bill12 Startet 1.Juni.2020 Del på Facebook Startet 1.Juni.2020 Jeg må erstatte en gammel rusten fortøyningsbolt. Har dere noen tips på hvordan jeg få fjernet restene av den gamle bolten slik at jeg kan få satt inn en ny? Er det drill og metallbor som gjelder? Hullet er 26mm. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.Juni.2020 Del på Facebook Svart 1.Juni.2020 Å fjerne den 100% for så å bruke hullet på ny, tror jeg kan bli vanskelig. Jeg hadde borret ett hull helt inntil den gamle med fjellbor og maskin. Så satt fast den nye bolten med ett såkalt kjemisk anker. De gamle restene skjærer du vekk så mye som mulig med vinkelsliper først. Om det er både stål og en form for lim som er brukt fra før, burde du bruke diamantblad, det skjærer i begge deler. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Eureka Svart 1.Juni.2020 Del på Facebook Svart 1.Juni.2020 (redigert) Under seilskutetiden brukte man smelta bly nedi hølet. Var dødsstraff om man stjal blyet. er jo ikke utenkelig om det er brukt, selv i halvny tid. så om det vil hjelpe å varme opp stålet til eventuelt blyet blir flytende ? Redigert 1.Juni.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 (redigert) Eureka skrev for 10 timer siden: så om det vil hjelpe å varme opp stålet til eventuelt blyet blir flytende ? Nei, Med en så liten stubb er det fort å varme fjellet og det sprekker opp. Som sagt kutt av og bor ut gammel bolt eller kutt av og bore et nytt hull et stykke fra, Redigert 2.Juni.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nomen Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Eureka skrev for 10 timer siden: Var dødsstraff om man stjal blyet. Det er argument godt nok for å la den gamle bolten stå i fred og borre ett nytt hull😉 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Æhhhh, kom igjen, vær litt vågal! 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Kapp den gamle bolten i flukt med berget. Bor et nytt hull i berget til ny bolt. Å bore ut den gamle stålbolten blir bare prakk og tull. Det enkleste er ofte også det beste. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 (redigert) Eller kapp litt av toppen på den gamle bolten og sveis en stor øyemutter på stussen. Gjør ikke like vondt å falle på som en rett bolt. Krever litt annet verktøy og kunnskap, men hvis du har det er det enkelt. Redigert 2.Juni.2020 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
JRK Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Kanskje borre et mindre hulle og gjemge med 12mm tapp. gg så sette inn en øyeskrue? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Enklest er ett nytt hull..... og en øyebolt med kil som du slår ned med slegge ytterligere ett tips det veldig bra om du plasserer øyet så att det er riktet mot vannet ! fortøyer gjør du enklest med pålstek, eller dobbelline tilbake til båten, ikke i øyet, uten rundt bolten. se her sid 15 https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/Vastpricken/VP_Special.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bill12 Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Det enkleste er vel å bore et nytt hull, men hvor "greit" er det å lage nye hull i svaberget? Dette er vel rimilg strengt? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 (redigert) bill12 skrev for 2 timer siden: Det enkleste er vel å bore et nytt hull, men hvor "greit" er det å lage nye hull i svaberget? Dette er vel rimilg strengt? Jeg vet ikke hvordan dine rettigheter er i forhold til den gamle bolten, berget eller fortøyning på dette stedet, eller om du har tatt deg til rette. Men er du i tvil så snakk med grunneier. Redigert 2.Juni.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bill12 Svart 2.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 6 minutes ago, Jannmar said: Jeg vet ikke hvordan dine rettigheter er i forhold til den gamle bolten, berget eller fortøyning på dette stedet, eller om du har tatt deg til rette. Men er du i tvil så snakk med grunneier. Jeg er grunneier Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Generelt. Eventuell søknadsplikt gjeld òg grunneigarar.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 bill12 skrev 1 time siden: Jeg er grunneier hadde det vart mitt svaberg, så hadde jeg bare skiftet den ut...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hedwig Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Enig. Oppdater den med en ny. Argumenter med at det er vedlikehold :) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Havelle skrev 33 minutter siden: Enig. Oppdater den med en ny. Argumenter med at det er vedlikehold :) Kjør på. Bland deg et en desiliter sement, så har det gamle hullet sporløst forsvunnet. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Det går att borra ut den gamle bulten om man med en bra bergborrmaskin borrar ett eller flera hål intill den gamla bulten. Jag har gjort det många gånger. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Hvis det er så, att du absolutt vill ha ett hull med rett diameter, der det gamle er, så går det også ! det er litt ‘overkill’, men vi bruker det i anleggsbransjen, der stag etc må sitte eksakt rett ! hullkjerneboring eller diamantboring....... ett sånnt bor går gjennom fjell, betong, armering etc her er en youtube, på ett 400mm hull 1m dypt......men disse bor finnes i både større og mindre diameter Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Code0 Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Det gikk en 13 siders tråd på det juridiske i 2016. Om det står bolt der fra før spiller liten rolle. Om du er grunneier må du søke kommunen. Om du ikke er grunneier må du søke grunneier og kommunen slik jeg oppfatter det. Kjør debatt... om noen gidder... Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Ove T skrev for 2 timer siden: Det går att borra ut den gamle bulten om man med en bra bergborrmaskin borrar ett eller flera hål intill den gamla bulten. Jag har gjort det många gånger. Og hva er hensikten med å bore mange hull, som tilsammen blir et stort hull, når det klarer seg med ett på Ø 26mm ???? Jeg skjønner ikke hvorfor det er så fryktelig om å gjøre å få fjernet den gamle bolten. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Gunga Din skrev for 2 timer siden: Hvis det er så, att du absolutt vill ha ett hull med rett diameter, der det gamle er, så går det også ! det er litt ‘overkill’, men vi bruker det i anleggsbransjen, der stag etc må sitte eksakt rett ! hullkjerneboring eller diamantboring....... ett sånnt bor går gjennom fjell, betong, armering etc her er en youtube, på ett 400mm hull 1m dypt......men disse bor finnes i både større og mindre diameter Milde Jesus Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Jannmar skrev 1 time siden: Milde Jesus kan fortelle deg, att disse bor ligger vel innelukket, da de ikke brukes.......ettersom man tar seg inn de fleste sted med dem ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Sjans å få lånt deg eit bærbart brennesett og batteridrevet vinkelsliper ? Eg har ingen anelse om korleis slike gamle bolter er sikra, men dersom det er støypt fast med smelta bly som foreslått, så foreslår eg at du får fatt i noko tilsats og ein kraftig øyebolt, og så sveiser du øyebolten fast oppå resten av den gamle bolten. Og medan det er skikkeleg varme i dette så trer du spittet igjennom og tvinger den opp. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.