TJ-Staalbaat Startet 4.Juni.2020 Del på Facebook Startet 4.Juni.2020 Jeg har en Linssen 30 SL stålbåt fra 1986, og jeg må ta en titt på pakkboksen nå fordi det kommer litt vel mye vann inn noen ganger til å være en fettsmurt pakkboks. Men denne løsningen er litt unik, fordi fettpressa står montert midt på hylsa (som her er sveist i skroget) og jeg snakket med Sleipner om de hadde sett denne varianten før, men de hadde de ikke. Så derfor spør jeg forumet her om noen har peiling på denne varianten. Altså her fylles hele hylsa opp med grease ser det ut som, og da er det litt rart hvordan evt kjøling foregår "normalt" er vel att det er litt vann på talgpakningene slik at det drypper litt. Men det er litt rart her. Hadde tenkt å skifte til dryppfri oljesmurt, men da må det bygges om endel her. Noen som har sett noe slikt før ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 4.Juni.2020 Del på Facebook Svart 4.Juni.2020 Nei, men dette er vel en pakkboks med talgpakninger. Har du forsøkt å stramme? Er vel ingen grunn til å bytte ut denne? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
TJ-Staalbaat Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Skal alikevel fjerne noe rust og brushe opp gjenger der nå og da er det greit å skifte de der talgpakningene ut også, det er litt upraktisk med pakninger som drypper i en stålbåt, men går fint å gjøre tiltak for å holde vannet unna stålet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Komodo skrev for 8 timer siden: ........... Er vel ingen grunn til å bytte ut denne? Kanskje også slutte å presse inn så mye fett . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Ser det må fjernes noen mutre på den nederste skruen før stramming er mulig. Her er det nok noen som har jobbet på egen hånd... Det positive er at det er mye å stramme på, så pakningene burde holde lenge ennå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 En sak å være oppmerksom på. En del av de hollandske produsentene bygger båter primært beregnet på ferskvann, og for kanalfart. I tråd med dette blir ofte gjennomføringer, hylserør og akslinger laget i karbonstål. Uten at disse delene får annen korrosjonsbeskyttelse enn maling. Og et par misplaserte anoder. Konstruksjonen kan føre til at akslinger ruster i gnidningsflater, blant annet. Noe man bør være oppmerksom på kan være en årsak om en roterende aksling blir umulig å gi tett forbindelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Hulda skrev 2 minutter siden: En sak å være oppmerksom på. En del av de hollandske produsentene bygger båter primært beregnet på ferskvann, og for kanalfart. I tråd med dette blir ofte gjennomføringer, hylserør og akslinger laget i karbonstål. Interessant, og en ting jeg ikke har tenkt på! Hvordan har du løst det på Hulda, har du sveiset inn et rustfritt rør? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 (redigert) Hylserøret er gjengerør i AISI 316L og aksling i martensittisk rustfritt. Men rorakslingen min er karbonstål, beskyttet med hypoidolje og anode. Rustfri etter 20 år, nå i august. Det går an å fikse det. Hylserøret til roret er det samme som prop.røret. Redigert 5.Juni.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TJ-Staalbaat Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 NilsPils skrev for 4 timer siden: Kanskje også slutte å presse inn så mye fett . . ? Ja, der gjorde jeg en tabbe når jeg fikk den, han jeg kjøpte den av sa at man skulle dra en halv tørn hver gang man hadde kjørt en tur. Og det ser ut til at de turene burde vært noe lengre enn et par timer. Så etter det hsr det ikke blitt noe sånn blowout som det der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TJ-Staalbaat Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Hulda skrev for 2 timer siden: En sak å være oppmerksom på. En del av de hollandske produsentene bygger båter primært beregnet på ferskvann, og for kanalfart. I tråd med dette blir ofte gjennomføringer, hylserør og akslinger laget i karbonstål. Uten at disse delene får annen korrosjonsbeskyttelse enn maling. Og et par misplaserte anoder. Konstruksjonen kan føre til at akslinger ruster i gnidningsflater, blant annet. Noe man bør være oppmerksom på kan være en årsak om en roterende aksling blir umulig å gi tett forbindelse. Det er slik min båt er laget. St 37 karbonstål på alt sånt. I papirene som har fulgt båten siden den var ny, så står det at den ble malt opp med epoxymaling 2 comp som ny. Det har vært god beskyttelse så langt. Og den er greit vedlikeholdt ellers. Jeg skal ta en rustoppklarings runde der nede i motorrommet også nå og male på jotamastic 87 Alu. Noen strøk. Den skal opp nå om noen uker og sjekke anoder og få nye hvis de er i nærheten av 50% Men har du sett denne løsningen før på noen båt med greasepumpa så langt bak i akslingen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TJ-Staalbaat Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 index skrev for 4 timer siden: Ser det må fjernes noen mutre på den nederste skruen før stramming er mulig. Her er det nok noen som har jobbet på egen hånd... Det positive er at det er mye å stramme på, så pakningene burde holde lenge ennå. Jepp, det er "mekka" litt rart der. Så antagelig så er det bare å få fiksa den bolten der. Dvs gjøre som på motsatt side : kappe den av bore opp der den er festa og sette i gjennomgående bolt. Det er ikke så helt ille å komme til der så det skal gå det. Den andrr der har de satt en rustfri bolt i, det tror jeg er litt dumt fordi da blir det feil i spennkngsrekka og alt annet der blir ofret pga galvanisk spenning så bedre å bruke vanlige galva bolter og heller bytte litt oftere. Men det er vel vanlig talg pakning i denne så hvis jeg tar ut det bosset ifm å fikse bolten så kan en kanskje bare hive inn en ekstra runde eller to, så har en litt mer å gå på. ? Det som er kjipt er jo at en ikke vet helt hvordan denne ser ut inni, og hvor mange tørn den har med pakning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Slik det ser ut så har du hele det svarte partiet å stramme på, og du trenger nok bare en millimeter eller to. Så jeg ville nok ikke lagt inn ny pakning helt ennå. De syrefaste boltene ville jeg ikke ha vært så veldig begymret for så lenge de ikke står i vann. Men et par varmgalvaniserte funker jo greit det også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
TJ-Staalbaat Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 Akkurat, det ser ut som det blir løsningen da ja. Takk for god info !! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 5.Juni.2020 Del på Facebook Svart 5.Juni.2020 (redigert) TJ-Staalbaat skrev 1 time siden: Sitat Men har du sett denne løsningen før på noen båt med greasepumpa så langt bak i akslingen ? Nix, første som jeg kan huske. En liten tilleggsinfo. De jeg har vært borti har også hatt bronselagring av propellakslingen. En båt vi hadde på land, rustet propellakslingen dønn fast i løpet av vinteren. Vi måtte kutte akslingen for å få slegget akslingen ut av lageret. Det er vel der kravet til masse fett ligger. Smøring av stevnlager og hindre fastrusting. Redigert 5.Juni.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.