Jump to content

Vhf M-Tech 500 , får ikke pratet


Jomes

Recommended Posts

Vhf M-Tech 500, med DSC og Distress knapp og nummerisk tastatur. Kan kobles med NEMA 0813 til GPS. Utgang for ekstern høyttaler. 

Saken er at ingen hører meg. Når jeg trykker inn kalleknappen slår signalelene inn på andre radioer i nærheten, men ingen hører meg snakke. Noen som vet om det er noe innstillinger som er feil , eller rett og slett mikrofonen som er ødelagt. Noen som har kjennskap til denne?  Regner med det er bare pluss og minus som skal kobles da jeg ikke bruker dette til samkjøring med plotter etc etc. 

Screenshot_20200605-153215_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20200605-153218_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20200605-153224_Samsung Internet.jpg

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Antenne eller kabel kan være feil. En radio i samme rom kan slå inn selv med def antenne eller kabel på sende apparatet.

Det går an å måle antenne utgangen på radioen med et swr power meter.

Ser radio står på Hi, så du har iallefall maks utgangs effekt.

Om du har et ohm meter kan du måle på pluggen mellom senter pin og skjerm, skal være uendelig motstand, dvs du får ingen utslag på meteret.

Om antennen kan skrus av og det er kontakter på antenne festet, (ikke kabel ut fra antennen) og under antenne pisken, kan du måle fra senter pinnen gjennom kabelen til antennen og skjerm til skjerm, da ser du om det er gjennomgang eller 0 ohm på hver.

 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Glem kke at dersom du måler på senter av antennekontakten og skjerm (kabel frakoblet), er det for de fleste antenner null ohm.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei har ikke noe kallesignal ennå.  Vurderer å få en lisens snart. Kan det være at radioen er sperret på noen måte?  Jeg har ingen mmsi nummer heller, men har vel kanskje ikke noe betydning? Eller er den avhengig av mmsi kode?Er mye innstillinger i radioen , så prøvd finne ut hvordan jeg fabrikk tilbakestiller den , men det er ikke lett. 

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Jomes skrev 2 minutter siden:

Nei har ikke noe kallesignal ennå.  Vurderer å få en lisens snart. Kan det være at radioen er sperret på noen måte?  Jeg har ingen mmsi nummer heller, men har vel kanskje ikke noe betydning? Eller er den avhengig av mmsi kode?Er mye innstillinger i radioen , så prøvd finne ut hvordan jeg fabrikk tilbakestiller den , men det er ikke lett. 

 

 

Nei radioen din er ikke sperret påoen måte, men uten MMSI nr innlagt vil den ikke sende ett eventuelt distress kall.

 

I 90% av tilfellenne er det antenne/antennekabel som har "skylden" sjekk at senterleder er loddet skikkelug, og at det ikke er brudd på antennekabelen.

 

NB

Ser du TX i vinduet på rdioen når du sender?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

jørn skrev 7 minutter siden:

Vil den «brenne» om man har dårlige kabler, overganger eller antenne også?

 

Ja. Alt som er montert på eller etter antenneuttaket må være i orden. Du "brenner" utgangstrinnet på VHF`en hvis ikke antennesignalet "går ut" på riktig måte. Dette kan måles med et swr-meter hvis du har tilgang på det.

Link to post
Share on other sites

Regner med at om den er brent så er den helt defekt? Ikke virker av og til? Jeg koblet min på gammel vhf kabel og antenne som var i båten, og da kjenner man ikke tilstanden. Har koblet ny kabel og antenne, men må alltid rope opp kystradioen to ganger før de svarer tilbake, så bare lurte på om man kan ha brent noe.

Link to post
Share on other sites

Siden du får kontakt med Kystradio Sør så er nok VHF`en i utgangspunktet i orden. Hvis du er i et område hvor du vet det er optimal dekning for Kystradio Sør (f.eks. i fritt og åpent farvann utenfor Fredrikstad/ Hvaler), så bør Kystradio Sør høre deg veldig bra. At de ikke svarer med en gang kan bare være at de har viktigere radiotrafikk som må avsluttes før de kan svare deg.

 

Syretesten for deg er enkel:

Kall opp Kystradio Sør på arbeidskanal 07 (som dekker ditt område - Fredrikstad) og be om status på hvordan de hører deg. De er alltid velvillige til å gi gode tilbakemeldinger ved test av utstyr. Er signalet ditt svakt og dårlig er det bare å starte på plugger og kabler en gang til. 

Har du en kamerat som har velfungerende vhf i båten, er det bare å teste på samme måte på kanal 72 eller 77 (som er for skip-til-skip) når det er litt avstand mellom dere.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strøm:

Vær klar over at en stasjonær VHF med sendeeffekt på 25 w. trekker ca 5A når du sender. Du må derfor ha solide strømkabler, spesielt hvis det er litt avstand mellom radioen og batteriet. Unngå å koble radioen til "lampeledninger", pinglete strømførende ledninger i instrumentbordet, etc, men legg godt dimensjonerte kabler direkte fra vhf`en  rett på batteriet med sikring mellom. Er det for dårlig strømtilførsel vil du raskt få spenningstap ved 5A-trekk  og radioytelsen vil falle betraktlig. VHF er sikkerhetsutstyr og bør alltid fungere optimalt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...