Jump to content

Problemer med vannpumpe på Yamaha 60FEO 1990 2-takt

Herman_Baat

Recommended Posts

Hei, er ny på dette forumet. Er ny i "båtgamet" og har kjøpt meg en 70-talls Silver Viking 17-fot båt med ødelagt motor jeg solgte, kjøpte meg så en Yamaha autolube 60hk 1990 motor. Motoren hadde ikke blitt brukt på over 3år og ble kjøpt usett og uten garanti. Motoren hadde satt seg, men med WD-40 og 2-taktsolje i alle sylinderne og forsiktig lirking fram og tilbake fikk jeg den fri, den starter og går greit, men litt røft. Jeg har hele tiden brukt spylemoffe på den og har hatt kjølestråle (tell tale). Når jeg skulle teste motoren på vannet oppdaget jeg hat jeg ikke hadde kjøestråle lenger og avsluttet derfor turen raskt.

Har nå gjort følgende:

• Tatt av undervannshuset og blåst igjennom hele blokka med trykkluft og vann for å sjekke at det ikke er noen blokader
  • Også testet at vannet renner fritt fra vanninntaket til vannpumpen
  • Kjøpt med en tønne jeg kan ha motoren i for å teste med vannpumpen
  • Byttet impeller (gamle så fin ut), men den nye ble umidelbart bøyd og ser ikke bra ut, tror jeg installerte den feil. Glemte blant annet å smøre den inn med fett
  • Termostaten er tatt ut og kokt i vann, den er konstantert tilfredstillende

Når motoren kjøres i tønna kommer det "røyk" ut av vannstrålehullet. Røyken ser ikke ut som eksos, mere som vanndamp. Er dette bare vann i blokka som fordamper av varmen?

Jeg lurer på om jeg må bytte hele vannpumpa? Har aldri sett en vannpumpe før, men min ser litt ødelagt ut og hullet i den metallkoppen er ikke sentrert, men sånn skal det kanskje være?

Legger også ved noen flere bilder og videoer jeg har lastet opp på min dropbox pga begrensning her: Bilder på min dropbox

IMG_3212.JPG

IMG_3214.JPG

IMG_3215.JPG

IMG_3217.JPG

IMG_3219.JPG

Redigert av Herman_Baat
Lagt til informasjon om termostat (see edit history)
Skrotnisse skrev for 1 time siden:

Har du hatt av silen på vanninntaket og sett at det ikke ligger noe inni der ? Gamle impellerbiter kanskje ?

Hvor er den silen, på undervannshuset? Hvis du tar en titt på videoene som ligger på dropbox kan du se at vannet renner fint igjennom undervannshuset.

Impeller skal ikke ha fett, men det er viktig at den tetter godt på hver side

(flate side). For tykk pakning f. eks. vil føre til at impeller pumper dårlig.

Kjenner ikke denne motoren, men det er ofte at trykkrøret fra pumpen til

motorblokka sitter i en kon med tetting der du skyver det sammen når du

monterer undervannshuset. Kanskje den ikke er tett?

Pumpen hadde for øvrig lite eksenter-forskjell i forhold til det jeg har sett før,

men jeg går ut ifra at den er konstruert sånn og at det ikke har forandret seg.

Redigert av paxo (see edit history)

Er det noen o-ringer på stigerør oppe ved blokka? Se etter et spor i stigerør. Der skal det vanligvis sitte en o-ring. Mangler denne får du ikke vannet gjennom blokka. Er vel en o-ring nede ved impellerhus og...

Det er jo en gummipakning på impellerhus på bildet. Er den tett mot stigerør? Bytte.

Slå opp en delekatalog på nett og sjekk.

Du har sef. passet på at kilen til impeller står på plass?

Redigert av jerognal (see edit history)
Herman_Baat skrev for 6 timer siden:

Hvor er den silen, på undervannshuset? Hvis du tar en titt på videoene som ligger på dropbox kan du se at vannet renner fint igjennom undervannshuset.

En svart perforert plate på hver side av undervannshuset, under kavikasjonsplaten. Èn skrue som holder begge sammen. Van kan godt sildre nedover, men om impeller får alt vannet den trenger er ikke sikkert likevel. Uansett, veldig fort gjort å sjekke...

paxo skrev for 14 timer siden:

Impeller skal ikke ha fett, men det er viktig at den tetter godt på hver side

(flate side). For tykk pakning f. eks. vil føre til at impeller pumper dårlig.

Kjenner ikke denne motoren, men det er ofte at trykkrøret fra pumpen til

motorblokka sitter i en kon med tetting der du skyver det sammen når du

monterer undervannshuset. Kanskje den ikke er tett?

Pumpen hadde for øvrig lite eksenter-forskjell i forhold til det jeg har sett før,

men jeg går ut ifra at den er konstruert sånn og at det ikke har forandret seg.

I følge orginal Yamaha manual (Linket i innlegg Nr. 3, side 121 i pdf) Står det følgende under "Water Pump Installation": "Grease the impeller and install the water-pump housing, turning the drive shaft clockwise, then tighten the bolts.

Røret som går fra vannpumpa til motoren er bare trygt ned i en gummiforing på toppen av vannpumpa. Du kan se gummiforing i siste bilde i førsteposten. Vet ikke helt hvordan jeg greier å kontrollere at den er tett siden når man monterer undervannshuset må man line-opp akslingen, vannrøret og girstaget. Alt går i hverandre når man får den på plass, men da ser man ikke om alt sitter perfekt. Regner med det ikke går så lett å skru undervannshuset på om ting ikke er der de skal.

jerognal skrev for 13 timer siden:

Er det noen o-ringer på stigerør oppe ved blokka? Se etter et spor i stigerør. Der skal det vanligvis sitte en o-ring. Mangler denne får du ikke vannet gjennom blokka. Er vel en o-ring nede ved impellerhus og...

Det er jo en gummipakning på impellerhus på bildet. Er den tett mot stigerør? Bytte.

Slå opp en delekatalog på nett og sjekk.

Du har sef. passet på at kilen til impeller står på plass?

Ikke slik jeg har fortsått. Er kun gummiring i selve vannpumpa som stigrøret presses ned i. Har sjekket i Yamaha's delekatalog, men der greier jeg ikke å finne bilde av stigrøret. Kun ikke huske å sett at det er noe spor for o-ring der, men kan dobbeltsjekke. Røret er jo konisk på enden og presses ned i gummiforinga i vannpumpa.

Skrotnisse skrev for 11 timer siden:

En svart perforert plate på hver side av undervannshuset, under kavikasjonsplaten. Èn skrue som holder begge sammen. Van kan godt sildre nedover, men om impeller får alt vannet den trenger er ikke sikkert likevel. Uansett, veldig fort gjort å sjekke...

Skal ta den frahverandre etterpå. Når jeg bruker spylemoffe, så plasseres jo den over denne da. Og den kjøler fint når jeg bruker spylemoffe.

autohelm skrev for 11 timer siden:

Sjekket att impeller ikke har løsnet i bosset?  Kan jo teste pumpen montert med drill til hjelp. Kan jo også være att powehead'n må av siden det kom mye vann fra stammen. Har du koblet vann på røret i stammen? Sjekk att pumpen ikke er oval. Har du en sprengskisse så kan du jo dobbeltsjekke om alt er i pumphuse

Bosset? Altså at impeller sitter på den "keyen" som sitter på akslingen? Har prøvd å sette drill på akslingen, men den sliter med å få grep og jeg er redd for å ødelegge sporene i akslingen. Har bestilt meg "Drive Shaft Holder", men den kommer vel ikke før båtsesongen er ferdig. I forhold til det vannet (regner med du så det på videoen på dropbox?) Det er faktisk bensin som lakk fra nederste forgasser, det er fikset nå. 

Legger ved sprengskisse av vannpumpe her. Alle deler er der, men fra 19 og nedover sitter det jo i undervannshuset og det skal brukes spesialverktøy etc for å fjerne det. Nr. 16 sitter forøverig fast i plastikk vannpumpehuset da.

Capture.JPG

Jeg synes det ser ut som det har vert varmgang i det vannpumpehuset, har du forsøkt å plukke ut crome inlegget ?

Cromeinlegget skal kun sitte festet med litt pakningstoff, og fliken som stikker opp .

Blir motor feks kjørt tørr, så blir innlegget så varmt at det vrir seg meg klokken i plasten, kommer ut av senter og setter seg fast.

Jeg ville byttet alt du viser på bildene.

Edit: Gummitetningen finner du på neste bilde i delekatalogen.. er noe lignende 663-44365 hvis jeg ikke husker feil. Husk å pusse vannrøret glatt utvendigt, og stryke på litt fett før montering.

Redigert av Kasper22 (see edit history)
Kasper22 skrev for 17 timer siden:

Jeg synes det ser ut som det har vert varmgang i det vannpumpehuset, har du forsøkt å plukke ut crome inlegget ?

Cromeinlegget skal kun sitte festet med litt pakningstoff, og fliken som stikker opp .

Blir motor feks kjørt tørr, så blir innlegget så varmt at det vrir seg meg klokken i plasten, kommer ut av senter og setter seg fast.

Jeg ville byttet alt du viser på bildene.

Edit: Gummitetningen finner du på neste bilde i delekatalogen.. er noe lignende 663-44365 hvis jeg ikke husker feil. Husk å pusse vannrøret glatt utvendigt, og stryke på litt fett før montering.

Jeg tror du har rett. Tok ut chrome innlegget nå. Måtte dores ut fra toppen, og satt godt. Plastikken er helt glinsende som kan antype at det har vært varmt. Tror jeg bare må kjøpe ny vannpumpe altså med plastlokket. Ser i delekatalogen at "water pump repair kit" ikke inneholder plastlokket til pumpa. Finner dog aftermared kits på ebay som inkluderer alt, men er uaktuelt å vente til etter sesongen med å fikse det. Tenker jeg tar kontakt med lokal Yamaha forhandler.

IMG_3254.JPG

IMG_3255.JPG

IMG_3256.JPG

IMG_3257.JPG

Korsfjord skrev for 2 timer siden:

Jeg kjøpte komplett sett med impeller, pumpehus, pakninger og bolter hos eurofritid.no til min Johnson 30 hk. Tok bare et par dager før jeg hadde det i posten. 

Fant dessverre ikke noe på eurofritid til min motor, fant derimot på Ravns Garasje som stemmer med delenr i Yamaha katalog, dette er også uorginalt kit som inneholder plastikklokket også, har bestilt dette nå.

• 2 uker senere...

Oppdatering: Besilte vannpumpekitet som jeg linket i posten over. Fikk så beskjed at det ikke var på lager og at det van ukjent ventetid på å skaffe den. De tilbydde meg å oppgradere til orginalt kit til samme pris noe jeg takket ja til. Problemet er at når jeg mottok pakken i går så innser jeg at orginalt kit (6H3-W0078-00) ikke inneholder vannpumpehuset. Har tatt kontakt med Ravns garasje nå og de skal se på det. Har også tatt kontakt med lokal yamaha forhandler angående å kjøpe bare vannpumpehuset (6H3-44311-00) løst, de skulle ha 375kr, men ikke på lager i Europa og må beregnes 2-3 uker ventetid. 2-3 uker er jo veldig lenge i båtsesongen. Usikker på hva jeg skal gjøre nå.

[LØST] Fikk ta i et vannpumpehus på finn.no og byttet nå. Nå kjøler motoren fint, men oppdaget at den kun går på 1/3 syllindere så nå må dette fikses. Nederste syllinder virker som har dårlig kontakt med tennplugghetta, men øvre vil ikke tenne. Har testet alle 3 pluggene på alle 3 coilene og alle gnister fint. Skal Bytte om coiler idag for å eliminere hva som er problemet.

Vedlagt er bilde av brukt vannpumpehus som løste problemet. 

IMG_3306.JPG

IMG_3307.JPG

IMG_3308.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...