Jump to content

Tilbud fra Nederland om kjøp av annonsert båt


joern-eo

Recommended Posts

Vi har lagt vår Nor Star 950 ut på Finn. Har fått mange henvendelser, bl.a fra Nederland.  Fått navn, personlig mobil, referanser til navngitt person hos Nidelv. Ser på nett at vedkommende jobber for Smelne Yachtsenter i Nederland.

 

Vil kjøpe båten til oppgitt pris. Vil hente båten her via fraktselskap. Vil betale ved kontraktinngåelse ( båten forblir selvsagt hos meg inntil pengene er på konto).

 

Skal jeg fortsette å være skeptisk eller skal jeg fortsette hendelen....?

Link to post
Share on other sites

joern-eo skrev 14 minutter siden:

Skal jeg fortsette å være skeptisk eller skal jeg fortsette hendelen....?

Denne handelen er etter alle solemerker ikke svindel.
Pass på å ha pengene på konto før båten blir plukket opp av den nederlandske lastebilen.
Det siste er en forsiktighetsregel basert på sunn fornuft ikke på erfaringer.
En rekke norske båter har blitt solgt til Nederland og alle har fått penger på konto i god tid før avtalt hente tidspunkt er min erfaring med oppkjøp av nederlandske interesser. 
Du kan også forlange håndpenger og det aksepterer de.
Nordmenn flest vil ikke ha noe med de å gjøre fordi de frykter svindel derfor gjør de seg flid med å flagge hvem de er og bruker norske referanser.
Deilig å selge båten ut av landet til prisantydning og ikke blir det krangel om ditt og datt som rykker i fremtiden eller ikke måtte virke. 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering...   

Takk til @Fuglen for å ha delt sine erfaringer.

 

Kjøper, Smelne Yachtcenter, oversendte kontrakt i går kveld.  Kontrakt på beløp i annonsen. Kontrakten ivaretar meg som selger meget bra. Kjøper ringte opp og spurte om det var noe jeg lurte på i kontrakten. Kjøper påtar seg alt ansvar for evt feil og mangler ettersom båten er kjøpt ut fra annonse. Jeg har vært ærlig på tilstand (som er veldig bra). Kjøper overtar ansvar når båten løftes over til transportør.

Jeg signerte og returnerte kontrakten.  Fått melding i dag tidlig om at pengene er overført og på vei. Ingen ting skjer nå før pengene er på konto.

Deretter oppgis adresse for henting av båten. De vil kun ha fendere og fortøyninger med samt brukermanual.

Jeg ordner kran for løft av båt over på transportør.

 

Så langt: En veldig positiv opplevelse.

Link to post
Share on other sites

joern-eo skrev for 7 timer siden:

Så langt: En veldig positiv opplevelse.

Det er jo bra!

 

Det et jo et forholdsvis stort marked, Holland, med sine 17 mill innbyggere (i følge wiki) kontra våre 5 mill innbyggere.

Hollendere er et sjøfarende folkeslag, med stolte shipping tradisjoner WW, og også mye vannveier med innenlands båttrafikk.

Vil tro ei norsk plastsnekke er helt topp på kanalene. Trenger ikke fart, ikke slingrer det.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Helst samme fremgangsmåte som jeg opplevde i 2017. Men da kom det aldri noe penger. Selger viste til flere kvitteringer på at han hadde betalt inn. Men banken bekreftet at det ikke var betalt inn noe, og at kvitteringen var falsk. No cash, no boat.

Han ble ufin etter hvert.

Til slutt skjønte han vel at det var avslørt for plutselig ble det stille.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...