at en IKKE skal vaske med aceton, så i går brukte jeg kun en tørr microfiberklut før støping. Har tilsvarende skader på babord side, så da skal jeg prøve med polyester der, og eventuelt kompensere for lavere strukturell styrke med større støpeflate. Det er jo «litt» lettere å jobbe med polyester enn epoxy både ifm støping og ifm sliping. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.