Jump to content

Sjøkreps over 25cm


Flyfisher91

Recommended Posts

Heisann!

 

Familien har begynt med sjøkrepsfiske i år, og vi endte opp med en kreps på 26 cm i teina i dag. Fått et par på 25 også. Er dette voldsomt stort? Noen andre som får mye av den størrelsen? Vil jo tro at det finnes større i nærheten også, sjansen for å ta den største i mils omkrets er jo ganske liten. På nett står det maks 25 cm, som jeg synes virker rart...

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk en kreps på 23,5 cm forrige gang jeg var ute og trakk, det er i alle fall den største krepsen jeg har fått. Med klør så målte den vel 43cm. Gratinerte noen slike til kvelden, og da orket kona og jeg kun to krepser hver :smiley: 

Kreps på 26cm vil jeg si er veldig stort! Hvilken dybde fisket du på?

 

Ellers så hører vel denne tråden til i båtforumet. 

 

Kommentar fra moderator: Flyttet hit.

 

Link to post
Share on other sites

Den er dessverre spist opp... Men den ble målt ordentlig, midt hale til nebb, som hummer. Neste gang (forhåpentligvis) skal jeg tydeligvis dokumentere godt, siden det virker som det var litt spesielt!

 

Så lenge det er krepseteiner (med liten inngangsåpning) er det okei. Får bare kreps og sypiker.

https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Reiskap/Teiner

Link to post
Share on other sites

Er vel blant de største som vandrer det ja! Leser folk får de opp i 26-27cm, alvor ja... Du målte ikke vekta? De kan jo fort være 500g da. 

 

Dybde spiller ikke så stor rolle. Bare bunnforholdene er der så. Studer loddet og merk deg hvordan den tegner bunnen. 

Link to post
Share on other sites

Bare husk det avsnittet ifra linken din:

Men dersom du set teinene slik at dei truleg ikkje berre fangar fisk og sjøkreps, men også hummar eller krabbe, skal teinene vere utstyrte med fluktopningar

 

Jeg vil tro at dersom du fisker på 27m er det stor sjans for at oppsynet vil se annerledes på det. Reglene er der for å beskytte småkrabbe og hummer så jeg tror at små kalver er ett dårlig argument.

Krabbe får en jo nesten overalt. Selv fått det i krepseteiner på gjørmebunn på 100m dyb.

Bare veldig kjipt å miste redskap og risikere en heftig bot på kjøpet.

Ville ihvertfall fått en skriftlig vurdering fra oppsynet om det er ok før jeg hadde satt teiner sånn uten fluktåpning.

Link to post
Share on other sites

mavi skrev for 2 timer siden:

Husk at på de dybdene må du nok ha fluktåpning på 80mm montert sånn at du kun egentlig vil få ekstremt store kreps

 

Flyfisher91 skrev for 2 timer siden:

Så lenge det er krepseteiner (med liten inngangsåpning) er det okei. Får bare kreps og sypiker.

 

mavi skrev 1 time siden:

Jeg vil tro at dersom du fisker på 27m er det stor sjans for at oppsynet vil se annerledes på det. Reglene er der for å beskytte småkrabbe og hummer så jeg tror at små kalver er ett dårlig argument.

 

 

Jeg vil nok tro at det er @mavi som har rett her.

 

Plasseringen av innganger, både i hummer, krabbe og krepseteiner, gjør at inngangene fungerer dårlig som fluktvei.

 

Inngangen til hummer/krabbeteiner er oftest 120mm og dette er, i følge Fiskeridirektoratet, ikke nok til at små hummer og krabbe kan slippe enkelt ut fra teina, og det kreves derfor separate fluktåpninger. 60/80mm.

 

Inngangen til krepseteiner er oftest bare 75mm, og da gir det seg selv at disse også må ha fluktåpninger om de settes "slik at dei truleg ikkje berre fangar fisk og sjøkreps, men også hummar eller krabbe".

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror kanskje dette blir i grenseland. 

 

Jannmar skrev 1 time siden:

 da gir det seg selv at disse også må ha fluktåpninger om de settes "slik at dei truleg ikkje berre fangar fisk og sjøkreps, men også hummar eller krabbe".

Hvis man fisker på jørmebunn er ikke det typiske plasser for hummer. Vet flere her i distriktet som fisker helt opp på 27 meter. Har egentlig ikke tenkt på at det kan være ulovlig. 

 

Jeg fikk forresten en hummer på omkring minstemålet her om dagen på over 60 meters dyp. Den fikk selvsagt friheten tilbake. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Jeg tror kanskje dette blir i grenseland. 

 

Jeg sendte for et par år siden en mail med spørsmål om dette til Fiskerisirektoratet, og fikk tilbake et "God dag mann økseskaft - svar" som gjorde at jeg egentlig var like klok.

Det jeg imidlertid kunne tolke ut av svaret var at det var jeg som i slike tilfeller måtte ha en god forklaring. og at det er opp til de å vurdere saken i hvert enkelt tilfelle. Jeg har dessverre ikke mailen fra direktoratet lengre.

Så det blir nok som du sier i grenseland.

Svaret jeg ga til @Flyfisher91 og @mavi er min subjektive oppfatning av hvordan Fiskeridirektoratet vil se på dette.

 

Har sett i avisene at det er voldsomme bøter for ulovlig fiske generelt, så jeg har holdt meg utenfor skuddhold, på ca. 100m, med teiner uten fluktåpning. Jeg bruker da havteiner/fisketeiner og har fått bra med kreps i de i vinter. ( Det har av og til blitt med krabber fra dette dypet også).

Jeg har også krepseteiner liggende, men disse har jeg ikke prøvd enda.

Når det gjelder størrelse på kreps så er den største jeg har tatt på nøyaktig 27 cm, men dette var i en hummerteine i hummersesongen, og dybden var ca 25m.

 

Jeg fisker i Trondheimsfjorden, og her er ikke krepsefiske så voldsomt utbredt, så jeg har ikke ikke hørt om noen som har blitt tatt i forbindelse med ulovlig bruk av krepseteiner.

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Komodo bare husk at reglene og gjelder krabbe. Så en må og tenke på om det er en plass der det er sannsynlig å få krabbe. Hadde reglene kun vært om det var sannsynlig å få hummer så hadde det vært enklere å argumentere.

 

Til syvende og sist så er det opp til enhver om de har gode nok argumenter. Jeg tipper oppsynet hadde tatt med seg teinene og så hadde en fått bot i posten som en måtte krangla på i etterkant.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ser jo argumentene på begge sider. Jeg mener at det på en flate med mudderbunn må regnes som veldig lite sannsynlig med krabbe- og hummerfangst. Det står spesifikt at det ikke er noen dybdekrav, så da må det jo finnes plasser på 27m som er innafor lovverket. Hvis den dybden alltid er ulovlig ville det jo vært et dybdekrav. Og hummer og krabbe går minst 60-70 meter, som er veldig vanlig dybde på krepseteiner.

 

Har fisket mye etter de to andre også, og de blir alltid tatt på helt andre plasser. Og aldri fått noe i de 5 krepseteinene og mange trekk. På like mange trekk med krabbe- og hummerteiner får jeg alltids noen krabber og hummere, så føler meg trygg på at krepseplassene mine er innafor.

Redigert av Flyfisher91 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...