Jump to content

Evinrude e-tec 150 G1, går kun på tomgang


Pirate of Soon

Recommended Posts

Under kjøring på ca 2000 omdr begynte plutslig motor å gå ureint. Øker jeg turtall så går den reint igjen.

Men når jeg skal forsøke og gå ned på tomgang så er ikke det mulig, det er heller ikke mulig å sette gearvelger i nøytral. Årsakene er nok det høye turtallet.

Dette byr på noen problemer når jeg skal legge til, da det ikke er mulig å få båten til gå under 7 knop.

Når jeg stopper motor, setter gearvelger i nøytral, og forsøker å starte opp igjen så veksler den den fint mellom fram/nøytral/bakk. Men får ikke noe gasspådrag, motoren går kun på tomgang., antar det er en form for derate mode.

Jeg har tatt av motordeksel, og ser at sjaltere for både gass og gear følger med når gass-/gearhendel beveges. Motoren går i gear og det framdrift både fram og back, men kun tomgangs turtall.

 

Når dette oppstod hadde motoren et par korte perioder der den oppførte seg normalt igjen, men det gikk fort over.

 

Jeg tar i mot råd og hjelp. Også om noen kjenner til fagfolk som evt kan se på båten der den ligger. Villig til å betale det prisen er på dette!

Evt om det er noen som har diagnoseverktøy. Jeg regner med det er lang kø på fleste båt-verkstedene.

Båten ligger i Sonskilen og er ikke kjørbar. Jeg har heller ikke henger.

 

 

Redigert av Pirate of Soon (see edit history)
Link to post

Greit å starte med en diagnose hvertfall. Ikke sikkert den avslører problemet direkte, men kan nok gi noen hint. Har ikke kompetanse på området, men det virker jo slik som du sier, at den går i selvredningsmodus.
 

Jeg har en slik kabel som jeg kjøpte på Ebay for snaut 500kr, kan anbefale det til alle med E-Tec. Holder til i Oslo, men det burde jo være noen litt nærmere deg som har en slik.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Var inne på tanken, ser det ligger noe på Finn, kabel og software.

Antar det er en ECU, sensor eller en valve, eller noe som hikker. Slik at den går i limp me home.

Er den som stiller med diagnose, så skal ha få betalt for jobben. Uansett verksted eller privat.

 

 

Link to post

Det er store problemer, selg den billigt til meg :p 

 

Hadde problemer med en evinrude her om dagen, den gikk rart og juksa fælt. Sto bare og rista egentlig og ville ikke opp på turtall

 

det viste seg at giraktivatoren hadde streika, så vi kobla den ut og da gikk motoren som en kule igjen, men da ville den ikke gire, så måtte stoppe motoren, sette den i fri, starte, så gire. Dette måtte man gjøre hver gang man skulle gire. 

 

nå som giraktivatoren er skifta, så virka den som den skulle igjen 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

Status quo.

Fredag hadde jeg diagnose på motor, ingen feilkoder.

Men, plugger og innsug er nedsota. Ser ut som det er urenheter i forfilter.

Det som ikke er så bra, er jeg kjøpte denne båten av en forhandler i Leangbukta for to år siden, og da skulle den være ny-serva, og med 3-års intervall på service har jeg lukka øyna litt for det. Men nå ser vi det at det er er nærmere 4 år siden den hadde forrige service.......lureri.

Full service i morgen, rengjøring av innsug, så får vi håpe på det beste.

plugg.jpg

Link to post

Dette er ikke en anbefaling da jeg aldri har testet det selv, men jeg har lest at Evinrude Engine Tuner kan være verdt et forsøk om du sliter med mye sot. Skal visstnok rense opp ganske bra og jeg har tenkt å prøve dette selv da jeg har litt problemer med min på lavt turtall etter kaldstart.

image.jpeg.a8249f159f6405bd8b057fe24dfe3dd3.jpeg
 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Har både rep.-manual og brukermanual på motor, jobber på verksted så ser fort hva som er gjort og ikke gjort.

Kunne fint tatt denne servicen selv, men har ikke tid eller ork......vi har folk til slikt  :yesnod:

Når motoren begynte å "hikke" mistenkte jeg TPS, og har ikke noe å ta diagnose med.

 

Link to post
Pirate of Soon skrev 43 minutter siden:

Har både rep.-manual og brukermanual på motor, jobber på verksted så ser fort hva som er gjort og ikke gjort.

Kunne fint tatt denne servicen selv, men har ikke tid eller ork......vi har folk til slikt  :yesnod:

Når motoren begynte å "hikke" mistenkte jeg TPS, og har ikke noe å ta diagnose med.

 

Da er jo alt såre vel.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

De var svarte ... Er dette original plugger, mener rette plugger? Det mange glemmer er indeksering av pluggene ved pluggbytte, da kan du til slutte får mye sot. Lurer du på ha indeksering er så se filmsnutter på youtube, de forklarer. Disse motorene er kresen på indeksering. Det kreves også litt hurtigkjøring også... Lite tips, jeg kjører med 2+4 hele sesongen, da soter motoren vesentlig mindre.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
  • 3 uker senere...

Da har mekanikeren vært her for 3. gang, og årsaken er avslørt. 

Og det er nok litt mer enn en bagatell, defekt(e) topp-pakninger og drar inn vann i sylinder. Bensin og vann er en dårlig match.

skal rive av toppene på tirsdag om en uke. Da får vi se om det blir plan-sliping av topper eller ny motor. Uansett ser det ut til å ha den kjørbar før ferien starter. Selv om litt dritt at jeg har gått glipp av noen bra dager som har vært.

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...