Jump to content

Hvor kan jeg få satt båten på land i Oslo?

Andrimner

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en seilbåt (Comfort 30) som jeg gjerne skulle fått satt på land i noen dager for litt sommerpuss. Men er usikker på hvor det er best å gjøre dette. Har aldri løftet en båt eller satt den på land før, så er ute etter et sted som kan være tilgjengelige med hjelp i forbindelse med landsettingen. Har heller ingenting av utstyr (som båtstøtter etc), så dette bør helst være tilgjengelig for evt. leie. Er det noen som har noen anbefalinger?

ÅtteGlass skrev for 3 timer siden:

I Oslo kan du få landsetting slik du beskriver hos Sjølyst Båtopplag og Karenslyst Båtopplag. Begge ligger innerst i Bestumkilen ved Skøyen. Du kan også komme opp hos Sørfonden ved Padda/Bekkelaget.

Tror de er fullbooket for sommeropptak på Karenslyst . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takk for alle svar! Nå har jeg ordnet et sted å få den på land. Kanskje jeg også kan få noen tips til hva jeg bør gjøre når den først er på land? Det jeg tenkte var å spyle, stoffe, og skifte anoder. Er det noe mer jeg bør gjøre?

(er det forresten mulig å finne ut hvilken type anode jeg trenger før båten er på land? Har en comfort 30)

Er båten ny for deg? Første gang du ser den under? 

Antar du har 25mm aksling som på min comfort 30. ( du måler det innvendig i motorrom og kjøper inn på forhånd) 
-så da trenger du en anode til aksel, 25mm 🙂

har du fast eller foldepropell ?

ta en sjekk på roret ditt. Er det tight og fint, uten slark oppe i cockpit og nede på skegget. 
sjekk roret for sprekker nedadgående i forkant. 
kommer du til at du må ta ned roret, så

skal jeg gi råd om det, om det trengs. 

før du tar den på land, gjør deg opp en formening om du bør/ må bytte skroggjennomføringer og ventiler. Les deg opp på temaet. 

du har blykjøl. 👍 sjekk kjøl for skader/ bulk i blyet. Blykjøl absorberer energi på en annen måten enn jernkjøl, så selve kjølen kan ha litt bulk på et treffpunkt. Den har et lag glassfiber utenpå seg og du vil ikke se samme "sprekken" mellom kjøl og skrog som på jernkjøl. 

ellers er det vel ikke stort annet. 

Fyr løs med spørsmål, hilsen en som har hatt comfort 30 i 10 år. 

• 2 uker senere...

Hei igjen!

Da nærmer det seg. Jeg har fått beskjed av havnesjefen om å stille med akterstaget av. Jeg var ikke klar over at dette måtte gjøres før løft - nok en ting som faller inn i kategorien "aldri gjort før" for min del. Er det noen spesielle ting jeg trenger å være obs på mtp dette? Må masten sikres på annen måte, og hvordan gjøres i så fall det?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...