Jump to content

Suzuki DF 9,9 2017 med gnist, men uten bensin

HandyAndy

Recommended Posts

Jeg har reparert en prosjektbåt, Grand 340 golden line, med glassfiberskade i baug og konsoll, les mer her:

Kjøpte en Suzuki DF 9,9, 2017 modell hvor selger opplyste at motoren hadde fått seg en dusj med saltvann, men ikke vært under. Motoren startet og gikk i høst når jeg kjøpte den, den startet og gikk i oktober. Den startet og gikk i vår, men når jeg satt den ut så gikk alt som planlagt helt til jeg gir på litt (tipper 2500 RPM). Da hadde jeg putret på tomgang i ca 10 - 15 min uten problem. Motoren stoppet momentant og fikk ikke start igjen. Rodde inn til en nabo og ga meg for kvelden. 

Jeg kom så på at jeg hadde glemt å åpne luftingen på den løse bensintanken (lenge siden jeg har hatt båt med det...). Hørte et lite "hiss" når den ble åpnet, men fikk fortsatt ikke start. (Hadde til og med elektrisk feil som viste seg å være dårlig kontakt på en av sikringene, men det løste seg greit). 

- Motoren går bra rundt via startmotor, nytt batteri.

- Motoren går bra rundt ved hjelp av snorstart. 

- Jeg har Suzuki diagnoseverktøy og det er ingen feilkoder

- Jeg får start med litt startgass, men stopper så umiddelbart når den er brukt opp

- Det går fuel forbi første filter i motor

- Det går fuel gjennom lavtrykks pumpe

- Det går fuel inn til høytrykks pumpe

- Det går IKKE fuel ut av høyttrykks pumpe!

Konkluderer så med at det må være høyttrykks bensin pumpe som er feilen. Denne er felles for begge sylindere og jeg tenker det kan være en sammenheng med at den jobbet for hardt når jeg glemte å åpne luftingen på tanken (tanken var 90% full, så lite luft å komprimere). 

image.png.741ac16396633e6156a03debc71d89f1.png

Har testet kontaktene inn til pumpen og de ser bra ut, ingen tegn til korrosjon. Måler 2,3 ohm mellom pin 1 - 2, 1 - 3, og 2 - 3. Som er ihht spesifikasjon. 

Manualene sier "IKKE RØR må byttes i sin helhet", men har likevel åpnet pumpen. Her er det mye artig som foregår, men det jeg legger merke til er en liten trykkventil som skal hindre bensinen å nå injektorene over ett visst trykk. Tipper det kan være så enkelt som at noe har satt seg i denne ventilen og blokkerer? 

Bilde under: Tipper dette er en trykkventil som kan være tett av uren bensin?? Hva tror du? Forslag til løsning. Ny komplett pumpe koster over 3 båtpenger :(  

image.png.e5cf45ae0ca170b78464ceb50d70044a.png

image.png.dd00cfe039561ddef7d849c5ab3c330e.png

Signal mellom ECU / pumpe (0,6V på 3, 4 og 5):

image.png.cf9279e59332ab27808e94e19e3c8189.png

Motordata med motor av:

image.png.1d90ce832490b114ed6df5b3f45247ed.png,

image.png.3024d69d3da48602c4df9d71fb37d2fd.png

Redigert av HandyAndy (see edit history)
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...