Jump to content

Bore i jernkjøl - Problemer


Lazyjack

Recommended Posts

Sliter med å bore 6,5 mm hull for feste av anode på jernkjøl. Borer med voksen drill og det jeg mener er omtrent riktig hastighet og bruker også olje. Har forsøkt å forbore med flere mindre bor mend det går like dårlig. Det virker det som om jernet herder i prosessen og avvirkningen stopper helt opp. Trodde det var helst stål som kunne ta herding ved slik boring og ikke støpejern.
Borene er nye og selges under Bosch merkenavn.
Har mekanikerlinja fra yrkessskolen fra tidlig 70-tall men det ser heller ikke ut til å hjelpe :nonod:
Tips?

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Du må ha spon hele tiden. Noen få runder uten spon ødelegger boret.

Hvis du bruker 7 mm for å gjenge med 8 mm bør ikke boret gå fortere enn at du ser omdreiningene på tjoksen og matingen bør være 50 -70 kg.

Støpte kjøler kan ha allslags rare legeringer da det stort sett er bare vekt og fasong det stilles krav til.

Mons

Link to post
Lazyjack skrev for 6 timer siden:

Det virker det som om jernet herder i prosessen og avvirkningen stopper helt opp. Trodde det var helst stål som kunne ta herding ved slik boring og ikke støpejern.

Det her virket omtrent som når jeg boret i syrefast rør en gang. Gikk bra akkurat til å begynne med, så gikk det dårlig ganske fort og akkurat som om det ble 10 ganger hardere.... Mistenker at jeg boret slik at det ble varmt og noe skjedde da....

 

Og hvis det er som Mons sier at det kan være masse forskjellige legeringer er kanskje litt mer trykk og lavere fart på sin plass?

 

Evnt også selvsagt prøve andre bor o.l. for å se om tilfeldigvis de Bosch du bruker ikke var 100% i form?

Link to post

Hva slags materiale er det du borer i? Støpejern eller støpestål? Det kan også være slagginneslutninger i støpen, disse kan være ekstremt harde. Tar knekken på boreggen med en gang. Beste løsningen på det er å bore opp med et vesentlig større bor og sett inn innsagsgjenger, eller rett og slett fylle opp hullet med sveis (hvis det er støpestål). 

Link to post

Jeg hadde samme utfordring på min jernkjøl på en 1986 Jeanneau. Kom kun noen få mm inn, fikk hjelp av en mekanikerkamerat han foreslo å prøve lengre ned på kjølen da det kunne være noe forsterkning ift kjølbolter øverst i kjølen.

 

Prøvde på nytt ca midt på kjølen og da gikk det dom en lek på begge sider med godt borr, rett hastighet, smøring og gjenging til M6

Link to post

Prøvde også på dette. Bavaria 36AC. Med bor som skulle vere av god kvalitet. Holdt på ein liten time før eg ga meg. Båtens skulle sjøsettast degen etter, og med den progresjonen eg fekk til var det nyttelaust. Neste gong båten skal opp, så blir det full kjølbehandling.  Får sjå om eg gjer eit nytt forsøk. Irriterande å ikkje få det til når mange seier det er enkelt.... 

Link to post
Morten_L skrev for 3 timer siden:

Jeg hadde samme utfordring på min jernkjøl på en 1986 Jeanneau. Kom kun noen få mm inn, fikk hjelp av en mekanikerkamerat han foreslo å prøve lengre ned på kjølen da det kunne være noe forsterkning ift kjølbolter øverst i kjølen.

 

Prøvde på nytt ca midt på kjølen og da gikk det dom en lek på begge sider med godt borr, rett hastighet, smøring og gjenging til M6

Jeg boret midt på kjølen regnet ovenfra og ned, kan vanskelig forestille meg at en støpejernkjøl ikke er homogen hele veien. Annerledes med båter med blykjøl som ofte har jern i øvre delen. 

Link to post
Lazyjack skrev for 14 timer siden:

@KomodoJeg tror du er inne på noe her, at det er urenheter i jernet i kjølen. Har fundert på om det kunne være sand mnen det er kanskje mer sannsynlig at det er slaggstoffer.

Hvis du har slagginneslutninger i støpen vil du høre en knasende lyd når boret treffer det. Omtrent som hvis du knuser sveiseslagg. Dette er ekstremt hardt, og tar livet av boret med en gang.

 

Ellers så skal det ikke være noen umulighet å få boret et hull i en jernkjøl. Men igjen, er du sikker på at det er støpejern, og ikke støpestål? Støpejern har høyt karboninnhold, og kan dermed ta herdsel lett. Støpestål inneholder nok ofte mye karbon det også, men her kan det variere mye. For boring i støpejern er det normalt å ikke bruke kjølevæske. Støpejern er et sprøtt og meget kortsponet materiale, og med kjølevæske blir det nærmest bare grøt. Hvis du bruker skjæreolje på gjengetappen kan du risikere at den grøten pakker seg i hullet når du gjenger fordi du ikke får ut sponet som når du gjenger i stål. 

 

Lazyjack skrev for 14 timer siden:

@mons 50-70 kg er nok godt utenfor det jeg klarer å presse på men det kan godt tenkes du har rett i det.

Du trenger ikke å trykke så hardt på et 6mm bor. Men lav fart og et fast trykk er normalt det som gjør susen. 

Link to post

Komdo - når jeg skriver 50-70 kg trykk på en 7 mm bor er resonnementet mitt slik;

Hvis jeg borer med søyleboremaskin og justerer mating og turtall korrekt ihht tabeller for vanlige stålkvaliteter får jeg lange sammenhengende spon.

Da holder borene lenge og boringen går nokså fort.

Hvis jeg skal oppnå samme spon når jeg borer manuelt må jeg legge store deler av kroppsvekten på. Dette er vanskelig å få til hele tiden, så hvis jeg reduserer turtallet blir det mindre "sluring" i de øyeblikkene jeg ikke klarer det.

Trykket skal i teorien være stort nok til at det lille tverre stykket midt i boret som ikke skjærer trykkes ned i stålet. Det stykket har ikke egg.

Ved forboring med liten bor skal denne ha samme diameter som tverrstykket i spissen på det store boret slik at man slipper å trykke dette ned i stålet, men fortsatt beholder sentreringen - hvis jeg husker teorien rett ;-)

 

Min erfaring er at bare noen få runder uten nok mating gjør at man ødelegger eggen på boret og i realiteten har tapt.

Med nok trykk på boret er det derimot ikke noe problem å bore flere cm i vanlig stål uten at boret tar kvelden.

 

Godt mulig man klarer å bevare boret med mindre mating, men man må ha sponavvirknig hele tiden hvis boret ikke skal slipes ukvasst av materialet man borer i.

 

Mons

Link to post
mons skrev 30 minutter siden:

Trykket skal i teorien være stort nok til at det lille tverre stykket midt i boret som ikke skjærer trykkes ned i stålet. Det stykket har ikke egg.

Ved forboring med liten bor skal denne ha samme diameter som tverrstykket i spissen på det store boret slik at man slipper å trykke dette ned i stålet, men fortsatt beholder sentreringen - hvis jeg husker teorien rett ;-)

Nja, det er vel ingen slik regel for hva man skal forbore med. Ser jo poenget ditt med å forbore med et bor lik tverreggen, men mange pleier jo å spisse ut tverreggen, nettopp for å redusere behovet for matekraft, samt at friksjon og varmeutvikling blir vesentlig redusert. Tverreggen er jo egentlig som ett flattjern som brøyter seg vei nedover i godset uten å skjære. Det som er en mer faglig riktig vurdering for valg av bordiameter ved forboring (dersom det er nødvendig) er sponarealet. 

Ellers er det en normal tommelfingerregel at matingen skal være relativt lav på små bor, og relativt høy på store bor. Snakker da ikke om matekraften, men matehastigheten målt i mm/omdr. Men her er det altså snakk om støpejern som ikke gir sammenhengende spon. 

 

mons skrev 30 minutter siden:

Min erfaring er at bare noen få runder uten nok mating gjør at man ødelegger eggen på boret og i realiteten har tapt.

Med nok trykk på boret er det derimot ikke noe problem å bore flere cm i vanlig stål uten at boret tar kvelden.

 

Godt mulig man klarer å bevare boret med mindre mating, men man må ha sponavvirknig hele tiden hvis boret ikke skal slipes ukvasst av materialet man borer i.

Der er vi i alle fall enige :thumbsup:

 

I tillegg kommer et poeng som jeg har løftet fram i flere tråder tidligere. Det er at når man borer i sprø, kortsponede materialer skal man egentlig ha et bor hvor skjæreeggen er slipt spesielt for det. For boring i bløtt stål og andre duktile materialer bruker vi en spiss skjæreegg med en positiv sponvinkel. For støpejern, messing, akrylplast, gelcoat osv. skal sponvinkelen være 0 grader. Eggen vil da ikke "hugge", og den blir mye sterkere. Bare det kan være nok til at TS kunne klart å bore hullet sitt dersom det er litt urenheter i støpen. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...