Mr.Fixit Startet 22.Mai.2020 Del på Facebook Startet 22.Mai.2020 Hei folkens. Har nylig blitt eier av en Nordkapp 600 med en Evinrude e-tec 200 HO på hekken. Begge er 2008 modeller. På første langtur fikk jeg plutselig feilmelding på multi-instrumentet om at bensintanken var tom. Den analoge tankmåleren viser fortsatt riktig. Da feilen oppstod stoppet jeg og fylte tanken helt full og det analoge instrumentet reagerte som normalt ved fylling, men fikk fortsatt feil på multi-instrumentet. Noen som har samme erfaring og mulig triks for å kalibrere, eller fikse problemet? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Jeg tipper den analoge viseren din er koblet til en giver i tanken som måler nivå. Multiinstrumentet viser nivå basert på momentanforbruk rapportert fra motor via nmea. Dette instrumentet må følgelig synkroniseres hver gang du fyller slik at det «vet» hvor mye som er på tanken etter at du har fylt, så trekker det fra etter hvert som motoren bruker bensin. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Forøvrig høres en 200HO ut som kraftig skyts på en Nordkapp 600 :) Er du sikker på at båten er klassifisert for en slik tung og kraftig motor? Jeg bare spør fordi jeg er nysgjerrig :) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Mr.Fixit Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Takk for svar. Vet du hvordan det kalibreres/oppdateres ved fylling? Spurte en bekjent som har hatt tilsvarende motor/instrumentering og han sa han aldri gjorde noe med instrumentene ved fylling av fuel. Sitér dette innlegget Link to post
Mr.Fixit Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Motoriseringen er nok helt i grenseland av hva som er hensiktsmessig på en slik båt, men Nordkapp-forhandler har bekreftet at båten tåler det. Får ikke tatt ut maksimalt utbytte av motoren uten heis, og forbruket er noe høyere enn ved 150hk motorisering. Samtidig er det helt uproblematisk å marsje i 40+ knop med full båt og «normalt» forbruk. Kunne sikkert fått nærmere 60knop med heis og større propell, men nøyer meg med i underkant av 55 som toppfart med to i båten . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.