Jump to content

Propell beregning til in-lander 27 med 200hk


Okkaby

Recommended Posts

Fikk fikset de siste småting på motor idag. så da fikk vi tatt en prøvetur uten røyk fra den ny overhalte TAMD41a.

 

Før jeg la i motor, så var jeg i kontakt med Progress for å få beregnet hvilken propell jeg burde kjøpe.

 

Fra før sitter der en 18x15 med 4 blader. Denne var på den gamle TMD40A.

 

Båten er bygget på samme skrog som Scand 27 nordic, så skrog var kjent for Progress. Gir på den gamle var et MS3, men id plata var borte, så en kunne ikke lese av reduksjon på gir.

 

Nye gir er et MS4 med 1.54 i reduksjon. Til dette mente Progress at den gamle propell ville passe fint, ut ifra det de kom frem til.

Men fakta er at den nok ikke passer så veldig bra likevel, siden vi får maks 3000 på turtall med beste trim. Motor går fint opp i 4000 i fri, så er ikke motor som er problemet her.

Så lure på om det er noen som har en greie propell beregner, så jeg kan finne ut hvilken propell jeg bør kjøpe?  

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
1 hour ago, Okkaby said:

@Kweelhouse 16 knop. 

Ok.

 

Jeg  har et program som regner ut propellen, men kan ikke garantere at det er 100% riktig. Det beste er at du tar kontakt med noen som selger propeller.

Hvis jeg skal regne ut propellen din må jeg ha vekt av båten din med fulle tanker.

 

I følge kurva under så har du 2" for stor diameter på propellen din (den gule linja)

 

image.png.f2ca4178b2a30436aeb1b11ffad98fef.png

 

 

Link to post
3 minutes ago, Okkaby said:

@Kweelhouse

 

Båten veier vel ca 4t med fulle tanker.

 

Ser du har 3 bladet propell på bildet. Har en 4 bladet på jeg.

 

Har mulighet for å kjøpe en 17x14 som passer på i 4 bladet. Det er da ned 1" i dia samt 1" i stigning. Vil det bli helt gale?

image.png.a76b357066ac1fe2d0690ef335b5fa1d.pngimage.png.40094ce936f930a2c6f16d51e9785941.png

image.png.6f53607c3d13b6c357cbd8e0ba3a8318.png

 

 

 

               
Link to post
6 minutes ago, Okkaby said:

16x16 ja. Får prøve å søke litt om jeg finner en sådan brukt en plass. har brukt litt mye peng på resten av båten, så fint om en kunne finne en brukt.

Tror ikke at 17x14 blir langt unna

Rules of thumb.      
  One inch diameter = 2.5 inches of pitch. 

 

Link to post
Kweelhouse skrev 2 minutter siden:

Tror ikke at 17x14 blir langt unna

Rules of thumb.      
  One inch diameter = 2.5 inches of pitch. 

 

Hadde vært fine om den på 17x14 passet ja. 

Var ikke så mye ute på finn i rete størrelse just nå. 

 

Takker så mye for hjelp til utregning:-)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Just now, Okkaby said:

Hadde vært fine om den på 17x14 passet ja. 

Var ikke så mye ute på finn i rete størrelse just nå. 

 

Takker så mye for hjelp til utregning:-)

Gi en tilbakemelding om hvordan det blir til slutt da

Link to post
Kweelhouse skrev On 21.5.2020 at 16.41:

Gi en tilbakemelding om hvordan det blir til slutt da

Da fikk jeg på annen propell i 17x14.

 

Må jo si resultatet ble MYE bedre.

Ikke 100% optimalt, men 95% hehe

Fikk den opp på 3700 og en fart på 20knop på full pinne.

 

Så 16x16 hadde nok vært perfekt tenker jeg. Men var ingen brukte ute i den størrelse som passer akseling.

 

Så er bare å so tusen takk for hjelpen @Kweelhouse

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
1 hour ago, Okkaby said:

Da fikk jeg på annen propell i 17x14.

 

Må jo si resultatet ble MYE bedre.

Ikke 100% optimalt, men 95% hehe

Fikk den opp på 3700 og en fart på 20knop på full pinne.

 

Så 16x16 hadde nok vært perfekt tenker jeg. Men var ingen brukte ute i den størrelse som passer akseling.

 

Så er bare å so tusen takk for hjelpen @Kweelhouse

 

Bare hyggelig, håper du får en flott båtsesong.

Link to post
Kweelhouse skrev for 22 timer siden:

Bare hyggelig, håper du får en flott båtsesong.

Ser ut som den ikke blir så veldig lange/tidlig.

Ser ut som gir ikke er i like god tilstand som tidligere eier har informert om.

 

Så blir å bytte til et HS1A gir i stedet, men da med 2.62 i utveksling.

Klare du å sjekke hva størrelse propell jeg da trenger @Kweelhouse?

Tenker det blir noe rundt 21" men ikke sikker.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Kweelhouse skrev 1 time siden:

Det blir en dyr propell:

 

 

Four blade propeller.        
        
    22    diameter in inches.
    28    pitch in inches.
        
       

Faen. Så noe dyr ut den ja

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  • 3 uker senere...

@Kweelhouse

 

Ser ut som jeg får et 1.94 gir nu.

Har jo den gamle propellene som var alt for tung for 1.54 gir.

 

Men det er en SkewBack propell på S8-18x15-LH.

Ut ifra det jeg ser på Scand Nordic, som er samme skrog. så brukes det rundt 18x18/18x17 propell på 1.94 gir

Hva tilsvare denne SkewBack propell i vanlig  propell? Vil den kunne fungere? 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...