hjvyda98y Startet 3.Juni.2020 Del på Facebook Startet 3.Juni.2020 Hei, eg har ein seglbåt som har ligget alt for lenge i vatnet og trenger ny bunnsmøring. Båten er så langt grovskrapt og høgtrykksspylt og satt i båtkrybbe. Eg er usikker på kva bunnstoff som er på ifrå før, men tenker foreløpig følgende framgangmetode for ny behandling: (HER TAR EG MEIR ENN GJERNE IMOT KORREKSJONER) - slipe over med eksentersliper p80-papir - slipe over med eksentersliper p240-papir - spyle over (med høgtrykkspyler om den når bort) - vaske over med aceton på mikrofiberkluter - tape vannlinja med blå maskeringstape - påføre epoxygrunning JOTUN YACHTING ANTIPEST A+B 2,5 l (håper 2,5l er nok, alt stoff påføres forøvrig med 100 mm mohair-rulle frå biltema) (EG VEIT IKKJE KOR MANGE LAG) - påføre JOTUN NONSTOP II (har overtatt sju 0,75-span med marineblå, ved neste sesong tenker eg å påføre nytt lag i ny farge slik at eg kan sjå kor det blir nedslitt deretter) (EG VEIT IKKJE KOR MANGE LAG) Høyres dette ut som eit brukende utgangspunkt til framgangsmetode eller bør eg tenke nytt? Videre er eg usikker på om eg bør gjere meir behandling på kjølen. Som det visest på bildene har det løsnet heilt inn til glassfiberen under spyling. Eg håper ikkje det er eit faresignal. Og så er eg usikker på om kun epoxygrunning og bunnsmøring er nok. Her krysser eg fingrene for at det er noken her som veit kva som er forsvarlig framgangsmetode i et slikt tilfelle. Angående propellen tenker eg ihvertfall å sette på nye anoder. Om det bør meir vedlikehold til tar eg gjerne imot veiledning. Med vennlig hilsen til forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Hei, Ser for meg ut som en Maxi 95 ? Å legge epoxyprimer utenpå gammelt bunnstoff kan fort bli veldig feil. Tynneren i epoxyen kan få det gamle bunnstoffet til å koke, og hensikten med epoxyprimer er å lage et vanntett lag mot glassfiberen. Skal du legge epoxyprimer må alt gammelt bunnstoff bort. Det er mye jobb ! Jeg ville skrapt bort løst bunnstoff og slipt litt på overgangene dersom det er et tykt lag bunnstoff. Bruk gjerne en vinylprimer - to strøk. Deretter to strøk med selvpolerende bunnstoff - ferdig. Du trenger heller ikke en dyr mohair rulle, men kjøp en rulle som tåler tynneren i bunnstoffet. De billigste løser seg opp og det blir bare klin. Du trenger normal ikke slipe før du legger på nytt bunnstoff - sørg bare for at det er rent, tørt og relativt støvfritt. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Jeg har brukt denne med meget godt resultat. Enklere blir det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
hjvyda98y Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Takk! Kva merke er det? (slik at eg kan søke det opp) Sitér dette innlegget Link to post
hjvyda98y Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 (redigert) 1 hour ago, Lysekil said: Hei, Ser for meg ut som en Maxi 95 ? Å legge epoxyprimer utenpå gammelt bunnstoff kan fort bli veldig feil. Tynneren i epoxyen kan få det gamle bunnstoffet til å koke, og hensikten med epoxyprimer er å lage et vanntett lag mot glassfiberen. Skal du legge epoxyprimer må alt gammelt bunnstoff bort. Det er mye jobb ! Jeg ville skrapt bort løst bunnstoff og slipt litt på overgangene dersom det er et tykt lag bunnstoff. Bruk gjerne en vinylprimer - to strøk. Deretter to strøk med selvpolerende bunnstoff - ferdig. Du trenger heller ikke en dyr mohair rulle, men kjøp en rulle som tåler tynneren i bunnstoffet. De billigste løser seg opp og det blir bare klin. Du trenger normal ikke slipe før du legger på nytt bunnstoff - sørg bare for at det er rent, tørt og relativt støvfritt. Maxi 95 er korrekt! Godt observert. Og tusen takk for råd! Eg har noken 100 mm syntetiske maleruller liggende, så fint viss eg kan bruke dei. Takk. Her er korrigert framgangsmetode så langt (om eg har forstått innspelet riktig): - slipe over med eksentersliper og for hånd (80p så 240p) - spyle over med vatn - vaske over evt. over med BUNNSTOFFJERNER, og deretter med ACETON påført microfiberkluter - legge på JOTUN ANTIPEST A+B (epoxyprimer) i dei områda glassfiberen er eksponert (to lag? Håper ikkje det koker i overgangene?) - tape vannlinja med maskeringstape - legge JOTUN VINYLPRIMER på heile bunnen i to lag (satser på 2,5 l som skal dekke 9,5-27 m2 er nok?) - legge på JOTUN NONSTOP II i to lag (ny farge over til neste år) - fjerne tape Håper eg har tolket innspelet riktig. Eg er lurer forsåvidt på om det er nødvendig med bunnstofjerner når eg likevel ser for meg at eg sliper ganske grundig? Trenger det inn og løsner områder uten god nok heft kanskje? Åpent spørsmål. Edit 1: Leste igjennom ei gong til, eg skal sjekke opp i dei rullene eg har om eg trenger nye (med tanke på løysemiddel). Edit 2: Er det forskjell på INTERNATIONAL EPOXYPRIMER og JOTUN EPOXYPRIMER, og er førstnevte evt. kompatibel med Jotun-produkt? Edit 3: Er ALUMINIUMSOLJE et produkt eg bør smøre propellen inn med, kanskje? Redigert 3.Juni.2020 av hjvyda98y (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 hjvyda98y skrev for 1 time siden: - slipe over med eksentersliper p80-papir - slipe over med eksentersliper p240-papir Dropp p240. p80 gir best feste og slipesporene dekkes av primeren. Det verste som kan skje er at den ikke får feste og begynner å flake av. hjvyda98y skrev 26 minutter siden: legge JOTUN VINYLPRIMER på heile bunnen i to lag Eller enig med @Lysekil i at alt bunnstoff må bort. 2-komponent kan ikke smøres på 1-komponent, spesielt ikke på bunnstoff. 1-komponent primer må aldri brukes på plastbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 (redigert) Bunnstoff fjerner er for å fjerne alt bunnstoff. Om det ikke er veldig mange lag med gammelt bunnstoff er det unødvendig. - skrap løst bunstoff . ( husk vernebriller og maske) - slip overganger mellom bunnstoff og bar gelcoat med 80 papir - finere korning gir ikke bedre resultat, bare mere jobb - spyl bort støv, og la tørke godt - bruk to lag vinylprimer på bar gelcoat. Om du kommer litt inn på gammelt bunnstoff så er det ok. - To lag med Jotun eller annet selvpolerende. Selvpolerende bunnstoff kan legges rett på annet selvpolerende eller rett på hardt bunnstoff. Du trenger ikke sperreskikt med vinylprimer over det hele. Bortkastet jobb og penger. Om det ikke er hull på gelcoaten ville jeg holdt meg unna epoxy. Aceton og mikrofiber er heller ikke noen god ide - løser opp bunnstoffet og det blir skikkelig griseri. Redigert 3.Juni.2020 av Lysekil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hjvyda98y Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Korrigert versjon 1.2, framgangsmetode: - slipe over bunn og overgang til gelcoat med eksentersliper og for hånd med p80 - spyle godt over med vatn og la tørke - legge på JOTUN ANTIPEST A+B (epoxyprimer) i dei områda glassfiberen er eksponert - legge på to lag JOTUN VINYLPRIMER på eksponert glassfiber oppå påført epoxyprimer - tape vannlinja med maskeringstape - legge på to lag JOTUN NONSTOP II (selvpolerende) i to lag (ny farge over til neste år) - fjerne tape Takk Lysekil og Ingar! Forresten, med tanke på gelcoat og epoxyprimer, der det er bar glassfiber antar eg det ikkje er noko som helst. Bør eg ikkje då bruke epoxyprimer med tanke på plastpest, eller bør vinylprimer vere nok? Eg spør kun for å vere sikker på at eg forstod riktig. Edit: småfiks Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 (redigert) Enig i din siste versjon. Klart du kan bruke litt epoxy på eksponert gelcoat, om du har best tro på det, men vinylprimeren er også vanntett. Som Ingar også skriver - Skal du bruke epoxyprimer er kravet til forarbeide et helt annet. Da må det slipes ned til helt ren gelcoat og avfettes med aceton Om det derimot er småskader i gelcoaten kan du bruke epoxysparkel på slike småskader . Slip bort løst materiale, vask med aceton og sparkle opp. Båten din er jo noen år, og har den ikke fått plastpest til nå kan du ta akkurat det problemet med stor ro. Jeg har hatt seilbåt i 45 år - alltid i sjøen hele året og uten tegn til plastpest. Redigert 3.Juni.2020 av Lysekil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hjvyda98y Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Tusen takk for råd. Dette er fyrste gong eg tar for meg båtpuss og har ingen erfaring ifrå før. Eg setter stor pris på at noken som deg uttaler seg. Eg skal vurdere/lese på nett, litt til om eg tar til å påføre epoxyprimer, og skal isåfall passe godt på å holde meg inne på glassfiberen. Med vinylprimeren så vil eg påføre litt meir liberalt ettersom den ikkje kan gjere nokon skade om det smøres litt utover (slik eg har forstått det). Versjon 1.3: - slipe over bunn og overgang til gelcoat med eksentersliper og for hånd med p80 - spyle godt over med vatn og la tørke - legge på to lag JOTUN VINYLPRIMER på eksponert glassfiber (muligvis òg litt på områder som ser litt meir nedslitt ut?) - tape vannlinja med maskeringstape - legge på to lag JOTUN NONSTOP II (selvpolerende) i to lag (ny farge over til neste år) - fjerne tape Takk forum! Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Husk god pustemaske og briller. Å tørrslipe hele bunnen for bunnstoff er skikkelig ugreit for både det ene og det andre.... I vår marina er det rett og slett forbudt, uten å pakke inn båten først. Jeg har hatt gode resultater med en skarp og god skrape. Det tar tid, men gir et godt resultat uten alt for mye helseskadelig støv. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 hjvyda98y skrev for 2 timer siden: Takk! Kva merke er det? (slik at eg kan søke det opp) Du kan bestille den her: https://www.westsystem.no/p/13451/bunnstoffjerner---1852?gclid=Cj0KCQjwlN32BRCCARIsADZ-J4vNZUaoOfDqV9rotSFv5rWAOWQ2jqNeb5kRACXfiaIQS4j59UNzbi0aArPaEALw_wcB Tar alt utenom primer. Sitér dette innlegget Link to post
hjvyda98y Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Eg har ei 3M HALVMASKE, Håper det er godt nok sammen med vernebriller, og så kan eg skaffe meg ein ENGANGSKJELEDRESS i tillegg. Med tanke på støv har eg ein stor presenning eg kan legge over den sida eg jobber på (Den er kanskje nyttig for å få skygge og om eg påfører epoxyprimer også forsåvidt). Imorgon er det meldt litt regn så eg kan ta pussinga då. Eg håper det hjelper litt imot støving rundt meg. Høyres det forsvarlig ut? Sitér dette innlegget Link to post
hjvyda98y Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 9 minutes ago, LuckyFalls said: Du kan bestille den her: https://www.westsystem.no/p/13451/bunnstoffjerner---1852?gclid=Cj0KCQjwlN32BRCCARIsADZ-J4vNZUaoOfDqV9rotSFv5rWAOWQ2jqNeb5kRACXfiaIQS4j59UNzbi0aArPaEALw_wcB Tar alt utenom primer. Tusen takk LuckyFalls, dette produktet virker fantastisk! Eg skal ha det i mente, men i denne omgang så trur eg at eg forsøker å legge utenpå eksisterende bunnstoff, slik som etter veiledning frå Lysekil i versjon 1.3. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Om du vil spare noen hundrelapper på bunnstoffjerneren så kjøper du kaustiksoda på dagligvaren og tapetlim og blander din egen malingsfjerner. Virkestoffet er det samme. Sitér dette innlegget Link to post
hjvyda98y Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 1 minute ago, Hper said: Om du vil spare noen hundrelapper på bunnstoffjerneren så kjøper du kaustiksoda på dagligvaren og tapetlim og blander din egen malingsfjerner. Virkestoffet er det samme. Interessant. Det òg skal eg hugse! Sitér dette innlegget Link to post
bedre etusiast Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Ville ikke ha brukt acetone ihvertfall. Kan fort skade gelcoaten Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Hper skrev for 2 timer siden: Om du vil spare noen hundrelapper på bunnstoffjerneren så kjøper du kaustiksoda på dagligvaren og tapetlim og blander din egen malingsfjerner. Virkestoffet er det samme. Min konklusjon er at dette er en myte. Høres tilforlatelig ut, men fungerer ikke. Omtrent som rådene om å rense motoren med oppvasktablett. https://baatplassen.no/i/topic/56436-egenprodusert-malings-og-bunnstoffjerner-abs-ingen-virkning Når jeg fraråder bruk av 1-komponent er det fordi det vil bli et enda verre he***te om man senere vil fjerne alt ned til gelcoat. Antagelig er båten smurt med selvpolerende (kom for 40 år siden) og da er det bare å smøre nytt oppå. Normalt går det bra å smøre selvpolerende oppå hardt bunnstoff også. Ganske vanlig faktisk å bruke hardt på første strøk etter epoxybehandling. (Men vil ikke anbefale akkurat det.) bedre etusiast skrev 1 time siden: Ville ikke ha brukt acetone ihvertfall. Kan fort skade gelcoaten Så lenge det er snakk om under vannlinjen stemmer ikke dette, er nettopp aceton man skal bruke. Eneste som kan skje er at den blir matt, noe som er en fordel. Sitér dette innlegget Link to post
hjvyda98y Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 47 minutes ago, Ingar said: Så lenge det er snakk om under vannlinjen stemmer ikke dette, er nettopp aceton man skal bruke. Eneste som kan skje er at den blir matt, noe som er en fordel. Ein skal ikkje dømme ei bok etter omslaget, men når eg ser du har over 12000 poster så begynner eg å lure på om eg skal gå over bunnsmøringa med aceton likevel. Gir det bedre heft? Eller har det andre fordeler kanskje? Videre når det kjem til å evt. gå over med aceton på glassfibere/gelcoaten (på kjølen) så lurer eg på korleis eg bør gå fram? Burde eg i så tilfelle fukte ein mikrofiberklut med aceton og stryke forsiktig over nokre få gonger før ein begynner med primer? Og forresten, eg las ein av dine tidl. poster her. Forstår eg det riktig at du synest du eg burde fjerne alt bunnstoff heilt inn til glassfiberen/gelcoaten eller var det berre eit alternativ? Kva tenker du evt. om å pusse over og fortsette med bunnstoff ? Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Om du ikke skal knive på de lokale onsdagsregattaene så er det ikke verdt innsatsen å skrape båten rein inn til gelcoat med mindre bunnen er total katastrofe, noe bildene ikke viser. På litt eldre båter er det fort vekk en del andre ting en kan bruke tiden på ;-), også ting som gir mer fart enn å ha en bunn slett som en barnerumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2020 Del på Facebook Svart 3.Juni.2020 Ingar skrev for 5 timer siden: 1-komponent primer må aldri brukes på plastbåt. Hvorfor ikke? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hjvyda98y Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Ferdig resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.