FRH Startet 4.Juni.2020 Del på Facebook Startet 4.Juni.2020 Jeg har en Scand 27 Tropic med en D4 225 og har hatt denne i 3 år. Det er ingen form for måling av batteribanken annet enn spenningsmåleren på panelet når tenningen er på. Denne viser forøvrig en spenning på 13,6 når motoren er i gang, noe jeg mistenker kan være litt lite. Jeg har 1 AGM startbatteri på 50 AH og 1 Lithium forbruk på 150 AH. Disse var nye i 2016. Jeg har tatt test på begge og de er bra. Jeg har en hovedbryter som gir strøm fra begge batteriene på den ene posisjonen og den andre gir strøm fra kun det ene. Vet ikke fra hvilket dette er da bryteren sitter knotete til. Har opplevd at det ikke har vært strøm nok på denne instillingen da jeg forsøker å starte opp, men det går bra når begge er innkoblet. Før jeg satt i landstrøm hadde jeg 12,2 V på det ene og 12,9 når de var koblet sammen noe jeg vet var for lite. I tillegg har jeg 2 brytere til. En til Engine og en til forbruk. Begge disse må være på når jeg skal starte. Og dette er problemet mitt. Jeg har ikke den sikkerheten at jeg kan starte kun ved å slå på engine. Har ikke lykkes å finne en maritim elektriker her i Vestfold. Noen som har noe tips til elektriker, evt til oppsett av overvåkning av batteribank og oppsett? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Det du trenger er muligens et tilstrekkelig stort startbatteri. 50 At til start av en D4 høres da alt for lite ut. Sitér dette innlegget Link to post
FRH Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Ja, mistenkte det. Jeg får et spenningsfall på baugthruster og opplever at denne dør ut litt også. Så da er vel denne koblet til startbatteriet i tillegg, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Ett 50Ah batteri er nok alt for lite til en D4. Sitér dette innlegget Link to post
FRH Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Det står 1000 A og 50 AH på batteriet. Noen som vet hva som er anbefalt startbatteri til denne motoren hvis jeg i tillegg har vinsj og thruster tilkoblet? Det skal sies at jeg bruker thruster veldig lite :) Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Jeg hadde et 75Ah vanlig bly startbatteri på min D4 225. Men truster hadde eget batteri. Det er ikke anbefalt å koble store forbrukere som truster og ankerspill på startbatteri, da D4 maskinene ikke er glad i spenningsfall. Nå har jeg en D6 435, og har 92Ah AGM batteri til start. Eget 92Ah i baugen til baugtruster/anker og 4 x 92Ah AGM i forbruksbank. Her henter hekktruster og anker sin strøm. Startbatteri er kun til start. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
FRH Svart 4.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Ja, da er du rimelig sikker vil jeg tro. Jeg får begynne med å oppgradere startbatteri og se om den starter på kun engine på strømbryteren. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Om du har et AGM startbatteri på 50Ah som gir 1000A startstrøm så høres det ut som et Optima Red Top/Sønnak Maxxima eller hva de nå heter. Dyreste og flotteste startbatteriene du får... I så fall skal det egentlig være plenty for start. Har brukt et slikt på D6 også uten problem. Men som flere nevner her er det ikke Ok iht Volvo’s anbefaling å ha andre store forbrukere på dette batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Samme som Fantino på KAD43. Svært fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
FRH Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Det er et Gyl Optima Batteri. Da får jeg kanskje utvide forbruksbanken isteden og koble storforbruk til den. Takk for inspill Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.