Jump to content

Familie på fire ønsker å prøve seg med egen seilbåt - vurderer en Cenit 33


UerfarenSeiler

Recommended Posts

Så hyggelig å se at så mange engasjerer seg i innlegget vårt. Det er også morsomt å se hvordan diskusjonen har utviklet seg fra å diskutere en båt til å diskutere mer generelt hvordan man starter på båtlivet. Det liker vi :-)

 

Flere har spurt litt om hva vi ønsker, hva vi kan, og noen ønsker å vite litt mer om båten som vi vurderer. Jeg skal prøve å svare litt på disse tingene.

 

Vi var og så på båten i ca en time og fikk ganske godt innblikk i ting. De største minusene er, som flere har nevnt: Størrelsen for en familie på fire, original motor, gamle seil og et teakdekk som trenger vedlikehold. De største plussene er: Størrelsen (lett manøvrerbar i havner for noen med lite erfaring), svensk kvalitet med sjarm og mye teak/tre og lav inngangspris til båtlivet. Når det gjaldt listen med alle småting som måtte utbedres så er noen av dem som vi noterte oss:

- Plastluken foran var sprukket og midlertidig fikset med teip og må skiftes eller repareres.

- Varmeapparatet virker antageligvis ikke (eier hadde aldri brukt det), men antageligvis kun noen kanaler e.l. som bør skiftes

- Teakdekket må pusses ned og nates om (ikke en liten jobb).

- Sprayhooden hadde gått opp i sømmen og må repareres.

- En stopper/mansjett nederst på masten (som gjør at seilet ikke går ut) var ødelagt. Ny er kjøpt inn, men skruen var dratt ut så man må fylle på noe masse for å få feste. Nødreparert med en stropp.

- Ved mye nedbør kommer det noe vann inn øverst i masten som renner ned i brønnen. Ikke et problem, i følge eier, men bør sees over ved neste vinteropplag.

- Registerreim bør muligens skiftes på motor, men er kjøpt inn og følger med.

- Lensepumpen i bånn er røket. Ny er kjøpt inn og følger med, hvis ikke eier får tid til å ordne det selv før salg.

- Ikke lagt opp til landstrøm, men en omformer er kjøpt inn og følger med og kan installeres.

- Lys bør skiftes ut med LED.

- Ene lykten i masten er gått. Det er trukket ny ledning ned gjennom masten som må kobles til. Det var også en annen ledning som ikke var koblet til som eier ikke husket helt hva var til.

- Flaggfestet er røket og må sveises på, evt kjøpe et nytt og enklere feste.

- Og litt andre småting som at det kommer litt olje med kjølevannet når motoren starter. Det kommer hver sesong noen flak fra gelcoaten mot kjølen som bør reparere når den er på land (dette virket forskriftsmessig gjort av eier). Fenderne bør skiftes. Og vi må gjøre noe med septik, for å kunne bruke den på tømmestasjoner.

Sånn i sum så regner jeg ikke med at det blir akkurat denne båten, da må den ihvertfall gå for en lavere pris.

 

Erfaringene vi har med båt er ikke enorme, men det er noe. Min kone har vokst opp med motorbåt fra hun var rundt 10 år. Jeg hadde ingen erfaring da jeg traff henne. De siste 6-7 årene har vi lånt svigers sin båt (type saktegående kanalstålbåt med utrolig mye sjarm og god plass) en ukes tid hver sommer. En av somrene tok vi sjansen og leide oss en liten seilbåt (ca 30 fot). Ingen seilerfaring, men vi hadde begge tatt båtførerprøven og jeg hadde lest meg opp litt på seiling. Da utleier skjønte hvor lite vi visste, tok han oss med ut på tur en time for å lære oss basisen. Den uken gikk kjempefint. Vi har erfart motorhaveri to ganger (en gang måtte redningstjenesten komme) og vi har gått tom for strøm på startbatteriet. Vi kløner når vi skal legge til, men vi får det til, gjerne med litt hjelp, selv om pulsen til tider er høy. Siden min kone er den som har mest erfaring har hun stått til rors når vi har lagt til eller hatt andre utfordringer (og gått til motor). Mens jeg er den som har fått med meg mest om hvordan man kjører til seil. Jeg har meldt meg på et seilkurs om noen uker (mulig det blir utsatt pga korona) og målet vårt er at vi begge trygt kan føre båten i alle situasjoner.

 

Vi kommer ikke til å drive regattaseiling. Vi er i hovedsak ute etter de rolige tre-ukers feriene + en del langhelger i sommerhalvåret. Vi har akkurat skaffet oss båtplass i Strømstad (der svigerforeldrene også ligger) og kommer til å fokusere på Svenskekysten, som vi syns er utrolig fin. Med to timers reisevei, blir det ikke noe vi drar til hver helg. Vi er ute etter sjarmen og roen og naturen, og det å være sammen som en familie.

 

Vi har veldig forskjellig utgangspunkt når vi leter etter båt. Vi er begge prådrivere for å få dette til, men mens jeg tenker risikoreduserende og ser etter en båt der mye utstyr er på plass og ingenting står i fare for å ryke, ser min kone mer etter den sjarmerende x-faktoren som gjør at hun får følelser for båten. Jeg er også mer interessert i å gå opp i størrelse (og pris) for å få det komfortabelt, mens min kone da syns sjarmen blir litt borte og at det er mer skummelt å manøvrere i havner. Vi prøver begge å se det fra den annens synspunkt (noe som de fleste vet er rimelig vanskelig :-)).

 

Så vi står litt mellom å kjøpe noe rimelig og sjarmerende som vi kan gjøre noen oppgraderinger på og lære oss seillivet, for sannsynligvis å skifte ut om noen år (som Cenit'en) eller å legge på 2-3 gangen og finne noe større og nyere som vi kan ha over lengre tid. Da blir det fort en Bavaria som feks:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179299573

(FINN-kode 179299573). Jeg heller i denne retningen, men det koster oss vesentlig mer, ihvertfall på kort sikt, og er det det vi (les:hun) ønsker seg?

Link to post
UerfarenSeiler skrev 1 time siden:

 

... Sånn i sum så regner jeg ikke med at det blir akkurat denne båten, da må den ihvertfall gå for en lavere pris....

 

 

Det tror jeg må være en fornuftig konklusjon. 

 

Etter å ha lest gjennom lista over; gamle seil, original (og antagelig ganske sliten) motor, utslitt teakdekk, varmeapparat som ikke virker (hvor det garantert ikke bare handler om feil på en luftkanal), gelcoat som forsvinner ved kjølen, ikke landstrøm,  osv, osv, kan det være at du etter et par år lett kunne risikert å tangere prisen på den Bavaria`en som du linket til over + brukt et-par-hundre timer "i kjellern" som ellers kunne vært kvalitetstid i sola sammen med familien. En ting er "noen feil" som selger opplyser om, men to-do-lista på denne inneholder omtrent alle båtens dyreste komponenter, vil være tidkrevende å utføre, og flere kan hver for seg være katastrofale for båtens videre bruk og verdi hvis det ikke blir gjort noe med. 

 

Det er mange typer båteiere. En av dem er de som kjøper seg båt, ny eller brukt, og bare bruker den opp. De har null interesse for vedlikehold eller holde ting i stand. Ingenting blir skiftet ut eller reparert. Inntil den er nedslitt og bare selges. Statuslista med feil sier meg at båten neppe har vært eid av en entusiast. Mulig båten burde kjøpes av en entusiast, som ser et spennende 5-årsprosjekt og som er villig til å betale hva det koster å totalrestaurere. Motor, teakdekk og seil er antagelig alene minst 350` kroner. Og så er det resten.

 

Hvis "hun" i utgangspunktet er noe skeptisk ville jeg i alle fall først og fremst satset på en teknisk bra og komfortabel båt hvor hun vil trives og føle trygghet med båten fra første stund. Om du legger budsjettet til 4-500` kr for en oppgradert og godt vedlikeholdt båt hvor kritiske komponenter allerede er skiftet, hvor eier har luket vekk småfeil etterhvert som de har oppstått og lenge før de har blitt store, vil regnstykket antagelig uansett gå i din favør i forhold til å ryke på dyre høyrisiko-komponenter i en eldre båt. 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
UerfarenSeiler skrev for 1 time siden:

eller å legge på 2-3 gangen og finne noe større og nyere som vi kan ha over lengre tid. Da blir det fort en Bavaria som feks:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179299573

Hvis en følger litt med får en Bavaria ned i 300k. Det er selvfølgelig ikke en 36AC, men mindre og eldre modeller som f.eks 34AC eller 32. Fordelen med en kurant tupperware masseproduksjons-seilbåt er at de er lett å selge om noen få år hvis dere blir bitt av basillen og får f.eks lyst på [enda] større seilbåt. Bavaria er omtrent like sikkert som å ha penger i banken da de synker lite i pris og er lettsolgte. De mangler selvfølgelig litt av sjelen en eldre båt har, men det veier en opp med andre ting. 

Jeg sier dette selv om jeg ikke er største "fan" av Bavaria selv. De har sitt bruksområde. Personlig hadde jeg valgt noe som dette, men det er pga mine sære krav og preferanser. For dere nye seilere er en Bavaria perfekt

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179216950

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179266989

 

Jeg er en slags gjest

Link to post

Enten gammel svensk hvor motor er byttet og som er seilklar uten å måtte gjøre 1001 større og mindre ting, og som ikke har noen potensielt større prosjekt "på lur" som teakdekk eller nye seil. 

 

Eller bavariasporet. Husk at plassutnyttelsen, skrogvolumet osv gjerne er ganske mye større i en nyere Bavaria enn en gammel og linjelekker svenske. Så ikke døm båten på antall fot. Sjekk ut en mindre Bavaria. Det er "snedig" med en litt mindre båt i starten.

 

Og siden dere har sett på en Cenit 33 så har dere åpenbart en viss estetisk smak, ikke la det styre båtvalget nå. Dere blir glad i den stygge andungen også om den blir deres ;-) Og det er åpenbart at mange andre også syns at utseendet ikke er så viktig. Maxi var en suksess, Bavaria er også en suksess. (Neida, sier ikke at Bavaria er stygge, men noen av modellene setter vel funksjon fremfor.... eh.. "skjønnhet"). 

--------

Kjekt at dere spør her inne, må si at det virker som dere har veldig god kontroll på prosessen og virker som godt kompetente båtkjøpere. Dette vil gå veldig bra. 

Link to post

Vi kjøpte en B36 i høst. Ingen båterfaring, men tok helgekurs ved Oslo Seilskole sammen. Selv om det er en litt nyere og dyrere båt har vi måttet koste på nytt forseil og byttet til litium i forbruksbanken, etter at det ble snaut på tur i påsken. Så det er uansett ikke gratis etter at inngangsprisen er betalt. 5DC0A34D-2C69-43E0-BD72-045F15ACDBE7.jpeg.5c8c794cbe232e6fabb2446d876db681.jpegJeg er jevnlig innom Finn og sjekker svenske kvalitetsbåter, men liker Bavariaen godt. Og så tror jeg den er ganske lett omsettelig om det skulle bli aktuelt. 
 

Vi har to gutter 7+11 som har hver sin akterlugar. Da blir det hytte og lett å ta med venner. Når vi seiler gleder de seg stort sett til vi ankrer opp og de kan rase fra seg meg jolla. 

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post

Ikke noe galt med Bavaria, men det kan jo være greit å ha øynene åpne også for andre merker som produserer båter i samme segment - familiebåter med stort volum ift. lengde og optimalisert fabrikkproduksjon for lavest mulig pris. 

 

Jeanneau, Beneteau, Hanse og Dufour i tillegg til selvsagt Bavaria er vel de det fins flest av i denne kategorien. 

 

 

Innenfor segmentet - og også innenfor samme produsent - er det store forskjeller på hva som er prioritert, ikke minst i forhold til seilegenskaper og hvordan båtens layout, innredning og cockpit er innrettet også for en tilværelse under seil og på skrå. Viktig at man finner det kompromisset som passer en selv, ens familie og båtbruken man ønsker.

 

Link to post
lr-80 skrev for 8 timer siden:

Vi har to gutter 7+11 som har hver sin akterlugar. Da blir det hytte og lett å ta med venner. Når vi seiler gleder de seg stort sett til vi ankrer opp og de kan rase fra seg meg jolla. 

Dette var sommerens høydepunkt for meg når jeg var liten. 

 

Ellers, så er jeg en av de som tenker det er positivt at kravene settes høyere. Mine foreldre var på telttur med sine foreldre til Langøyene og koste seg glugg der, jeg var i en 25 fots snekke med en kabin, men hvor min bror og jeg hadde et eget leselys til å lese Donaldblader i - forutsatt at vi ikke brukte for mye strøm. Om mine barn ikke er fornøyd om inverteren ikke er kraftig nok til å gi strøm til gaming-pcene deres på regnværsdager så skal jeg forstå det. Fremskritt er viktig. Og slik er det med båter også :)

 

Link to post

Mye gode råd her, jeg kjøpte en eldre svensk båt, dog med nyere motor og seil. Alt fungerte forsovidt ombord, men det har jammen dratt seg til med arbeid å penger for å oppgradere smått og stort, nytt batterisystem, diverse tilbehør pluss oppussing osv. Poenget mitt er at eldre svensk kan være helt kurant men man må være forberedt på endel arbeid og penger med gammel båt. Jeg koser meg med det som vinterhobbby så for meg er det en like stor del som bruken av båten. Selvsagt får jeg aldri pengene igjen hvis jeg selger, men hva så.

 

For en familie på 4 uten erfaring ville jeg aldri kjøpt noe eldre der alt venter på å byttes. Start med noe nyere og velholdt som gir mulighet til å bruke og nyte. Faller det i smak så blir den båten fort byttet uansett. Nyere er lettere å omsette. Det kan fort være billigere å låne 300,000 i banken enn å kjøpe gammelt.

Link to post

Fin tråd dette.

 

For tiden eier jeg en 2016-modell Hanse som seiler som bare rakkern, har alle mulige komfortdetaljer og hvor alt fungerer. Likevel kommer jeg snart til å selge den til fordel for en mindre og eldre båt. Er klar over at jeg er i (ekstremt) mindretall her, som går "baklengs", men jeg har blitt mer og mer frustrert over moderne båters manglende fokus på vasne begrep som "reparerbarhet" og "sjel".

Forleden satt jeg på brygga og kom fram til at båten min ligner på en melkekartong, ikke bare i form, men i innhold også. Den har en 'best før'-dato hvor kvaliteten vil gå raskere og raskere nedoverbakke. Så der og da fikk jeg plutselig en gnagende følelse av at jeg satt og så på et tapsprosjekt og ikke et emosjonelt investeringsobjekt.

Båtliv kan vel ikke sammenlignes med bilhold? Jeg trenger i alle fall en følelse av at alt slitet med pussing og fiksing og putling skal føre til noe varig. Med min moderne Hanse føles det til tider som at jeg kan se slitasjen skje foran øynene mine. Den følelsen fikk jeg ikke på de gamle båtene mine. Nå er det jo selvfølgelig slik at skraper i nye båter er vondere enn i gamle, men likevel.... 

 

I dag er jeg veldig glad for at de første årene som småbarnsfamilie i båt skjedde i en gammel balje som ikke tok skade av å dunke i en fjærestein og at det alltid var plass til oss i gjestehavnene og at vi kunne gli enda litt lenger inn i de grunne vikene. Når bomteltet kom opp husker jeg at kveldene var akkurat like hyggelige i balja som i melkekartongen til tross for at turene var kortere, håret var saltere og ølen litt varmere. 

 

TLDR: Fordelene med nytt og større er ikke nødvendigvis i direkte korrelasjon med lykke på sjøen. Kanskje er det motsatt for akkurat dere.

 

 

 

Link to post

Om jeg skal dra det helt ut :-). Beste båtlivet var når vi putra ut med vår 14 fot jolle, 4hk motor. Telt og soveposer, ungene i gummijolla på slep, bikkja i båten med oss.

 

Bading, bål om kvelden, myggstikk.

 

Og veldig glad for å komme hjem til dusj og ordentlig seng etter en eneste natt :-D

Link to post
Grønnskollingen skrev 46 minutter siden:

Fin tråd dette.

 

For tiden eier jeg en 2016-modell Hanse som seiler som bare rakkern, har alle mulige komfortdetaljer og hvor alt fungerer. Likevel kommer jeg snart til å selge den til fordel for en mindre og eldre båt. Er klar over at jeg er i (ekstremt) mindretall her, som går "baklengs", men jeg har blitt mer og mer frustrert over moderne båters manglende fokus på vasne begrep som "reparerbarhet" og "sjel".

Forleden satt jeg på brygga og kom fram til at båten min ligner på en melkekartong, ikke bare i form, men i innhold også. Den har en 'best før'-dato hvor kvaliteten vil gå raskere og raskere nedoverbakke. Så der og da fikk jeg plutselig en gnagende følelse av at jeg satt og så på et tapsprosjekt og ikke et emosjonelt investeringsobjekt.

Båtliv kan vel ikke sammenlignes med bilhold? Jeg trenger i alle fall en følelse av at alt slitet med pussing og fiksing og putling skal føre til noe varig. Med min moderne Hanse føles det til tider som at jeg kan se slitasjen skje foran øynene mine. Den følelsen fikk jeg ikke på de gamle båtene mine. Nå er det jo selvfølgelig slik at skraper i nye båter er vondere enn i gamle, men likevel.... 

 

I dag er jeg veldig glad for at de første årene som småbarnsfamilie i båt skjedde i en gammel balje som ikke tok skade av å dunke i en fjærestein og at det alltid var plass til oss i gjestehavnene og at vi kunne gli enda litt lenger inn i de grunne vikene. Når bomteltet kom opp husker jeg at kveldene var akkurat like hyggelige i balja som i melkekartongen til tross for at turene var kortere, håret var saltere og ølen litt varmere. 

 

TLDR: Fordelene med nytt og større er ikke nødvendigvis i direkte korrelasjon med lykke på sjøen. Kanskje er det motsatt for akkurat dere.

 

 

 

Enig i en del av det du sier. Jeg vokste som sagt opp med en 25 fots snekke som pappa hadde støpt selv og som han skrøt av at "var bygget med fire ganger tykkere skrog enn spesifikasjonen". Båten holdt i alle fall, og det var ingen bekymring når vi et par ganger våknet opp litt på skakke etter at lavvannet var lavere enn forventet. 

 

Men, det kan være manglende kunnskap, men jeg får ikke samme følelsen av slitasje på Havelle. Snarere tvert i mot planlegger vi å ha henne i mange tiår og jeg klarer faktisk ikke å se hvorfor vi ikke skal kunne gjøre det og at hun ikke skal holde seg bra. Den blå "bavariastripen" i overbygget (som jeg uansett ikke har sans for) er allerede litt falmet, og blir nok verre om vi ikke gjør noe. Og noen småroser i gelcoaten rundt et par rekkestøtter er det (litt usikker på om det er noe å bry seg om eller ikke. En gang skal jeg spørre om det her inne - når jeg er mentalt forberedt på dårlige nyheter :p). Men ellers virker båten veldig solid. Og skulle vi ønske å gi henne videre tror jeg vi skal få solgt for mer enn vi kjøpte (vi har brukt en god del på oppgraderinger, så usikker på om totalregnskapet er i pluss :p).
 

Av den grunn nøler ikke jeg med å anbefale båter som Bavaria. Du får veldig mye båt for pengene. Og ganske problemfri også, om du ikke er så dum som vi var og skal oppgradere alt mulig.

Link to post

Igjen takk for alle innspill!

 

Vi endte opp med å kjøpe en Bavaria. Følte det som et litt tryggere valg som førstegangskjøper uten seilerfaring. 34 fot, 2001-modell med tre kabiner. Kompakt, men vi er veldig fornøyd. Overtakelse i helgen.

 

Da blir det seilferie på oss i sommer :-)

Link to post

Takk for forslag om Bavaria-klubben :-)Vi melder oss inn både på nett og facebook med en gang.

 

Har allerede ordnet Forsikring og medlemsskap i Redningsselskapet. Småbåtregisteret tar jeg etter overtakelse på lørdag. Båtplass har vi...

 

Er det noen som har sterke følelser for om man bør være medlem i Kongelig Norsk Seilerforening? Konen er til tider royal, så spørsmålet kom opp. Men vi kommer ikke til å ha havn i Oslo så da er det kanskje ikke noe poeng? Ikke klarte jeg å finne priser heller...

 

Vi har ikke egne bilder enda, men det får vi jo mange av etterhvert. Her er noen av bildene fra FINN-annonsen

bilde2.PNG

bilde4.PNG

bilde7.PNG

bilde9.PNG

bilde12.PNG

Link to post

Nydelig skue, gratulerer, ser ut som dere fikk med mye :)

Nå starter moroa, og en del arbeid.

 

KNS har vel noen fordeler, som alle andre foreninger. Men ikke noe man må være, med mindre man har veeeldig lyst på splittflagg.
Vi er ikke medlem. Er egentlig såpass gammeldags at jeg mener båter med splittflagg bør være av tre og helst se ut som noe Olav V kunne seilt i ungdommen :p (Dette ble skrevet med litt ironi)

Link to post

Meld deg gjerne inn i nærmeste seilforening, gjerne KNS hvis den er nærmest eller en annen i nærheten som f.eks. Oslo seilforening, Bundefjorden seilforening, Oppegård seilforening, Bærum seilforening, Asker seilforening, Nesodden seilforening for å nevne noen rundt Indre oslofjord.  Kanskje mest relevant hvis du skal seile regatta, men mange foreninger har tur-gruppe også.  Jeg er for at flest mulig seilere er med i en seilforening.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
UerfarenSeiler skrev for 5 timer siden:

Igjen takk for alle innspill!

 

Vi endte opp med å kjøpe en Bavaria. Følte det som et litt tryggere valg som førstegangskjøper uten seilerfaring. 34 fot, 2001-modell med tre kabiner. Kompakt, men vi er veldig fornøyd. ....

 

Grattis & Grattis!  Da kan det jo seiles fra første tur! Og pinseværet til henteturen på lørdag er "helt sommer", kanskje bortsett fra litt lite vind .. :pray: ..

 

Kompakt?  Jeg regner med at Bavaria 34 er en del mer romslig enn Cenit 33, så det kan umulig være verre enn utgangspunktet. Og med 3 kabiner øker trivselen både for små og store. Lurt valg :thumbsup: .

 

Jeg støtter siste taler over; Bruk heller "medlemspengene" på den lokale seilforeningen. Der vil du få mange nye venner,  kort vei til råd og tips, og seilkompetansen vil få en ganske bratt kurve ved å være med på "onsdagsregattaene",  som mannskap eller i egen båt.

 

God seilsommer :thumbsup:

 

 

Link to post
UerfarenSeiler skrev 1 time siden:

 

Har allerede ordnet ... Småbåtregisteret .... tar jeg etter overtakelse på lørdag. Båtplass har vi...

 

bilde9.PNG

 

 

PS!... så plutselig dette bildet. Båten har jo regnr LJ3599.  Mulig den er registrert i NIS/NOR?

Hvis jeg skulle ha rett MÅ du melde eierskifte i Skipsregisteret, ellers vil eierskapet til båten fremdeles stå tinglyst på selger i fremtiden. Er båten registert i NIS/NOR kan du jo bare droppe småbåtregisteret.

 

 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Phoebe skrev 3 minutter siden:

PS!... så plutselig dette bildet. Båten har jo regnr LJ3599.  Det tyder vel på at den er registrert i NIS/NOR!

Hvis jeg skulle ha rett MÅ du melde eierskifte i Skipsregisteret, ellers vil eierskapet til båten fremdeles stå tinglyst på selger i fremtiden. Er båten registert i NIS/NOR kan du jo bare droppe småbåtregisteret

 

I kontrakten som vi signerer på lørdag så står det at den har kjenningsnummer ABD360. Dette har jeg også sjekket i småbåtregisteret, og det ser rett ut. Står også at den ikke er registrert i Skipsregisteret-NOR i kontrakten. Hmmm. Må spørre om hva det registreringsnummeret på bildet betyr ved overtakelse på lørdag. Har også sjekket at eier ikke har pant i løsøreregisteret.

Link to post
Phoebe skrev 6 minutter siden:

PS!... så plutselig dette bildet. Båten har jo regnr LJ3599.  Det tyder vel på at den er registrert i NIS/NOR!

Hvis jeg skulle ha rett MÅ du melde eierskifte i Skipsregisteret, ellers vil eierskapet til båten fremdeles stå tinglyst på selger i fremtiden. Er båten registert i NIS/NOR kan du jo bare droppe småbåtregisteret.

 

Ser nå at han har fylt inn LJ3599 som Kjenningssignal/VHF, så det forklarer antageligvis saken?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...