Jump to content

Effekt på ny motor (Suzuki DF 90)


Per-Arne

Recommended Posts

Har en Skibsplast 605 med Suzuki DF 90. Er ikke helt ferdig med innkjøringen på 10 timer men har prøvd full gass noen ganger men har ikke fått mer enn 30,9 knop (GPS) og ca 5300 omdreininger med standard propell.

I brosjyren blir motoren oppgitt til 5500 som maksturtall, men båt/motor skal ha 33,5 knop som toppfart ved 5800 med standard propell ( http://www.skibsplast.no/2005/605.htm nederst på siden).

Noen som har erfaring?

Vil turtall/fart øke etter noen flere driftstimer?

Link to post
Share on other sites

På disse motorene er det vel ikke noe som heter std propell?

Blir ikke de solgt uten propell, og så må man velge propell etter båt?

Kan høres ut som du har litt for stor propell

 

Først må du i alle fall være helt sikker på hvilken propell du har.

Det står som regel på propellen

 

:seeya:

 

( jeg har redigert innlegget da jeg ikke så at det var forskjellig motorstørrelse på prestasjonene i linken) :rolleyes:

Redigert av Flipper Flash (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Dessverre er dette korrekte tall.... Det står en fornote i Skibsplasts brosjyrer om at testen er utført under "optimaliserte" forhold :confused: Hva enn det må bety. Det samme gjelder vår båt, tror den er oppgitt til rundt 35 knop med 115 DF som da skal ha turtall på 6000. Det blir 30-31 knop og 5500 i turtall på min også :boxing:

Link to post
Share on other sites

Høres ut som dere har for store propeller begge to.

Husk at det ikke nødvendigvis er bra for motoren :nono:

 

En annen ting å merke seg er at hvis båten blir brukt i ferskvann kan man fort miste en knop eller to.

Men turtallet skulle være det samme likevel.

 

Derfor anbefaller jeg dere virkelig å sjekke propellen deres.

 

En annen tanke som slo meg akkurat nå.

Dere har trimmet motoren helt ut?

Hvis ikke kan vi jo ha noe av forklaringen der.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

På disse motorene er det vel ikke noe som heter std propell?

Blir ikke de solgt uten propell, og så må man velge propell etter båt?

Båt med motor er kjøpt som pakkeløsning(Skibsplast ble inntil nå solgt med Suzuki), nøkkelferdig. Propellstørrelse var ikke et tema.

Skal sjekke propellen. Takk for tipset!

Link to post
Share on other sites

En annen tanke som slo meg akkurat nå.

Dere har trimmet motoren helt ut?

Hvis ikke kan vi jo ha noe av forklaringen der.

Pga innkjøring har jeg bare noen få ganger, i noen minutter hver gang, hatt fullt gasspådrag, så kanskje har jeg ikke hatt optimal trim mhp fart.
Link to post
Share on other sites

Båt med motor er kjøpt som pakkeløsning(Skibsplast ble inntil nå solgt med Suzuki), nøkkelferdig. Propellstørrelse var ikke et tema.

Skal sjekke propellen. Takk for tipset!

<{POST_SNAPBACK}>

Vet det :)

Det jeg tenkte på var at verkstedet kan ha satt på feil propell i farten.

 

Bare hyggelig.

 

Ellers synes jeg det er litt rart at propellstørrelse ikke var tema.

Det er jo ganske individuelt i henhold til hvordan man bruker båten og hva man fyller den med :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Skibsplast 655 og Suzuki DF 115, har jeg den erfaring at motoren var for lavt montert på hekken i utgangspunktet, fra leverandør. Dvs at Skibsplasts egne anbefalinger ikke var optimale.

 

Etter at mitt lokale merkeverksted ved servicen i fjor høst hevet motoren et hakk opp på akterbraketten, fikk jeg 200 - 300 rpm ekstra, pluss et par knop ekstra i toppfart. Toppturtallet økte fra ca 5500 til ca 5800, farten fra ca 30 - 31 til 32 - 33 på maks.

 

Vet ikke om samme forholdet kan gjelde for Skibsplast 605 og DF 90, men verd å sjekke?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Her er det mange forhold som spiller inn. Jeg har en Uttern 5500DC med 90 hk 4t. Den er levert i pakkeløsning, og da er ikke propell noe tema normalt sett. Min motor skal ha 5500-6000 rpm på max, og den har 6000. Motoren bør heller ha litt mer enn max enn mindre - ofte har man litt last i båten.

 

Ellers må den ofte heves noe, slik som tidligere nevnt, og viktigst: Man må alltid trimme motoren utover etter at båten har kommet i plan. Hvis du ikke har servostyring merker du at du har korrekt trimm når rattet ikke trekker til noen av sidene.

 

Ellers er slike tester du refererer til alltid gjort under optimale forhold - dvs ofte med polert skrog og ikke bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

Vet det :)

Det jeg tenkte på var at verkstedet kan ha satt på feil propell i farten.

Du har sikkert rett med at det er feil propell.

På Skibsplast sine sider står det fart 33,5 knop med en Propell: 13x19'' mens jeg har en 3X14X21 (vanskelig å lese rett fra graveringen på propellen!). Antar 3 står for 3 blader.

 

Redigert etter søk på nettet: På Erling Sande (Suzuki) sin www sider står det faktisk 33,5 knop med 14X21 propell på 5500:

http://www.erling-sande.no/products/produc...tail.asp?ID=143

 

 

Prøvde også å ekstrem trimme motoren helt ut og det økte nok farten noe, men pga vind, bølger og strøm i dag er det vanskelig å angi fart men jeg kom nok noe over 31 knop. Men da sugde propellen luft i sving selv med små utslag på roret.

 

Så kanskje med tom båt og tomme tanker, uten priming og stoffing, ideel tempratur, ekstrem trim som ikke tåler sving og sist men ikke minst ny propell så vil jeg nå 33,5 knop:-)

 

Selv om dette egentlig ikke er målet, for det viktigste er en fin marsjfart på rundt 25 knop med lavt forbruk.

 

Skal ta det opp med forhandleren om de har levert feil propell!

 

Skal også sjekke opp prisen på en passende stålpropell fra USA. Stål er kult, men kanskje bortkastet på denne båt/motor kombinasjon.

 

Takk for hjelpen!

Redigert av Per-Arne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren bør heller ha litt mer enn max enn mindre - ofte har man litt last i båten.

 

 

Man må alltid trimme motoren utover etter at båten har kommet i plan. Hvis du ikke har servostyring merker du at du har korrekt trimm når rattet ikke trekker til noen av sidene.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde ikke turt å ha så mye mer enn max turtall, selv i garantitiden. :nono:

(når det gjelder propellberegning skal vel den beregnes ut ifra hva du vanligvis har i båten da)

 

Det er en fordel for å få båten hurtigere i plan, men man ikke alltid trimme motoren utover etter at båten har kommet i plan.

Eller mente du at man må ha motor trimmet lengst mulig ut for å oppnå toppfart?

 

Eneste årsak til at rattet trekker til sidene som jeg har hørt om er at motor står skjevt montert eller at propellen drar litt mot den siden den skrur

Dette elimineres med styrefinnen under kavitasjonsplaten (Over propellen) Dette er ofte en sinkanode.

Du merker du har "korrekt trim" når båten ikke graver foran deg og heller ikke galloperer, hopper, jumper etc. En grei måte å gjøre dette på er å tilte ut helt til propellen begynner å slure og så litt inn igjen (til den tar tak). Hvis den da ikke gallopperer har du korrekt trimvinkel for hastighetsutprøvning.

:sailing:

 

Så kanskje med tom båt og tomme tanker, uten priming og stoffing, ideel tempratur, ekstrem trim som ikke tåler sving og sist men ikke minst ny propell så vil jeg nå 33,5 knop:-)

 

Skal også sjekke opp prisen på en passende stålpropell fra USA. Stål er kult, men kanskje bortkastet på denne båt/motor kombinasjon.

 

Takk for hjelpen!

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe ja det ligger nok noe i det :lol:

Ellers vil du jo være i nærheten av toppfart og i tillegg klare svinger med ett lite touch ned på trimmen også

 

Stål er kult :yesnod:

Bortkastet :nonod:

men du har nok ikke like stort behov for det som på high performance båter.

 

Lykke til i letingen etter toppfart :seeya:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Prøvde også å ekstrem trimme motoren helt ut og det økte nok farten noe, men pga vind, bølger og strøm i dag er det vanskelig å angi fart men jeg kom nok noe over 31 knop. Men da sugde propellen luft i sving selv med små utslag på roret.

 

Så kanskje med tom båt og tomme tanker, uten priming og stoffing, ideel tempratur, ekstrem trim som ikke tåler sving og sist men ikke minst ny propell så vil jeg nå 33,5 knop:-)

...

Skal også sjekke opp prisen på en passende stålpropell fra USA. Stål er kult, men kanskje bortkastet på denne båt/motor kombinasjon.

<{POST_SNAPBACK}>

Du mangler et par knop på oppgitt fart. Jeg tror stoffing utgjør ca 1 knop, da er du 1 bak. Jeg tror ikke det er grunnlag for reklamasjon. Håper en innkjørt motor kan gi deg det siste ekstra...

 

Ellers er stål kult :wink:

 

Har selv 'storebror' Suzuki DF140 på en 655. Har en stålpropeller på denne, fra Winrace i Arendal. Olle Terjesen av verdens største kapasiteter på propellere... Og husk at du ofte må prøve et par kombinasjoner før du blir fornøyd, det er vel ikke så lett fra USA? Ofte må du gå ned et hakk i størrelse på stål. Da får du bedre akselerasjon, samt ofte 1-2 knop i bedre toppfart.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg muligens har uttalt meg litt uklart:

 

1. Når jeg sier at man gjerne kan ha høyere turtall en max, mener jeg selvfølgelig når man tester propellen. Da er gjerne båten ny, og uten noen ting som utgjør vekt i. Om du da har 100-200 rpm mer enn oppgitt max, blir det korrekt turtall når du fyller litt utstyr i båten.

 

2. Selvsagt MÅ man ikke trimme motoren utt når man planer, men hvis man vil oppnå max fart, så MÅ motoren trimmes ut.

 

Muligens må jeg selv justere finnen på motoren min - jeg trodde man alltid ville få noe trekk til den ene siden på ett eller annet turtall - uansett hvordan man justeret finnen. Noen som vet mer om dette?

Link to post
Share on other sites

På Skibsplast sine sider står det fart 33,5 knop med en Propell: 13x19'' mens jeg har en 3X14X21 (vanskelig å lese rett fra graveringen på propellen!). Antar 3 står for 3 blader.

 

Redigert etter søk på nettet: På Erling Sande (Suzuki) sin www sider står det faktisk 33,5 knop med 14X21 propell på 5500:

http://www.erling-sande.no/products/produc...tail.asp?ID=143

Prøvde også å ekstrem trimme motoren helt ut og det økte nok farten noe, men pga vind, bølger og strøm i dag er det vanskelig å angi fart men jeg kom nok noe over 31 knop. Men da sugde propellen luft i sving selv med små utslag på roret.

Har nå kommet til ca 14 timer gangtid.

I går i nydelig vær kom jeg opp i 32 knop og ca 5500 omdreininger!

Dvs reelt 32 knop målt med GPS som snitt.

Og da er turtallet på maks.

 

Helt klart at ekstrem trim øker farten, men det ser faktisk ut til at motoren får mer effekt etter innkjøring. Og bølgehøyde spiller en viktig rolle. Må derfor ta med flatt hav i kriteriene for å oppnå toppfart.

 

Fint å ha skipstrafikk i nærheten (Trondheim havn) slik at når det er nydelig vær og flatt hav så er det litt bølger å leke seg i:-).

 

Ser at motoren er plassert i det miderste av 5 hull i forhold til høyde på hekken. Farten vil trolig øke med å heve motoren, men det har sikkert sine bieffekter.

 

Men som tidligere nevnt er 25 knop (4300) mest aktuelt som fart.

Link to post
Share on other sites

Helt klart at ekstrem trim øker farten, men det ser faktisk ut til at motoren får mer effekt etter innkjøring. Og bølgehøyde spiller en viktig rolle. Må derfor ta med flatt hav i kriteriene for å oppnå toppfart.

<{POST_SNAPBACK}>

Vil tro du kan regne med at den "løsner" enda litt mer etterhvert som den blir mer innkjørt , 14 timer er ikke mye på en motor produsert med dagens snevre toleranser.

 

Ellers så er ikke speilblankt hav det optimale for toppfart , krusninger/små bølger gjør at skroget slipper bedre og det utgjør faktisk litt på farta.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har nå kommet til ca 14 timer gangtid.

I går i nydelig vær kom jeg opp i 32 knop og ca 5500 omdreininger!

Dvs reelt 32 knop målt med GPS som snitt.

Og da er turtallet på maks.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Gratulerer, du har en motor som yter som lovet! Skal du ha enda mer kraft ut av den, må du til med stålpropeller, evt. sammen med heving. Da får du også bedre akselerasjon og kraft til å dra tung båt.

 

Det du vil bli glad i etter hvert, er den kattemyke gangen til Suzukien. Det er ikke uten grunn at Suzuki har blitt markedsleder på 4-takt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har også Skibsplast 605, men har Suzuki DF115 og 14x21" propell. Jeg når på maks 5800 o/min og orginalinstrument (hvite) viser da 38knop. Det jeg lurer på er om dette instrumentet viser korrekt hastighet? - er det noen med GPS og tilsvarende konfigrasjon som kan si noe om dette?

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også Skibsplast 605, men har Suzuki DF115 og 14x21" propell. Jeg når på maks 5800 o/min og orginalinstrument (hvite) viser da 38knop. Det jeg lurer på er om dette instrumentet viser korrekt hastighet? - er det noen med GPS og tilsvarende konfigrasjon som kan si noe om dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok som regel noen ekstra "skryteknop" på motorfabrikantenes instrumenter. Dette er ikke spesielt nøyaktige instrument og de velger nok å la "målefeilen" gå den veien de selv mener er mest fordelaktig for fabrikken = skryteknop.

 

Det finnes sikkert et og annet instrument der ute som viser for få knop, men de har jeg for min del i alle fall inntrykk av at er i klart mindretall. Har sett instrumenter fra 3 motorfabrikanter (og flere instrumenter fra 2 av disse) som alle viste for mange knop målt mot GPS. I min SP 655 (m/DF140) viser Suzukis knopmåler 42-43 knop når GPS'en ligger å vipper mellom 37 og 38 knop. Det er etter at jeg byttet knopmåler. Den første jeg hadde viste nesten 10 knop for mye uansett hastighet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også Skibsplast 605, men har Suzuki DF115 og 14x21" propell. Jeg når på maks 5800 o/min og orginalinstrument (hvite) viser da 38knop. Det jeg lurer på er om dette instrumentet viser korrekt hastighet? - er det noen med GPS og tilsvarende konfigrasjon som kan si noe om dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ser ikke lenger på knopmåleren som er original Suzuki instrument prerigget hos Skibsplast, og som er lik for 90/115 hesteren.

Den viser for lite i lav fart og alt for mye i høy fart, faktisk så mye feil at den er totalt ubrukelig.

Dette sjekket mot GPS, men dessverre kan jeg ikke gjenngi eksakt feil margin.

Mener å ha observert tilsvarende i andre båter med orginalt instrumenter som følger utenbordsmotoren.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder slike trykklogger så er jo de også avhengig av mer eller mindre flatt strømløst vann for å fungere riktig.

Kan aldri stole på en slik knopsmåler.

Skal man sammenligne med andre eller være helt sikker som for eksempel i denne sammenhengen her, er det kun GPS som gjelder.

 

Når det er skrevet, må jeg bare nevne at jeg har opplevd en gang og måle eksakt lik (på kilometeren) hastighet på trykkloggen og GPS.

Dette var i ca 37 knop.

Jeg har en Yamaha analog klokke som viser både km og knop.

Tok med Garmin streetpilot c 320 for å teste.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Her var mange av de faktorene ved en ny båt/motor kombinasjon litt ute av lage. Men ikke mere enn at det er snakk om små justeringer for å få optimal ytelse.

 

1. En moderne 4takter vil vel måtte runde minst 50t for den er helt innkjørt, min egen Yamaha 225hk løsnet ikke helt før etter 90t.

 

2. Aluminium kontra stål propell. Stålpropellen har vesentlig tynnere blad en en alu- propell i samme stigning/diameter. Det fører til at den har mindre motstand i vannet for å gjøre samme jobben, og tynnere blad en propell kan ha bedre "veigrep" har den. Det vil også kunne merkes på bensin regninga.

 

3. Monteringshøyden på motoren på en planende båt skal være som utgangspunkt at kavitasjonsplata flukter med kjølen på båten. Man bør montere motoren slik at man har muligheten til å heve motoren inntil 2 tommer over dette, dette må man regne med å måtte prøve før man vet svaret for akkurat denne båten.

 

4. for å unngå at båten trekker til siden, må den lille finnen bakerst på kavitasjonsplata justeres. Når den står rett, så er styringen forholdsvis nøytral.

 

 

Har sikkert nevnt dette i en annen tråd tidligere, men det er basert på erfaring med raske båter jeg kjører rundt 300t i året med på full gass.

 

Bare for å ha det nevnt så finnes det en mendge forskjellige stålpropeller ute å går, alle sammen har forskjellige egenskaper. Bare Yamaha har 6 forskjelige serier til min motor, alle gir forskjellige kjøreegenskaper.

 

SÅ det er bare å spørre så skal jeg gi svar etter beste evne.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

2. Aluminium kontra stål propell.  Stålpropellen har vesentlig tynnere blad en en alu- propell i samme stigning/diameter. Det fører til at den har mindre motstand i vannet for å gjøre samme jobben, og tynnere blad en propell kan ha bedre "veigrep" har den. Det vil også kunne merkes på bensin regninga.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette har jeg faktisk aldri tenkt på :drink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Yamaha instrumentet mitt er forbausende nøyaktig, sjelden mer enn en halv knop forskjell i forhold til GPS så lenge båten er i plan. Under ca 17 knop viser det lett 3-4 knop ekstra.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...