Jump to content

Fjerne restene av en gammel fortøyningsbolt

bill12

Recommended Posts

Å fjerne den 100% for så å bruke hullet på ny, tror jeg kan bli vanskelig.

Jeg hadde borret ett hull helt inntil den gamle med fjellbor og maskin.

Så satt fast den nye bolten med ett såkalt kjemisk anker.

De gamle restene skjærer du vekk så mye som mulig med vinkelsliper først.

Om det er både stål og en form for lim som er brukt fra før, burde du bruke diamantblad, det skjærer i begge deler.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Eureka skrev for 10 timer siden:

så om det vil hjelpe å varme opp stålet til eventuelt blyet blir flytende ? 

Nei,  Med en så liten stubb er det fort å varme fjellet og det sprekker opp.

Som sagt kutt av og bor ut gammel   bolt eller kutt av og bore et nytt hull  et stykke fra,

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Enklest er ett nytt hull.....

og en øyebolt med kil som du slår ned med slegge

ytterligere ett tips

det veldig bra om du plasserer øyet så att det er riktet mot vannet ! 
fortøyer gjør du enklest med pålstek, eller dobbelline tilbake til båten,  ikke i øyet, uten rundt bolten.

se her sid 15

https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/Vastpricken/VP_Special.pdf

image.jpeg.89da60ba562802a50f74dc6e2b8317ba.jpeg

S/Y Gunga Din

bill12 skrev for 2 timer siden:

Det enkleste er vel å bore et nytt hull, men hvor "greit" er det å lage nye hull i svaberget? Dette er vel rimilg strengt?

Jeg vet ikke hvordan dine rettigheter er i forhold til den gamle bolten, berget eller fortøyning på dette stedet, eller om du har tatt deg til rette.

Men er du i tvil så snakk med grunneier.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Hvis det er så, att du absolutt vill ha ett hull med rett diameter, der det gamle er, så går det også !

det er litt ‘overkill’, men vi bruker det i anleggsbransjen, der stag etc må sitte eksakt rett !

hullkjerneboring eller diamantboring.......

ett sånnt bor går gjennom fjell, betong, armering etc

her er en youtube, på ett 400mm hull 1m dypt......men disse bor finnes i både større og mindre diameter

S/Y Gunga Din

Ove T skrev for 2 timer siden:

Det går att borra ut den gamle bulten om man med en bra bergborrmaskin borrar ett eller flera hål intill den gamla bulten. Jag har gjort det många gånger.

Og hva er hensikten med å bore mange hull, som tilsammen blir et stort hull, når det klarer seg med ett på Ø 26mm ????

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så fryktelig om å gjøre å få fjernet den gamle bolten.

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

Hvis det er så, att du absolutt vill ha ett hull med rett diameter, der det gamle er, så går det også !

det er litt ‘overkill’, men vi bruker det i anleggsbransjen, der stag etc må sitte eksakt rett !

hullkjerneboring eller diamantboring.......

ett sånnt bor går gjennom fjell, betong, armering etc

her er en youtube, på ett 400mm hull 1m dypt......men disse bor finnes i både større og mindre diameter

Milde Jesus :crazy:

Sjans å få lånt deg eit bærbart brennesett og batteridrevet vinkelsliper ? 

Eg har ingen anelse om korleis slike gamle bolter er sikra, men dersom det er støypt fast med smelta bly som foreslått, så foreslår eg at du får fatt i noko tilsats og ein kraftig øyebolt, og så sveiser du øyebolten fast oppå resten av den gamle bolten.  Og medan det er skikkeleg varme i dette så trer du spittet igjennom og tvinger den opp.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...