Pirate of Soon Startet 31.Mai.2020 Del på Facebook Startet 31.Mai.2020 (redigert) Under kjøring på ca 2000 omdr begynte plutslig motor å gå ureint. Øker jeg turtall så går den reint igjen. Men når jeg skal forsøke og gå ned på tomgang så er ikke det mulig, det er heller ikke mulig å sette gearvelger i nøytral. Årsakene er nok det høye turtallet. Dette byr på noen problemer når jeg skal legge til, da det ikke er mulig å få båten til gå under 7 knop. Når jeg stopper motor, setter gearvelger i nøytral, og forsøker å starte opp igjen så veksler den den fint mellom fram/nøytral/bakk. Men får ikke noe gasspådrag, motoren går kun på tomgang., antar det er en form for derate mode. Jeg har tatt av motordeksel, og ser at sjaltere for både gass og gear følger med når gass-/gearhendel beveges. Motoren går i gear og det framdrift både fram og back, men kun tomgangs turtall. Når dette oppstod hadde motoren et par korte perioder der den oppførte seg normalt igjen, men det gikk fort over. Jeg tar i mot råd og hjelp. Også om noen kjenner til fagfolk som evt kan se på båten der den ligger. Villig til å betale det prisen er på dette! Evt om det er noen som har diagnoseverktøy. Jeg regner med det er lang kø på fleste båt-verkstedene. Båten ligger i Sonskilen og er ikke kjørbar. Jeg har heller ikke henger. Redigert 31.Mai.2020 av Pirate of Soon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 31.Mai.2020 Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Greit å starte med en diagnose hvertfall. Ikke sikkert den avslører problemet direkte, men kan nok gi noen hint. Har ikke kompetanse på området, men det virker jo slik som du sier, at den går i selvredningsmodus. Jeg har en slik kabel som jeg kjøpte på Ebay for snaut 500kr, kan anbefale det til alle med E-Tec. Holder til i Oslo, men det burde jo være noen litt nærmere deg som har en slik. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Pirate of Soon Svart 31.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2020 Var inne på tanken, ser det ligger noe på Finn, kabel og software. Antar det er en ECU, sensor eller en valve, eller noe som hikker. Slik at den går i limp me home. Er den som stiller med diagnose, så skal ha få betalt for jobben. Uansett verksted eller privat. Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Da får jeg hjelp i Son, mest sannsynlig TPS. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Så bra. Pass på å få med deg en diagnoserapport og del den gjerne her, så kan vi se om det er samsvar mellom symptom og diagnose :) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Kiekhaefer Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 TPS= trottle position sensor er nok synderen. Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 (redigert) Håper vedkommende stiller som avtalt, ellers så får jeg skrike om mer hjelp Fikk akkurat en telefon, og de bekreftet å komme som avtalt på fredag. Jeg skal dele litt med dere her, om opplevelsen av de som kommer, og hva som var feilen. Redigert 3.Juni.2020 av Pirate of Soon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 (redigert) Det er store problemer, selg den billigt til meg :p Hadde problemer med en evinrude her om dagen, den gikk rart og juksa fælt. Sto bare og rista egentlig og ville ikke opp på turtall det viste seg at giraktivatoren hadde streika, så vi kobla den ut og da gikk motoren som en kule igjen, men da ville den ikke gire, så måtte stoppe motoren, sette den i fri, starte, så gire. Dette måtte man gjøre hver gang man skulle gire. nå som giraktivatoren er skifta, så virka den som den skulle igjen Redigert 3.Juni.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Status quo. Fredag hadde jeg diagnose på motor, ingen feilkoder. Men, plugger og innsug er nedsota. Ser ut som det er urenheter i forfilter. Det som ikke er så bra, er jeg kjøpte denne båten av en forhandler i Leangbukta for to år siden, og da skulle den være ny-serva, og med 3-års intervall på service har jeg lukka øyna litt for det. Men nå ser vi det at det er er nærmere 4 år siden den hadde forrige service.......lureri. Full service i morgen, rengjøring av innsug, så får vi håpe på det beste. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Dette er ikke en anbefaling da jeg aldri har testet det selv, men jeg har lest at Evinrude Engine Tuner kan være verdt et forsøk om du sliter med mye sot. Skal visstnok rense opp ganske bra og jeg har tenkt å prøve dette selv da jeg har litt problemer med min på lavt turtall etter kaldstart. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Og denne gangen må du forsikre deg om at service er gjennomført ihht sjekkliste inkludert skifte av plugger, bensinfilter mm. Jeg har servicemanualen om du vil ha den, der står alt som skal gjøres. Send pm om du er interessert. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Pirate of Soon Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Har både rep.-manual og brukermanual på motor, jobber på verksted så ser fort hva som er gjort og ikke gjort. Kunne fint tatt denne servicen selv, men har ikke tid eller ork......vi har folk til slikt Når motoren begynte å "hikke" mistenkte jeg TPS, og har ikke noe å ta diagnose med. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Pirate of Soon skrev 43 minutter siden: Har både rep.-manual og brukermanual på motor, jobber på verksted så ser fort hva som er gjort og ikke gjort. Kunne fint tatt denne servicen selv, men har ikke tid eller ork......vi har folk til slikt Når motoren begynte å "hikke" mistenkte jeg TPS, og har ikke noe å ta diagnose med. Da er jo alt såre vel. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Kiekhaefer Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Nja det var ganske nedsotete plugger, når det ble tatt diagnose på motoren gikk dere inn på temperatur historikken på den? det kan virke som om den går med for lav temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 De var svarte ... Er dette original plugger, mener rette plugger? Det mange glemmer er indeksering av pluggene ved pluggbytte, da kan du til slutte får mye sot. Lurer du på ha indeksering er så se filmsnutter på youtube, de forklarer. Disse motorene er kresen på indeksering. Det kreves også litt hurtigkjøring også... Lite tips, jeg kjører med 2+4 hele sesongen, da soter motoren vesentlig mindre. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Pirate of Soon Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Da har mekanikeren vært her for 3. gang, og årsaken er avslørt. Og det er nok litt mer enn en bagatell, defekt(e) topp-pakninger og drar inn vann i sylinder. Bensin og vann er en dårlig match. skal rive av toppene på tirsdag om en uke. Da får vi se om det blir plan-sliping av topper eller ny motor. Uansett ser det ut til å ha den kjørbar før ferien starter. Selv om litt dritt at jeg har gått glipp av noen bra dager som har vært. Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 IMG_47731.zip Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Juni.2020 Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Når motoren drar inn vann i sylinderen blir tennpluggene gullende rene, ikke sotet slik dine er. Med mindre du har EN ren plugg da, det gjør diagnosen enkel. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Pirate of Soon Svart 23.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2020 Det er påvist vann i sylinder, og filmen viser at det kommer kjølevann ut mellom topp og blokk. Sitér dette innlegget Link to post
Pirate of Soon Svart 20.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2020 Dette var helt utrolig, mekanikere som manglet kompetanse. Båten ble tatt med til Finset Outboard og fikse på få minutter. Fra første stund mente jeg at det var TPS, men ble helt avvist av de som var på båten først Case closed, byttet TPS. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Var det hellig vann i sylinderen da eller hvordan ble det med den teorien? Bra å høre at problemet er løst og takk for at du postet løsningen. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Problemer med TPS burde gi feilkode 11,12,13 eller 14 alt etter hva problemet er. Fikk du laget en diagnoserapport? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.