S/Y Sprøyt Startet 19.Mai.2020 Del på Facebook Startet 19.Mai.2020 Hei båtfolk, Jeg reparerer en skade under vannlinjen, med epoxy og 900 gram duk. Heftprøver sitter som de skal, alt er skrubbet med aceton og på rette flater er støpen god, men i vinkler som overgang mellom skroget og "stussen" over kjøl sitter ikke støpen skikkelig, med mye flass som vist på bildet. Har dermed måttet slipe av to dagers jobb på nytt. Har noen en idé om hva som kan være årsaken? Er duken for kraftig til å føye seg skikkelig etter vinklene? Har ellers ikke sparklet ujevnheter før jeg legger duken, men mattet ned skarpe kanter. Bør det sparkles på forhånd? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 (redigert) Tror nok du burde prøve med tynnere duk ja, heller legge flere lag. Blir overgangen mellom to flater for stor i forhold til tykkelsen på duken vil den løfte seg og du får luft under. Ikke sparkle mellom gammelt og nytt laminat, bare slipe jevnt slik du har gjort. Redigert 19.Mai.2020 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Sprøyt Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Takk @Sjøvind! Sitér dette innlegget Link to post
Danskeren07 Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Har du brugt hugget måtte? Husk at slibe godt inden du laminerer ovenpå eksisterende glasfiber. Ellers har limen ikke noget at binde fast i. Husk at når man støber så krymper det nye laminat en smule ved hærdning. Det kan gøre at måtten løsner sig. Det dejlige med glasfiber er at man kan slibe og prøve igen hvis det ikke går godt første gang :D Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Sprøyt Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Hehe @Danskeren07ja, fint at en kan slipe vekk feil, men om jeg må rykke tilbake til start flere ganger henger sesongen i en tynn tråd! Bruker stitched csm, +/- 45. Har slipt godt (enkelte steder litt for mye), så festet bør være ok. At det krymper ved herding visste jeg ikke! Fylte et hulrom med epoxy iblandet mikrofiber, og da virket den å utvide seg - kan det være varmen? Har bygget et telt rundt båten og satt inn byggtørker, så det holder 27 grader. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Du bruker vevd duk, ikke matte? Sitér dette innlegget Link to post
Danskeren07 Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Det er lidt ulempen ved vævede måtter. De hænger veldigt godt sammen. Prøv at arbejde materialet godt ind fra en side således at det ikke bliver strukket. Har arbejdet en del med vindmølle vinger og de krymper under hærdning. Fint med høj temperatur. Men der er mange typer epoxy der først hærder helt op ved 5 timer ved 50-80 grader. Hvilken type har du brugt? Ja det er ikke sjovt at skulle rette sine fejl hele tiden! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Sprøyt Svart 19.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 @Danskeren07 da har du god erfaring med epoxy, skjønner jeg! Er selv novise. Bruker Gurit Ampreg 30. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Jeg er dårlig på plastjobber så skal ikke si noe annet enn ting jeg lest. På bplast.no sine sider står det at man ikke skal vaske med aceton men støvsuge slipt område, kanskje noe der også? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 S/Y Sprøyt skrev for 4 timer siden: ... på rette flater er støpen god, men i vinkler som overgang mellom skroget og "stussen" over kjøl sitter ikke støpen skikkelig, ... Er duken for kraftig til å føye seg skikkelig etter vinklene? Jeg vet ikke hva som er årsaken, men jeg kan jo være med å tippe Når du bruker så tykk duk så kan den være litt utfordrende å legge rundt kanter, men selvfølgelig avhengig av hvor krapp radien er. Problemet er at det er begrenset hvor liten bøyeradius du får til på fibrene. Det er også forskjell på hvor myke fibrene er i forskjellige duker. Et annet moment er at epoxyen i motsetning til polyester ikke er tixotropisk. Dvs. at den er like tynn etter at den er påført som når du påfører den og jobber med den. Det gjør at den klistrer seg dårligere til underlaget, og at den har mye lettere for å renne enn polyester. Hvis fibrene forsøker å rette seg tilbake til opprinnelig stilling kan de da slippe underlaget. Bruker du polyester vil fibrene klistre seg mye sterkere mot underlaget. At polyesteren er tixotropisk vil si at den blir tynnere når man rører i den og jobber med den enn når den ligger i ro. Denne egenskapen gjør at det er mye lettere å jobbe med polyester. S/Y Sprøyt skrev for 4 timer siden: Har ellers ikke sparklet ujevnheter før jeg legger duken, men mattet ned skarpe kanter. Bør det sparkles på forhånd? Hvis du sparkler først får jo ikke støpen din binding rett mot den gamle glassfiberen, så det ville jeg ikke gjort. Jeg bruker å slipe så plant at man kan støpe rett på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 19.Mai.2020 Del på Facebook Svart 19.Mai.2020 Danskeren07 skrev for 3 timer siden: Husk at når man støber så krymper det nye laminat en smule ved hærdning. Det kan gøre at måtten løsner sig. Mener du at det er et tema når man støper med epoxy? Den krymper jo veldig lite. Ved laminering med polyester kan jeg forstå det (selv om jeg ikke har vært utsatt for fenomenet). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Danskeren07 Svart 20.Mai.2020 Del på Facebook Svart 20.Mai.2020 @Komodo Ja det er epoxy der kryber en lille smule. Hvis du forestiller dig at lægge en måtte over et indvendigt hjørne, og laminaten kryber en lille smule når den hærder, vil den nemmere hæve sig fra hjørnet. Du har i øvrigt fuldstændigt ret i at det er meget nemmere at arbejde med polyester end epoxy. Jeg bruger primært epoxy til vakuum infusion og polyester til håndoplæg. Det er også meget nemmere at arbejde med chopped strand mat i stedet for en stiv dug med non-crimp fibres. På trods af navnet kryber det stadig en lille smule :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 20.Mai.2020 Del på Facebook Svart 20.Mai.2020 Er det gjennomgående hull i skroget, og jobber du på innsiden eller utsiden ? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Sprøyt Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Sorry treg reaksjonsevne @janmar- støper bare utvendig, med unntak av en ny, tverrgående avstiver nede i båten. Det funket uansett langt bedre med tynnere duk, la så to siste lag med 900g og vakuum. Sitter bokstavelig talt som støpt! Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 S/Y Sprøyt skrev for 1 time siden: Sitter bokstavelig talt som støpt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.