Andrimner Startet 2.Juni.2020 Del på Facebook Startet 2.Juni.2020 Hei, Jeg har en seilbåt (Comfort 30) som jeg gjerne skulle fått satt på land i noen dager for litt sommerpuss. Men er usikker på hvor det er best å gjøre dette. Har aldri løftet en båt eller satt den på land før, så er ute etter et sted som kan være tilgjengelige med hjelp i forbindelse med landsettingen. Har heller ingenting av utstyr (som båtstøtter etc), så dette bør helst være tilgjengelig for evt. leie. Er det noen som har noen anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Har en kompis som har båten oppe på Holmen Slipp i Asker. De har bukker. http://www.holmenslipp.com Ev kan du høre med Asker Marina i Leangbukta. de tar 170kr pr fot for løft opp/ned, 3 dager på land og bukker. For din båt blir det 5100kr https://askermarina.no/tjenester-utleie kk Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 I Oslo kan du få landsetting slik du beskriver hos Sjølyst Båtopplag og Karenslyst Båtopplag. Begge ligger innerst i Bestumkilen ved Skøyen. Du kan også komme opp hos Sørfonden ved Padda/Bekkelaget. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Og bor du på disse kanter av byen, er også Sonskilen Båthavn oppe og går. Var nedom i dag, full rulle med båter opp og ut. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 (redigert) ÅtteGlass skrev for 3 timer siden: I Oslo kan du få landsetting slik du beskriver hos Sjølyst Båtopplag og Karenslyst Båtopplag. Begge ligger innerst i Bestumkilen ved Skøyen. Du kan også komme opp hos Sørfonden ved Padda/Bekkelaget. Tror de er fullbooket for sommeropptak på Karenslyst . . . Redigert 2.Juni.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Code0 Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Blommenholm båtforening https://blommenholmbatforening.no/Informasjon/Tilfeldigeløft.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 2.Juni.2020 Del på Facebook Svart 2.Juni.2020 Oksenøya marina: https://oksenoyamarina.no Sitér dette innlegget Link to post
Andrimner Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Takk for alle svar! Nå har jeg ordnet et sted å få den på land. Kanskje jeg også kan få noen tips til hva jeg bør gjøre når den først er på land? Det jeg tenkte var å spyle, stoffe, og skifte anoder. Er det noe mer jeg bør gjøre? (er det forresten mulig å finne ut hvilken type anode jeg trenger før båten er på land? Har en comfort 30) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Drev eller aksling? Bytte olje på drevet. Foldepropell? Demontere og rengjøre. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Andrimner skrev 56 minutter siden: Nå har jeg ordnet et sted å få den på land. Hvor endte du? Har du pris? Greit å vite ifht å sammenligne priser andre steder. kk Sitér dette innlegget Link to post
Andrimner Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Dronningen, 5680 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Er båten ny for deg? Første gang du ser den under? Antar du har 25mm aksling som på min comfort 30. ( du måler det innvendig i motorrom og kjøper inn på forhånd) -så da trenger du en anode til aksel, 25mm 🙂 har du fast eller foldepropell ? ta en sjekk på roret ditt. Er det tight og fint, uten slark oppe i cockpit og nede på skegget. sjekk roret for sprekker nedadgående i forkant. kommer du til at du må ta ned roret, så skal jeg gi råd om det, om det trengs. før du tar den på land, gjør deg opp en formening om du bør/ må bytte skroggjennomføringer og ventiler. Les deg opp på temaet. du har blykjøl. 👍 sjekk kjøl for skader/ bulk i blyet. Blykjøl absorberer energi på en annen måten enn jernkjøl, så selve kjølen kan ha litt bulk på et treffpunkt. Den har et lag glassfiber utenpå seg og du vil ikke se samme "sprekken" mellom kjøl og skrog som på jernkjøl. ellers er det vel ikke stort annet. Fyr løs med spørsmål, hilsen en som har hatt comfort 30 i 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
Andrimner Svart 6.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Første gang jeg ser den under, ja! Vet jeg hsr foldepropell, men vet lite annet. Men takk for tips om anode, da vet jeg det! Er det da slikat anoden sitter på selve akslingen? Og takk for alle andre pointers! :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Anode mellom propell og den som holder aksling, - som jeg ikke husker navnet på. sånn ser opplagring for roret ut. Nedre feste. Der kan det bli litt romslig og slark, samme med den oppe i cockpit ved rorkult. Sitér dette innlegget Link to post
Andrimner Svart 6.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Fantastisk! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Har forøvrig en tråd i forumet som gikk over flere år. Tror den het "Comfort30 mitt prosjekt. " Sitér dette innlegget Link to post
Andrimner Svart 7.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Den har jeg lest med stor interesse :) Sitér dette innlegget Link to post
Andrimner Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2020 Hei igjen! Da nærmer det seg. Jeg har fått beskjed av havnesjefen om å stille med akterstaget av. Jeg var ikke klar over at dette måtte gjøres før løft - nok en ting som faller inn i kategorien "aldri gjort før" for min del. Er det noen spesielle ting jeg trenger å være obs på mtp dette? Må masten sikres på annen måte, og hvordan gjøres i så fall det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.