T/K Ternen Startet 22.Mai.2020 Del på Facebook Startet 22.Mai.2020 Hei, på trebåten vår Ternen er det lagt et slags gulvbelegg/ vinyl som utvendig tak. Dette er i en nå ganske så falmet gråfarge. Vi ønsker å shine opp taket. Med å male det svart, så det står i stil til resten av båten. Er det noen som har gjort noe lignende tidligere, og har noen råd og tips om kansje hvilken type maling som er egnet? 😊 Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
Roger jo Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Ville spurt selge om Plasti Dip er egnet. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=48954066 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
omhI Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Hei Maling på vinylbelegg sitter nok ikke til evig tid, men Du bør ikke bruke vanlig gulvmaling, for den flasser lett av. Bruk heller Epoxy-maling. Der følger det med en liten boks som du blander i malingen, og den gjør at malingen herdes, sånn at den sitter mye bedre. Sørg for å rengjøre gulvet godt først. Tror Biltema har Expoxy maling Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Ring Jotun og spør! Jeg er svært skeptisk til epoxymaling og vinylbelegg. Jeg tror ikke det vil sitte godt nok. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Taskeladden Svart 22.Mai.2020 Del på Facebook Svart 22.Mai.2020 Ikke bruk plastidip, den tåler ikke løsemidler av noe slag. Lurer på om ikke linoljemaling ble brukt til tak før i tiden. Ville ringt jotun og hørt hva de anbefaler. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Sørlandet2 Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Å spørre Jotun er nok det rette svaret. Siden denne båten har eksistert noen år, så tipper jeg det har vert brukt oljemaling. Vanlig drygolin har vel vert universalmaling langs kysten i generasjoner. Tipper det funker ennå. Sitér dette innlegget Link to post
T/K Ternen Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Jeg burde kanskje presisert at dette taket er ikke fra da båten ble laget. Det er noe som en tidligere eier har fått lagt. Men det er jo et godt tips å høre med Jotun 😊 Har også lurt på om kansje Xtremecoat med svart fargetilsettning kan bli bra. Vi har lagt Xtremecoat på dekk. Og det er til nå en god holdbarhet og elastisitet på det. Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 T/K Ternen skrev 10 minutter siden: Jeg burde kanskje presisert at dette taket er ikke fra da båten ble laget. Det er noe som en tidligere eier har fått lagt. Men det er jo et godt tips å høre med Jotun 😊 Har også lurt på om kansje Xtremecoat med svart fargetilsettning kan bli bra. Vi har lagt Xtremecoat på dekk. Og det er til nå en god holdbarhet og elastisitet på det. Problemet her er at det du skal behandle er etter hva jeg forstår et vinylbelegg som i gulvbelegg for bad. Jeg er gammel håndverker og vedheft på vinylbelegg er vel noe som kan bli en utfordring. Extremcoat er en polyuretanlakk så med heftgrunner kan det kanskje gå. Men prisen på dette produktet er så stiv at jeg tror du kan legge nytt tak med membran og få et bedre resultat over tid. En gulvlegger med kvalitet for øye legger nytt tak og sveiser det sammen i alle skjkøte slik at det blir potte tett. Kanskje greit å hente inn pris på den muligheten og sammenligne med Xtreemcoat..... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 For øvrig en fantastisk fin båt! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
T/K Ternen Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Ja du har gode poenger Erikda 👍 Håpet var å kansje få det fint uten å rive av det gamle. Men det er nok det beste å bytte ut taket med noe nytt. Takk for det 😊 Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 T/K Ternen skrev 39 minutter siden: Ja du har gode poenger Erikda 👍 Håpet var å kansje få det fint uten å rive av det gamle. Men det er nok det beste å bytte ut taket med noe nytt. Takk for det 😊 Ja, jeg tenker at det vil bli en langt mer varig løsning og på toppen av det hele en langt billigere løsning! Lykke til!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
T/K Ternen Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Erikda skrev for 6 timer siden: Ja, jeg tenker at det vil bli en langt mer varig løsning og på toppen av det hele en langt billigere løsning! Lykke til!! Men når vi først er inne på det, hva tror du vil være beste løsning for nytt tak. Det jeg hadde sett for meg. Var å rive av det gamle vinylbelegget og pusse trevirke rent som ligger under. For så å legge en type glassfiberduk oppå trevirket for å få det tett. Og deretter male denne med eventuelt drygolin. Tror du der hadde blitt tett og fint 😊? Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 T/K Ternen skrev 2 minutter siden: Men når vi først er inne på det, hva tror du vil være beste løsning for nytt tak. Det jeg hadde sett for meg. Var å rive av det gamle vinylbelegget og pusse trevirke rent som ligger under. For så å legge en type glassfiberduk oppå trevirket for å få det tett. Og deretter male denne med eventuelt drygolin. Tror du der hadde blitt tett og fint 😊? Når det gjelder glassfiber og polyester anbefaler jeg proffen @Knude som kilde til kunnskap. Jeg ville ikke brukt Drygolin på glassfiber. Reklamen overdriver denne malingens egenskaper. Du måtte nok brukt en polyuretanmaling som dekke eller en annen 2-komponent maling med tilsvarende eller bedre egenskaper. Xtremcoat kan sikkert være et godt valg her. Jeg har andre ting men kan naturlig nok ikke reklamere for det her. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.