DIYglenn Startet 26.Mai.2020 Del på Facebook Startet 26.Mai.2020 (redigert) Hei! Jeg vurderer å bytte alt av elektronikk i båten, Axiom 9 + Quantum radar er fristende, selv om radar er kostbart! Jeg har en eldre radar på nå, men ønsker alt på en skjerm da det er litt kronglete montert i dag. Jeg er stort sett bare på småturer nå, men ser absolutt en nytte i AIS og radar. Det er mange spørsmål her, men et av de er montering av radar, hvor mye vinkel kan den takle, skal det helst være helt fritt rundt radar, eller kan kalesje til flybridge stå foran uten problemer? En radarmast legger raskt til 30% på prislappen... så er det verdt det? Ser noen nabobåter har radar pekende rett inn i kalesje, er det noe problem med dette? Redigert 26.Mai.2020 av nordemoniac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Den takler litt vinkel, men ikke mer enn det som skjer når båten skal på plan. Om den står vannrett når båten ligger i ro, bør den takle planingsvinkel. Den må ha fritt syn i alle retninger. Kan se forbi antenner, etc som er mye smalere enn senderen i antennen. Skal du bruke den fra flybridge også? Da må den opp halvannen meter til pga stråling. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Jeg har akkurat skiftet til Quantum og har radaren omtrent som deg, kanskje litt høyere targabøyle. Samme type flybridge. Over også. Det funker helt «strålende» Quantumen passer nok rett i de gamle hullene, da det ser ut som du bytter ut den samme som jeg byttet ut. Når det gjelder stråling fra Quantum, mener jeg det står noe om at du kan sitte foran denne, sjekk manualen, men jeg sitter ikke på loftet i radarvær selv.. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
NilsPils Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 (redigert) Radar bør være godt over hodehøyde. Med radaren på targabøylen regner jeg med at du unngår å ha radaren på når du sitter på flybridge (?). Redigert 26.Mai.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
DIYglenn Svart 26.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Men hva med bildet jeg la ved? Den har jo ikke fri sikt i alle retninger? Stråling skulle visstnok ikke være en stor sak på Quantum-enhetene, så jeg er ikke så redd for det. Men jeg ser scanstrut o.l koster 5000,- for et enkelt feste i kompositt? Det virker veldig dyrt. Ville sett for meg maks 1000,- Begynner nesten å vurdere kryssfiner + glassfiber... Merk at bildet ikke er min båt, jeg har en Bayliner 288, og tror radar er relativt fri når jeg sitter på flybridge. Men eksempelet jeg la ut viser at radaren skyter rett på kalesjen (med kalesjebøyler etc), jeg lurte på hva det gjør med signal? I 9/10 tilfeller sitter jeg nok inne med kalesje på. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 (redigert) Vi har seilbåt - så jeg har ikke peiling 😉, men sitter du på flybridge når det er behov for radar? Jeg er ‘avhenging’ av radar, og det er et godt poeng å kunne øve på bruk av radar i finvær/flybridgevær. edit: Ser vel av det siste innlegget at 9/10 ganger sitter du inne 🙄 Redigert 26.Mai.2020 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Men du har ju en mast og gjerne noen seil som er i veien på seilbåten, synes det borde påvirke mer enn en kalesjebøyle til eller fra. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Du kan nok regne med at kalesjebøyler på tvers i strålen fra radaren vil påvirke effektiviteten til radaren, mer enn en mast eller en antenne som jo står vertikalt. Hvis jeg var i samme situasjon ville jeg nok vurdert om jeg virkelig trengte radar til mitt båtbruk.... Hvis svaret var ja ville jeg sørget for optimal installasjon og tatt den ekstra kostnaden Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 26.Mai.2020 Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Jeg har en slik kalesjetype som avbildet. Påvirker ikke min radar. Kjører med kalesjen både oppe og avtatt og kan ikke merke forskjell og den er noe i veien for strålebildet. Nå skal det sies at det er jo bare en syltynn stang i siktlinjen til radaren. Jeg har hatt Quantum radaren en drøy sesong nå og er svært fornøyd. Jeg syntes det er lett å få gode radarbilder uten mye falske ekko, og jeg er imponert over detaljnivå som at den ser garnblåser og kajakkpadlere... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
DIYglenn Svart 26.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2020 Det er nettopp blåser og kajakker det begynner å være farlig mange av, ikke minst vannscootere som plutselig hopper opp fra en bølge. Jeg har en eldre radar allerede, men det frister å bytte alt til nytt når jeg først holder på. Alternativt blir det by plotter nå og radar etterhvert. Fint å høre at Quantum fungerer bra! Det er jo selvsagt mulig å montere for å så evt kjøpe brakett ved behov hvis det skulle være stor forskjell med og uten kalesjen. Må litt inn i tenkeboksen ser jeg. Vanskelig å vurdere om jeg «må» ha det. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Prøvde å få til et bilde av min nåværende radar og i forhold til kalesje. Jeg er redd den nå har litt feil vinkel også, virker som den vipper for mye tilbake. Jeg har både kalesjebøyler, en senterstang, og litt aluminium rundt vindskjermen. Den targabøylen er rimelig høyt oppe, så jeg tenker det kan se rart ut med en mast oppå der igjen. VHF-antenne skal forøvrig flyttes enten oppå, eller lengre opp på siden. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Tror ikke du skal bekymre deg for at kalesje eller noe av det andre vil lage problemer for radaren om du har den oppe på den bøylen. En bruker jo tros alt å tre en slak presenningspose over radarantennen på større radarer om vinteren for at ikke snø og is skal feste seg på de. Stråblingsproblematikken er jo i beste fall søkt. Når du snakker i en vanlig mobiltelefon får du antakelig 1000 mer stråling en det du kan få fra en liten navigasjonsradar på et par meters avstand. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 (redigert) Nettopp. Strålingen er jeg egentlig ikke særlig bekymret for. Jeg vurderer å flytte radaren jeg har helt fremst og senter på bøylen (den er nå på den ene siden) og prøve å kalibrere for å se om den fungerer greit, og kanskje holde an oppgraderingen, men da må jeg ha ytterligere en skjerm på dash hvor det egentlig ikke er plass. Men da burde jeg forsåvidt se om jeg er nødt til å gjøre endringer i forhold til ny radar. Redigert 27.Mai.2020 av nordemoniac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Det å ha radaren på egen skjerm er jo en kjempefordel. Har du alt på en skjerm og den tar kveld er du jo fri for alt. Ikke særlig moro en mørk kveld med regn og dårlig sikt når du er i trangt og urent farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Om radaren skulle klara å senda / motta signal gjennom flybridge-kalesjen, så er det uansett neppe ei god løysing. Det er viktig for funksjonaliteten at radaren blir montert med minst mogleg hindringar i transmisjonssektoren. Det same gjeld vinkelen i hht. horisentallinja under gange. Her har leverandøren greie retningslinjer å fylgja. Ein dyr og fin radar med ugunstig montasje, kan fort verta ein ubrukeleg radar i praksis. - Kven vil vel ha det? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 nordemoniac skrev for 15 timer siden: Men hva med bildet jeg la ved? Den har jo ikke fri sikt i alle retninger? Stråling skulle visstnok ikke være en stor sak på Quantum-enhetene, så jeg er ikke så redd for det. Men jeg ser scanstrut o.l koster 5000,- for et enkelt feste i kompositt? Det virker veldig dyrt. Ville sett for meg maks 1000,- Begynner nesten å vurdere kryssfiner + glassfiber... Merk at bildet ikke er min båt, jeg har en Bayliner 288, og tror radar er relativt fri når jeg sitter på flybridge. Men eksempelet jeg la ut viser at radaren skyter rett på kalesjen (med kalesjebøyler etc), jeg lurte på hva det gjør med signal? I 9/10 tilfeller sitter jeg nok inne med kalesje på. Radar festene koster mye. Jeg fant en billig og gammel radar på finn ink feste. Ga 500kr for alt og la radaren ut på finn igjen uten feste for 500kr.. Den ble solgt for 2000 til en hyggelig kar i Nordnorge. Såvidt jeg kan huske så er ikke Quantum radaren farlig mtp stråling. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Om radar monteres slik at den må ‘kikke’ gjennom vindskjerm på fly/inkl metallskinner/skruer osv så hadde jeg som andre ikke giddet å dille med det. Jeg ser lett skyggen av antenner og selve radarmasta i akterkant på min radar. Og så til poenget: min radar var originalt montert slik at den ‘kikket’ ca 4 grader over horisontalt ved marsjfart. Den var dermed utmerket til bruk akterover men ikke spesielt god forover, nær båten. Skimset den opp til 0 grader ved marsjfart med noen syrefaste skiver i bakkant. Forskjellen er slående - en ny verden.. Radaren er oppgitt med en stråle’høyde’ på 25 grader om jeg husker rett - men det lønner seg altså å gjøre dette skikkelig om det skal være bryet verdt. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 27.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Bårdp skrev for 9 timer siden: Det å ha radaren på egen skjerm er jo en kjempefordel. Har du alt på en skjerm og den tar kveld er du jo fri for alt. Ikke særlig moro en mørk kveld med regn og dårlig sikt når du er i trangt og urent farvann. Jo, forsåvidt enig, men det er vanskelig med plass, og da snakker vi om den 15 år gamle radaren på 2kw... Men det er billigste alternativ inntil videre. Jeg må lage et nytt dashboard, og kan jo da prøve å gjøre den litt modulær så jeg kan fjerne radarskjerm ved oppgradering i framtiden. Havlengt skrev for 7 timer siden: Om radaren skulle klara å senda / motta signal gjennom flybridge-kalesjen, så er det uansett neppe ei god løysing. Det er viktig for funksjonaliteten at radaren blir montert med minst mogleg hindringar i transmisjonssektoren. Det same gjeld vinkelen i hht. horisentallinja under gange. Her har leverandøren greie retningslinjer å fylgja. Ein dyr og fin radar med ugunstig montasje, kan fort verta ein ubrukeleg radar i praksis. - Kven vil vel ha det? Er helt enig, så det vil jo absolutt være en fordel å gjøre investeringen hvis jeg kjøper ny, enten ferdig feste eller lage et i kryssfiner/glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Har da punget ut for Quantum og Scanstrut på 25cm 😓 Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Fornuftigt at få radaren lidt op. Her kan du læse om mine (dårlige) erfaringer: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.