Jump to content

Familie på fire ønsker å prøve seg med egen seilbåt - vurderer en Cenit 33


UerfarenSeiler

Recommended Posts

Hei vi er en familie på fire (barn på 9+10) som har leid båt noen sesonger og nå ønsker å prøve seg med egen båt. Vi har for det meste leid motorbåt, men er fristet av seilbåtlivet. For å ikke risikere for mye ved førstegangskjøp tenkte vi å starte med noe med en hyggelig pris. Vi har sett på et par båter som ikke var aktuelle, men falt litt for en Cenit 33 som vi så på i dag (Finn-annonse 176501383):

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=176501383

 

Den har drøsser av småting som burde fikses, som nåverende eier har kjøpt inn deler til, men ingen større skader eller mangler. Motoren er sannsynligvis original og da har vi skjønt at den fort kan ryke. Vi likte båten veldig godt og nåværende eier virket veldig åpen om hva som bør gjøres, men vi er litt usikker på prisen. Er dette en OK pris for en båt på denne alderen, med behov for en del mindre utbedringer? Prisene er vel ikke de laveste denne sesongen når utenlandsferie ikke er aktuelt...
Link to post

Fin båt. 

 

Men om teak-dekket er originalt, belgen på seildrevet ikke er skiftet og motoren er original må du regne med større utlegg. 

... Og seil om du kunne tenke deg å få båten til å seile godt... 

 

Om du er handy, og er villig til å fikse på ting, kan du få mange år med flott båtliv til en brøkdel av prisen av en nyere tupperware-seiler. 

Link to post

Hei,

 

Jeg sjekket annonsen.  I utgangspunktet er jo Cenit 33 en veldig bra båt.  Den seiler godt, fin innredning og bunnsolid bygget og blykjøl.

 

De dyre tingene å fornye på en eldre seilbåt er teakdekket, motor og seil.  Ny motor kan bli 120K ferdig installert ( Beta - Vetus etc) mere for en VP eller Yanmar.

Teakdekk minst 150K i sverige, og seil fra 60K og opp avhengig av type.

 

Sjekk veldig nøye på innsiden av båten i akterkant av kjølen for sprekker og krakeleringer i topcoat. Sprekker her indikerer som regel større skader etter grunnstøting.  Sjekk teakdekket - ser at det mangler en del propper.  Jeg mener å huske at det er divinycell i dekket, men er det mot formodning balsa som kjernematerale ville jeg styrt klar.  Da kan det være råte i kjernen på dekket og en stor jobb som venter.  Jeg liker ( og har) teakdekk, men det må vedlikeholdes med å lime inn propper som faller ut og ny fugemasse mellom teakstavene om det løsner.

Gode oppskrifter på dette på nett.

 

Motoren er vel en vel en VP 2003 ser det ut som.  Du får deler til denne fremdeles, men de har et frynsete rykte - ryker, støyer og lekker.  

 

Alt i alt - fin båt og jeg tror prisen er ok om du ikke må skifte noen av de dyre tingene nå, men kan bruke båten i noen år som den er.

 

 

 

Link to post

Flott båt. Men den er 36 år gammel.

 

Hvis den skal brukes som en test på seilbåtlivet, og så byttes ut om 2-4 år til fordel for en litt større (barna vil kanskje etter hvert ha ønske om separate kabiner?), så ville jeg ikke tatt de største og mest kostbare oppgraderingene (teakdekk, motor, seil) hvis det kan unngås. Det vil dere aldri få igjen ved bruktsalg. 

 

Dersom det er aktuelt å beholde båten i mange år er det selvsagt en annen sak.

 

 

Link to post

Cenit 33 er en flott båt, seiler bra og velbygget....konstruktør Leif Ängermark, samme som Wasa-båtene og Malö

 

De første Cenit 33 hadde en svakhet, det var for klen dimensjon på hjertstokken (rorakselen)

ved belastning så kilte den seg, og båten blev treg å styre.

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Det viktigste er å vurdere godt. På gammel bår med mye originalt er det mange ting som kan avslutte ferien når som helst, dette er for noen en grei risiko andre ikke. Jeg ville nok sett etter en båt der de viktigste tingene er byttet, motor, seil osv å absolutt ikke originalt teak dekk. Dette er ting som koster mye penger og som man ikke får tilbake i ett salg. 

 

Finn en oppgradert båt, det kan fort spare deg for mye frustrasjon. Ikke koster de noe særlig mer heller.(på gamle båter)

Link to post
Gunga Din skrev 53 minutter siden:

Cenit 33 er en flott båt, seiler bra og velbygget....konstruktør Leif Ängermark, samme som Wasa-båtene og Malö

 

De første Cenit 33 hadde en svakhet, det var for klen dimensjon på hjertstokken (rorakselen)

ved belastning så kilte den seg, og båten blev treg å styre.

 

 

Det stemmer det du sier med rorproblemer på tidlige modeller. På båten trådstarter ser på er imidlertid roret byttet ut til ny og forbedret rorkonstruksjon som ble tilbudt av verftet. Grunnen til at rorkontruksjonen ble endret, kommer av at de første rorene rett og slett var litt for korte.

Link to post

Cenit 33 er som mange nevner fine båter. Men husk nå er renten svært lav. Å kjøpe en 20 år nyere båt til 300.000 kr mer koster deg grovt regnet under kr 5000 i året etter skatt. Er du heldig slipper du også dyre påkostninger under veis. Da blir det billigere båthold. Jeg ville heller kjøpt en velholdt båt fra 2005 til 450.000 i stedet. Å reparere gamle båter er dyrt. Men er du handy er det en annen sak. 

 

En Cenit 33, Comfortina 32 eller liknende med nyere motor og uten teakdekk er imidlertid sikkert tryggere.

Link to post

Cenit 33 er i utgangspunktet ein flott båt. Ein av dei beste svenske i denne størrelsen frå 80-talet. Går du ombord i t.d. Ein Comfortina 32 vil faktisk sjå billig ut samanlikna med ein Cenit Comfortinaen er forøvrig også ein kjempefin båt. Hadde vore artig å høyre kva selgeren meiner må utbedrast. Prisen er i utgangspunktet bra. Men, det er alltid eit «men». Teakdekket ser ikkje bra ut. Det går an å fjerne dekket, eller legge nytt. Å legge nytt er dyrt. Alternativet er å fjerne. Koster ikkje mykje, men tar ein heil del tid. I utgangspunktet er teakdekk noko tull, og noko som helst bør unngåast, sjølv om det er fint. Motoren lever også truleg på lånt tid.Går nok an å finne ein Volvo Penta 2030 som er overhalt til ca 30000 kr. Cenit seiler godt med Storseil og fokk. Nye seil frå ca 40.000 kr. Så er det alt det andre som kan vere galt..... Får du ein Cenit 33 som er i god stand, med nyare seil, motor og utstyr for under 250.000 kroner så er dette ein god pris.

 

Eg ville mykje heller hatt ein oppgradert Cenit 33 enn t.d ein Dufour 30 frå årtusenskiftet. Det avgjerande er tilstanden. Ein 15-20 gammal båt kan vere i dårlegare stand enn ein 30-40 år gammal båt.

 

Du får prate med selgeren. Sjå på båten, får gjerne med deg nokon som kan seilbåt. Lag eit regneark der du legg inn kostnadane. Sjå på sluttsummen, vurder arbeidsmengda. Eg gjorde det slik med den båten eg har no. Dette var ein 13 år gammal båt.Kalkulerte at eg måtte gange kjøpsprisen med 1,5 for å få båten slik eg ville ha han. Det viste å stemme godt, og er ein pris eg synes er grei. Ein del arbeid, men sit no med ein rimeleg oppgradert båt.

Link to post

Takk for alle gode innspill!

Vi var en time og så på den, men har ikke helt å klart å lande enda. Diskusjonen går på om vi skal være fornuftig og se etter en litt større og nyere (og dyrere) båt for å minske risikoen, eller om vi skal la oss sjarmere av en litt mer spesiell båt som denne. Følelser mot fornuft...

Vi sitter litt på gjerdet og tenker og da regner jeg med at den fort går til noen andre. Vi lærer masse på hver båt vi ser på og vurderer og innspillene her var meget nyttige for oss.

Link to post

Jeg har en kamerat som er "handy" med båt. Han har kjøpt Cenit 33 2 ganger fordi han var fornøyd med båten den første gangen han eide en på 90 tallet, som han solgte for 18 år siden.. Så kjøpte han atter en  brukt Cenit 33 for ca. 8 år siden. Fortsatt fornøyd med båten. Jeg har seilet den et par ganger og den virker solid og god. Fruen synes den var litt for mørk i salongen, og hun eier en HR34, som ei heller er så veldig lys i salongen. 

 

 

 

 

 

 

Link to post

Bare noen kontrollspørsmål:
Hva er egentlig målet her? Skal dere ut på hard seilas på de åpne hav? Eller er det familieturer langs kysten?

Kan være greit for deg å vite at det går en ganske heftig diskusjon om seilbåter. Og det er en del som mener at gammelt og svenskt er det eneste som er akseptabelt, og at alt annet er "tupperwarebåter", som @Grønnskollingen sier.

Om du er ny ikke erfaren, som navnet kan tyde på @UerfarenSeiler, så er det en fare for at du tar dette som fakta og ikke et partsinnlegg. Det er definitivt sistnevnte. 
Noen mener disse båtene er helt uovertrufne. Andre mener at de aller fleste har mer glede av en nyere VW enn en 40 år gammel Rolls. Begge har nok gode poenger, men selv en ny båt krever mye vedlikehold og penger, en 40 år gammel Rolls...

En båt av denne typen er en god og trygg seiler. Den er ikke den som har mest eller best utstyr. Barn som er på vei inn i tenårene vil heller neppe ønske å dra på båttur om de ikke får egen lugar. 
Det er en del kostnadsbomber på slike eldre båter, og skulle en bombe gå av faller båten sterkt i verdi om dere ikke håndterer det.

 

Er du handy og ønsker å kjøpe en båt for å mekke og skru, så kan en båt av denne typen være topp. Er dere først og fremst ute etter en båt for familieturer ville jeg ha vært mer forsiktig.

Du kan få, eller du kunne i alle fall før denne våren hvor alle skulle feriere i Norge, en båt til ikke mye mer som har mye nyere utstyr. 

Ellers, så er annonsen klar på at dette er "et lite oppussingsobjekt" og har "behov for litt kjærlighet". Det lukter mange timers jobb. Er du klar for jobben og kostnadene det medfører kan du få en fantastisk båt, for disse svenske båtene har virkelig god kvalitet. Men det virker ikke som at det er jobb og oppussing dere egentlig er ute etter?

Link to post

Havelle har gode poeng. Dette med 3 lugarer er viktig for barna. Mange båter er sjeldent utpå pga. fruen ikke vil, eller barna ikke vil, og fruer blir med der barna vil, er min erfaring fra når jeg hadde barn i oppvekst. Det å velge en kompromissløs og moderne "campingvogn" på sjøen vil antagelig gi "happy wife" som da resulterer i "happy life".  

 

Er man 100% handy og kan gjøre 90% av jobben på båten selv, og man har gleden av en slik hobby, så kan man kjøpe gammel (pluss 10 år) båt (uansett merke). Dersom man derimot kun ønsker et tur-verktøy for familien i ferien og sesongens helger, så bør man kjøpe en nyere og godt vedlikeholdt båt av kjent merke, som blir omsatt jevnlig på Finn.no. Jeg tror Bavaria er det økonomisk smarteste kjøpet for usikre førstegangskjøpere, med hensyn på hvor lett det er å kjøpe en slik, og hvor lett det er å selge en slik.

 

Vedlikehold, renhold og jevnlig bruk er vel så viktig for en båt, som merke og alder. Spesielt lider dieselmotorer i seilbåter av for lite og ukorrekt bruk. 

Link to post

Med originalmotor, slitte seil og et "uavklart" teakdekk syns jeg risikoen er for høy til den prisen. Tror ikke prisen er "feil" men hadde valgt en båt til noe høyere pris med viktige oppgraderinger tatt fremfor en som egentlig bare venter på ny motor, seil og evt overhaling/fjerning av teakdekk. Forøvrig veldig pen båt syns jeg. 

 

Om horisonten er 2-3 år før salg og kjøp av "ny" båt. Lære å seile og prøve ut seillivet langs kysten, og du/dere er handy, og dere får prutet litt, så tja. Kanskje det er et helt greit kjøp? Det er i hvertfall rett båttype syns jeg. 

 

Vi startet med en "gammel svenske" i tilsvarende skikk mer eller mindre. Hadde den i 3 år uten noen store utgifter eller problemer før vi solgte og kjøpte større seilbåt. Så for oss fungerte det helt topp. 

 

Sånn relativt sett, i en vanlig familieøkonomi, er ikke 150- 200 000,- mer enn hva en grei bruktbil koster. Så normalt går en ikke på en økonomisk stjernesmell om det skulle vise seg å bli utgifter, eller om en må selge med tap. 

 

Om den gir rette følelsen og den er "driftsklar" så den bare er å ta i bruk nå før sommeren. Kjør på. Kos dere i seilbåt og ta utfordringene når eller om de kommer ;-). 

Link to post

Ville tenkt meg meget godt om før jeg hadde gått for denne, synes det er for mange og store usikkerhetsmomenter knyttet til de dyre tingene; seil, motor og teakdekk. 
Men du får også gode kvaliteter med om du går for en «gammel svenske». Fortsetter du i den retning så ta en kikk på Contrast 33 og Contrast 36, ganske like Cenit i skrog og veldig mye likt i innredningen. 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Skal dere som nybegynnere "teste" båtlivet, så vil testresultatene avhenge mye av båtvalget. Med en familie på 4, og med den alderen på barna, ville jeg budsjettert med følgende minimumskrav:

 

  • Tre lugarer med dør til hver lugar... salongen bør ikke soves i. Selv om barna kan sove sammen vil du med så mange i båten være ytterst takknemmelig for ekstra lett tilgjengelig lagringsplass.
  • Ståhøyde i byssa
  • Cockpittelt (så voksne og barn kan dele seg opp på kvelden)
  • Varmeapparat
  • Septiktank
  • Stor ferskvannstank
  • Plass til gummibåt og påhengsmotor (barnevakt for barna, enkel oppankring på svai med mulighet for å komme seg i land, m.m.)
  • Ankervinsj med kjetting i baugen
  • Anker med blytau akter (helst vinsj med kjetting)
  • Lazy-jacks, lazybag eller rulleseil
  • Autopilot
  • God kjøleboks som ikke trekker for mye strøm
  • Grei størrelse på forbruksbatterier
  • Alle tau til cockpit
  • Kryssholdt midtskips
  • Kartplotter nær styreposisjon (trenger ikke være koplet til autopilot)
  • Dybdemåler (ikke GPS-dybde)
  • Opplegg for landstrøm
  • At seil, motor og øvrig teknisk utstyr er i god stand.
  • God mat og drikke

Ting som er mindre viktig:

  • Dusj
  • Varmtvann
  • Baugpropell (men veldig fint å ha)
  • Ankervinsj bak
  • Solcelle
  • Elektrisk toalett
  • ...og veldig mye annet som koster mye penger
  • Alder (en 30 år gammel godt vedlikeholdt og oppgradert båt kan være vel så god som en 10 år gammel forsømt båt)

Med slike krav må du nok opp i 36 fot fra tidlig 90-tall og mer enn doble prisen. Har du ikke råd til det ville jeg heller ha leid til du har råd eller vilje til å grave dypere i lomma, alternativt kjøpt båt sammen med noen. Man får fort brakkefeber når det tekniske fusker, når rotet tar overhånd, når man er oppå hverandre i dårlig vær i lange stekk, når komforten er lav over alt, når det uerfarne mannskapet stresser med en båt som gir en lite ekstrahjelp... det er i så fall ferie for masokister. 

 

Det er ikke det at en familie på fire ikke kan ha det fint i en 33-foter, men vår generasjon er mer komfortvant enn forrige.  Forskjellen mellom den båten du ser på og det jeg snakker om er virkelig enorm! En mer komfortabel og hjelpsom båt øker sannsynligheten substansielt for at båtlivet gir mersmak, for alle ombord. Samtidig reduseres sannsynligheten for at du må kjøpe to ganger i overskuelig framtid.

 

Har du hørt om 3-fotssyken? Forebygging er beste medisin!

Link to post

Enig i mange av punktene, men også uenig. Spørs veldig på innstillingen til familien. Vi har alltid vært familien som kan pakke og dra på telttur, og trives med det. Vil alltid foretrekke en hytte i skauen uten vann og strøm fremfor en hytte i hyttefelt med all luksus. 

 

Jeg og kona sov i forpiggen, eldste dattera fikk stikk- køye akter med gardin, guttungen fikk sofaen i salongen. Happy som f.. i 3 år med det. Om en har innstillingen at en myk køye ikke er godt nok fordi den ikke er i ett eget privat rom.. da øker kravene. 

 

Det er viktigere å komme seg på sjøen og ha det fint enn om en har cockpittelt, kryssholt midtskips, ankervinsj akter og autopilot. Det er typisk ting som kan komme i "fase 2", dvs når en ruster opp den båten en har, eller bytter båt. 

 

Og ikke minst, det er langt viktigere å ha en båt som er "deilig" (dansk tolkning) å seile enn om den har "hva som helst" av utstyr og "greier". Seilfølelsen er viktig. Om en får en "deilig" seilas så kan en godt kose seg med hermetikk varmet på biltema gasskoker og sove passe kummerlig. Selve seilinga trumfer veldig, veldig mye. 

 

Ville tenkt helt anderledes om jeg skulle seile virkelig langt, eller tilbringe veldig mye tid i båten. 

Link to post

Har ikke lest alle andre kommentarer men jeg grøsser av to ting jeg ser.

 

På doen er det skrudd en syrefast ventil på toppen av en messings gjennomføring, hadde samme på min, gikk rett av ved første "hammer testen" og den så akkurat ut som din, skikkelig grønn/blå aktig. Den har vært offeranode til ventilen en god stund.

 

Jeg hadde en VP2003 i når jeg kjøpte båten, den startet og gikk fint ved test men etter 1 sesong brøt den sammen totalt og måtte skiftes så bare var klar over denne relativt store kostnaden som muligens kan komme.

 

Ellers en veldig fin båt ser det ut som 👍

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post

Zooper -  Er fundamentalt uenig med zooper her😅 dei krava du stiller her, bør ikkje vere nødvendige for å komme seg på sjøen. Ein Cenit 33 kan for så vidt oppfylle krava, bortsett frå tre lugarer. Eg synes det er forferdeleg trist at ein båt må vere som ei 3-roms leiligheit på land for å gje glede, og lyst til eit vidare båtliv. Det er viktig at ein som båtkjøpere definerer behov sine. Dersom behovet er stor båt, s` må ein gå for det . Då er t.d. fransk båt frå 80/ 90- talet riktig. Då tenker på kjøpssum opptil 300.000 kr. Då kan du f.e. få Jenneau med  tre lugarer. Ein Cenit er ein heilt annan båt. Byggekvalitet, innreiing og seilkjensle er av ein annan divisjon. Slit me å sjå kva kvalitetsbåtar du kan få for unde r 300- Men - kjøp båt etter behov😀 

Link to post

@Hper

Enig, det viktigste er å komme seg på sjøen. Har man rett innstilling kan man kose seg med lite - jeg har selv feriert med familen på en selvbygget treflåte i nesten to uker og, det var eksotisk og flott - men aldri mer. Jeg har også feriert i en 24-foters snekke med en baby, som også var fint... den gang. Nå er jeg eldre og har to barn på trådstarters alder og har andre prioriteringer.

 

Man kan selvsagt oppgradere i fase to som du sier. Poenget mitt var vel heller at man kan ha forestillinger om båtidyll som blir satt på en så stor prøve at det aldri blir noen fase to. Når det dessuten er snakk om en såpass gammel og billig båt så vil det kunne sitte langt inne å oppgradere denne med nytt utstyr som fort koster halvparten av båten - da kan man finne at det hadde vært bedre å ha lagt pengene i en båt som hadde dette fra før - i stedet ender man fort med å slite med manglene helt til man biter i det og kryper til korset og selger båten etter noen år... bitter over tanken på at driftskostnadene ble uforholdsmessig store mtp at dette ville kostet omtrentlig like mye for den virkelig gode båten man kunne hatt.

 

Er det et økonomisk spørsmål vil man ved å kjøpe sammen med noen, eller leie ved behov, både kunne spare arbeidsinnsats og penger, og det for dobbelt så mye båt man sannsynligvis får brukt like mye.

 

Jeg hadde selv en 30 år gammel 36-foter med "luksus-mangler" jeg trodde jeg kunne leve uten (ankervinsj, cockpittelt, lazyjacks, kryssholt mitskips og ståhøyde i byssa). Etter å ha slitt med manglene i tre år tok jeg til vettet og solgte båten. Nå har jeg leid et par år i påvente av å kunne kjøpe en bedre båt om et år eller tre. Helst ønsker jeg å kjøpe sammen med noen, men har enda å finne rett person.

 

Trådstarters spørsmål var vel egentlig om denne båten rent teknisk sett var et greit kjøp - og det kan den nok være. uten at jeg har vurdert den noe inngående. Men om man får valuta for pengene når familien skal dra på ferie - ja det er et helt annet spørsmål? Skulle jeg gått i den retningen av å kjøpe mindre enn 36 fot hadde jeg kanskje vurdert en Albin Nova - de kan man finne i god stand for enda mindre. De er fine å både seile og bo i, og så får man ofte greit med direkte konkurrenter på Ferdern.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post

Ikke umulig at det er romantisk tilbakeblikk men vi hadde unger i samme alderen i en Mamba 31. Passe sliten båt, men vår første seilbåt. Tror de første tre årene i den båten er noe av de beste vi har hatt av "båtliv". Alt er nytt, en lærer mye og opplevelsene stod i kø. 

 

Kan ikke si at overgangen til 39 fot "ga noe" utover mer plass ombord, kanskje heller tvert i mot. Vesentlig økte kostnader og arbeid med båten. Og mye som før var både rimelig og enkelt ble dyrt og tyngre. 

 

Så tja... "lykken" ligger ikke i antall fot eller utstyret ombord. 

--------

Nå er vi rundt 50 og ungene større og vi kan "nikke" til mye av det på lista til Zooper. Men når ungene var små og vi seilte rundt i en "gammel svenske" hadde vi ikke veldig mye av det som står på lista. Ikke savnet vi det og ikke trengte vi det heller egentlig. Det var ikke så veldig relevant. 

-----------

Og når jeg leser lista igjen. Elektrisk toalett er skivebom. Førstemann på dass vekker hele båten og før eller siden må en demontere den jævla kværnepumpa og kose seg med septik. Manuell toalett er absolutt prioritert fremfor elektrisk. Såpass har vi erfart :-) Manuell dass og falltank er den optimale løsningen. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...