Jump to content

Effekt på ny motor (Suzuki DF 90)


Per-Arne

Recommended Posts

... 2. Aluminium kontra stål propell.  Stålpropellen har vesentlig tynnere blad en en alu- propell i samme stigning/diameter. Det fører til at den har mindre motstand i vannet for å gjøre samme jobben, og tynnere blad en propell kan ha bedre "veigrep" har den. Det vil også kunne merkes på bensin regninga.

<{POST_SNAPBACK}>

I min lange streng om E-Tech-motoren ble det sagt at stålpropell IKKE var å tenke på for min båt (<25 knop)...

Medfører DET riktighet, eller er stålpropell best uansett??

Såvidt JEG forstår, gir størst mulig diameter den beste virkningsgraden (uansett propell-type) :blush::blush:

 

... 3. Monteringshøyden på motoren på en planende båt skal være som utgangspunkt at kavitasjonsplata flukter med kjølen på båten. Man bør montere motoren slik at man har muligheten til å heve motoren inntil 2 tommer over dette, dette må man regne med å måtte prøve før man vet svaret for akkurat denne båten.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor mye vil dette utgjøre for MIN båt? Har montert motoren slik at kavitasjonsplate flukter nøyaktig med "kjølen"...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

I min lange streng om E-Tech-motoren ble det sagt at stålpropell IKKE var å tenke på for min båt (<25 knop)...

Medfører DET riktighet, eller er stålpropell best uansett??

Såvidt JEG forstår, gir størst mulig diameter den beste virkningsgraden (uansett propell-type) :blush:  :blush:

Hvor mye vil dette utgjøre for MIN båt? Har montert motoren slik at kavitasjonsplate flukter nøyaktig med "kjølen"...

<{POST_SNAPBACK}>

Etter min erfaring , så er det mindre å tjene på stålpropell så lenge farta er moderat. Det blir rett og slett et spørsmål om man ønsker å betale masse penger for en relativt marginal økning i fart.

 

Når det gjelder monteringshøyde, så henger det sammen med skrogform og propellvalg.

Vet ikke hva slags skrogform Hardy'en har, er den flat bakerst med en liten kjøl?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Yamaha instrumentet mitt viser også nøyaktig, forutsett at det ikke er strøm i vannet. I motstrøm viser det jo mere enn gpsèn, mens i medstrøm viser det mindre......

Ble litt nysgjerrig på båten din Flipper Flash: Hva slags motor har du på den, og hva slags toppfart har du? :cool:

Så dessverre ikke dette før nå ynroenn.

Jeg har nettopp kjøpt båten så jeg har ikke fått testet den noe serlig.

Det sitter en 75 Hk på den nå. Tipper toppfart er ca 30 knop med den.

Nå skal jeg montere 140 hk som jeg hadde på Flipperen.

 

Gleder meg til våren nå så jeg kan teste det :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...