Lazyjack Startet 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2020 (redigert) Sliter med å bore 6,5 mm hull for feste av anode på jernkjøl. Borer med voksen drill og det jeg mener er omtrent riktig hastighet og bruker også olje. Har forsøkt å forbore med flere mindre bor mend det går like dårlig. Det virker det som om jernet herder i prosessen og avvirkningen stopper helt opp. Trodde det var helst stål som kunne ta herding ved slik boring og ikke støpejern. Borene er nye og selges under Bosch merkenavn. Har mekanikerlinja fra yrkessskolen fra tidlig 70-tall men det ser heller ikke ut til å hjelpe Tips? Redigert 24.Mai.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Har du stor nok mating på boret? Blir fort varmt om det står og gnager. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Sjøfnugg skrev 18 minutter siden: Har du stor nok mating på boret? Blir fort varmt om det står og gnager. Trykker på så godt jeg kan Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfnugg Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Om du kommer et stykke inn, og så endrer sponet seg? Da må du bytte bor, eller slipe det, før du fortsetter. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Sjøfnugg skrev 2 minutter siden: Om du kommer et stykke inn, og så endrer sponet seg? Da må du bytte bor, eller slipe det, før du fortsetter. Går kun et par millimeter inn før det stopper helt opp. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Jeg hadde planer om å gjøre det samme selv i år, men kjente du tok lysten fra meg? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 vindmann skrev 1 time siden: Jeg hadde planer om å gjøre det samme selv i år, men kjente du tok lysten fra meg? Prøv du, kanskje du klarer det bedre. Ikke glem å fortelle erfaringene du gjør deg. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 (redigert) Lazyjack skrev for 2 timer siden: Borer med voksen drill og det jeg mener er omtrent riktig hastighet Forsøk å halvere denne hastigheten. Det kan være at jernet ikke har den hardheten du tenker, og da kan det gå hardt utover boreggen. Redigert 24.Mai.2020 av Olevine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Bruker du sånn sånn derre spray? hadde det vært lettere å sveise på festebolter? ( har ikke peil på sveising og heller ikke jernkjøl siden jeg er lykkelig eier blykjøl) ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Nei, brukte olje jeg hadde stående. Sveising kan være et godt alternativ men i morgen tidlig går båten på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Jobbet en gang på Jøtul, og var noe forundret når de boret og gjenget alle delene uten smøring av noe slag. Ble fortalt av verktøymaker der at støpejernet inneholder så mye grafitt at det ikke var nødvendig. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
mons Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Du må ha spon hele tiden. Noen få runder uten spon ødelegger boret. Hvis du bruker 7 mm for å gjenge med 8 mm bør ikke boret gå fortere enn at du ser omdreiningene på tjoksen og matingen bør være 50 -70 kg. Støpte kjøler kan ha allslags rare legeringer da det stort sett er bare vekt og fasong det stilles krav til. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gabi Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Lazyjack skrev for 6 timer siden: Det virker det som om jernet herder i prosessen og avvirkningen stopper helt opp. Trodde det var helst stål som kunne ta herding ved slik boring og ikke støpejern. Det her virket omtrent som når jeg boret i syrefast rør en gang. Gikk bra akkurat til å begynne med, så gikk det dårlig ganske fort og akkurat som om det ble 10 ganger hardere.... Mistenker at jeg boret slik at det ble varmt og noe skjedde da.... Og hvis det er som Mons sier at det kan være masse forskjellige legeringer er kanskje litt mer trykk og lavere fart på sin plass? Evnt også selvsagt prøve andre bor o.l. for å se om tilfeldigvis de Bosch du bruker ikke var 100% i form? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2020 Hva slags materiale er det du borer i? Støpejern eller støpestål? Det kan også være slagginneslutninger i støpen, disse kan være ekstremt harde. Tar knekken på boreggen med en gang. Beste løsningen på det er å bore opp med et vesentlig større bor og sett inn innsagsgjenger, eller rett og slett fylle opp hullet med sveis (hvis det er støpestål). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 @KomodoJeg tror du er inne på noe her, at det er urenheter i jernet i kjølen. Har fundert på om det kunne være sand mnen det er kanskje mer sannsynlig at det er slaggstoffer. @mons 50-70 kg er nok godt utenfor det jeg klarer å presse på men det kan godt tenkes du har rett i det. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Jeg hadde samme utfordring på min jernkjøl på en 1986 Jeanneau. Kom kun noen få mm inn, fikk hjelp av en mekanikerkamerat han foreslo å prøve lengre ned på kjølen da det kunne være noe forsterkning ift kjølbolter øverst i kjølen. Prøvde på nytt ca midt på kjølen og da gikk det dom en lek på begge sider med godt borr, rett hastighet, smøring og gjenging til M6 Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Prøvde også på dette. Bavaria 36AC. Med bor som skulle vere av god kvalitet. Holdt på ein liten time før eg ga meg. Båtens skulle sjøsettast degen etter, og med den progresjonen eg fekk til var det nyttelaust. Neste gong båten skal opp, så blir det full kjølbehandling. Får sjå om eg gjer eit nytt forsøk. Irriterande å ikkje få det til når mange seier det er enkelt.... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Morten_L skrev for 3 timer siden: Jeg hadde samme utfordring på min jernkjøl på en 1986 Jeanneau. Kom kun noen få mm inn, fikk hjelp av en mekanikerkamerat han foreslo å prøve lengre ned på kjølen da det kunne være noe forsterkning ift kjølbolter øverst i kjølen. Prøvde på nytt ca midt på kjølen og da gikk det dom en lek på begge sider med godt borr, rett hastighet, smøring og gjenging til M6 Jeg boret midt på kjølen regnet ovenfra og ned, kan vanskelig forestille meg at en støpejernkjøl ikke er homogen hele veien. Annerledes med båter med blykjøl som ofte har jern i øvre delen. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Støpejern krever ofte koboltborr, som er langt hardere enn vanlig HSS. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Støpejern er ikke bare støpejern. Det er en drøss forskjellige kvaliteter. Da jeg skulle bore hull for å feste ny demperplate på Hulda's motor, ramlet boret mer eller mindre rett gjennom. Gikk så det spruta med et møkkabor. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Jeg jukset på min forrige båt. Satte en anode med gjennomgående bolt inn i skroget. Og en 30 mm2 kabel fra bolt på anode til kjølbolt. Tror det funket. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2020 Lazyjack skrev for 14 timer siden: @KomodoJeg tror du er inne på noe her, at det er urenheter i jernet i kjølen. Har fundert på om det kunne være sand mnen det er kanskje mer sannsynlig at det er slaggstoffer. Hvis du har slagginneslutninger i støpen vil du høre en knasende lyd når boret treffer det. Omtrent som hvis du knuser sveiseslagg. Dette er ekstremt hardt, og tar livet av boret med en gang. Ellers så skal det ikke være noen umulighet å få boret et hull i en jernkjøl. Men igjen, er du sikker på at det er støpejern, og ikke støpestål? Støpejern har høyt karboninnhold, og kan dermed ta herdsel lett. Støpestål inneholder nok ofte mye karbon det også, men her kan det variere mye. For boring i støpejern er det normalt å ikke bruke kjølevæske. Støpejern er et sprøtt og meget kortsponet materiale, og med kjølevæske blir det nærmest bare grøt. Hvis du bruker skjæreolje på gjengetappen kan du risikere at den grøten pakker seg i hullet når du gjenger fordi du ikke får ut sponet som når du gjenger i stål. Lazyjack skrev for 14 timer siden: @mons 50-70 kg er nok godt utenfor det jeg klarer å presse på men det kan godt tenkes du har rett i det. Du trenger ikke å trykke så hardt på et 6mm bor. Men lav fart og et fast trykk er normalt det som gjør susen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Komdo - når jeg skriver 50-70 kg trykk på en 7 mm bor er resonnementet mitt slik; Hvis jeg borer med søyleboremaskin og justerer mating og turtall korrekt ihht tabeller for vanlige stålkvaliteter får jeg lange sammenhengende spon. Da holder borene lenge og boringen går nokså fort. Hvis jeg skal oppnå samme spon når jeg borer manuelt må jeg legge store deler av kroppsvekten på. Dette er vanskelig å få til hele tiden, så hvis jeg reduserer turtallet blir det mindre "sluring" i de øyeblikkene jeg ikke klarer det. Trykket skal i teorien være stort nok til at det lille tverre stykket midt i boret som ikke skjærer trykkes ned i stålet. Det stykket har ikke egg. Ved forboring med liten bor skal denne ha samme diameter som tverrstykket i spissen på det store boret slik at man slipper å trykke dette ned i stålet, men fortsatt beholder sentreringen - hvis jeg husker teorien rett ;-) Min erfaring er at bare noen få runder uten nok mating gjør at man ødelegger eggen på boret og i realiteten har tapt. Med nok trykk på boret er det derimot ikke noe problem å bore flere cm i vanlig stål uten at boret tar kvelden. Godt mulig man klarer å bevare boret med mindre mating, men man må ha sponavvirknig hele tiden hvis boret ikke skal slipes ukvasst av materialet man borer i. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 mons skrev 30 minutter siden: Trykket skal i teorien være stort nok til at det lille tverre stykket midt i boret som ikke skjærer trykkes ned i stålet. Det stykket har ikke egg. Ved forboring med liten bor skal denne ha samme diameter som tverrstykket i spissen på det store boret slik at man slipper å trykke dette ned i stålet, men fortsatt beholder sentreringen - hvis jeg husker teorien rett ;-) Nja, det er vel ingen slik regel for hva man skal forbore med. Ser jo poenget ditt med å forbore med et bor lik tverreggen, men mange pleier jo å spisse ut tverreggen, nettopp for å redusere behovet for matekraft, samt at friksjon og varmeutvikling blir vesentlig redusert. Tverreggen er jo egentlig som ett flattjern som brøyter seg vei nedover i godset uten å skjære. Det som er en mer faglig riktig vurdering for valg av bordiameter ved forboring (dersom det er nødvendig) er sponarealet. Ellers er det en normal tommelfingerregel at matingen skal være relativt lav på små bor, og relativt høy på store bor. Snakker da ikke om matekraften, men matehastigheten målt i mm/omdr. Men her er det altså snakk om støpejern som ikke gir sammenhengende spon. mons skrev 30 minutter siden: Min erfaring er at bare noen få runder uten nok mating gjør at man ødelegger eggen på boret og i realiteten har tapt. Med nok trykk på boret er det derimot ikke noe problem å bore flere cm i vanlig stål uten at boret tar kvelden. Godt mulig man klarer å bevare boret med mindre mating, men man må ha sponavvirknig hele tiden hvis boret ikke skal slipes ukvasst av materialet man borer i. Der er vi i alle fall enige I tillegg kommer et poeng som jeg har løftet fram i flere tråder tidligere. Det er at når man borer i sprø, kortsponede materialer skal man egentlig ha et bor hvor skjæreeggen er slipt spesielt for det. For boring i bløtt stål og andre duktile materialer bruker vi en spiss skjæreegg med en positiv sponvinkel. For støpejern, messing, akrylplast, gelcoat osv. skal sponvinkelen være 0 grader. Eggen vil da ikke "hugge", og den blir mye sterkere. Bare det kan være nok til at TS kunne klart å bore hullet sitt dersom det er litt urenheter i støpen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunga Din Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Jeg har aldrig hatt anode på noen av mine jernkjøler... men ett alternativ, om du ikke får boret; sett anoden i plasten, ved siden av kjølen så forbinder du anoden med en kjølbolt på innsiden, en slangeklemme rundt kjølbolten så tester du med en multimeter att du har elektrisk kontakt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.