Jump to content

Jo, det var en fin båtsesong!!


ter-av

Recommended Posts

Det er 1.oktober - og kanskje er det mulig å tyne noen dager til ut av båtsesongen. Men jeg har sittet og oppdatert hjemmesiden MorMajor - og oppsummeringen er krystallklar: Sesongen har vært topp! Nå skal vi sitte og kose oss med videosnutter, bilder og småhistorier gjennom hele mørketida! :yesnod::yesnod::yesnod:

 

Takk til alle vi traff på sjøen og til alle som har vært med på å gjøre sjølivet til fantastiske opplevelser nok et år. Vær gjerne med på å mimre sammen med oss på hjemmesiden også! :yesnod::yesnod:

Vi sees på sjøen igjen.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Så enig så enig. Alle snakker om den dårlige sommeren. Kan ikke si at vi har sett mye til den på sørlandet (når den endelig kom da!). Status er 60 bruksdøgn hvorav 41 overnattinger og 95 timer. Omtrent som i fjor. Forskjellen er at det ble betydelig færre dager i mai og juni (p.gr.a været), men desto flere i juli, august og sept.

 

Joda, bildene hentes stadig fram for å mimre. Det er bare 2 1/2 måned til jul og deretter 2 1/2 måned til båtpuss igjen folkens. Høres ikke lenge ut det! :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Henger meg på her, idag var det tid for opptak.. Verste dagen i året.

Ikke noe gøy å se båten sin hengende i friluft over asfalten :cryin:

 

Men det gikk som smurt og vasking og shining ble unnagjort, viktig å få tatt dette med en gang mens det er mykt.. etter noen timer sitter det mye hardere. Jeg fikk også spylt gjennom motoren, men dessverre ikke fått tak i ny oljeskiftpumpe. Dette er Pri 1 til mandag, deretter må motoren konserveres.

 

Opplagshavn er Narviga (Kongsgård II) i Kristiansand, trang og intim :lol:

 

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Her i Rogaland synes jeg det har vært en under middels god sommersesong. Forholdsvis mye vind og for få og for korte godværsperioder. Båtesongen er ellers på det jevne. Ser frem til mange fine dagsturer de siste 91 dagene av sesongen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Her i Rogaland synes jeg det har vært en under middels god sommersesong.  Forholdsvis mye vind og for få og for korte godværsperioder.  Båtesongen er ellers på det jevne.  Ser frem til mange fine dagsturer de siste 91 dagene av sesongen.

Henger meg på denne ja. Med en gjennomsnittlig utetemperatur på 14.4 grd.C i løpet av Juni, Juli og August så er det ikke så mye å skryte av. Sjøvannssnitt i samme periode på ca 12.4 grd.C innbyr heller ikke til de helt store badeopplevelsene :cryin::cryin::cryin:

 

Min bror har en grei dfinisjon på en god sommer: Tell antall grillinger og du har en grei pekepinn. Vi har vel grillet 4-5 ganger denne sommeren og det er vel mindre enn vi normalt gjør i løpet av vintermånedene........

 

Når det er sagt så har vi likevel hatt flere fine uker i båten i løpet av sommeren. Været blir nå slik det blir og det går ikke an å sette seg ned å syte av den grunn. Satser på å ta igjen noen av grillingene før jul :cheers:

 

Hilsen Svein.......... som bare vet om en som har hatt bruk for båten på land..... og det var vel et par tusen år siden :lol::lol::lol:

 

P.S. Betjeningen på Shell fikk en smule hakeslepp i Februar da jeg skulle ha noen poser grillkull.... Måtte lete L E N G E og jeg fikk med meg noen VELDIG overstrømmende lykkeønsninger......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at årets sessong har vært bra.

 

Det har jo ikke vært så bra temperatur i vannet for bading i Øyeren hvor jeg har båten, men jeg har vært ute hver helg siden 7. Mai (da var det nok vann til å sette ut) med unntak av en jakthelg.

Startet sessongen med ny båt (2003 mod) og jeg har ikke hatt noen problemer med båten. Det er veldig deilig da det tidligere alltid har vært ett eller annet galt i løpet av sessongen.

 

Har kjørt ca 155 timer i år, hvor 75 timer av disse har gått på Øyeren og resten i saltvann i ferien.

Ferien gikk fra Oslo til Kristiansand, opp igjen til Jomfruland hvor vi krysset over til Grebbestad. Der tok dessverre motoren til kopisbåten kvelden slik at de måtte avbryte ferien en uke tidligere enn planlagt. Vi tuslet så videre alene fra Grebbestad oppover i mot Oslo, og var innom mange mange fine havner som vi ikke hadde vært i før (bla. Halden og Holmestrand).

 

I dag tok "alle" i havna opp båten med unntak av meg. Jeg måtte bare ut en tur eller to til. Det ble en liten tur i kveld på 3 timer bare for å få roet ned kroppen (blir jo helt skjelven hvis det ikke blir en tur).

 

Det blir vel en siste tur neste helg, og så er det bare å gå rundt å klage i 7 måneder.

 

Ha en kort vinter!

/per

Link to post
Share on other sites

For oss har sesongen vært "så dær", brukbar. Vi hadde pent vær i slutten av juni (selv om alle metereologer meldte drittvær). Ellers har det vært både bra og mindre bra. Det kom litt av at vi fikk ny båt først i midten av juni. I fjor var totalen mye bedre.

Neste år skal båten tidlig ut og vi håper på en nydelig vår og fin somner!

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes at sesongen har vært meget minnerik med båtbytte etter ferien.

Truffet mange hyggelige mennesker og øket "kontaktnettet"

Mye bra vær i april og begynnelsen av mai, men mye dårlig og kaldt vær i slutten av mai og halve juni.

Fra st.hans har jeg bodd perioder i båten dvs ca 60 overnattingsdøgn i løpet av mai/juni/juli/august.

Vi dro på 3 ukers ferietur fra siste uka i juni og hadde et praktfult vær.

Ca 22-24 grader i vannet i Hvalerskjærgården og på svenskekysten første uka i juli, men "bare" 19 grader når vi tørnet over mot vestfoldsida 2. uka i juli.

3 timer med regn på KOster og 1/2 time regn ved ankomst til Resø må sies å være bra........

Jobbet mye i slutten av juli men brukte båten mye i august med mye godt vær, fine solnedganger og spesial-cocnac dvs "Sandspollen VF" (very fast) :lol:

Takker for gode råd i sommer på "baatplassen"

:flag:

Link to post
Share on other sites

Det har været en fin båtsesong, selvom vi ikke fikk brukt båten den føsrste halve delen av sommeren pga ny motor. Men når vi fikk båten tilbake da var det mange båtturer. Ikke alle med like bra vær, men det var jo masse fisk i sjøen :fishing: .

 

Idag går turer til båten for å først ta en litem fisketur og deretter vinterkonservering av motoren før den går på land i morgen... Jeg synes vinteren også er en fin båttid jeg, fordi det er jo da man skal prøve å få båten ren og pen til neste år :yesnod: .

Link to post
Share on other sites

Været i sommer har ikke vært som det var før om åra , men ikke så værst heller da .Hadde 14 dager i telemarkskanalen med knallvær (litt flax ) men stort sett vært vær med grilling og sitte rundt bålet . Har ca 450 timer iår , 150 timer mindre enn fjor så noe er det vel. Nå er det snart tomt med båt på sjøen , da blir mange fine turer håper jeg . For å ta båten opp land blir det ikke snakk om selv om jeg har endel planer . Håper jeg for trekt om begge lugarer bla , men noen fisketurer innmellom blir bra .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Her på våre kanter har vi hatt en drittsommer hva vær og båtliv angår. 2 uker i juli med oppholdsvær ble ødelagt av sterk vind. Og det ble blåste hele døgnet.

Endte med at jeg solgte båten av flere årsaker, og kjøpte uspes. reise til syden.

Men vi gir ikke opp. Den siste måneden har blitt brukt til å lete opp ny båt. Så dette har vært årets beste båtmåned. Det sier vel egentlig alt hva vær angår. Tidspunkt for ny båt nærmer seg nå hurtig, og den skal ligge ute hele vinteren. Kanskje kan vi få noen fine stunder på feil årstid. Hvem vet. Neste båt skal ihvertfall ha ufarget glass, defrostere og varmer. Det skal fortsatt være kalesjebåt. Vi gir som sagt ikke opp håpet på annet vær neste år.

Link to post
Share on other sites

Østlandet har stort sett vært bra (som vanlig) med mye bra vær. Vi går ut selv ved dårlige værmeldinger og rundet i helga 60 overnattinger. Fortsatt 14 dager til opptak, slik at vi antagelig tangerer rekorden i år på 64 overnattinger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja det har vært en herlig båtsesong :sailing:

I morgen skal vi ringe å bestille båt skyss hjem, så det blir ikke flere turer på oss. Skal ha den på sørlandet ett år eller 2 til neste sesong, håper på litt finere vær da. Men når vi ser på film/bilder så må jeg innrømme at det er utrolig kjekt med båt, hva skulle vi gjort uten :confused:

:flag::flag: for båtlivet og sjøen :flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Ja, det kan underskrives på at det har vært en fin sommer. Nå har riktignok sykdom gjort det slik at de lange turene ble droppet, men vi bodde nå i båten hele sommeren allikevel.

 

Ungene storkoste seg, rederinne/reder likeså, intet et eneste feilslag på skuta hverken i form av elektriske krumspring ei heller motor....

 

Veldig mange nye hyggelige bekjentskaper.

 

Nei, bedre kan vi ikke ha det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Stort sett har vel sommeren vært like bra som alle andre sesonger syns jeg. Noen kalde dager og noen regnværsdager går rett i glemmeboka. Må faktisk kikke i loggboka for å erindre de fleste av dem

 

Neste år tar vi båten på henger til Oslofjorden. Banna bein

Kom med det samme! Masse bra vær i vente og sesongen her i øst er ikke så kort som en kanskje kan få inntrykk av. God plass overalt fra september til StHans. Ser ut for meg som om båten din er presenning-løs og derved egna til litt utvida sesong?

Link to post
Share on other sites

For min del går denne sommeren over i historien som sommeren som blåste bort. Er lenge siden det har blåst så mye så ofte som i sommer synes jeg. Tror det har blåst mere kuling enn det har vært forholdsvis stille. I hvertfall føles det sånn når man i tillegg til å være på vannet så ofte en kan, bor såpass nærme fjorden som vi gjør. En merker godt når det blåser skikkelig utpå. Tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har sittet på terrassen i sommer også.

 

Var også uheldig med ferien i år. Vi startet i midten av juli, og da forsvant godværet. :headbang: Hadde tenkt å bruke båten 4 uker i ferien, men valgte å avbryte etter 3. Da hadde vi ligget værfast i Grebbestad i 4 døgn p.g.a. mye vind. Var blitt lei blåsten, så da dro vi hjem. Og det viste seg å være like greit, for siste uken kom det mye regn i tillegg til kuling.

Etter ferien har det også vært så som så, men vi har da vært en del utpå allikevel. Sjekket loggboka nå i helgen, og fant ut at vi har akkurat 50 overnattinger hittil i år. Og litt over 160 timer på motoren. Så båten blir da brukt litt......

Får se til helgen, om været holder seg som nå blir det kanskje en siste tur, hvis ikke kommer jeg nok til å forberede vinteropplaget. Her en del ting som skal gjøres i løpet av vinteren også.

Link to post
Share on other sites

Denne sesongen har vert den beste (og første, men formaliteter henger vi oss ikke opp i) på lenge.. begynte med mye skruing og forsiktig luntring ut på fjorden i ny og ne. men nå på sensommeren og høsten har jeg virkelig brukt den mye. Har vert ute nesten hver dag.. selv når det har styrtregnet og blåst opp til flere meter i sekundet. Og jeg har kjørt i bølger høyere en det selveste hekksjø-generalen kan produsere på en god dag. I følge en god kamerat av meg har jeg hoppet slik at hele skroget var ute av vannet.

Det ble ingen tur til Bømlo med egen båt i år.. men til neste år, da..

Men det ble en liten nattseilas har det blitt, ikke lange biten (fra Bergen til Vatlestraumen). men jeg har nå gjort det også.. har funnet ut et par ting jeg må gjøre før neste sesong.. som trimflaps og defroster, og skjerming på topplanternen..

Har så smått begynt å tenke på å ta opp båten.. men blir nok ute noen uker til..

Link to post
Share on other sites

Sesongen, i allefall på sørlandet, har vel vært på det jevne. Forsåvidt en god del dager med fint vær, men det stabile, lange høytrykket som ofte ligger over sørlandet en uke eller lengre i strekk har ikke vært der i år. Heller ikke så mange kvelder med stille, varmt vær.

 

Men nå er det jo en svært fin høst - vi får nyte den så lenge det varer :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...