Jump to content

Utbedre elektrisk anlegg i Scand 27 Tropic


FRH

Recommended Posts

Jeg har en Scand 27 Tropic med en D4 225 og har hatt denne i 3 år. Det er ingen form for måling av batteribanken annet enn spenningsmåleren på panelet når tenningen er på. Denne viser forøvrig en spenning på 13,6 når motoren er i gang, noe jeg mistenker kan være litt lite. Jeg har 1 AGM startbatteri på 50 AH og 1 Lithium forbruk på 150 AH. Disse var nye i 2016. Jeg har tatt test på begge og de er bra. Jeg har en hovedbryter som gir strøm fra begge batteriene på den ene posisjonen og den andre gir strøm fra kun det ene. Vet ikke fra hvilket dette er da bryteren sitter knotete til. Har opplevd at det ikke har vært strøm nok på denne instillingen da jeg forsøker å starte opp, men det går bra når begge er innkoblet. Før jeg satt i landstrøm hadde jeg 12,2 V på det ene og 12,9 når de var koblet sammen noe jeg vet var for lite. I tillegg har jeg 2 brytere til. En til Engine og en til forbruk. Begge disse må være på når jeg skal starte. Og dette er problemet mitt. Jeg har ikke den sikkerheten at jeg kan starte kun ved å slå på engine. Har ikke lykkes å finne en maritim elektriker her i Vestfold. Noen som har noe tips til elektriker, evt til oppsett av overvåkning av batteribank og oppsett?

Link to post

Jeg hadde et 75Ah vanlig bly startbatteri på min D4 225. Men truster hadde eget batteri. Det er ikke anbefalt å koble store forbrukere som truster og ankerspill på startbatteri, da D4 maskinene ikke er glad i spenningsfall. Nå har jeg en D6 435, og har 92Ah AGM batteri til start. Eget 92Ah i baugen til baugtruster/anker og 4 x 92Ah AGM i forbruksbank. Her henter hekktruster og anker sin strøm. Startbatteri er kun til start.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post

Om du har et AGM startbatteri på 50Ah som gir 1000A startstrøm så høres det ut som et Optima Red Top/Sønnak Maxxima eller hva de nå heter. Dyreste og flotteste startbatteriene du får... I så fall skal det egentlig være plenty for start. Har brukt et slikt på D6 også uten problem. Men som flere nevner her er det ikke Ok iht Volvo’s anbefaling å ha andre store forbrukere på dette batteriet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...