Kjetil1 Startet 25.Mai.2020 Del på Facebook Startet 25.Mai.2020 Viksund'en ble nylig solgt, som dere nok fikk med dere i omfattende hentetråd her. Og jakten på ny båt var kort og intens. Ønsket en som var noe større en forrige, tre cabiner, byssa oppe og nyere. Drev/aksling var ikke viktig. Jeg har sjekket Finn en stund og det er ikke mange som passer kriteriene. Når jeg først skulle bytte, ville jeg ha noe som var annerledes enn det jeg hadde hatt.En Viksund 360 var utelukket. Fine båter men dårlig tre cabin løsning. Skulle jeg ha båt med drev måtte vekt/antall drev forhold være rett, det utelukker store ett drevs båter og de med 10-14 tonn og to drev. Budsjett var max 2 mill, helst nærmere 1,5 og da begynner lista å bli liten. En kompis har en 05 375 Sonic og jeg hadde studert denne nøye, synes løsningen med gardin på minste stikk cabin ikke er optimal, men separat toalett og dusjrom er pluss. Design på båten er bra og de to Volvo Penta D4 med 260 hk hver gir god marsjfart og drivstofføkonomi. Jeg hadde sett en annonsert som lå i Fitjar, men den røk før jeg fikk solgt min. Men da gamlebåten var solgt og pengene brant på kontoen og en 06 375 Sonic dukket opp til en god pris ikke alt for langt unna, var det bare å slenge seg i bilen og kjøpe båt. Så forrige mandag ble det tur til Stanghelle for å hente båt. Heldigvis var min studentsønn hjemom på besøk og han sier ikke neitakk til en kjøretur i god bil, så han ble med opp og kjørte bilen hjem igjen. Verktøykasse, flytevester, flytedress med mer ble stappet i frunken og litt sengetøy, ekstra dobbelt sett med reimer, diesel for og vanlig filter samt motoroljefiltre pluss alt annet vi trodde vi kunne få bruk for ble stappet baki bilen og vi tok avsted. Jeg hadde med Skorgenes kompisen min som kartleser og med-maskinist, vi kom frem ca 20:30 og fikk tømt innholdet i bilen over i båten og var klar for avgang. Selger hadde informert om båtens tilstand og vi kjente båttypen så vi var klare til å dra så fort som mulig. Vi hadde lurt på om vi skulle sove i båten til det ble lyst på tirsdagen, men det var fremdeles et par timer med dagslys igjen og vi slapp fortøyningene og dro til Bruvik for å bunkre. Turen dit gikk i rolig tempo for å bli litt kjent med båten og for å rydde vekk ting. Etter å ha proppet tanken med 591 liter til 8.90,- fortsatte vi ut fjorden og dro opp i marsjfart. 3000rpm gav 23-23,5 knop alt etter strøm i fjorden. Det var en lang fjord og vi nærmet oss Bergen da det begynte å mørkne. Det var ganske pussig å plutselig være i samme farvann som jeg hadde testet Viksunden i 4,5 år tidligere. Den hadde hjemmehavn i Salhus. Da vi så nærmet oss Haljem var det såpass mørkt at vi ikke ville sett blåser eller annet som lå i sjøen og fant oss derfor en liten byggebit ved fergeleie som vi lånte noen timer. Vi stupte i køyene ca 01:40 og hadde satt klokka til 05:00. Da var det opp og avsted igjen. Bjørnafjorden, Bømlafjorden og Sletta var paddeflat, og skulle vi hatt båten til å kjenne bølger måtte vi gått i ring og jaget egen hekksjø. Etter Karmsundet var forsert ble vi enige om at det ikke var mulig å bare dra forbi T. Snørteland, slakteren i Skudenes. De selger trolig landets beste fleskepannekaker, så vi svingte innom der og hadde en liten frokost der før jeg kontrollerte og tappet av forfiltrene. Noe som var ganske smart. Fikk ut noen dl med gammelt vann og guff som hadde kommet på turen. Filtrer var tappet og byttet av selger før avreise. Så var det bare sjarmøretappen over Boknafjorden og så bakke fint inn i hjemmehavn ved siden av båten til kompisen min. Båten trengte en solid vask og shine da den ikke var klargjort etter vinteren. Dette blir kosejobb fremover. Og vi fikk tatt første langhelg tur denne helga. Riktignok kun til Kvitsøy, men båten fungerer topp. Morsomt å ligge 2x375 og en 335 utpå hverandre. Jeg må si at jeg nok ikke var den mest populære båtfører på vei innover, da jeg la båten i samme sakte fart som jeg pleide å gjøre med Viksund'en. Den lagde ikke ei bølge bak seg der Sonic'en dro fjorden etter seg. Så der må jeg bare innrømme min fadese og lære ny måte å føre båt på... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
baatsman Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Gratulerer, har en kamerat med Sonic 395, han er meget godt fornøyd han og. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
casie Svart 25.Mai.2020 Del på Facebook Svart 25.Mai.2020 Bahama 42 her.meget solid båt med fantastiske sjøegenskaper Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 (redigert) Gratulerer med flott båt Virker som det er bra trykk i markede Kurante båter forsvinner fort fra Finn Flybridge båter i denne størrelse blir vel knapt produsert lengre så det blir spennende og sjå utviklingen framover Redigert 26.Mai.2020 av Captain A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ståle Johan Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 Hei folkens! Er det noen som vet om det er å få kjøpt utepantry med grill for montering på akter dekk styrbord på Skorgenes 375 Sonic ? Mvh. Ståle Johan. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 22.Juni.2020 Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Har ikkje sett det på 375, men alt går vel an og tilpasse Hør med Robin Strømsnes Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Gratulerer med flott båt @Kjetil1! Håper du blir godt fornøyd med båten! Athene har funnet seg godt til rette i Son og Arnt med kone Tone er meeeget godt fornøyd!! God sommer!!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.