lippert Startet 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2020 Jeg har klart å kjøre kompressoren på en KAD44 tom for olje. Nå har jeg en stygg metallisk lyd på den. Ut fra Volvo Penta sin dokumentasjon ser det ikke ut til å være en komponent det gjøres service på. Men er det mulig å overhale en slik kompressor? F.eks. bytte lager? Eventuelt hvem kan gjøre slikt på Østlandet? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
sap_2000 Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 1 hour ago, lippert said: Men er det mulig å overhale en slik kompressor? F.eks. bytte lager? Eventuelt hvem kan gjøre slikt på Østlandet? Er bare olje på den ene siden av skruene(kompressorene). På den siden er det bare lagre og tannhjul. Andre siden (uten olje) er det bare lagre. Mest sannsynlig er det tannhjulene som har fått medfart. Bør være mulig å bytte deler med mindre det har blitt så mye slark at selve skruene har tatt borti hverandre. Er jo veldig enkle greier, så du kan jo begynne å demontere den selv, og evt høre med et mekanisk verksted for hjelp til å presse inn/ut lagre etc. Mener bestemt at produsenten av kompressorene VP bruker lå i UK, så du kan jo søke litt. Kom borti den siden tilfeldig en gang. VP vil antagelig selge deg en ny kompressor. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Captain Chaos Svart 26.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2020 Enkel konstruksjon så et godt mekanisk verksted kan nok fikse dette for deg, som sap_2000,sier. Folk som driver med turboer feks...Siden den er kjørt tom for olje, så har jo noe vært galt i utgangspunktet? Aldri hatt forbruk på mine kompressorer. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
lippert Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Captain Chaos skrev for 18 timer siden: den er kjørt tom for olje, så har jo noe vært galt i utgangspunktet? Aldri hatt forbruk på mine kompressorer. Det heter idiotisk brukerfeil Ja, jeg skal åpne den og se hvordan det ser ut. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
GeirFrode Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Ikke meningen å kuppe tråden, men føler jeg har et relatert spørsmål når det gjelder kompressor. På min Kamd 300, så skal visstnok clutch'en på kompressoren være byttet en gang. Noen som har forslag til årsak? Er det fordi motoren har vært kjørt på turtall hvor den ligger inne hele tiden? Eller skal den tåle det? Jeg har ikke hatt motor med kompressor før, og prøver bare å bli litt mere kjent med hvordan dette fungerer i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Kompressoren skal vel være med fra bunn og oppover, og så koples ut, når turboen overtar. Mulig jeg husker feil. (gryende senilitet) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Havlengt Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Det er ikkje heilt uvanleg at clutchen får seg ein skade som følge av reimhavari på desse motorane. Reimhavari var heller ikkje uvanleg 1. generasjon strammesystem. Det kan vera ein årsak til byttet som nevnt. Innslagsturtall er ca 1600 rpm, kompressorane går ut igjen ved ca 2400-2600 rpm, dette avhengig av motortype. Er bruksområdet slik at motorane går mykje ( og lenge ) med kompressorane innkopla, er det ikkje uvanleg at clutch-ane ryk relativt ofter. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Havlengt skrev 12 minutter siden: Det er ikkje heilt uvanleg at clutchen får seg ein skade som følge av reimhavari på desse motorane. Reimhavari var heller ikkje uvanleg 1. generasjon strammesystem. Det kan vera ein årsak til byttet som nevnt. Innslagsturtall er ca 1600 rpm, kompressorane går ut igjen ved ca 2400-2600 rpm, dette avhengig av motortype. Er bruksområdet slik at motorane går mykje ( og lenge ) med kompressorane innkopla, er det ikkje uvanleg at clutch-ane ryk relativt ofter. Aha.Takk. Det var nyttig info. Finner ikke noen tegninger på denne delen. Er det mye jobb å bytte, og evt hva koster en slik clutch-enhet? Ser at det er litt reimsstøv i fronten av motor, så det kan godt hende at reima har havarert en gang i tiden. Den ser helt ok ut nå, ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Det er ikkje mykje jobb å skifta, men den skal shimsast med riktig toleranse ved montering. ( 0,35-0,70mm ) Det er essensielt for levetid og funksjonalitet at dette vert gjort nøyaktig. Eg kjøpte komplette clutchar, prisen har eg fortrengt.. Sitér dette innlegget Link to post
Tordag Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Norsk turboservice i Porsgrunn overhaler VP kompressorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.