Jump to content

Er det mulig med service på en kompressor til KAD44?


lippert

Recommended Posts

Jeg har klart å kjøre kompressoren på en KAD44 tom for olje. Nå har jeg en stygg metallisk lyd på den. Ut fra Volvo Penta sin dokumentasjon ser det ikke ut til å være en komponent det gjøres service på. Men er det mulig å overhale en slik kompressor? F.eks. bytte lager? Eventuelt hvem kan gjøre slikt på Østlandet?

mvh Knut Erik

Link to post
1 hour ago, lippert said:

Men er det mulig å overhale en slik kompressor? F.eks. bytte lager? Eventuelt hvem kan gjøre slikt på Østlandet?

 

Er bare olje på den ene siden av skruene(kompressorene). På den siden er det bare lagre og tannhjul. Andre siden (uten olje)  er det bare lagre. Mest sannsynlig er det tannhjulene som har fått medfart. Bør være mulig å bytte deler med mindre det har blitt så mye slark at selve skruene har tatt borti hverandre.

 

Er jo veldig enkle greier, så du kan jo begynne å demontere den selv, og evt høre med et mekanisk verksted for hjelp til å presse inn/ut lagre etc.

 

Mener bestemt at produsenten av kompressorene VP bruker lå i UK, så du kan jo søke litt. Kom borti den siden tilfeldig en gang. VP vil antagelig selge deg en ny kompressor.

 

 

Mvh. SAP

Link to post

Ikke meningen å kuppe tråden, men føler jeg har et relatert spørsmål når det gjelder kompressor.

På min Kamd 300, så skal visstnok clutch'en på kompressoren være byttet en gang. Noen som har forslag til årsak? Er det fordi motoren har vært kjørt på turtall hvor den ligger inne hele tiden?  Eller skal den tåle det?

Jeg har ikke hatt motor med kompressor før, og prøver bare å bli litt mere kjent med hvordan dette fungerer i praksis.

Link to post

Det er ikkje heilt uvanleg at clutchen får seg ein skade som følge av reimhavari på desse motorane. Reimhavari var heller ikkje uvanleg 1. generasjon strammesystem. Det kan vera ein årsak til byttet som nevnt.

Innslagsturtall er ca 1600 rpm, kompressorane går ut igjen ved ca 2400-2600 rpm, dette avhengig av motortype.

Er bruksområdet slik at motorane går mykje ( og lenge ) med kompressorane innkopla, er det ikkje uvanleg at clutch-ane ryk relativt ofter.

Link to post
Havlengt skrev 12 minutter siden:

Det er ikkje heilt uvanleg at clutchen får seg ein skade som følge av reimhavari på desse motorane. Reimhavari var heller ikkje uvanleg 1. generasjon strammesystem. Det kan vera ein årsak til byttet som nevnt.

Innslagsturtall er ca 1600 rpm, kompressorane går ut igjen ved ca 2400-2600 rpm, dette avhengig av motortype.

Er bruksområdet slik at motorane går mykje ( og lenge ) med kompressorane innkopla, er det ikkje uvanleg at clutch-ane ryk relativt ofter.

Aha.Takk. Det var nyttig info. Finner ikke noen tegninger på denne delen. Er det mye jobb å bytte, og evt hva koster en slik clutch-enhet?

Ser at det er litt reimsstøv i fronten av motor, så det kan godt hende at reima har havarert en gang i tiden. Den ser helt ok ut nå, ihvertfall.

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...