larskn Startet 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2020 Jeg har en Volvo penta KAD 300. Jeg har funnet et avstandsstykke ("spacer") i motorrommet i båten min (under motoren) og lurer på om det er noe jeg kan ha glemt å sette på plass eller om det er noe en tidligere eier har byttet ut med et nytt avstandsstykke... Jeg har byttet dynamo og synes det ser ut som om reimer ligger riktig. Tidligere har jeg hatt løs impellerhuset. Men det kan jo godt hende at det er forrige eier som har mistet denne delen ned i motorrommet. Er det noen som vet hvor denne hører til? Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Kan det være del nr 8 på dette bildet? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Tror du er midt i blinken der @kdtran Er ikke lett å se om reima blir skjev, selv om denne mangler. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Jørgen Hellestø Svart 28.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Kan også være til nedre bolten til bakre festebrakett til varmeveksler, den er festet i motorblokk eller svinghjulskåpe. Litt rotete forklart men verdt en sjekk... Sitér dette innlegget Link to post
larskn Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2020 Takk for tips. Det skal bli spennende å komme tilbake i båten til helgen... Sitér dette innlegget Link to post
larskn Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2020 Hei igjen. En liten oppdatering etter å ha vært i båten: Jeg har et avstandsstykke ved dynamo som er ganske likt det som er avbildet her. Men siden avstandsstykket står mellom det fremre festet og dynamoen, i stedet for å stå mellom dynamoen og det bakre festet, blir faktisk vinkelen på reima feil. Hvis man legger en liten planke eller lignende over reimhjulet på dynamoen ser man faktisk ganske lett at reima ikke ligger i samme retning som reimhjulet. Så jeg bør nok flytte det avstandsstykket og bytte reim, men det ble det ikke tid til i det fine været i som var i helgen... Sitér dette innlegget Link to post
larskn Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 PS: "Det avbildede avstandsstykket hørte nok til i bakkant av dynamoen. "Avstandsstykket" som stod foran dynamoen gjorde at den lå for langt bak og gjorde at reim faktisk kom skjeivt på dynamo. Det viste seg å være en hylse i braketten da jeg løsnet den. Jeg hadde litt problemer med å flytte på hylsa i båten, så jeg tok den hjem og la den i en skruestikke og fikk så ganske lett banket hylsa frem slik at dynamo kunne monteres helt inntil braketten igjen. I bakkant la jeg inn et par skiver i stedet for avstandsstykket siden avstandsstykket ble litt for tykt (så dynamoen min er kanskje en mm tykkere enn original dynamo). Men nå er altså reim montert riktig i forhold til begge reimhjulene. Et lite tips: Det kan være litt knot å få lirket inn avstandsstykke eller skiver mellom dynamo og bakre feste når reima til dels lager litt press, så jeg kom til at det var lurt å ha den fremre braketten løs til jeg hadde fått entret bolten (med skiver eller avstandsstykke bak dynamo) inn i det bakre festet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.