Jump to content

Propell beregning til in-lander 27 med 200hk


Okkaby

Recommended Posts

Fikk fikset de siste småting på motor idag. så da fikk vi tatt en prøvetur uten røyk fra den ny overhalte TAMD41a.

 

Før jeg la i motor, så var jeg i kontakt med Progress for å få beregnet hvilken propell jeg burde kjøpe.

 

Fra før sitter der en 18x15 med 4 blader. Denne var på den gamle TMD40A.

 

Båten er bygget på samme skrog som Scand 27 nordic, så skrog var kjent for Progress. Gir på den gamle var et MS3, men id plata var borte, så en kunne ikke lese av reduksjon på gir.

 

Nye gir er et MS4 med 1.54 i reduksjon. Til dette mente Progress at den gamle propell ville passe fint, ut ifra det de kom frem til.

Men fakta er at den nok ikke passer så veldig bra likevel, siden vi får maks 3000 på turtall med beste trim. Motor går fint opp i 4000 i fri, så er ikke motor som er problemet her.

Så lure på om det er noen som har en greie propell beregner, så jeg kan finne ut hvilken propell jeg bør kjøpe?  

 

 

 

Link to post
  Okkaby skrev On 21.5.2020 at 12.38:

@Kweelhouse 16 knop. 

Vis hele sitatet  

Ok.

 

Jeg  har et program som regner ut propellen, men kan ikke garantere at det er 100% riktig. Det beste er at du tar kontakt med noen som selger propeller.

Hvis jeg skal regne ut propellen din må jeg ha vekt av båten din med fulle tanker.

 

I følge kurva under så har du 2" for stor diameter på propellen din (den gule linja)

 

image.png.f2ca4178b2a30436aeb1b11ffad98fef.png

 

 

Link to post
  Kweelhouse skrev On 21.5.2020 at 14.41:

Gi en tilbakemelding om hvordan det blir til slutt da

Vis hele sitatet  

Da fikk jeg på annen propell i 17x14.

 

Må jo si resultatet ble MYE bedre.

Ikke 100% optimalt, men 95% hehe

Fikk den opp på 3700 og en fart på 20knop på full pinne.

 

Så 16x16 hadde nok vært perfekt tenker jeg. Men var ingen brukte ute i den størrelse som passer akseling.

 

Så er bare å so tusen takk for hjelpen @Kweelhouse

 

 

 

 

Link to post
  Okkaby skrev On 28.5.2020 at 12.00:

Da fikk jeg på annen propell i 17x14.

 

Må jo si resultatet ble MYE bedre.

Ikke 100% optimalt, men 95% hehe

Fikk den opp på 3700 og en fart på 20knop på full pinne.

 

Så 16x16 hadde nok vært perfekt tenker jeg. Men var ingen brukte ute i den størrelse som passer akseling.

 

Så er bare å so tusen takk for hjelpen @Kweelhouse

 

Vis hele sitatet  

Bare hyggelig, håper du får en flott båtsesong.

Link to post
  Kweelhouse skrev On 28.5.2020 at 13.52:

Bare hyggelig, håper du får en flott båtsesong.

Vis hele sitatet  

Ser ut som den ikke blir så veldig lange/tidlig.

Ser ut som gir ikke er i like god tilstand som tidligere eier har informert om.

 

Så blir å bytte til et HS1A gir i stedet, men da med 2.62 i utveksling.

Klare du å sjekke hva størrelse propell jeg da trenger @Kweelhouse?

Tenker det blir noe rundt 21" men ikke sikker.

 

 

 

Link to post
  • 3 uker senere...

@Kweelhouse

 

Ser ut som jeg får et 1.94 gir nu.

Har jo den gamle propellene som var alt for tung for 1.54 gir.

 

Men det er en SkewBack propell på S8-18x15-LH.

Ut ifra det jeg ser på Scand Nordic, som er samme skrog. så brukes det rundt 18x18/18x17 propell på 1.94 gir

Hva tilsvare denne SkewBack propell i vanlig  propell? Vil den kunne fungere? 

 

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...