Klæbb Startet 23.Mai.2020 Del på Facebook Startet 23.Mai.2020 (redigert) Hei, jeg prøver å få i gang en wallas safeflame ceramic 100 (ikke x). Pumpa går, kan se at den suger. Retur går rett ned i dunk, den har også lufting på koblingen (ingen løft eller krøll). Har hatt den åpen og glødetråd var hel, men pakningen var noget gammel. Var også en del sot i veika (er helt fersk i båtlivet, så jeg tror iallefall det var veika). Når jeg startet den på full effekt så tok det ca 1 minutt, så fikk jeg se eksos/røyk utav returslange, men fortsatt ingen varme. Kan det være veika som er problemet? Har lest flere poster der folk har kommet med bra svar, men ingen svar som passer meg.. 🤔 Redigert 23.Mai.2020 av Klæbb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Hvordan er det med spenningen inn til apparatet? Er den lav blir det dårlig gløding. Forsøk en start med motoren igang slik at dynamoen gig god spenning. Hjelper det, kan det tyde på at strømkablene til apparatet er for tynne. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Klæbb Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Nå testet jeg med et fulladet batteri i garasjen. Men jeg har prøvd med båten i gang tidligere uten hell. Sist jeg prøvde med båten i gang kan jeg ikke garantere at returslange gikk rett ned.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Når du tester i garasjen, hvilken spenning har du under oppstart, på batteriet og inn på Wallas'n? Med et par meter ledning bør kvadratet på kablene være 4mm2. Går ikke returslangen rett ned, drukner veken. Og returslangen skal ikke ned i fritidsparafinen, men stoppe over væskenivået. Jeg har forreset selv Wallas ceramic kokeapparat. Nå har jeg et 95D for diesel, men hadde tidligere 100x for fritidsparafin. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Har den funka bra før? hvilken parafin bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Klæbb Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Har original topp til dunken, så retur stopper i toppa👍. Glemte multimeter i båten, men er korte 4mm ledninger koblet via startkabler. Den funka greit i fjor, men døde for oss på slutten av sommeren. Brukte exxol d60 frem til i dag, kjøpte blåtind fritidsparafin for å teste. (var det nærmeste jeg kom over i dag). Vet ikke hvor gammel Exsol d60 var, men den lukta fint og ikkeno vann i den. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Vekesett og glødetråd er forbruksmateriell, så om det så suspekt ut, er det ikke dumt å bytte. Det skal fremdeles være mulig å få tak i. I og med at du merket eksos/ røyk funker nok glødetråden i seg selv, men den klarer ikke å få ordentlig fyr på drivstoffet. Trenger du spesialist hjelp/info, er Wallas Service her på forumet rette mannen å kontakte. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Klæbb Svart 23.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Ja, er det jeg også tenker, ville bare høre litt før jeg kjøpte sett. Som sagt så er jeg ganske fersk med båt og all skruinga som følger med. Lærer litt hver gang noe ryker 😅. Fant veke og glødetråd sett på nett for 600kr. Har lest innlegg fra wallas service på sida her helt tilbake til 2010,så jeg sendte han en privat melding også😊. Takker for svar👍 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Bytt veken 👍 -og glødetråd også, når du først er igang. -jeg har bare surra med safeflame 1000. Er veke og glødetråd like? husker jeg slurva litt når jeg pakka nedi veken. Blei helsikkes med sot. Finjusterte glødetråden også, og alt ble meget bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 23.Mai.2020 Del på Facebook Svart 23.Mai.2020 Lars H. skrev for 3 timer siden: Når du tester i garasjen, hvilken spenning har du under oppstart, på batteriet og inn på Wallas'n? Med et par meter ledning bør kvadratet på kablene være 4mm2. Går ikke returslangen rett ned, drukner veken. Og returslangen skal ikke ned i fritidsparafinen, men stoppe over væskenivået. Jeg har forreset selv Wallas ceramic kokeapparat. Nå har jeg et 95D for diesel, men hadde tidligere 100x for fritidsparafin. Jeg så ikke denne tråden før nå. Har hatt en dialog med trådstarter på PM, og kommet frem til at dette er en Wallas 100. Til forveksling lik modellen 100x som har en annen brenner. Lønner seg alltid at det tas et bilde fra undersiden også for å fastslå hvilken brenner det er, men med god beskrivelse kom jeg altså frem til at dette er en 100. 100 klarer seg godt med 2,5mm2 kabel på kabelstrekk inntil 4 mtr. Det var det den ble levert med. 100x derimot må ha 4mm2 kabel da denne gløderen trenger mer strøm for å virke. Men det er aldri galt å gå opp til 4mm2 på alle Wallas. Lars H. skrev for 2 timer siden: Vekesett og glødetråd er forbruksmateriell, så om det så suspekt ut, er det ikke dumt å bytte. Det skal fremdeles være mulig å få tak i. I og med at du merket eksos/ røyk funker nok glødetråden i seg selv, men den klarer ikke å få ordentlig fyr på drivstoffet. Trenger du spesialist hjelp/info, er Wallas Service her på forumet rette mannen å kontakte. Ja, glødespiral og veke til denne er mulig å få tak i i mange år enda, selv om mange av modellene er gått ut av produksjon. I dag er det modellene 1300 og 2000T (ny i 2019) som bruker dette, og er det samme som for modellene 900, 1000, 1600, 1800, 1800T, 2400, 2400T og 3200. Og selvsagt omtalte 100 og 100u (uten X). Eureka skrev for 2 timer siden: -jeg har bare surra med safeflame 1000. Er veke og glødetråd like? Kan bekrefte at det er samme veke og glødetråd som på din. Siden det sikkert er flere som leser dette og begynner å lure: X-brennere finnes i Wallas-modellene; 100x, 100xU, 90, 90t, 800, 800t og 150. Men; Det fantes i en overgangsfase at det ble produsert 100 (uten x) som hadde X-brennere. Så derfor kan det være lurt å legge ut et bilde av undersiden som viser brenneren, eller sende det til meg enten på PM, e-post eller sms. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
tjøm Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Hei. Jeg har en av samme type. Den ville heller ikke brenne. Jeg kjøpte et sett med glødespiral og veke og monterte. Det var hos Maritim i Kristiansand. Det viste seg også at der var en ledning som var gått av. Den var til vifta. Etter at dette var fikset har den virket fint. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 24.Mai.2020 Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Klæbb Svart 26.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Slik ser min ut under 100(uten x) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Se der ja, akkurat som jeg forestilte meg under samtalen. Dette er en såkalt S-brenner, og har samme deler som eks; Wallas 1000 og 900. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
lurvetass Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Hei. Har en wallas safeflame med keramisk topp. Nedsenket i benk og styring med lite panel i skuffseksjonen. Usikker på hvilken type. Se bildene. Den har fått problem med å starte. Og det skjer jo selvfølgelig når vi er på tur. Bruker fritidsparafin bare så det er nevnt. Symptomene er at den lager blaffe eller boffelyder ved oppstart. Kan høre pumpa tikker. Virker som den forsøker å tenne når blafrelydene kommer men så slutter de og den stopper uten å tenne. Har hatt båten i 3 år og ikke gjort noe med wallasen. Fundert på om det kan være strøm problem og vurdert egen 6mm kabel direkte fra batteri til sikring da det ser ut som den får strøm via andre sikringer med 2,5mm kabel. Noen som har tips? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Wallas Service Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Fint med bilder, men gjerne fra undersiden også. Mye tyder på at du har en 90 (99% sikker), men det kan også være en 95D. Veldig like på utsiden, men de har forskjellig brenner. Viktig forskjell når du trenger deler. Strøm er alltid et tema og det finnes utallige feilkoblinger rundt omkring. 2,5 kvadrat er for lite, Du må ha minimum 4 mm2 på et ledningstrekk på inntil 4 mtr fra batteri til apparat. Så økes det til 6 mm2 inntil 6mtr. Om du har strømproblemer skal også lyset i vippebryteren blinke under oppstart. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Lars H. Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Designen/dekoren på stekeplaten er helt annerledes enn på min 95D. Og på betjeningspanelet er bryter og regulator speilvendt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lurvetass Svart 28.Juni.2020 Del på Facebook Svart 28.Juni.2020 Takk. Testet med kabel direkte fra batteri som jeg nevnte og da startet den greit. Da kan vi sikkert gjette på 90. Båten er fra 2010 hvis det også kan stemme. Det er en slags seriekobling til noen sikringer og en av disse var altså wallasen. Kjente at det var litt varmgang der også Den har fått en egen ledning med gul kabelsko direkte til forbruksbanken. Legger ved et bilde. Dette er originaloppsettet fra Marex. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
lurvetass Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Da har vi lagt her en natt til og nå startet den fortsatt greit. Da antar jeg at problemet var lav spenning. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Wallas Service Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Du har nå lagt opp med direkte strøm fra batteri? Og med 15A sikring? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
lurvetass Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Wallas Service skrev for 6 timer siden: Du har nå lagt opp med direkte strøm fra batteri? Og med 15A sikring? Ja, slik du ser på bildet. Den gule kabelsko direkte fra batteri til sikring. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Wallas Service Svart 29.Juni.2020 Del på Facebook Svart 29.Juni.2020 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.