Jump to content

Lydisolere Motorrom i tresnekke - Marna R1 Motor

Marna R1 Krsand

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Grimstadsnekke med en Marna R1 motor. Denne bråker litt mer en jeg vil og tenker å lydisolere motorkassa. 

Legger ved et bilde. Det skal ikke lydisoleres 100%, men jeg skal prøve å redusere støy et par desibel. 

Må jeg være forsiktig med å isolere da motoren kan gå varm ? Den er vannavkjølt men jeg har desverre alt for liten kunnskap/erfaring da dette er min første trebåt. 

Har noen gjort dette før, hva brukte du da til å isolere med?

Takker masse for eventuelle svar/tips!

Mvh Niklas

102967216_902652110250512_2894035473276076032_n.jpg

83341548_256494452350376_9084078503619461120_n.jpg

Lyden i slike gamle snekker dannes to steder. Den ene kilden er fra sjølve motorkassa, og den direkte lyden av motor. Den andre er lyden som forplanter seg gjennom skroget fra de trebjelkene maskina er festa i og langs bunnstokker, kjøl, hudbord. Den første lyden inneholdet noen skarpe toner og "ping", særlig ved høyt turtall. Den andre er det lite å gjøre med, og er mer bassaktig og den en hører fra land - den koslige snekkelyden. Du kan dempe "pinget" fra maskina ved å legge dempere på kasseveggene. Nå ser det ut som at det er lause sider i kassa (med kastekroker på), mens akterveggen er perforert av de ymse røra til kjøling og styringsdeler. Med denne utforminga kan du ikke gjøre mye på akterveggen uten å bygge om - som jeg ikke hadde giddet å gjøre. Skapdørene på sidene kan sjølsagt dempes med støymatter. Hvordan lokket er ser jeg ikke, men det kan kanskje være det eneste tiltaket som gir en liten, men signifikant effekt. Støymatter selges de fleste steder der de har båtutstyr, mellom anna Biltema og Maritime. Disse er blanke uttapå og har et slags isolerende steinullaktig gummistoff inni. De kan limes rett på ei treflate med kontaktlim. Du sørger for at lokket, med matta pålimt, passer eksakt nedi karmen som kassa danner, gjerne vha egna tape (noe blankt og metallaktig). Den blanke overflata på isoleringsmatta vil ikke ta opp varme. Jeg har "alltid" brukt slike, og regner ikke med at dette øker temperaturen i maskina. Kjølinga er jo termostatstyrt og slås på når temperaturen stiger over et visst nivå. 

I min(e) båt(er) er lyden mest påfallende nede i båten, inne i kabin, eller forut for maskina på samme høyde som denne. Over maskina avtar lyden kjapt, særlig om du har en liten vegg der. Det avhenger altså svært mye hvor du er i båten. Om det blir svært mye lyd, kan du bygge om kassa, så du kan ha støymatter i hele, eller rett og slett gå på 3/4 fart. Det siste er det jeg vanligvis gjør.  

https://www.maritim.no/lydfelleskum-m-folie

Redigert av Erik AN (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...