Jump to content

Male utvendig tak

T/K Ternen

Recommended Posts

Hei 

Maling på vinylbelegg sitter nok ikke til evig tid, men

Du bør ikke bruke vanlig gulvmaling, for den flasser lett av. Bruk heller Epoxy-maling. Der følger det med en liten boks som du blander i malingen, og den gjør at malingen herdes, sånn at den sitter mye bedre. Sørg for å rengjøre gulvet godt først.

Tror Biltema har Expoxy maling

T/K Ternen skrev 10 minutter siden:

Jeg burde kanskje presisert at dette taket er ikke fra da båten ble laget. Det er noe som en tidligere eier har fått lagt. Men det er jo et godt tips å høre med Jotun 😊 Har også lurt på om kansje Xtremecoat med svart fargetilsettning kan bli bra. Vi har lagt Xtremecoat på dekk. Og det er til nå en god holdbarhet og elastisitet på det. 

Problemet her er at det du skal behandle er etter hva jeg forstår et vinylbelegg som i gulvbelegg for bad. Jeg er gammel håndverker og vedheft på vinylbelegg er vel noe som kan bli en utfordring.
Extremcoat er en polyuretanlakk så med heftgrunner kan det kanskje gå. Men prisen på dette produktet er så stiv at jeg tror du kan legge nytt tak med membran og få et bedre resultat over tid. En gulvlegger med kvalitet for øye legger nytt tak og sveiser det sammen i alle skjkøte slik at det blir potte tett. Kanskje greit å hente inn pris på den muligheten og sammenligne med Xtreemcoat.....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

T/K Ternen skrev 39 minutter siden:

Ja du har gode poenger Erikda 👍

Håpet var å kansje få det fint uten å rive av det gamle. Men det er nok det beste å bytte ut taket med noe nytt. 

Takk for det 😊

Ja, jeg tenker at det vil bli en langt mer varig løsning og på toppen av det hele en langt billigere løsning! Lykke til!!

Mvh

Solbris II

Erikda skrev for 6 timer siden:

Ja, jeg tenker at det vil bli en langt mer varig løsning og på toppen av det hele en langt billigere løsning! Lykke til!!

Men når vi først er inne på det, hva tror du vil være beste løsning for nytt tak. Det jeg hadde sett for meg. Var å rive av det gamle vinylbelegget og pusse trevirke rent som ligger under. For så å legge en type glassfiberduk oppå trevirket for å få det tett. Og deretter male denne med eventuelt drygolin. Tror du der hadde blitt tett og fint 😊

T/K Ternen skrev 2 minutter siden:

Men når vi først er inne på det, hva tror du vil være beste løsning for nytt tak. Det jeg hadde sett for meg. Var å rive av det gamle vinylbelegget og pusse trevirke rent som ligger under. For så å legge en type glassfiberduk oppå trevirket for å få det tett. Og deretter male denne med eventuelt drygolin. Tror du der hadde blitt tett og fint 😊

Når det gjelder glassfiber og polyester anbefaler jeg proffen @Knude som kilde til kunnskap. Jeg ville ikke brukt Drygolin på glassfiber. Reklamen overdriver denne malingens egenskaper. Du måtte nok brukt en polyuretanmaling som dekke eller en annen 2-komponent maling med tilsvarende eller bedre egenskaper. Xtremcoat kan sikkert være et godt valg her. Jeg har andre ting men kan naturlig nok ikke reklamere for det her.

Mvh

Solbris II

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...